Veselības pārvadātāja • IR.lv

Veselības pārvadātāja

Karīna Vecums-Veco, SIA General Deve­lop­ment Group īpašniece un vadītāja. Foto – Ieva Salmane
Mārtiņš Galenieks, speciāli Ir

Karīna Vecums-Veco jau divdesmit gadu vecumā izveidoja pirmo diennakts zobārstniecību Jelgavā. Šobrīd viņai pieder loģistikas kompānija, kas specializējusies zāļu pārvadāšanā, un viņa smejas, ka ir viens no nedaudzajiem cilvēkiem, kas ved narkotikas uz Kolumbiju, nevis ārā no tās

Loģistikas uzņēmuma General Deve­lop­ment Group īpašnieces un vadītājas Karīnas Vecums-Veco birojs ir gaišs un plašs, ar lieliem logiem, aiz kuriem redzams kādas Iļģuciema industriālas teritorijas pagalms. Pāris stāvus zemāk atrodas plaša un iespaidīga īpaši dažādu medikamentu uzglabāšanai pielāgota noliktava, kuru viņa vēlāk izrāda ar acīmredzamu lepnumu. Tā sākusi darbu tikai pirms pāris mēnešiem, ļaujot uzņēmumam zāles ne tikai pārvadāt, bet arī uzglabāt. Tas nav vienkāršs uzdevums. Noliktavas iekārtošana un dažādu kvalitātes vadības dokumentu un vadlīniju izstrāde prasījusi deviņus mēnešus.

«Te ir jābūt aprakstītām pilnīgi visām situācijām un scenārijiem, kas var atgadīties dzīvē. Tādas ir Valsts zāļu aģentūras prasības,» viņa saka, paņemdama no plaukta biezu mapi ar dokumentiem.

«Te ir aprakstīts, kā mēs zāles uzglabājam un kādas ir kravas pieņemšanas procedūras parastajiem medikamentiem, kādas narkotiskajiem un psihotropajiem, kā mēs pārbaudām automašīnas, kas pie mums atbrauc kaut ko paņemt vai atvest. Pie mums šobrīd divreiz nedēļā brauc partneri no visas pasaules, lai veiktu auditus, lasa visus šos dokumentus un pārbauda, vai noliktavā tas tiešām notiek tā, kā te rakstīts.»

Jo darbs ar medikamentiem ir ļoti atbildīgs. Daudzu preparātu uzglabāšanai ir nepieciešams īpašs temperatūras režīms, bet citu apriti regulē likumi, jo runa ir par narkotiskām vielām. Taču tas, ka šis bizness ir tik sarežģīts, vienlaikus arī ļauj visas nianses apguvušajam uzņēmumam labi nopelnīt. 2016. gadā dibinātais General Development Group sākumā nodarbojās ar celtniecības projektu realizāciju, bet loģistikai pievērsās trīs gadus vēlāk. 2020. gadā sāka specializēties tieši medikamentu pārvadāšanā. Tas izrādījās veiksmīgs lēmums, un kopš tā laika bizness piedzīvojis ļoti strauju izaugsmi.

Meklē nišu

Jelgavā izaugusī Karīna savu pirmo ar medicīnu saistīto uzņēmumu izveidoja, kad viņai bija ap 20 gadu, — sāka vadīt fitnesa klubu un izveidoja pirmo diennakts zobārstniecību pilsētā. Vēlāk paaicināta vadīt azartspēļu uzņēmuma Klondaika filiāli, īsā laikā izveidojusi žilbinošu karjeru un nonākusi visu 30 šī uzņēmuma filiāļu vadībā.

«Man vienmēr ir ļoti palīdzējis virzīties uz priekšu domu spēks. Toreiz nolēmu, ka vēlos būt visjaudīgākā sieviete šajā uzņēmumā. Pēc neilga laika manā pakļautībā bija jau 300 darbinieku un parakstīju pirmo līgumu par miljonu,» viņa stāsta. «Protams, tas prasīja arī ļoti daudz darba, klupšanas un noveda arī pie izdegšanas. Veselība nobruka tik tālu, ka izslimoju multirezistento tuberkulozi. Divus gadus bija jādzer septiņas dažādas antibiotikas tablešu veidā plus injekcijas.»

Vēlāk strādājusi ar azartspēļu biznesu saistītā Spānijas uzņēmumā, pēc tam meklējusi jaunas iespējas attīstīt vēl kādu jaunu biznesa projektu — ķērās pie uzkopšanas uzņēmuma izveidošanas, nodarbojās ar celtniecības materiālu tirdzniecību, izmēģināja roku arī būvniecībā.

«Loģistikai pievērsos savdabīgā veidā. Mēs ar vīru esam makšķernieki un burātāji. Reiz braucām pa Daugavu garām brīvostas terminālim, kur bija izkrauti milzīgi konteineri. Vēroju, cik tas viss izskatās iespaidīgi, un sacīju, ka gribētos, lai kādreiz manā vārdā pa visu pasauli tiek sūtīti konteineri. Viņš smējās, jo es neko par šo nozari nezināju,» pasmaida Karīna. «Pēc gada uzrodas cilvēki, kas saka, ka vajadzētu loģistiku attīstīt. Vārds pa vārdam, un man jau ilgi nevajag — es uzreiz sāku urbties, meklēt cilvēkus, un sākam.»

Viens no pirmajiem soļiem bijis pieņemt darbā pieredzējušu loģistikas vadītāju, lai visi nākamie soļi būtu pārdomāti un pareizi. Iegādātas datorsistēmas, kas nepieciešamas loģistikas plānošanai, un uzņēmums ātri nokārtojis visus nepieciešamos sertifikātus.

«Meklējām nišu, kurā varētu specializēties. Loģistikā darbojas ļoti daudz kompāniju ar senu vēsturi un lieliem autoparkiem, un skaidrs, ka pārvadāšanā mēs nevarējām konkurēt,» uzņēmēja stāsta. «Uzrunājām pārtikas ražotājus, jo tā ir prece, kas prasa īpašu kontroli, interesējāmies par ziedu pārvadāšanu, kas arī ir ļoti specifiska.» Bijusi arī doma par mazajiem ļoti vērtīgu kravu pārvadājumiem — lietām, kuras transportē seifos un konvoju pavadībā. Piemēram, ļoti vērtīgas gleznas vai pierādījumi tiesās. «Tā ir ļoti interesanta sfēra, kas mūsu loģistikas vadītājai Inetai Pelšei bija kā nepiepildīts sapnis. Taču no tā nācās atteikties, jo neredzējām ekonomisku pamatojumu organizēt ko tādu no Latvijas.»

Stingra kontrole

Pandēmija 2020. gadā lika uzņēmumam pārtraukt darboties celtniecībā, jo trūcis gan darbaspēka, gan materiālu. Savukārt nepieciešamība pēc medikamentiem pasaulē kļuva īpaši aktuāla, un tas ļāva atrast savu nišu loģistikā.

«Protams, tas bija sarežģīts laiks arī loģistikā, uz katras valsts robežas bija jārunā un jākārto viss atsevišķi. Mūsu loģistikas vadītāja nemitīgi bija uz telefona un meklēja iespējas, kā nogādāt visus sūtījumus līdz galam,» Karīna atminas. «Iesākumā izmantojām pārsvarā starpnieku automašīnas, 2021. gadā nopirkām trīs busiņus, gadu vēlāk arī divas fūres. Tas ir pietiekams daudzums automašīnu, jo bieži ārpus Latvijas izdevīgāk ir sūtīt kravas, izmantojot apakšuzņēmēju pakalpojumus. Dažādās pasaules valstīs mums ir 170 sadarbības partneri.»

Noliktavas izveide bijusi nākamais loģiskais solis uzņēmuma attīstībā, jo kara un sankciju dēļ daudzviet veidojas zāļu trūkums. Īpaši tas attiecas uz injicējamām antibiotikām, kas jāuzglabā ļoti stingri kontrolētos temperatūras apstākļos, Karīna stāsta, vēlāk izrādot noliktavu. Tajā ir atsevišķi nodalījumi, kur tiek uzturēts noteikts temperatūras režīms. Vēl cits, kurā glabājas narkotiskas vielas, atrodas aiz īpaša nožogojuma. «Mēs nodarbojamies ar to, ka vedam narkotikas pat uz Kolumbiju,» viņa pasmejas. «Protams, šo preparātu uzglabāšanai un transportēšanai ir īpašas prasības. Tās jāglabā atsevišķā vietā, kas aprīkota ar signalizāciju un novērošanas kamerām. Tur jānodrošina autorizēta ieeja, un ne jau katrs darbinieks drīkst iet. Uzraudzība ir ļoti stingra. Visas kravas ir plombētas, un mums jāveic ļoti bieža inventarizācija un atskaites par to kustību.»

Ne mazāk striktas prasības jāievēro, pārvadājot vielas, kurām nepieciešams ievērot temperatūras režīmu. Ikkatra mašīna, kas ierodas noliktavā, tiek rūpīgi pārbaudīta.

«Šoferi mums bieži saka, ka citur tik stingri nedara. Tas nekas, pie mums dara, sēdi un gaidi,» saka Karīna. «Nu, piemēram, atbrauc fūre, kurā jāiekrauj piecas paletes, kas jāaizved uz Bulgāriju. Pirmais — pārbaudām temperatūras izdrukas, lai parādītu, ka tā ir gatava saņemt preci. Ir tādi medikamenti, kuri pāris minūtēs aiziet bojā, ja temperatūras novirze ir pieci grādi. Tāpat novērtējam automašīnu vizuāli, iekšējo tīrību. Vairākas reizes pārbaudām, vai informācija dokumentos sakrīt ar to, kas ir mūsu sistēmā.»

Nākotnes bizness

Uzņēmums organizē arī avio un jūras konteineru pārvadājumus. «Avio pārvadājumi ir sarežģīti tāpēc, ka pasaules lidostām ir vēl ko strādāt un strādāt, lai uzlabotu darba kvalitāti,» Karīna stāsta. «Iedomājieties situāciju, kurā mēs šeit visu perfekti iepakojam aukstuma kastēs, aizvedam uz Āfriku, bet tur tās noliek uz 80 grādus karsta asfalta, jo kādam beidzies darba laiks vai sācies pusdienu pārtraukums.» Uzņēmumam jābūt maksimāli spējīgiem visas šīs lietas izsekot, tāpēc kravas ir aprīkotas ar ierīcēm, kas reģistrē temperatūras izmaiņas. «Ja kaut kas noiet greizi, mums jāzina, ko ar šo kravu darīt. Iespējams, jāsūta iznīcināšanai.»

Lai ielauztos loģistikas biznesā, Karīnai nācies ļoti daudz mācīties. Piemēram, 2020. gadā nācies iziet pamatīgus bīstamo kravu pārvadāšanas kursus, kārtojot Starptautiskās gaisa transporta asociācijas IATA sertifikātu. Tas ļauj uzņēmumam iegūt visu Eiropas aviosatiksmes reisu cenas un laikus ātrāk un lētāk, bez starpniekiem. Lai varētu sākt darbu noliktavā, pagājuši mēneši, dienām un naktīm sēžot un studējot likumus, aprakstot procedūras. Uzņēmēja saka, ka jaunu lietu apgūšana viņai sagādā gandarījumu.

«Es reiz viesojos Norvēģijā pie nesen iepazīta cilvēka, vakarā aizgājām uz restorānu un es izlēmu, ka samaksāšu rēķinu. Zināju, ka man ir trīs mēnešalgas kontā, taču tas vienalga izrādījās nepietiekami, jo cilvēks, pie kura viesojāmies, bija liels kolekcijas vīnu baudītājs, kurus tovakar dzērām,» viņa stāsta. «Toreiz situācija uz mums ar vīru nostrādāja tā, ka sapratām — ejot biznesā, galvenais ir nebaidīties, jo neko vairāk par naudu jau mēs pazaudēt nevaram. Mūsu draugs toreiz smējās un samaksāja par visiem.»

Kā vienu no nākamajiem būtiskajiem soļiem uzņēmuma attīstībā Karīna iecerējusi pašiem sākt nodarboties ar zāļu tirdzniecību, kā arī uzcelt savu noliktavu šobrīd nomāto telpu vietā.

«Kaut arī mēs šeit darbojamies tikai divus mēnešus, ir ļoti būtiski formulēt savas vēlmes līdz pat sīkākajām detaļām. Līdz pat tam, kā smaržos gaiss, kad uzcelsi māju un atslēgsi durvis pirmo reizi. Tas man arvien ir palīdzējis savus mērķus sasniegt,» viņa saka. «Virziens, kurā veidojam savu biznesu, ir ļoti pareizs. Cilvēka mūžs visā pasaulē pagarinās, līdz ar to arī vairāk dzeram zāles.»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Egoisms. Pašrealizācija.

Man liekas, ka es varu un daru svarīgas lietas.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Pārlieku lielās impulsivitātes un enerģijas dēļ vienlaikus uzņemos darīt pārāk daudz.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Sapņot un darīt, un neslimot.

Noliktavas izveide bijusi nākamais loģiskais solis uzņēmuma attīstībā, jo kara un sankciju dēļ daudzviet veidojas zāļu trūkums. Īpaši tas attiecas uz injicējamām antibiotikām, kas jāuzglabā ļoti stingri kontrolētos temperatūras apstākļos. Foto – Ieva Salmane

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu