Veselības aprūpes paātrinātā pielāgošanās - digitalizācija • IR.lv

Veselības aprūpes paātrinātā pielāgošanās – digitalizācija

1
Foto: pixabay.com
Rutija Kaidare

Pēdējo pāris gadu globālie satricinājumi ir paātrinājuši veselības aprūpes digitālo transformāciju. Pārmaiņām būs ilgstoša ietekme, kas ļaus krietni pārdomāt pakalpojumu sniegšanas principus. Piemērotu tehnoloģiju izmantošana atvieglos mediķu darbu, samazinot birokrātisko slogu un ļaujot pilnībā koncentrēties uz pacientu.

Jau pirms vairākiem gadiem bija vērojama tendence, ka aizvien vairāk veselības aprūpes iestāžu domāja ne tikai par jauno tehnoloģiju ieviešanu, bet arī strādāja pie digitālo iespēju attīstības. Tas bija pakāpenisks ilgtermiņa process. Taču Covid-19 piespieda ne tikai veselības aprūpi, bet arī citas nozares, tostarp izglītību, finanšu pakalpojumus, tirdzniecību, pāriet uz attālinātām darbībām un lielākā mērā paļauties uz digitāliem risinājumiem. Modernajiem rīkiem bija izšķiroša nozīme, lai risinātu ne tikai sen zināmas veselības aprūpes sistēmas problēmas, bet arī korona vīrusa izraisītās pandēmijas radītos satricinājumus. Patiesībā mums bija iespēja vērot, kā digitālās transformācijas desmitgade pārvēršas desmit mēnešos.

Domājot par nākotni, jāizceļ trīs jomas, kurās tehnoloģijas jau tagad sniedz pievienoto vērtību. Tā ir sadarbība starp dažādām mediķu un veselības aprūpes speciālistu komandām, pacientu iesaistes uzlabošana, kā arī efektīvāka veselības un klīnisko datu izmantošana.

Sadarbības paplašināšanā liela nozīme ir attālinātām darbībām jeb telemedicīnai. Pacienti jau tagad var saņemt virtuālas konsultācijas un ambulatoros pakalpojumus, savukārt mediķi attālināti var izdarīt arī manipulācijas slimnīcās, tostarp intensīvajā terapijā. Piemēram kompānija Regina Maria – viens no lielākajiem veselības aprūpes tīkliem Rumānijā, 2020.gada pavasarī Microsoft Teams atvērusi virtuālo klīniku, lai atvieglotu piekļuvi kvalitatīvai veselības aprūpei un padarītu medicīnas pakalpojumus vēl pieejamākus. Telemedicīnas dienests pirmo septiņu mēnešu laikā ir sniedzis vairāk nekā 130 000 virtuālo konsultāciju, kas ir radījis jaunu veselības aprūpes sistēmu pacientiem attālos reģionos vai ārzemēs, sniedzot iespēju saņemt ārstu un ekspertu aprūpi neatkarīgi no atrašanās vietas.

Veselības aprūpes speciālistu komandu sadarbība jau ir pārgājusi citā dimensijā vārda burtiskā nozīmē. Sadarbībā ar Londonas austrumos strādājošajām Imperiālās koledžas veselības aprūpes fonda slimnīcām Microsoft rīkoja pētījumu par jauktās realitātes ķirurģiskās navigācijas sistēmas briļļu “HoloLens 2” izmantošanu. Izrādās, tehnoloģijas var lieliski palīdzēt attālināti aprūpēt ar Covid-19 sasirgušos, samazinot mediķu skaitu, kuriem ir jāstrādā infekcijas apdraudējumu zonā, kad prioritāra ir tieši intensīvā terapija, vienlaikus ļaujot sniegt augsta līmeņa pakalpojumus un katru nedēļu ietaupot līdz pat 700 individuālās aizsardzības līdzekļu vienību.

Telavivas Sourasky medicīnas centrs (Ichilov), Izraēlas vadošā daudznozaru veselības aprūpes iestāde un pasaulē atzīts akadēmisko un zinātnisko pētījumu medicīnas centrs, kas izstrādā un izmanto novatoriskas tehnoloģijas, Microsoft Teams izmanto kā galveno saziņas līdzekli starp augsta līmeņa vadību, medicīnas komandām un personālu. Tas ir ne tikai paātrinājis un uzlabojis iekšējās darbības, nodrošinot speciālistiem dinamisku, nepārtrauktu komunikāciju, izmantojot gan video un audio iespējas, gan daudznozaru sanāksmes operatīvām apspriedēm, kā arī vienlaikus izmanto organizācijas datu un pacienta izmeklējumu rezultātu apmaiņu un automatizē pacientu uzņemšanas procesu.

Tas nozīmē, ka pacientu uzraudzīšana ir vieglāk koordinējama, mediķi var operatīvāk pieņemt lēmumus, papildu ieguvums ir arī mazāks birokrātiskais slogs. Viens no svarīgiem rezultātiem ir arī  mazāka izdegšana ārstniecības personāla vidū. Augstākminētais projekts lieliski parāda, kā paļaušanās uz digitālajām tehnoloģijām un datiem ļauj atrisināt akūtas, pēkšņi radušās vajadzības. Ne viens vien tehnoloģisko rīku lietotājs atzīst, ka nedomā par konkrētiem produktiem, bet gan par pieredzi un iespējām, kas ļautu uzlabot darba rezultātus.

Līdzīgi projekti veselības aprūpes iestādēm liek daudz rūpīgāk plānot darbības ar uzkrātajiem veselības datiem. Datiem ir jābūt droši glabātiem, to apmaiņai starp dažādām iestādēm – ērtai un netraucētai, lai cilvēki varētu viegli pārvaldīt un kontrolēt informāciju par sevi, bet ārsti – izmantot to pacientu aprūpes uzlabošanā.

Viens no veselības aprūpes organizāciju un tehnoloģiju uzņēmumu lielākajiem izaicinājumiem tuvākajos gados ir droša datu apmaiņa un privātums, kas ir ir ārkārtīgi svarīgi nozarei. Nenoliedzami, šis nebūt nav vienkāršs jautājums, tam nepieciešami kompleksi risinājumi. Proti, mēs visi vēlētos, lai vienu reizi izmeklējumus spētu nolasīt un izanalizēt jebkurā medicīnas iestādē, taču izmantoto tehnoloģiju sadrumstalotība ne vienmēr ļauj tam notikt. Viens no labākajiem risinājumiem ir profesionālas, nozarei īpaši piemērotas mākoņtehnoloģijas, kas ļauj datus ne tikai droši uzglabāt, bet arī analizēt un atvērt piekļuvi dažādiem speciālistiem.

Īpaši veselības aprūpei ir izveidots publiski pieejams mākonis – Microsoft Cloud for Healthcare, kas apvieno labākās mākoņdatošanas iespējas no Azure, Modern Workplace un Dynamics 365, nodrošinot nevainojamu integrāciju un labāku lietojumprogrammu savietojamību.

Helsinku un Ūsimaa slimnīcu rajons (HUS) – Somijas pašvaldību kopīga iestāde, kas apvieno vairākas slimnīcas un vairāk nekā 20 tūkstošus speciālistus, izmanto Microsoft mākoņa risinājumus, lai izveidotu virtuālo slimnīcu, kas nodrošina digitālos veselības pakalpojumus, tostarp arī retu slimību ārstēšanai, sniedzot attālinātus veselības pakalpojumus kopā ar tradicionālāku medicīnisko aprūpi. Hibrīda pieeja uzlabo piekļuvi medicīnas speciālistiem, palielina efektivitāti, ļaujot veselības aprūpes speciālistiem ārstēt vairāk pacientu ar tiem pašiem resursiem, samazina medicīnisko pakalpojumu sniegšanas un saņemšanas izmaksas un nodrošina kvalitatīvāku, uz klientu orientētu aprūpi cilvēkiem visā Somijā, arī attālākos reģionos.

Jāuzsver, ka viena no Microsoft svarīgākajām prioritātēm ir nodrošināt, lai sensitīva informācija par veselību ir pārvaldīta ar pilnīgu drošību un privātumu, ar skaidri definētu identitāti un piekļuvi. Īpaši aktuāli tas kļuvis pandēmijas laikā. Somija ir noteikusi globālu standartu, kā vislabāk aizsargāt savu pilsoņu veselību, vienlaikus saglabājot viņu tiesības uz privātumu – Covid-19 izplatības mazināšanai izveidota pilnīga testu, pārbaudes un saslimušo noteikšanas sistēma. Izmantojot dažādus Microsoft Cloud for Healthcare pakalpojumus, sistēma saņem testu rezultātus, sazinoties ar tiem, kuri, iespējams, ir inficēti. Dati tiek uzkrāti atbilstoši Somijas drošības un privātuma tiesību aktiem, un tie veicina arī vīrusa izplatības pētniecību. Tas neapšaubāmi ir izglābis daudzas dzīvības, kā arī novērsis valsts ekonomikas bloķēšanu.

Digitālās tehnoloģijas ir svarīgs instruments, kas īstermiņā ļauj mazināt pārslodzi, bet ilgtermiņā – radīt efektīvāku veselības aprūpes sistēmu, ļaujot mediķiem fokusēties uz svarīgāko – pacientiem un dzīvību glābšanu. Tas ir ļoti svarīgi arī Latvijai. Mums pašlaik ir unikāla iespēja pārņemt Eiropā aprobētus veselības aprūpes digitālos risinājumus, kas ļaus pamazām izveidot modernu veselības aprūpi, vienlaikus atslogojot ārstus no birokrātiskām procedūrām un racionalizējot tās ar tehnoloģijām. Mūsu mediķi un pacienti to ir pelnījuši.

Rutija Kaidare (Ruthy Kaidar) ir Miscosoft veselības aprūpes produktu direktore Centrālajā un Austrumeiropā.

Komentāri (1)

Sskaisle 05.10.2021. 12.10

nu jā – Centrālā un Austrumeiropa , mēs jau te Putina priekškambaris – tāpēc tā ir , ka e veselība jau ir izmaksājusi – nez – 3 vai desmit gada budžetus visai veselības nozarei, bet kā nedarbojas , tā nedarbojas

Nu es esmu spiesta domāt, ka tā arī nedarbosies, jo šitā var slaukt naudu no valsts budžeta – nu ja valsts ir tāds – nu kā lai tā nicīgi uzrakstu – nu tāds bandītu un pusbandītu un tā tālāk kopums – nu tad ko var gribēt

Es gribētu, pievienoties – Zviedrijai, bet ja nē, tad Iagunijai.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu