Ar atrotītām piedurknēm • IR.lv

Ar atrotītām piedurknēm

Velga Kopce, SIA LiiR Latvia īpašniece. Foto – Kristīne Madjare
Alise Zita Zeidaka

Uzņēmums radās solījuma rezultātā — tā LiiR Latvia priekšvēsturi īsi ieskicē uzņēmuma īpašniece Velga Kopce

Toreiz — vairākus gadus pirms uzņēmuma dibināšanas — viņa strādājā citā ar uzkopšanas jomu saistītā firmā, kas nespēja uzņemties Velgas sarunātu apjomīgu projektu. «Ārzemju kompānijai jau bija apsolīts, ka uzņemsimies projektu, bet vēl nebiju to saskaņojusi ar uzņēmuma vadību.» No vadības Velga saņēma negaidītu atteikumu. «Tā nesmuki sanāca. Man nekas cits neatlika, jo esmu pieradusi solīto vienmēr izpildīt.»
Tāpēc Velga izveidoja savu uzņēmumu un kopā ar vīru Oskaru, kurš ir uzņēmuma LiiR Latvia vadītājs, un diviem piesaistītiem cilvēkiem uzņēmās projekta izpildi. Kā gan tikko dibināts uzņēmums spēja realizēt projektu, no kura atteicās pieredzējis jomas spēlētājs? Bija nepieciešams izmantot citādas, firmai neierastas metodes — projekts bija saistīts ar industriālo tīrīšanu, kam nepieciešami speciāli mācīti alpīnisti, un uzņēmumam tādu nebija. «Paši, būdami gana traki, to uzņēmāmies. Galvā bijām izdomājuši plānu, ar kādām metodēm un ķimikālijām to varētu paveikt.» Lai arī sākumā viss negāja gluži kā pa sviestu, projekts tika godam novests līdz galam.
LiiR Latvia no citiem uzkopšanas servisiem atšķiras ar specializāciju industriālajā jeb ražotņu uzkopšanā un drosmi piekrist pašu apjomīgāko objektu apkalpošanai visā Latvijā. «Parasti uzņemamies visu. Mūsu ambīcijas ir tādas, ka nekad neatsakāmies.» Iespējams, tieši tas uzņēmumam ļāvis iekarot stabilu pozīciju nišā un izaudzēt vairāk nekā 100 darbinieku lielu kolektīvu. Taču tā noteikti nav vienīgā veiksmes atslēga, atklāj Velgas stāsts. Tas apliecina, ka visa pamatā ir liels darbs, paļaušanās uz sevi un nemitīga iešana uz priekšu, un viņa nevairās runāt arī par izaicinājumiem un problēmām.
Specifika
Sākot no biroju, lielveikalu, ražotņu un dzīvesvietu ģenerālās uzkopšanas līdz pat āra teritorijām, ēku fasādēm, logiem un saules paneļiem — tik plašs ir LiiR Latvia darba lauks. Skaidrs, ka saules paneļu un ēku fasāžu tīrīšanai ir nepieciešama speciāla brigāde ar prasmēm un atļauju strādāt augstumā, bet kāda ir citu objektu uzkopšanas specifika? «Piemēram, gaļas ražotnē pārsvarā būs darbs ar ūdeni — ar augstspiediena un zemspiediena mazgāšanas iekārtām, speciālām ķīmijām, mazgāšanas programmu, kas sadalīta pa zonām. Ļoti atšķiras no biroja uzkopšanas, kas ir salīdzinoši vienkārša.»
Cilvēks, kurš radis uzkopt biroja telpas, iespējams, nepiekritīs ražotnes uz-
kopšanai, kas ir fiziski daudz smagāks, bet arī labāk atalgots darbs. «Darbiniekam sākot darbu, mēs dodam izvēles iespējas. Ja vēlas savienot, mēs to ļaujam un nekad nesakām — tu nevarēsi.»

Un ko jūs varat piedāvāt?

Pirmkārt, firma var piedāvāt civiltiesisko apdrošināšanu, ja nu uzkopšanas procesā gadās kāds bojājums, paskaidro Velga. Otrkārt, obligāti ir jāslēdz līgums, kas garantē pakalpojuma nepārtrauktību. «Privātpersonas, kas darbojas uzkopšanas pakalpojumu jomā, nereti līgumu neslēdz, un ir risks, ka viņš vienkārši pazudīs. Firma nevar tik vienkārši pazust.» Pat ja konkrētā objekta apkopējs pēkšņi neierodas darbā, uzņēmums nodrošina vietā citu.
«Jā, mūsu pakalpojums ir dārgāks nekā samaksa cilvēkam, kurš piedāvā strādāt bez nodokļiem, bet tajā pašā laikā mums ir daudz bonusu, ko, oficiāli maksājot, iegūst, — drošība un pakalpojuma nepārtrauktība.» Turklāt uzņēmums seko līdzi jaunākajām uzkopšanas tendencēm un metodēm, zināšanas smeļoties jomas izstādēs.
Uzņēmums cenšas izmantot tikai ekoloģiskus ķīmiskos līdzekļus. «Cilvēkiem arvien vairāk parādās elpceļu saslimšanas un alerģijas, tāpēc lieki neriskējam.» Turklāt ķimikāliju ietekme organismā var izgaismoties tikai pēc laika. Vai LiiR Latvia izvēlas arī pašmāju ražotāju produkciju? Jā, dažus produktus, piemēram, šķidrās ziepes un tīrīšanas līdzekļus, taču Latvijā ražotu produktu cenas bieži nespēj konkurēt. «Lielie ražotāji tomēr spēj piedāvāt labāku cenu, un tas ir ļoti būtiski, jo beigu beigās atspoguļojas arī mūsu pakalpojuma cenā.» Turklāt runa ir ne tikai par naudu: ārzemju ražošanas milži piedāvā arī mācības par ķīmijas izmantošanu, datu drošības lapas, higiēnas sertifikātus, kā arī palīdz tīrīšanas programmu izstrādē.

Milti pa gaisu

Pastāv dažādi uzkopšanas standarti un rokasgrāmatas, tomēr tik precīzas, kura atklātu ikkatrai telpai un situācijai piemērotāko uzkopšanas metodi un programmu, nav. Zināšanas nāk darba gaitā, un nu uzņēmuma vadītāji pārzina ikkatras uzkopšanas jomas nianses un var mācīt darbiniekus. «Ir bijuši gan gaļas kombināti, gan maizes ceptuves, gan kokzāģētavas — viss, kas vien iedomājams. Un katram ir sava specifika.» To atkost un izvēlēties objektam piemērotāko palīdz gadu gaitā gūtā pieredze. «Bet ir bijuši objekti, ko ar savu optimismu, trakumu un spēju ielaisties avantūrās esam sākuši, pat nezinot, kas mūs sagaida.»
Velga atceras pirmo uzkopšanas darbu maizes ceptuvē. «Visi esam pieraduši redzēt rezultātu — iztīri, un birojs ir tīrs. Ceptuvē tā nav.» It sevišķi cehos, kur mīca mīklu un milti iet pa gaisu. «Iztīri, un atkal viss ir balts.» Turklāt šādā objektā ierastā slapjā uzkopšanas metode nederēs — no miltiem un ūdens rodas līme.

Mamma tūlīt būs mājās!
99% uzņēmuma klientu ir juridiskas personas. Privātpersonas bieži vien grib saņemt šos pakalpojumus bez līguma slēgšanas, lai ietaupītu naudu uz PVN rēķina, un šādiem interesentiem nākas atteikt. Ir bijuši gadījumi, kad klienti cenšas pārvilināt apkopējas strādāt pie viņiem, piedāvājot algu saņemt «uz rokas». Lai arī līgumā šādas situācijas ir atrunātas, faktiski uzņēmums neko nevar panākt. «Mēs kādreiz cīnījāmies, bet esam pārāk noguruši, lai to darītu katru reizi.» Tāpēc Velga ir pārliecināta, ka tas ir katra cilvēka godaprāta jautājums.
Patlaban uzņēmums uz līguma pamata apkalpo divas privātpersonas, kuras platformā Airbnb ceļotājiem piedāvā naktsmītnes. LiiR Latvia pakalpojumu klāstā ir arī vienreizējā uzkopšana, piemēram, mājokļa ģenerāltīrīšana pirms tā nodošanas jaunu iemītnieku rokās, logu mazgāšana, mēbeļu ķīmiska tīrīšana un grīdas vaskošana.
Atceros izmisumu vidusskolas laikā, kad Jaungada ballītē klasesbiedri manu vecāku mājā un dārzā izšāva 40 konfeti plaukšķenes. Vai pie uzkopšanas servisa vēršas arī jaunieši, kam ātri jāsavāc sagāztie podi pirms vecāku atgriešanās mājās? «Atceros zvanu: mamma tūlīt būs mājās — vajag uzkopt! Diemžēl jauniešiem bieži vien nav tik daudz līdzekļu, lai iegādātos pakalpojumu.» Minimālā pakalpojuma cena ir 50 eiro plus pievienotās vērtības nodoklis, taču summa var izaugt līdz pat vairākiem simtiem eiro.

Jābūt priekšgalā

Uzņēmuma darbinieki ir ļoti dažādi — studenti, pensionāri, arī cilvēki ar augstāko izglītību, kam uzkopšana ir papildu peļņas avots. Bet kopumā komandas nokomplektēšana mēdz būt sarežģīta. «Šajā sfērā kadru mainība ir liela, ar to ir jārēķinās.»
Piesaistīt un uzraudzīt, lai darbinieks darbu veic atbilstoši uzņēmuma kvalitātes prasībām, ir darba vadītāja pienākums. Un diemžēl ir situācijas, kad cilvēki pieviļ. «Piemēram, pēc līguma noslēgšanas vienkārši pazūd, neatnāk uz darbu, nav sasniedzams ne telefoniski, ne adresē.» Šādā situācijā darba devējs nezina, ko ar darbinieku darīt. «Nevaram cilvēku uz karstām pēdām atlaist, pat ja viņš neierodas darbā, jo likums to neparedz.»
Velga uzsver, ka daudzi cilvēki ir uzticami un godprātīgi, taču gadu gaitā nācies pieredzēt visdažādākās situācijas. Piemēram, kāds darbinieks ir centies ar absurdu šantāžu izspiest no darba devējiem naudu. «Ir cilvēki, kas strādā, strādā un pēc trim mēnešiem pazūd un nav sasniedzami, jo dzer.» Pirms vairākiem gadiem uz uzņēmumu atnācis solīds kungs, tērpies uzvalkā — ārēji nepateiksi, ka uz viņu nevarētu paļauties. «Nostrādā nedēļu, un mums viņa dēļ konfiscē darba mašīnu, jo braucis 2,7 promiļu reibumā.» Velga stāsta, ka alkohola problēma šajā nozarē ir bieža parādība, un uzņēmums ir centies ar to cīnīties, piemēram, pirms maiņas liekot iepūst alkometrā. «Tā ir globāla problēma, kas jārisina valstiskā līmenī.»

Vadītāji atrotī piedurknes

Taču darbinieku neizdarības dēļ nekad nedrīkst ciest klienti. Bieži vien darba vadītājiem jau ir sagatavots plāns B — cits darbinieks vai darbības modelis. Velga un Oskars bez mitas tur roku uz pulsa, paši iesaistās projektos un aktīvi strādā. Velga uzskata, ka tas ir galvenais priekšnoteikums: ja gribi, lai uzņēmums darbojas veiksmīgi, tev pašam vienmēr ir jābūt tā priekšgalā un sasniedzamam. Vienmēr jārunā ar darbiniekiem kā līdzīgam ar līdzīgu, jāieklausās viedokļos.
«Ja ir vajadzīgs, atrotījam piedurknes un strādājam līdzās mūsu darbiniekiem. Nav tā, ka paši sēžam Kanāriju salās, kamēr darbinieki strādā.» Velga atceras kādu Jaungada rītu. Darbinieki nav ieradušies darbā, taču jāiztīra automašīnu stāvvieta, kur pilns ar konfeti. Sešos no rīta abi ar vīru brauca un pa gabaliņam lasīja nepaklausīgos, krāsainos nieciņus, kas mitrumā bija pielipuši pie zemes.
«Piebrauca cilvēki ar mašīnu un iedeva manam vīram piecus eiro tējas naudu.» Velgai ir svarīgi ne tikai vārdos, bet arī darbos darbiniekiem parādīt: esam liela komanda, un mums ir jāstrādā ar vienotu mērķi.

Tīra vide, tīrs prāts

Kā Velga ar vīru spēj vadīt uzņēmumu un naktīs gulēt mierīgi, par spīti tam, ka mēdz būt sarežģītas situācijas, kas nav atkarīgas no viņiem? «Es neguļu mierīgi,» saka nosvērtā un šķietami nesatricināmā sieviete. Šis priekšstats ir gadiem veidots. «Es nevaru izrādīt, ka esmu uztraukusies. Ja darbinieks to redzēs, kā viņš uz mani paļausies?» Viņa uzskata, ka vadītājam ir jāspēj radīt mieru un pārliecību — viņš ir lokomotīve, kurai jāspēj vilkt. Un jāpalīdz cilvēkiem noticēt savām spējām.
Uzņēmuma vadītāja raksturu izkopj ne mazums izaicinājumu, ar ko jāsaskaras attīstības ceļā. «Bieži ir bijis jācīnās. Piemēram, ar valsti. Mazie uzņēmēji cīnās ar nemitīgo noteikumu maiņu, birokrātiju, nodokļu celšanu. Jāspēj pielāgoties, lai izdzīvotu. Tas norūda,» stāsta Velga. «​​Ja mūs kāds ir nositis uz ceļiem, mēs pieceļamies, ejam un atkal darām. Sauciet to, kā gribat, — par darbaholismu, latviešu sīkstumu, darba tikumu. Kaut vai noguruši, mēs ejam uz priekšu.»
Tomēr Velga spēj no saspringtās ikdienas un rūpēm darbā arī atslēgties. Viņas un vīra ģimenē aug četri bērni — divus, sešus, astoņus un desmit gadus veci. «Tas neļauj padoties!» Otrs atslēgšanās un galvas izvēdināšanas mehānisms ir pavisam burtiska galvas izvēdināšana — pirms gada Velga ieguvusi motocikla vadīšanas tiesības. Sarunas dienā uz darbu gan nav atbraukusi ar motociklu — jāfotografējas taču! Pirmais motociklista tiesības pirms dažiem gadiem ieguva viņas vīrs. Sākumā domājis par motorolleru, bet Velga teikusi: «Mēs taču esam par nopietniem projektiem! Ja darām, tad startējam uz grūtāko!» Arī čella un ģitāras spēle, kā arī grāmatas ļauj turēt galvu skaidru.
«Harmoniska vide man saistās ar tīrību. Ja vide ap mums harmonizē, viss ir tīrs un skaists, arī prāts ir harmonisks.» Velga uzskata, ka tas, vai cilvēkam ir tīrs prāts, saistīts ar tīru vidi. Vai varbūt otrādi?

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

«Iedzimtais spīts un darba tikums. Pēc sitieniem ceļamies un atkal ejam. Darba kārtība, kas ieaudzināta kopš bērnības.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

«Neuzķerties uz skaistiem vārdiem, jo bieži vien aiz tiem mēdz slēpties nulle izpildes. Ārējais veidols var būt mānīgs — bieži vien tieši melna darba skudra var izdarīt tūkstošiem reižu vairāk nekā krāsainā vabole.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

«Pirms darāt, izvērtējiet riskus! Rēķinieties, ka vairākas reizes gadā var tikt mainīti spēles noteikumi valstiskā līmenī, tādēļ ir jāspēj pielāgoties, jābūt fleksiblam un spītīgam. Bet, ja tev ir vīzija, tici savai idejai un vari pārliecināt citus — uz priekšu! Nevajag klausīties, ja kāds no malas saka: tu nevari!»

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu