Veidojot savu gaismas reklāmas uzņēmumu, uzņēmējs Andrejs Platacis nepirka dārgas iekārtas un tehnoloģijas, bet pieņēma darbā prasmīgus speciālistus. Bingo! Tas bija pirmais pareizais gājiens!
Nonākot vietā, kur vajadzētu atrasties uzņēmumam Kvikworks, nolemju, ka esmu apmaldījusies. Simtgadīgs divstāvu koka īres nams ar tumšiem logiem, autostāvvieta, kurā dus dažas mašīnas. Nekas neliecina, ka te ir ražotne. Tomēr pagalma ēkā aiz durvīm, kas ved uz pagrabu, tiešām ir apmeties viens no veiksmīgākajiem gaismas burtu ražotājiem Latvijā. Nelielā divu istabu darbnīcā un vēl mazākā birojā strādā desmit cilvēki, kuri ar spožām, krāsainām izkārtnēm, vitrīnām un stendiem nodrošina daudzus Latvijas uzņēmumus: Ma-dara un Bio2You, Swedbank un DNB banka, Dobeles dzirnavnieks un restorāns Vairāk saules, vairākus veselības centrus, farmācijas uzņēmumus, Latvijas aptiekas un Apotheka. Kā mazs uzņēmums, kur vairāk strādā ar prātu un rokām nekā datorizētām iekārtām, spēj iegūt tādu uzticamību? «Mēs esam godīgi,» saka Platacis, kurš šo īpašību uzskata par uzņēmuma darbības stratēģiski svarīgāko pamatprincipu. Tas palīdzējis Kvikworks kļūt arī par veiksmīgu uzņēmumu. «Esam godīgi pret sevi, viens pret otru, pret klientiem.»
Sāka astoņi kolēģi
«Viss bija diezgan vienkārši,» Platacis sāk stāstu, kā 2011. gadā, tikko beidzis biznesa augstskolu Turība, nolēma dibināt uzņēmumu. «Pirms tam biju strādājis par projektu vadītāju uzņēmumā, kurš ražoja vizuālo reklāmu. Bija pēckrīzes laiks, vadība secināja, ka sapirkts par daudz iekārtu. Tās nav iespējams noslogot, pasūtījumi iet mazumā, bet nesamaksātie maksājumi pieaug. Kad augstskolā bija jāizšķiras, par ko rakstīt bakalaura darbu, nolēmu izpētīt uzņēmuma darbību un meklēt iespējas kaut ko uzlabot. Jo vairāk pievērsu uzmanību ražošanas procesiem, jo lielāka kļuva pārliecība, ka birokrātija ir par lielu, ceļam no pasūtījuma līdz rezultātam jābūt īsam. Turklāt drukai, frēzēšanai un metālapstrādei var izmantot ārpakalpojumus, nevajag vienam uzņēmumam sapirkt visas iespējamās iekārtas.»
«Kad kļuva skaidrs, ka labāk nekļūs, ar radu, draugu un vēl dažu cilvēku atbalstu nolēmu izveidot uzņēmumu, kas ražo vizuālo reklāmu. Nemelošu – lielāko daļu bijušo kolēģu, kuros redzēju degsmi, pārvilināju pie sevis. Iepriekšējie darba devēji nedusmojās, jo uzņēmums gatavojās maksātnespējas procesam. Tā mēs, astoņi kolēģi, pirms pieciem gadiem sākām.»
Andrejs bija aprēķinājis, ka liels pamatkapitāls biznesa sākšanai nav nepieciešams. Vienīgais, ko viņš nopirka un kas joprojām cienīgi kalpo, ir ploteris, kas paredzēts vinilplēvju griešanai. Par vērtīgāko starta kapitālu Andrejs uzskata projektu vadītājus, kuri uz Kvikworks atnāca ar bijušo klientu kontaktiem, un meistarus, kuri māk no organiskā stikla, putotā PVH sloksnēm un diodēm izgatavot žilbinošus burtus. Materiālus Andrejs iepircis, kad saņēmis pirmos pasūtījumus, izmantojot avansa maksājumus. «Pāreja no nekā uz kaut ko bija pagrūta,» saka Andrejs. «Taču tad likās, ka viss būs. Tagad domāju, ka rīkojos pareizi. Lai gan sākām bez lieliem finanšu ieguldījumiem, biju aprēķinājis, kas bizness var izdoties.»
Meistaru zelta rokas
Aprēķini bija pareizi. Jau kopš paša sākuma apgrozījums turpmākajos trijos gados ik gadu palielinājās par 10-20%. Bet, jautāts, ar ko tad Kvikworks gaismas reklāma ir īpaša, Andrejs, neizmantojot nevienu mārketinga triku, pavēsta: «Tādus gaismas burtus, kādi ir mums, ražo daudzi. Mūsu produkcija nav vislētākā. Pirmajās dienās mēģinājām nolaist cenu, bet sapratām, ka nevaram konkurēt ar, piemēram, viena cilvēka uzņēmumu, kuram ir busiņš un garāža. Tādam ražotājam vienmēr būs mazākas izmaksas nekā mums. Bet viņam nekad nebūs tāda kvalitāte kā mums.»
Kvikworks meistariem ir vismaz desmit gadu pieredze gaismas burtu izgatavošanā. Neviena no viņu taisītām izkārtnēm vai vitrīnām piecos uzņēmuma pastāvēšanas gados vēl nav piedzīvojusi novecošanu. Andrejs secinājis, ka biežākais iemesls Kvikworks gaismas burtu nomaiņai ir firmas nosaukuma un logo maiņa, nevis produkcijas nolietojums. Gaismas burti, stendi, vitrīnas – viss ir meistaru roku darbs. «Burtus no organiskā stikla ar frēzi izfrēzē, bet loka, līmē, krāso un visu pārējo dara cilvēki ar rokām,» paskaidro Andrejs. «Mūsu lielākais kapitāls ir cilvēki, viņu darba pieredze un atbildība.» Piecu gadu laikā no Kvikworks aizgājis tikai viens darbinieks. Pārējie turpina draudzīgi strādāt kopā.
Lai gan uzņēmuma apjomi un peļņa pieaug, darbinieki nepērk dārgas iekārtas un nepieaicina jaunus kolēģus. Tā vietā nolemts izmantot ārpakalpojumus. Piemēram, Andrejs izrēķinājis, ka nav vērts pirkt frēzēšanas iekārtu, izdevīgāk ir izmantot frēzētāju darbu kā ārpakalpojumu. Arī metālapstrādes un montāžas darbus izdara Kvikworks sadarbības uzņēmums. «Mums ir arī partneri, kas ražo mēbeles, un reizumis mēs kopā izstrādājam piedāvājumu klientiem. No viena pirkt izkārtni, no otra – vitrīnas, no trešā – mēbeles ir sarežģīti. Uzņēmumam bieži vien izdevīgāk ir kopā pasūtīt gan visus skapjus un vitrīnas, gan arī izkārtni,» stāsta Andrejs.
Andrejs neslēpj, ka ir gadījies labot pieļautās kļūdas un tas vienmēr darīts arī tad, ja misēkļu novēršana rada zaudējumus. Kad Kvikworks uzstādīja milzīgos Dobeles dzirnavnieka gaismas burtus, kas redzami vairāku kilometru attālumā, atklājās, ka diožu izgatavošanas tehnoloģijā pieļauta kļūda. Tāpēc daļa no diodēm pēc pāris mēnešiem vairs nespīdēja. «Nācās visu ņemt nost un likt vietā jaunas diodes. Nomainījām tās par savu naudu,» saka Andrejs, kurš uzskata, ka tieši godīgums attiecībās ar klientiem palīdz veidot ilgtermiņa attiecības. Lai ilustrētu, kāpēc biznesā tik svarīgas ir ilgtermiņa attiecības, Andrejs izstāsta kādu gadījumu: «Viena no bankām, ar kuru mums jau bija izveidojusies sadarbība, rīkoja gaismas burtu iepirkumu filiālēm, un mūsu piedāvātā cena bija augstāka nekā konkurentam. Lai gan iepriekšējos gados banka bija izmantojusi mūsu burtus, togad nolēma likt lētākus. Pēc pusgada bankas darbinieks zvanīja un lūdza, lai apbraukājam visas filiāles un mēģinām saremontēt kolēģu uzliktos burtus, jo daži bija apgaismoti, citi – ne, bet firma, kas uzvarēja konkursā, vairs nebija sazvanāma. Es to uzskatu par priekšrocību – uz mums var paļauties.»
Gaismas stendi muzejiem
Strādājot vizuālās reklāmas biznesā, Kvikworks darbinieki nolēma izmēģināta spēkus arī citā jomā, piemēram, muzeju ekspozīcijas stendu veidošanā. Pirmo reizi šāda iespēja radās, kad pirms pieciem gadiem Latvijas Banka uzaicināja Kvikworks pilnveidot apmeklētāju centra ekspozīciju, ko mēdz saukt arī par bankas muzeju. Dizains jau bija izstrādāts, Kvikworks speciālistiem bija tikai jāizdomā, ar kādiem materiāliem un paņēmieniem īstenot dizaineru ieceres. «Sapratām, ka varam izgatavot arī kaut ko vairāk par gaismas burtiem,» gandarīti saka Andrejs.
Atradis kopēju valodu ar zīmolvedības un dizaina aģentūru Brand-Eleven, Kvikworks ar to kopā izveidoja apvienību Muzeo, kas gādā par stendiem Krustpils mu-zejā un Jaunmoku pils muzejā. Muzeo piedāvā palīdzību interaktīvai muzeju, izstāžu un citu publisko telpu iekārtošanai. 2014. gadā, kad Latvijas Nacionālā bibliotēka savu darbu Gaismaspilī sāka ar izstādi 1514. Grāmata. 2014., Kvikworks tai izgatavoja grāmatu paliktņus, uz kuriem stāv daudzus gadsimtus vecas grāmatas. Lai apmeklētāji varētu šķirstīt senās grāmatas, tām nepieskaroties, pie katras bija interaktīvās planšetes lasīšanai. «Bibliotēkā nebija tik sarežģīti,» atminas Andrejs. «Bet Latvijas Bankas muzejā katra stenda izveidē bija krietni jāpiedomā, kā to uztaisīt. Mums štatā nav dizainera vai datorspeciālista, kas programmē interaktīvas lietas, tāpēc pieaicinājām programmētājus no citiem uzņēmumiem. Arī viņiem tas bija izaicinājums – izstrādāt skārienjutīgas virsmas stendos, lai nebūtu nekādu spiedpogu. Ierīci, kas imitē birstošu monētu skaņu, veidojām kādu nedēļu.»
Kvikworks ir piedalījies arī dažādu festivāla Staro Rīga gaismas projektu īstenošanā. Staro Rīga uzņēmuma darbinieki parasti apmeklē kopā ar ģimenēm. «Arī uz Latvijas Bankas muzeju un Nacionālās bibliotēkas grāmatu izstādi gājām kopā,» saka Andrejs, uzsvērdams, ka redzētais ļāvis justies lepniem par pašu darbu. «Bet garāmejot redzam mūsu izkārtnes daudzviet – pie bankām, veikaliem, aptiekām. Smuki izskatās, un par to ir liels prieks.»
Meklē eksporta iespējas
Uzņēmuma līdzšinējā pieredzē lielākais pasūtījums bija pērn, kad vairāk nekā 80 Apotheka tīkla aptiekām visā Latvijā bija jāizveido ārējās izkārtnes un iekšējie logotipi, turklāt desmit aptiekām tika izveidota jauna iekštelpu koncepcija. Pateicoties šim pasūtījumam, uzņēmuma apgrozījums palielinājās gandrīz par 40% salīdzinājumā ar 2014. gadu. Taču, kā uzsver Andrejs, tik liels pasūtījums uzņēmumam ir bijis vienu reizi piecos gados. Tāpēc viņš secinājis – ja vēlas straujāku izaugsmi nekā līdz šim, jāmeklē klienti ārpus Latvijas. Pēdējos gados eksportētās produkcijas proporcija uzņēmuma apgrozījumā ir augusi no 2% līdz 15%, bet mērķis ir panākt, ka 20-40% uzņēmuma darināto gaismas reklāmu tiek uzstādīti ārpus Latvijas. «Nevaram veidot lielāku ražotni un pirkt jaudīgākas iekārtas, kamēr neesam droši, ka būs eksporta tirgus,» saka Andrejs. «Tāpēc 2015. gadā pieņēmām lēmumu lielu daļu peļņas ieguldīt eksportā. Sākām ar to, ka pieņēmām darbā eksporta pārdošanas vadītāju, kura mērķtiecīgi strādā, lai paplašinātu mūsu iespējas.»
Andrejs Platacis ir gandarīts, ka eksporta pārdošanas vadītāja darbam izdevies atrast jaunu kolēģi, kura ātri iejutusies nelielajā kolektīvā. «Negribējām drūmāko speciālistu, kurš atsēž te stundas un tad aiziet mājās, lai no rīta bez liela prieka nāktu atkal. Te nav noteikta darba laika, nav arī priekšnieku,» stāsta Andrejs, pilns pārliecības, ka strauju izaugsmi turpmāk izdosies panākt gluži tāpat kā līdz šim – kopīgiem spēkiem. «Man vienmēr ir šķitis, ka darbam ir jābūt tādam, lai, ejot uz to, būtu tikpat liels prieks, kā nākot mājās pie ģimenes.»
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Gandarījums, kas rodas, dodot cilvēkiem iespēju likt lietā savas prasmes un talantus kopēja mērķa labad.
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Nenovērtējām izaicinājumus. Tagad uzskatām, ka nevajag baidīties no tiem, taču pirms tam jāizvērtē visi riski.
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Nebaidies ne no viena darba! Jebkurš darbs ir pieredze, kas padara gudrāku.
Komentāri (30)