Aicinām apmeklēt transportbūves, kas drīz var sabrukt
Tilti ir stratēģiski nozīmīgas būves, kas savieno divus krastus. Tiem nepieciešama pastāvīga uzraudzība un kopšana. Bez tiltiem mēs būtu ierobežoti laikā, telpā un iespējās. Diemžēl patlaban no valsts pārziņā esošajiem gandrīz 1000 tiltiem ceturtā daļa ir sliktā, un 150 – ļoti sliktā stāvoklī.
Transporta būves noveco un bojājas ne tikai no augšas, bet arī no apakšas – drūp, rūsē un deformējas. Valsts budžeta finansējums jau daudzus gadus tiltu sakārtošanai ir nepietiekams.
Daļa tiltu būtu nekavējoties jāslēdz vai jāierobežo satiksme pa tiem.
Tādēļ biedrība ”Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB) aicina sabiedrību iepazīties ar daļu sliktā stāvoklī esošo valsts tiltu, pirms tie nav sabrukuši pavisam. Lai mudinātu cilvēkus ieskatīties patiltēs, zem sliktā stāvoklī esošajiem valsts tiltiem ir izlikti spēles elementi – ”geocaching” slēpņi, kuros ir iespēja uzzināt vairāk gan par konkrētajiem tiltiem, gan to apkārtni.
Piemēram, slēpņa atradēji zem tilta pāri Braslas upei ne tikai redzēs tilta bēdīgo stāvokli, bet arī uzzinās, ka rajona padome iegādājās tilta konstrukcijas no Cēsīs lokalizētās bijušās PSRS armijas daļas krājumiem. Lai arī tiltu uzstādīja kā pagaidu risinājumu, lai varētu ekspluatēt Eiķēnu karjeru, tas tiek izmantots jau vairāk nekā 20 gadu.
Vienīgie uzlabojumi, kas šajos gados notikuši, ir tilta krāsošana.
Patlaban ”geocaching” slēpņi ir ievietoti 12 patiltēs Vidzemē, Kurzemē un Zemgalē, taču divu nedēļu laikā ir plānots šo sarakstu papildināt ar valsts tiltiem arī Latgales reģionā. Vasaras periodā ir apskatīti valsts tilti, taču biedrība ir pārliecināta, ka līdzīga situācija ir arī ar daļu pašvaldību tiltu – finansējuma trūkst kā vieniem, tā otriem.
Esmu personīgi apskatījis visus šos valsts tiltus, un situācija ir diezgan bēdīga – ja margas uz tilta ir izrūsējušas un vietām brīvi kustināmas, par kādu drošību var būt runa? Turklāt ne vienmēr tilta patiesais stāvoklis no autovadītāja redzespunkta ir saskatāms – gadās, ka no virspuses tilts ir kosmētiski sakopts, taču patiltē paveras patiesā aina – nodrupis betons un korozijas nopostīts dzelzs stiegrojums.
Reizēm šķiet, ka LCB pūliņi pievērst lēmumpieņēmēju uzmanību drausmīgajam tiltu stāvoklim ir kā saucēja balss tuksnesī. Tādēļ arī sabiedrība ir aicināta būt aktīva un runāt par tiltu slikto tehnisko stāvokli – pie konkrētā objekta pašiem uzņemt foto, ievietot tos savā Facebook vai Twitter konta profilā ar atsauci #BedigieTilti, ierakstā atzīmēt @LatvijasCeluBuvetajs Facebook vai @Biedriba_LCB Twitter un dažos vārdos raksturot tiltu stāvokli. Ziņot par sliktā stāvoklī esošajiem tiltiem sociālajos tīklos var kā slēpņošanas entuziasti, tā ikviens interesents.
Patlaban slēpņi ir izvietoti zem šādiem valsts tiltiem:
Tilts pār Braslu (Plācis – Eiķēnu grants karjers), autoceļš V324, Pārgaujas novads, Straupes pagasts;
Tilts pār Gauju (Drustu stacija – Zosēni), autoceļš V304, Jaunpiebalgas novads, Zosēnu pagasts, 3.3 kilometrs;
Tilts pār Viesīti (Vecumnieki – Nereta – Subate), autoceļš P73, Viesītes novads, Viesītes pagasts, 29.4 kilometrs;
Tilts pār Situ (Gulbene – Balvi), autoceļš P35, Balvu novads, Kubuļu pagasts, pie Kurnas ciema;
Tilts pār Sesavu (Mežciems – Staļģene – Stūrīši), autoceļš V1071, Jelgavas novads, Jaunsvirlaukas pagasts;
Tilts pār Ranku (Ogre – Viskaļi), autoceļš V996, Ogres novads, Ogresgala pagasts, 10.kilometrs;
Tilts pār Abavu (pievedceļš Ķīšu pansionātam), autoceļš V1485,Tukuma novads, Jaunsātu pagasts, 0.6 kilometrs;
Tilts pār Kaldabruņu (Ilūkste – Bebrene – Birži) autoceļš P72, Jēkabpils novads, Kaldabruņas ciems, 22.9 kilometrs;
Tilts pār Bērzauni (Pļaviņas – Madona), Madonas novads, Bērzaunes pagasts, 26.7 kilometrs;
Tilts pār Pededzi pie Litenes (Gulbene – Balvi – Krievijas robeža), autoceļš P35, Gulbenes novads, Litenes pagasts, 18.6 kilometrs;
Tilts pār Iecavu (Ozolgaiļi – Zālītes stacija), autoceļš V1009, Iecavas novads, Zālītes ciems, 2.210 kilometrs;
Tilts pār Sidrabi pie Elejas (Dobele – Bauska), autoceļš P103, Jelgavas novads, Elejas pagasts, 38.1 kilometrs.
LCB atgādina: tilti ir sliktā stāvoklī, un patiltes ne vienmēr viegli pieejamas. Tādēļ ikviens slēpņu meklētājs ir aicināts būt uzmanīgs un piesardzīgs, padomājot par savu drošību. Noderēs apavi ar neslīdošām zolēm un reizēm – arī ķivere. Visbeidzot – tiem, kuri līdz 2016.gada 30.oktobrim savā Facebook un Twitter kontā publicēs vismaz 3 tiltu foto, būs iespēja laimēt auto navigācijas ierīci no ”Garmin”.
Zigmārs Brunavs ir biedrības ”Latvijas Ceļu būvētājs” izpilddirektors.
Komentāri (30)