Latvijas nākotnes veiksmes stāsta atslēga – motivēti un aizrautīgi skolotāji

  • Juris Bundulis
  • 01.08.2023.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Jūlijā lielākā daļa Latvijas augstskolu un koledžu gaidīja studētgribētāju pieteikumus. Diemžēl katru gadu šajā laikā ķīmijas un farmācijas nozares uzņēmumi ir spiesti runāt par vienu un to pašu problēmu – interese par studijām dabas zinātņu un tehnoloģiju jomā ir nepietiekama. Tas nozīmē, ka pavisam drīz mums virknē nozaru trūks speciālistu, kas varētu veidot Latvijas nākotnes veiksmes stāstu. Ko darīt? Pirmais – ir jāmaina priekšstats, kā jaunieši raugās uz ķīmijas un farmācijas nozari un karjeras perspektīvām tajā.

Šā gada jūnijā Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācija, kuras biedrs ir arī AS Olainfarm, publicēja skolēnu aptaujas rezultātus, kas atklāj skaudro realitāti – vidusskolu absolventu ieskatā eksaktās zinātnes ir sarežģītas un neinteresantas, kā arī neredz sev karjeras iespējas šajās nozarēs. Šī aptauja liecina, ka jauniešu vidū par eksaktajām zinātnēm ir virkne stereotipu un mītu, nevis faktos balstītu argumentu. Tādēļ uzskatu par savu pienākumu sniegt savu nelielu artavu to kliedēšanā. Sāksim ar karjeras iespējām.

Latvijas eksporta stūrakmens

Ķīmijas un farmācijas nozare izsenis ir bijusi viens no Latvijas tautsaimniecības balstiem. Šī industrija ieņem piekto vietu pēc apgrozījuma visu apstrādes rūpniecības nozaru vidū, un vairāk nekā 70% no saražotās produkcijas ir paredzēta eksporta tirgiem. Saskaņā ar ekspertu aplēsēm, farmācijas eksportā mūsu valsts ierindojas starp pasaules lielvalstīm, ieņemot augsto 38. vietu. Tas nozīmē, ka industrijas speciālistiem ir iespēja strādāt starptautiska līmeņa uzņēmumos, ar fantastiskām karjeras izaugsmes iespējām internacionālā vidē. Likumsakarīgi, ka arī atalgojums farmācijas nozarē strādājošiem ir par 25% augstāks nekā vidēji Latvijā kopumā – šā gada otrajā ceturksnī tas pārsniedza jau 1980 eiro.

Kopumā farmācija tiek pamatoti uzskatīta par vienu no nozarēm, ko nākotnē sagaida vēl straujāka izaugsme un potenciāls, ņemot vērā izaicinājumus, ko šī nozare palīdz risināt, rūpējoties par cilvēku veselību un dzīves kvalitāti. Attiecīgi arī karjeras un izaugsmes iespējas ir visdažādāko līmeņu un kvalifikāciju speciālistiem – sākot no ķīmiķiem un farmaceitiem, beidzot ar iekārtu operatoriem un kvalitātes speciālistiem. Tāpēc jauniešus, kuri tagad ir izvēles priekšā, kur studēt un kādu profesiju izvēlēties, aicinu droši un ar pārliecību meklēt ķīmijas, farmācijas, veselības aprūpes, biotehnoloģiju, iekārtu operatoru un citas programmas, ko piedāvā gan augstskolas, gan arī koledžas. Skaidrs, ka tieši speciālistu trūkums ir viens no riska faktoriem, kas var kavēt nozares izaugsmes tempus un potenciālu. Tāpēc ir pēdējais laiks meklēt praktiskus un radošus risinājumus tam, lai radītu interesi par ķīmiju un citām dabas zinātnēm. Noteikti nebūšu pirmais, kurš to saka, taču nenovērtējama loma šajā procesā ir ķīmijas un dabaszinātņu skolotājiem, kā arī mācību saturam un programmai visos izglītības sistēmas posmos.

Iemācīt un padarīt aizraujošu

Ar to, cik ķīmija ir aizraujoša, bērnus ir jāiepazīstina jau bērnudārzā. Vēlāk iegūtā pārliecība ir jānostiprina, pieliekot klāt teorētiskās un praktiskās zināšanas, mācību stundās pamatskolā un vidusskolā. Tas nozīmē, ka mums ir vajadzīgi aizrautīgi skolotāji, kuri var un grib ievest skolēnus aizraujošajā ķīmijas pasaulē. Taču arī šeit saskaramies ar problēmu. Kā liecina Izglītības un zinātnes ministrijas statistika, 2021./2022. akadēmiskā gada sākumā Latvijas augstākās izglītības iestādēs bija 77 000 studējošo. No tiem tikai 10% apgūst dabaszinātnes, matemātiku un informācijas tehnoloģijas, un tikai 6,6% izvēlējušies izglītības zinātni, turklāt studējošo skaitam ar izglītību saistītajās zinātnēs ir tendence samazināties. Iepriekšējā mācību gadā Latvijas Universitātē par ķīmijas skolotājiem studēja astoņi jaunieši. Ja Latvijas skolās jau tagad trūkst aptuveni divtūkstoš skolotāju, tad pēc pāris gadiem tie būs jau četri un vairāk tūkstoši. Dabaszinātņu priekšmeti nav izņēmums. Šajos mācību priekšmetos pedagogus ir atrast vēl grūtāk.

Domājot par risinājumiem, ir jāatceras, ka skolotājs noteikti ir misijas profesija, taču arī viņiem ir jāsaņem cienīgs atalgojums par savu darbu. Ja mēs kā valsts vēlamies, lai skolotāji rūpējas par jauno paaudzi, ir jāparūpējas par viņiem. Ar rūpēm saprotu gan viņu darba materiālo novērtējumu, gan arī cieņu, novērtējumu un skolotāju profesijas prestižu sabiedrībā.

Rūpēties par skolotājiem

Par pedagogu atalgojumu lemj atbildībā Izglītības un zinātnes ministrija, un industrija to tieši ietekmēt nevar, taču mēs kā uzņēmēji varam iesaistīties vismaz divos veidos. Pirmkārt, apzinīgi maksājot visus nodokļus, lai valstij ir resursi pedagogu algošanai. Otrkārt, darba devējiem, ir jāpalīdz veicināt jauniešu interesi par eksakto zinātņu mācību priekšmetiem, stiprinot skolotāja darba prestižu. Tikai tā ilgtermiņā varēsim nodrošināt zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā, stiprināt uzņēmējdarbību jomās ar augstu pievienoto vērtību un veicināt starptautisko konkurētspēju. No savas puses jau esam iedibinājuši īpašu Olainfarm stipendiju topošajiem ķīmijas skolotājiem un tās ietvaros 25 jaunie speciālisti saņem katrs 3000 eiro stipendiju. Protams, 25 stipendiāti nevarēs atrisināt visus darbaspēka izaicinājumus Latvijā, bet, liekot spēkus kopā, paveiksim daudz vairāk! Ļoti ceru, ka mūsu piemēram sekos arī citi uzņēmumi neatkarīgi no nozares, sniedzot savu ieguldījumu, lai radītu papildu motivāciju un novērtējumu jaunajiem skolotājiem, kuri jau tagad ar savu darbu liek pamatus nākotnes Latvijai.

Tādēļ aicinu visus Latvijas ķīmijas un farmācijas uzņēmumus, neatkarīgi no darbinieku skaita un apgrozījuma, sniegt savu ieguldījumu tajā, lai šajā, nākamajā un 2030. gadā mums būtu skolotāji, kuri palīdz skolēniem iepazīt un izzināt aizraujošo ķīmijas pasauli!

 

Autors ir AS Olainfarm valdes priekšsēdētājs

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā