Atteikties no laika zagļa • IR.lv

Atteikties no laika zagļa

3
Zane Dombrovska pameta Facebook, jo tas vairs nesniedza jaunu un noderīgu informāciju. Turklāt lielākā daļa satura bija ar negatīvu pieskaņu. Foto no privātā arhīva
Ieva Alberte

Roberts pameta Facebook pirms pieciem gadiem, Madara — pirms diviem, Zane ārpus tīkla ir divas nedēļas, Evija kopš janvāra un arī nomainījusi skārienjutīgo ekrānu pret pogu telefonu. Neviens no viņiem negrasās atgriezties

Pazīstamas aktrises un dziedātajas ieraksts sociālajos tīklos parādījās pirms apmēram nedēļas: «Sveiki! Esmu nolēmusi pārtraukt savas interneta attiecības feisbukā. Un arī nelietot vairs «mesindžeri». Sazināmies īstajā dzīvē!» 

Zane Dombrovska tagad telefonsarunā smejas, ka daudziem viņas rīcība šķitusi kā maza virtuāla pašnāvība. Negaidīti bijis tas, ka viņas privātais lēmums būs tik ļoti pamanīts. Zane pameta Facebook, jo tas vairs nesniedza jaunu un noderīgu informāciju. Turklāt lielākā daļa satura bija ar negatīvu pieskaņu. «Īpaši nepatīkama kļuva tā «noskenētā» sajūta, kad tiek piemeklēts reklāmu saturs, kas būtībā pat varētu tiešām attiekties uz mani, taču — es to izmantoju tikai virtuāli, un tam nebija nekāda sakara ar manu dzīves īstenību,» Zane kā piemēru min to, ka saņēma daudz reklāmu par mūzikas digitālās apstrādes kursiem. 

Pusgada laikā Zanei bija sajūta, ka viņa kļuvusi par kursu speciālisti, taču realitātē nevienu no kursiem nebija apmeklējusi: nodzīvojusi «ilūziju burbulī», it kā būtu tos jau absolvējusi. «Atskārtu, ka Facebook patiesībā viltīgi iemidzina, tērēdams manu laiku un uzmanību. Sapratu, ka nevēlos, lai mani programmē. Vismaz ne tik atklātā un brutālā veidā.» Zane nolēma, ka pati grib veidot savu viedokli un gaumi un izbaudīt dzīvas enerģijas apmaiņu kopā ar draugiem. «Jo tieši ar to mēs, cilvēki, atšķiramies no robotiem,» saka Zane. Dziedātājas oficiālā lapa pagaidām nav aktīva, saziņai tā tiks atjaunota apmēram pēc mēneša. 

Zanes lēmums nav nekas unikāls, vienkārši pievērsis cilvēku uzmanību, jo viņa ir pazīstama persona. Lielākoties iemesls ir Facebook privātuma politika. Pērn sociālā tīkla izveidotājam Markam Zakerbergam nācās ASV  Kongresā taisnoties, kāpēc datu analīzes firma Cambridge Analytica neatļauti ieguvusi informāciju par 87 miljoniem klientu. Cilvēki saprata, ka ar viņiem manipulē, un pētījumā Amerikā neilgi pēc tam 44% aptaujāto apgalvoja, ka nelieto Facebook jau vairākas nedēļas.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu