62 RB Rail darbinieki ir izplatījuši kopīgu paziņojumu, lai pievērstu sabiedrības uzmanību sistemātiskām un hroniskām problēmām korporatīvās pārvaldības jomā un pastāvošajam interešu konfliktam. Publicējam šo vēstuli.
“Neraugoties uz būtisko progresu, kas panākts šajā projektā, mēs esam ļoti noraizējušies, ka Rail Baltica projekts, kuru dāsni līdzfinansēts no Eiropas Savienības (ES) publiskā finansējuma, ir nonācis kritiskā situācijā sliktas korporatīvās pārvaldības un interešu konflikta dēļ.
Šogad, 30. oktobrī, pēc izpilddirektora atkāpšanās, mēs nosūtījām kopīgu paziņojumu triju Baltijas valstu premjerministru birojiem un satiksmes ministrijām, pieprasot nekavējoties rīkoties. Šodien pēc negaidītās izpilddirektora un tehniskā direktora aiziešanas, kas ir piektā augstākā vadītāja nomaiņa pēdējo 14 mēnešu laikā, gribam pievērst uzmanību strukturāliem jautājumiem saistībā ar projekta ieviešanu. Tāpēc mēs esam izplatījuši šo paziņojumu un arī publiskojam iepriekšējo kopīgo darbinieku vēstuli. Mēs uzskatām, ka triju Baltijas valstu sabiedrība ir pelnījusi to zināt, un ticam, ka Baltijas valstu premjerministri nākamnedēļ trīspusējā apspriedē pievērsīs uzmanību situācijai Rail Baltica projektā.
Tāpēc mēs aicinām:
- projekta uzraudzību nodot premjerministru līmenim, uzskatot, ka pašreizējās organizācijas sadrumstalotā atbildība nenodrošina efektīvu projekta īstenošanu un koordināciju starp publiskā un privātā sektora struktūrām valstu un reģiona līmenī un neveicina starpnozaru sinerģiju.
- Nekavējoties atgriezties pie sākotnējā skatījuma uz kopuzņēmumu Rail Baltica kā integrētu, vienotu struktūru, kas atbild par Rail Baltica projekta īstenošanu, jo pašlaik, viņuprāt, nav vienas organizācijas, kas būtu atbildīga par šā projekta sekmīgu īstenošanu.
- Iecelt neatkarīgu kopuzņēmuma uzraudzības padomi, lai nodrošinātu, ka tā kolektīvi pārstāv visu kopuzņēmuma akcionāru intereses, tādējādi novēršot interešu konfliktu un iejaukšanos operatīvo lēmumu pieņemšanā.
- Nekavējoties pieprasīt RB Rail padomes priekšsēdētāja Karoļa Sankovska atkāpšanos, ņemot vērā viņa nespēju ievērot labas korporatīvās pārvaldības principus un novērst lielo un graujošo mainību kopuzņēmuma augstākajā vadībā, kā arī interešu konfliktu, ko viņš apliecinājis sava pilnvaru termiņa laikā”.
- Iecelt vienu padomes locekli, kas pārstāvētu kopuzņēmuma darbinieku intereses.
- Skaidrot, kā jaunais pagaidu izpilddirektors atbilst RB Rail akcionāru līgumā aprakstītajiem kritērijiem, proti, izpilddirektoram jābūt starptautiski pieredzējušam biznesa vadītājam un zinošam ekspertam lielas infrastruktūras būvniecības, finansēšanas un pārvaldības jautājumos, un kā jaunais pagaidu izpilddirektors plāno novērst interešu konflikta situāciju, joprojām strādājot organizācijā, kuru iepriekš pārraudzīja RB Rail.
Uzskatām, ka sekmīgas projekta īstenošanas interesēs ir ļoti svarīgi vēl pirms būvniecības sākuma apvienot visu Baltijas valstu spēkus. Ir laiks valstu parlamentiem, valdībām un Eiropas Komisijai uzdot jautājumu, vai Rail Baltica ir projekts, kas dos ilglaicīgus ieguvumus Baltijas valstīm un visai ES, vai arī tas turpinās ciest no neefektīvas struktūras, interešu konfliktiem un bezrūpīgu attieksmi pret ES un projektā iesaistīto valstu līdzekļiem.
Mēs, RB Rail darbinieki, esam apņēmības pilni līdzdarboties, lai uzlabot projekta Rail Baltica pārvaldību un īstenošanu.”
Pagaidām nav neviena komentāra