Ceļu nozares sakārtošanai vajag ne tikai naudu • IR.lv

Ceļu nozares sakārtošanai vajag ne tikai naudu

23
Foto: Edgars Priedītis, LETA
Māris Rozentāls

Jābūt skaidrai nostājai, kā līdzekļus izmantot

Nesen pēc satiksmes ministra Ulda Auguļa iniciatīvas izveidotā ekspertu grupa prezentēja savu redzējumu par autoceļu sakārtošanas modeli. Galvenie ieteikumi: novērtēt visus Latvijas ceļus, atjaunot ceļu fondu vai speciālobudžetu, nodrošināt aizņēmumu iespējas, izšķirties par ceļu lietošanas maksājumu piesaisti ceļu remonta finansējumam, kā arī ieteikt nodokļu un nodevu pārskatīšanu transporta jomā.

Kā uzņēmējs autoceļu nozarē ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi varu tikai uzslavēt Satiksmes ministriju, ka ūdeņi ir sakustējušies. Taču ir jādomā ne tikai par to, ka ceļiem nepieciešama nauda, bet arī par to, kad un kā to izmanto. Piemēram, vai labāk nebūtu izsludināt iepirkumus ziemā, lai jau maijā zinātu, kur iedurt lāpstu, nevis remontdarbus sākt, tuvojoties rudenim?

Domājot par ceļu nozari no uzņēmēju skatu punkta, jāteic, ka mums pietrūkst prognozējamības. Gada sākumā valdība varētu pateikt, ka būs noteikts naudas apjoms, kurš tiks ieguldīts ceļu atjaunošanā un tiks laikus apgūts. Savukārt uz tā pamata uzņēmēji varētu veidot investīcijas. Tiesa, neviens nezina, kā veiksies iepirkumos, taču jebkurā gadījumā būtu kaut neliela, bet tomēr skaidrība.

Tiesa, jāatceras, ka arī solījums par ceļu nozarē ieguldāmajiem līdzekļiem ne vienmēr garantētu prognozējamību.

Valsts solījums par naudu neko nedod, ja tas laikus netiek izpildīts, un rezultātā to nevar apgūt sezonālu ierobežojumu dēļ. Vēl viena problēma ir nevēlēšanās domāt par uzņēmējiem kā kopumu, kas veido valsti un tās ekonomiku, strādājot un maksājot nodokļus. Piekritīsiet, ka plānots un sabalansēts uzņēmēju darbs ir apsveicams ne tikai no uzņēmēju puses, bet arī no valsts un iedzīvotāju puses, stabilas darba vietas regulāra nodokļu plūsma utt.

Turklāt ceļu nozarē mums nav ne tikai prognozējamības, nav arī atbilstīgas projektēšanas – mēs remontējam, klājam asfaltu ar dažādu pamatu biezumu, dažādiem materiāliem vienā ceļu posmā utt. Neviens nedomā par to, kā būs pēc 10 gadiem, nenotiek pienācīga ceļu uzturēšana, jo laikus nemainām ceļu virskārtas, kas savukārt noved pie ceļu priekšlaicīgas degradācijas.

Jāteic, ka minētās problēmas droši vien var atrisināt arī bez papildu finansējuma – lietu sakārtošanai un loģiskajai domāšanai nauda vajadzīga maz. Finansējumu var arī laikus saplānot gadiem uz priekšu. Mēs maksājam dažādus nodokļus par ceļu izmantošanu, bet kāpēc nevar paredzēt, ka katru gadu daļa no nodokļu ieņēmumiem tiks novirzīta ceļu infrastruktūras uzturēšanai? Ja tas tā tiktu darīts, tad uzņēmēji zinātu, ka katru gadu ir paredzēts konkrēts daudzums līdzekļu ceļu atjaunošanai, visi iepirkumi notiktu decembrī, mēs varētu zināt, kur lāpstu iedurt maijā. Pagaidām tas viss izklausās pēc sapņa.

Tiesa, ne tikai valsts pusē nav sakārtotības, tās nav arī uzņēmēju pusē – lielākajai daļai Latvijas ceļu nozares uzņēmumu ir sava asfaltbetona rūpnīca. Gluži kā savulaik Ķīnā, katrā sētā vēlamies vārīt čugunu. Rezultātā cieš gala produkta kvalitāte – uzņēmēju ir daudz, bieži vien to darbība netiek pilnībā kontrolēta un tirgū tiek nodoti produkti, par kuru atbilstību konkrētiem standartiem varētu pastrīdēties. Turklāt valda nežēlīga konkurence.

Pat vecajā Eiropā neatradīsim tādu ceļu nozares konkurences piemēru kā Latvijā – maza valsts ar mazu finansējumu, bet ar tik daudz spēlētājiem.

Piemēram, Zviedrijā uz vienas rokas pirkstiem var saskaitīt ceļu nozarē strādājošos uzņēmumus. Iemesls tam ir pavisam vienkāršs – pie mums vēl nav noticis tirgus konsolidācijas process, un nežēlīgais kapitālisms vēl joprojām turpinās.

Nākotnē, manuprāt, jānotiek tirgus dalībnieku konsolidācijai – spēlētāju paliks mazāk, tie apvienosies vai transformēsies. Turklāt būs grūtības ar finansējumu un lieliem projektiem – ne tikai tādēļ, ka Eiropas nauda beigsies, bet arī iedzīvotāju skaita samazinājuma dēļ. Neskatoties uz to, ceru, ka ceļu nozarē tiks sakārtoti vitāli svarīgie jautājumi – gan naudas nepieciešamībā, gan arī – kā un kad to izmantot. Vienu gadu var pastrādāt arī sūrāk, lai pārējos 10 viss notiktu raiti. Ja nekas nemainīsies, uzņēmēji un valsts turpinās ciest, ceļi bruks, cilvēki brauks projām un nodokļu masas nebūs.

Māris Rozentāls ir SIA ”Mobil Asfalts” izpilddirektors.

Komentāri (23)

Absints 09.09.2016. 12.24

Valsts attīstības tempu nosaka 3 stratēģiskie virzieni- enerģētika, sakari un transports.

Un tieši transports, kam iepriekšējās Latvijas doktrīnas “Tilts starp Rietumiem un Austrumiem” vajadzēja būt visstratēģiskākajam, ir visšvakākā stāvoklī. Jo transports brauc pa ceļiem…

Arī lauku tukšošanās lielā mērā notiek sliktās ceļu infrastruktūras dēļ.

No otras puses paši ceļinieki demonstrē sliktas plānošanas iemaņas – remontē labākos posmu, vienu posmu asfaltē vairākkārtīgi utt. Tāpat neviens nav sakarīgi pamatojis, kāpēc Latvija izmaksas ir divas reizes lielākas kā Lietuvā. Tāpēc piekrītu rakstā paustajai domai: “Ceļu nozares sakārtošanai vajag ne tikai naudu”.

+3
0
Atbildēt

2

    jurisml_inbox_lv > 11.09.2016. 20.24

    jaa nezkaapeec pie mums konkursos paarsvaraa uzvar bindemanis , kaapeec konkursaa nevar piedaliities leiši? leiši pa tp pašu naudu uzbuuveetu ceļus divtik.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Raicha > 11.09.2016. 22.02

    Jā, šogad izcili interesanti performējās LV Ceļi un attiecīgi ceļubūvnieki uz A8, kur šoseja sadalās Jelgavas apvedceļā un ceļā uz Ozolniekiem. Pirms gadiem 4-5 noasfaltēto posmu, kur nekādu redzamu defektu nebija, atskaitot 1(!) nelielu iesēdumu, nofrēzēja un pārlēja otrreiz, lai gan ceļa kvalitāte no remontētā posma Rīgas virzienā ir desmitreiz sliktāka… To neiaztiek, pielāpa bedres, lauziet tālāk mašīnas.

    Otrs ļoti interesants gadījums bija, kad faktiski vienlaicīgi ar t.s. “Maskavas šosejas” būvi kapitāli remontēja tiltu pār Pērses upi uz Koknese – Ērgļi ceļa, pāris gadus vēlāk, kad lielā šoseja bija pabeigta, svaigi remontēto tiltu dēļ nevajadzības slēdza satiksmei pavisam…

    Šādu gadījumu absolūti idiotiskai plānošanai pa valsti kopumā var salasīt desmitiem.

    0
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu