Vakariņas no mobilā tālruņa • IR.lv

Vakariņas no mobilā tālruņa

Rikijam Lopesam no Sanfrancisko pieder četri restorāni. Tikai viens no tiem ir tradicionāla ēstuve ar ēdamzāli un galdiņiem, bet pārējie trīs darbojas virtuāli. Foto — The New York Times
Maiks Īzaks un Deivids Jafe-Belanijs, © The New York Times News Service

Sabiedriskās ēdināšanas nozarē ielaužas virtuālie restorāni un «spoku virtuves»

Ir parasta nedēļas diena, pulksten pusdesmit vakarā. Sanfrancisko restorāna Top Round Roast Beef īpašnieks un šefpavārs Rikijs Lopess nupat pagatavojis 12 sviestmaizes ar liellopa gaļu un kartupeļus frī izsalkušajiem klientiem. Paralēli tam viņš restorānā Red Ribbon Fried Chicken pagatavojis arī vistas gaļas kotletes, savukārt restorānā TR Burgers and Wings viņš paspējis sacept vairākus burgerus. Vienam no pasūtījumiem klāt pielikts arī saldais ēdiens — olu krēms no restorāna Ice Cream Custard.

Kā tas vispār iespējams? Tāpēc, ka trīs no restorāniem, kuros saimnieko Lopess, ir virtuāli — bez reālām telpām, galdiņiem un krēsliem. Tie eksistē tikai mobilajā lietotnē Uber Eats, kas ir koplietošanas auto uzņēmumam Uber piederošs ēdienu piegādes pakalpojums.

«Ēdienu piegādes agrāk mēdza būt ceturtā daļa no mana biznesa,» stāsta Lopess (26), stāvot aiz Top Round Roast Beef ēdienu gatavošanas letes un vienlaikus baltās papīra turziņās saliekot sviestmaizes, lai tās tūlīt pat nodotu Uber Eats šofera rokās. «Tagad piegādes veido 75% no mana biznesa.»

Tādas ēdienu piegādes lietotnes kā Uber Eats, DoorDash un Grubhub sākušas ieviest būtiskas pārmaiņas 963 miljardus dolāru lielajā sabiedriskās ēdināšanas nozarē ASV. Arvien vairāk cilvēku izvēlas restorānu pagatavotas maltītes ēst mājās, jo pasūtīšana un piegāde kļūst arvien raitāka. Līdz ar to mainās arī pašu restorānu pastāvēšanas principi. Jaunā realitāte nozīmē to, ka vairs nav nepieciešams nomāt ēdamzāļu telpas. Pietiek ar virtuvi. Tad atliek tikai sākt sevi reklamēt mobilajās lietotnēs, neraizējoties par viesmīļu pieņemšanu darbā un tēriņiem par mēbelēm un galdautu mazgāšanu. Bieži vien virtuālie pasūtītāji pat nemaz nezina, ka viņu izvēlētais restorāns reāli nemaz nepastāv. Tagad tos dēvē par «spoku restorāniem», kuriem nav reālas adreses, un tie gatavo ēdienus tikai piegādei pēc pasūtījuma.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu