Strikts nodalījums starp tiem, kuru specialitātes ieguvi apmaksājusi valsts un kuri par profesijas ieguvi un sevis intelektuālo pilnveidošanu cīnījušies paši, ir mīts
Ceļā uz intelekta jeb zināšanu ekonomiku Latvijā bieži ir piesaukta nepieciešamība veikt privātā sektora ieguldījumus un ikviena cilvēka rīcība, uzlabojot savas zināšanas un prasmes. Izglītības un zinātnes ministrija ilgtermiņa plānos ietilpst uzlabota finansēšanas modeļa ieviešana – no valsts budžeta pilnībā apmaksātas visas studiju vietas valsts dibinātās universitātēs, akadēmijās, citās augstskolās un koledžās.
Vienlaikus fiskālās disciplīnas ietvaros ir skaidrs, ka tas nenotiks 2015.gadā un ir nepieciešams pārejas periods ceļā uz brīdi, kad doktorandu, maģistrantu un pamatstudiju studentu motivāciju nodrošinās konkurss uz optimāliem koeficientiem finansētām studiju vietām vispārējai Latvijas intelektuālai izaugsmei, sabiedrības attīstībai un tautsaimniecībai nepieciešamās apakšnozarēs.
Latvijā pastāv Eiropas Savienībai neraksturīga tradīcija, ka lielāko daļu augstākās izglītības finansējuma šobrīd sedz privātais sektors. Proti, studenti vai viņu vecāki paši apmaksā savas studijas. Vienlaikus, Latvija ir pievienojusies Eiropas Savienības kopējiem mērķiem sasniegt 40% augstākās izglītības ieguvēju no iedzīvotājiem noteiktā vecuma grupā.
Mēs esam ieinteresēti, lai pārejas periodā, kamēr valsts iespējās būs pilnībā finansēt sevis dibinātās pastarpinātās pārvaldes iestādes – izglītības struktūrvienības valsts augstskolās, tiktu atbalstītas privātpersonas, kas iegulda līdzekļus publiskā labumā – augstākajā izglītībā.
Instruments, ar kuru valsts mudina cilvēkus saprātīgi un tālejoši tērēt savu rīcībā esošo privāto ienākumu, ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa attaisnotie izdevumi – likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 10. panta pirmās daļas 2. punktā paredzētas izdevumu grupas, kuras tiek atskaitītas no gada ienākuma apjoma pirms ienākumu aplikšanas ar nodokli. Proti, par šīm izdevumu grupām – kvalifikācijas paaugstināšanu, specialitātes iegūšanu, izglītības iegūšanu, medicīnu un ārstniecību – noteiktā apjomā iedzīvotāju ienākuma nodoklis nav jāmaksā.
Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta sniegtajām ziņām brīvprātīgajās ienākumu deklarācijās attaisnoto izdevumu kopējā summa par 2012. gadu ir 28,954 miljoni eiro, par 2013. gadu 19,509 miljoni eiro. Divos gados tātad teju 50 miljoni eiro, jāpiebilst, ka 2014. gada valsts budžetā Izglītības un zinātnes ministrijas sadaļā 03.01.00 apakšprogramma „Augstskolas” dotācija no vispārējiem ieņēmumiem ir 44,5 miljoni eiro – skaidrs, ka šie skaitļi nav tieši salīdzināmi, bet par zināmu tendenci tie mudina aizdomāties.
Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr.336 par attaisnotajiem izdevumiem paredz, ka nodokļu maksātājam un viņa ģimenes locekļiem attaisnoto izdevumu summa nevar pārsniegt 213,43 eiro katram. Šāds ierobežojums gan netiek attiecināts uz zobārstniecības pakalpojumu saņemšanu.
Tas ir lielums, kas praktiski nevar veicināt iedzīvotāja izvēli par labu privāto līdzekļu ieguldīšanai dārgās studijās, jo tik mazas studiju maksas nav nevienā pilna laika klātienes programmā.
Piemēram, studiju maksa fizikas bakalaura grāda vai sociālo zinātņu bakalaura politikas zinātnē grāda ieguvei Latvijas Universitātē ir 5121 eiro, pirmajā studiju gadā – 1707 eiro, tiesību zinātņu bakalaura ieguvei turpat 6180 eiro, pirmajā gadā – 2060 eiro.
Rīgas Stradiņa universitātes medicīnas programmā par tās apguvi jāmaksā 16 800 eiro jeb 2800 eiro gadā. Nav vajadzīgs īpašs pētījums, lai secinātu, ka nodokļu politikas atlaide 213,43 eiro apmērā nevar būt faktors, lai cilvēks izšķirtos par privāto līdzekļu ieguldīšanu studijās Latvijā.
Virknē Eiropas Savienības valstu kā Vācija, Itālija, Francija un citās studijas pamatā ir bezmaksas, tās sedz valsts visiem Eiropas Savienības, tajā skaitā Latvijas pilsoņiem. Piemēram, nav ierobežojumu Latvijas pilsonim studēt Dānijas augstskolā angļu valodā par dāņu nodokļu maksātāju līdzekļiem, tikai jautājums – vai šāda situācija veicina mūsu universitāšu intelektuālo izaugsmi un zināšanu ekonomikas izveidi Latvijā?
Pamata un vidējā – kā vispārējā, tā profesionālā – izglītība valstī ir cilvēkiem pieejama bez samaksas jeb valsts apmaksāta. Valdība noteikusi virzības kursu uz obligātu vidējo izglītību. Tātad loģiski, ka pārejas periodā, līdz valsts segtu augstākās izglītības izmaksas valsts augstskolās pilnībā, valstij būtu attaisnoto izdevumu instruments izglītības jomā jāizmanto tieši par labu formālajai terciārajai izglītībai – bakalaura, profesionālajām, maģistra un doktoru studijām.
Esam vairākkārt savstarpēji un ar saviem sadarbības partneriem apsprieduši un izlēmuši atbalstīt izmaiņas, kas ļautu neattiecināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa attaisnoto izdevumu ierobežojumus arī uz augstāko izglītību. Protams, šis jautājums ir risināms pakāpeniski, savietojot ar valsts budžeta iespējām, sākot no augstākās kvalifikācijas četros posmos:
* pirmkārt, sākumā attiecinot doktora studiju programmu privāto izdevumu ierobežojuma atcelšanu,
* otrkārt, vēlāk būtiski palielinot ierobežojumu maģistra studiju izdevumu iekļaušanai;
* treškārt, nākamajā periodā pilnībā attiecinot attaisnotos izdevumus uz maģistrantiem, būtiski palielinot ierobežojumu bakalaura posmam;
* ceturtkārt, pilnībā ļaujot iekļaut bakalaura studiju un koledžu augstākās izglītības izdevumus iedzīvotāju ienākuma nodokļa attaisnotajos izdevumos.
Šis risinājums dotu kādu atbalstu ne vien privāto augstskolu studentiem, bet nodrošinātu būtisku atbalstu tieši valsts dibināto augstskolu reflektantiem savā studiju izvēlē, jo nav noslēpums, ka pašlaik diversificētajā augstākās izglītības vidē, ņemot vērā arī vispārējās izglītības skolu tīkla īpatnības, eksistē visdažādāko faktoru kopums, kas var būt ietekmējis to, vai jaunais cilvēks ir valsts budžeta vietā, vai arī pats maksā par studijām. Lielā daļā augstskolu studiju programmu notiek tā sauktā “rotācija”, kad ik pēc noteikta perioda valsts budžeta finansējums tiek piešķirts labākajiem atbilstoši sekmēm. Līdz ar to, cita starpā, jāpiebilst, ka strikts nodalījums starp tiem, kuru specialitātes ieguvi apmaksājusi valsts un kuri par profesijas ieguvi un sevis intelektuālo pilnveidošanu cīnījušies paši, ir mīts.
Iepriekšminētā pakāpeniskā ieviešanas secība ir tieši tāda, lai nepieļauju situācijas, kāda bija ar Eiropas fondu stipendijām maģistrantiem un doktorandiem, atkārtošanos. Eksakto jomu studenti, kas uzrādīja vērā ņemamas sekmes un zinātnisko darbību, saņēma atbalstu studiju laikā, un tagad tie paši nu jau absolventi saņems iespēju iegūt Eiropas fondu finansējumu saviem zinātniskajiem pētījumiem jaunas programmas ietvaros. Iepriekšējā programma – studentu stipendijas no Eiropas fondu līdzekļiem – netika pagarināta.
Lai neatkārtotu šo kļūdu ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumiem, ir prātīgi ieviest atvieglojumus virzienā no vecākiem studiju cikliem uz jaunākiem. Šāda ieviešanas secība nodrošina arī mazāku fiskālo slogu.
Protams, atbalstāma ir iecere arī noteikt kādus saprātīgus, fiskāli pamatotus augšējos griestus attaisnotajiem izdevumiem kopumā (tajā skaitā arī jau pieminētajai zobārstniecībai un augstākajai izglītībai), lai ierobežojumu atcelšanu atsevišķas personas nevarētu izmantot ļaunticīgi, izkārtojot sev unikālu, neproporcionālu labumu, vai pretēji sabiedrības interesēm ceļot studiju maksu jau rēķinoties ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa atlaidi. Griesti būtu likumsakarīgi kā lielākā pašlaik Latvijā eksistējošā maksa par pilna laika pilnas studiju programmas apguvi visā tās garumā.
Lai šos priekšlikumus izvērtētu, sabiedrībai ir vispirms jāuzzina, kāda ir attaisnoto izdevumu par izglītību pašreizējā struktūra – cik procentu iedzīvotāji iekļauj augstskolu maksu, cik privātskolu maksu, cik maksā par dažādiem neformālās izglītības kursiem, cik par sevi, cik par bērniem; tikai zinot šo sadalījumu attaisnotajiem izdevumiem vispār ir jēga jeb publisks attaisnojums, kādēļ kādam dod iespēju nemaksāt nodokļus.
Vienlaikus, vēlamies virzīt sabiedrības apspriešanai arī priekšlikumu pārskatīt iedzīvotāju ienākuma nodokļa attaisnoto izglītības izdevumu grupas. Esam sastapušies ar jautājumu – kāds attaisnojums, kāpēc attaisnotos izdevumos iekļaujami izdevumi par privātu vispārējo pamatizglītību, ja to nodrošina valsts bez maksas, tērējot apjomīgu nodokļu maksātāju naudu? Piemēram, šobrīd attaisnojami ir medicīnas un ārstniecības izdevumi, nevis jebkura veselības veicināšana kā rehabilitācija kūrortā, dažādas relaksācijas procedūras un sporta inventāra iegāde. Diez vai likumdevējs ar medicīnas izdevumiem ir domājis zobu pastas, birstītes, mutes dobuma skalotāja un patērētā ūdens uzsildīšanas izmaksas.
Līdzīgi arī attaisnotajiem izdevumiem jābūt mērķtiecīgākiem – piedāvājam ierobežot tos nevis ar jebkuriem neformālās izglītības sarīkojumiem, kuros var būt iekļauti arī hiromantijas kursi, astroloģijas apguve, akmeoloģijas zinības, paukošana un floristika, bet turpmāk attiecināt attaisnoto izdevumu jēdzienu uz trim izdevumu grupām:
1) augstākā izglītība, iekļaujot zinātniskās darbības izdevumus doktorandiem;
2) profesionālās kvalifikācijas pilnveide, konkretizējot izdevumu grupas;
3) bērnu un jauniešu interešu un profesionālās ievirzes izglītība.
Šādi ierobežojumi dotu ne vien pozitīvu fiskālu efektu, bet arīdzan ļautu sabiedrībai pārliecināties, ka iedzīvotāju ienākumu nodokļa atlaides tiek piešķirtas tiem, kuri privātos līdzekļus mērķtiecīgi iegulda tādos veidos, kādus Latvijas sabiedrība ar plānošanas dokumentu palīdzību noteikusi par būtiskiem valsts ilgtermiņa gudrai izaugsmei – ieguldījumi intelekta ekonomikā, darba ražīguma celšana, jaunās paaudzes intelektuālā attīstība un pilnvērtīgas personības veidošana.
Autori ir Kirils Solovjovs, Latvijas Studentu apvienības prezidents; Didzis Šēnbergs, izglītības un zinātnes ministres padomnieks
Komentāri (36)
Pēterītis 27.08.2014. 09.54
Zināšanu gūšana vienalga valsts vai privāti apmaksātā ceļā nebūt neliecina par zināšanu nonākšanu ekonomikā. Arī tas ir mīts, īpaši Latvijā, kur ar iegūtajām zināšanām netraucēti var audzēt uz ekonomiku parazitējošas struktūras. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc pirmskara Latvijā ekonomika bez jebkādiem ES fondiem attīstījās nesalīdzināmi straujak.
Neliels piemērs. MINOX izgudrotājam Valteram Capam pietika nofotagrafēt VEF direktoru, lai jautājums par finansējumu būtu izlemts. Savukārt tagad uz 64 lapaspusēm rakstītie MK noteiklumi nebija šķērslis, lai lielākais finansējums Ls 1 000 000 no jaunai progukcijai dotās ES naudas nonāktu Krievijas minerālmēslu tranzītam Rīgas ostā.
0
dro 27.08.2014. 10.29
Vai augam gudri kā to apgalvo Vienotība savā reklāmā?
Zinātniekiem sāp sirds, ka jaunatklātās pretvēža zāles, lai arī spēs glābt dzīvības, nebūs ieguvums Latvijas ekonomikai, jo valsts pētniecisko darbu atstājusi novārtā un zāļu izstrādi pasūtīja dāņu uzņēmums. Tagad patents par miljardiem esot pārdots ASV firmai.
Jaunu cerību uz dzīvi pusotram miljonam cilvēku varētu dot Latvijas zinātnieku atklātās pretvēža zāles, kuru lietošanai ASV Pārtikas un zāļu administrācija devusi zaļo gaismu. Pašmāju zinātnieki ar to lepojas un uzskata par vēsturisku notikumu, bet par miljonāriem zāļu palaišana tirgū viņus gan nepadarīs, jo patents pieder ārzemju kompānijai.
Atklāt zāles īpaši ļaundabīga audzēja ārstēšanai varētu būt katra medikamentu jomā strādājoša zinātnieka sapnis, bet
Latvijas Organiskās sintēzes institūtā zinātniekiem tas ir izdevies. TvNet
4
Pēterītis > dro 27.08.2014. 11.19
Ino, varbūt nevajadzētu tiražēt žurnālista izpratni par notikušo. Ne jau nodokļu maksātājiem jāfinansē rūpnieciskie pētījumi, bet gan labuma guvējam. Šajā gadījumā to izdarījis un paspekulējis dāņu uzņēmums. Tāpēc būtu jājautā, kur skatījās Olainfarm vai Grindex un kāds no riska kapitāla fondiem, ja runa iet par ražošanu un miljardu pelnīšanu Latvijā.
Bet par kārtējo Latvijas talantu panākumu varam tikai priecāties.
0
Signija Aizpuriete > dro 27.08.2014. 11.26
——
Kur 2003.g. neskatījās vairākums Latvijas zinātnieku, kuriem pašlaik sirdī liels prieks nevalda:
“Es zinu, ka balsošu pret. Pirmkārt, tādēļ, ka Eirosavienība ir veidojums, kuru nodibināja Eiropas ekonomiski stiprākās valstis. Tātad šīs organizācijas noteikumi ir izdevīgi šīm valstīm, tie palīdz labi attīstīto valstu progresam. Vājāk attīstītās valstis var būt paredzētas tikai izmantošanai, ekspluatācijai. Starp citu, nav jau tā, ka Latvija pievienosies ES. Latvija tiks uzņemta ar nosacījumu, ka ES ir gatava to uzņemt.”
Miķelis Ašmanis, LU profesors, filozofijas habilitētais doktors
http://politika.lv/article/popularu-cilveku-izskirosie-argumenti-balsojot-referenduma
0
Signija Aizpuriete > dro 27.08.2014. 11.10
———
“Mēs redzam nākotnes Latviju kā demokrātisku valsti, kurā visiem pilsoņiem neatkarīgi no to nacionālās un sociālās piederības, politiskās un reliģiskās pārliecības, ir nodrošinātas vienādas tiesības. Latvijai ir jābūt humānisma valstij, kurā valda likums, ekonomiska augšupeja un plašas garīgās kultūras attīstības iespējas jebkurai etniskai grupai.”
Latvijas Tautas frontes Domes valde (LTF Domes valde, LTF valde),1989.
http://www.barikadopedija.lv/raksti/470353
============================================================================= Vai bijām gudri, kad “auseklīšu mafijas” solījumiem noticējām? Kur tiem zinātniekiem prātiņš bija, kad Eiropas Savienībā stājāmies, kad tās sistēmu/iekārtu vajadzēja izpētīt:
“Грубость глобализации выявляет недопустимые вещи.(..)
Интеграция может служить росту общего благосостояния и иметь положительные последствия, если, например, она удовлетворяет легитимное стремление братских народов к объединению. Однако та интеграция, о которой идет речь, была с самого начала продумана как вертикальная структура, жестко контролируемая наднациональной властью.”
Берлинское интервью А. Зиновьева, 1999. http://www.philosophy.co.ua/?p=277
0
dro > dro 27.08.2014. 12.03
Aldis. Var domāt arī tā, bet dažreiz izdevīgāk sponsorēt tiešos darba darītājus nekā starpniekus. Vai tad atbalstīt šo pasākumu nebija izdevīgāk kā atbalstīt LM un pēc tam nereaģēt uz brīdinājumiem par tur notiekošo?
0
Signija Aizpuriete 27.08.2014. 11.56
———
Latvijas zinātnieki spītīgi atsakās esošās reālijas pieņemt, ar sāpošu sirdi turpina spēlītes ar eirokrātiem-birokrātiem:
““Zinātnieki, sekojot [iepriekšējās Pētniecības un inovāciju padomes sēdes] audioierakstam, izvirza dienaskārtībā tos jautājumus, kurus premjere ir akceptējusi kā obligāti runājamus nākamajā reizē. Mēs ieraugām uz galda pilnīgi citu dienaskārtību, kuru sagatavojuši cilvēki, kas neparakstās ar savu vārdu zem tās.” Ojārs Spārītis, Zinātņu akadēmijas prezidents Latvijas Radio par inovāciju padomi.” http://www.la.lv/starpsaucieni-62/
0