Ventspilī ražotās videospēļu tastatūras kā karstus pīrādziņus izķer geimeri visā pasaulē
Ir viegli izstāstīt par šo produktu cilvēkam, kas spēlē spēles. «Bet, tikko ir cilvēks, kas nespēlē… Nujā…» uzņēmuma Azeron līdzīpašnieks un valdes loceklis Jānis Kūlbārdis izklausās nedaudz vīlies, kad atklāju, ka neesmu geimere jeb videospēļu spēlētāja. Tomēr pat cilvēkam bez datorspēļu pieredzes acīmredzams, cik unikāls ir šis produkts, kam līdzīga nav visā pasaulē.
Turklāt to novērtējuši ne tikai videospēļu fani. Ar uzņēmuma radīto ierīci kāds 3D specefektu uzņēmums Jaunzēlandē šobrīd veido filmas Avatar otro daļu, atklāj Jānis. Šo ierīci ērtākam darbam ar medicīnisko izmeklējumu iekārtām izmanto ārsti, tāpat arī video un foto montāžas meistari. Tastatūras pielietojums patiesi ir gandrīz bezgalīgs, taču Azeron komanda ir kaislīgi geimeri, un šobrīd viņiem nav vajadzības meklēt plašākus tirgus ārstu vai grafiķu vidū, jo knapi spēj apmierināt jau esošo milzīgo pieprasījumu, kas ik dienu veļas pār Ventspilī bāzēto uzņēmumu.
Tastatūras unikalitāte slēpjas tās ērtumā. Bet vizuāli tā atgādina datorpeli. Ierīcei ir 24—29 pogas atkarībā no izvēlētās komplektācijas, un katrai no tām iespējams piešķirt kāda tastatūras taustiņa vai taustiņu kombinācijas funkciju. Turklāt tastatūra ērti ieguļ plaukstā, jo pogu izvietojumu iespējams pieregulēt pēc katra lietotāja vajadzībām. Izskatās kā robota roka no fantastikas filmām, bet ērti pielāgosies gan lietotājam ar garākiem, gan īsākiem pirkstiem.
Pamēģiniet uz savas tastatūras vienlaikus nospiest taustiņus w un a, tad Shift un 6, un pēc tam Shift un F. Tas, cik ātri geimeriem izdodas uz taustiņiem «izdejot» šādas kombinācijas, nosaka, cik labs būs viņu sniegums spēlē. Azeron tastatūra dod iespēju to izdarīt bez piepūles un notirpušiem pirkstiem! Arī roka nenogurst.
Latvietis praktiskais
«Mūsu stāsts sākās tālajā 2012. gadā, kad iznāca Guild Wars 2,» Jānis atsaucas uz ļoti populāru videospēli, kas tiek spēlēta tiešsaistē. «Daudz spēlētāju, milzīga, brīva pasaule,» viņš to raksturo. Parastās spēlēs ir scenārijs, kas paredz notikumu gaitu, taču šajā spēlē ierobežojumu nav. «Skrien, kur gribi, dari, ko gribi,» stāsta Jānis.
Spēļu cienītāju vidū šī izklaide bija ļoti gaidīta. To iegādājās gan Jānis, gan tolaik vēl viņam nepazīstamais Imants Daigins — Azeron idejas autors un lielākais līdzīpašnieks. Viņam spēle ļoti patika, taču tajā bija jāspiež daudz taustiņu kombināciju. «Trīs pirksti visu laiku piesieti kustībai, un tad ar mazo pirkstu un īkšķi tev jāmēģina spiest tās trakās kombinācijas. Spēlē jāizvairās no uguns, apkārt lido drakoni, orki skrien un vēl citi spēlētāji. Tev ir gan jāaizsargājas, gan jāuzbrūk. Ir vairāk nekā 20 dažādu pogu kombināciju,» Jānis pastāsta.
Kamēr lielākā daļa spēlētāju samierinās ar neērtībām un pierod kombinācijas «izmocīt» uz esošās tastatūras, Imants izdomāja, ka vēlas rast efektīvāku risinājumu. Vispirms pārmeklēja internetu, lūkojot, vai kāds jau nav uztaisījis ērtāku, spēlēm piemērotāku tastatūru. Taču tādu neatrada, tāpēc, «kā jau latvietis praktiskais, nolēma to uztaisīt mājās pats», stāsta Imanta kolēģis. Un uztaisīja. No koka.
Pirmajā tastatūras versijā atsevišķu pogu vietā bija skrūves, jo ierīce tapa no tā, kas nu mājās bija pieejams. Neslēpju izbrīnu. Uztaisīja pats arī visu nepieciešamo elektroniku? «Jā, kaut kādas lietas viņš zināja un internetā atrada, kā to visu saslēgt kopā. Internetā pasūtīja rezerves daļas, kaut ko izņēma no vecās tastatūras un salika kopā,» — tā, it kā runātu par kaut ko pavisam ikdienišķu, par kolēģa veikumu stāsta Jānis. Turklāt Imants pēc izglītības ir konditors! Jā, jā. Tas, kas cep kūkas, nevis skrūvē mikroshēmas. Savulaik piestrādājis arī par kāzu fotogrāfu.
Kā konditors un kāzu fotogrāfs dabūja gatavu šo sarežģīto produktu? «Viņam tā domāšana ir pareiza. Bet, protams, nebija jau tā, ka viņš to divās dienās uzbūvēja. Tas tomēr bija ilgi lolots sapnis,» paskaidro Jānis.
Ik pa laikam uzlabojot produktu, Imants ar to pats spēlēja spēles vairāk nekā divus gadus, līdz aizdomājās, ka noteikti taču arī citi geimeri tādu sev gribētu. Bija skaidrs, ka ražot šādas koka ierīces nevar būt rentabli. Koks ir jāgrebj, jālako. Tas būtu pārāk liels darbs. Bet bija jau pienācis 2015. gads un arvien pieejamāki kļuvuši 3D printeri.
Imants devās uz Ventspils Augstskolas prototipēšanas laboratoriju, lai apgūtu, kā ar tiem rīkoties. Tur iepazinās ar Ingu Vanagu, kura viņam to iemācīja. Tagad Inga ir gan Azeron līdzīpašniece, gan Imanta dzīvesbiedre. Kopā viņi pilnveidoja Imanta iesākto darbu — pogas vairs neļurinājās, 3D druka kļuva arvien nostrādātāka. Bija laiks tastatūrai pievienot programmatūru. Ko šim darbam uzaicināt? Labāko programmētāju Ventspilī! Jānis paliela Aļģi Laurecki, vēl vienu Azeron līdzīpašnieku. Puisis vēl pamatskolā uzprogrammējis savai skolai mājaslapu un programmē vairāk nekā 15 gadus. Visbeidzot vajadzēja kādu, kas palīdzētu tikt galā ar biznesa pusi. Trijotne lūdza ieteikumu Ventspils Augsto tehnoloģiju parkam. Tieši viņi ieteica Jāni.
Lai šo jauno un inovatīvo produktu aplūkotu, Jānis devās ciemos pie Imanta un Ingas. Pa aptuveni kilometru garu grants ceļu Ventspils pusē viņš piebrauca pie lauku viensētas. Iekšā pavērās savdabīgs skats — vienā istabas pusē galds un dators, pie kura sēž Imants. Blakus 3D printeri, apkārt izmētāti instrumenti, izprintētas detaļas. Otrā galā pie datora sēž Inga un atbild internetā uz komentāriem, jautājumiem, e-pastiem. Virtuvē blakus ledusskapim vēl divi 3D printeri. «Tu saproti, ka esi nekurienes vidū, bet iekšā viss notiek,» atminas Jānis. Pēdējais Azeron vadības komandai 2019. gadā pievienojās ražošanas vadītājs Roberts Daigins, kurš palīdz ieviest arvien jaunus un efektīvus risinājumus.
50 tūkstoši četrās minūtēs
Par spēļu tastatūras progresu Imants un Inga sāka stāstīt dažādos spēļu forumos. Publicēja YouTube kādu video un aizsūtīja piedāvājumu tastatūru izmēģināt arī pāris spēļu blogeriem. Tā tastatūra nonāca pie Bīksa (Beaks), YouTube blogera ar vairāk nekā pusmiljonu sekotāju visā pasaulē. Viņš savā kontā publicēja video, kurā spēlē Fortnite ar ventspilnieku atsūtīto ierīci. Mēneša laikā šis video savāca četrus miljonus skatījumu. «Tas bija nenormāls sprādziens. Mājaslapā, e-pastā, YouTube, no visurienes bira jautājumi — kā to varu dabūt? Tas bija brīdis, kad par mums uzzināja pasaule,» stāsta Jānis.
Un pasaule pieprasīja tastatūru! Azeron komanda izziņoja iespēju to iegādāties. Interesenti varēja iemaksāt 220 eiro, un uzņēmums apņēmās divu mēnešu laikā tastatūru viņiem saražot un izsūtīt.
Tas notika 2019. gada 1. septembrī septiņos vakarā, kā tagad atceras Jānis. Četrās minūtēs tika ietirgoti 50 tūkstoši eiro. Pārdošanu nācās ātri vien slēgt, lai pieprasīto apjomu vispār spētu saražot. Turklāt, it kā izaicinājumu jaunajam uzņēmumam jau nebūtu gana, PayPal nobloķēja kontu, kurā atradās visa pircēju iemaksātā nauda. «Uzņēmums no Austrumeiropas, kas tikko dibināts, četrās minūtēs no Amerikas saņem 50 tūkstošus eiro. Skaidrs, ka kaut kas nav tīrs,» PayPal bažas par iespējamu naudas atmazgāšanu labi saprot Jānis.
PayPal lūdza uzņēmumu pierādīt, ka tas ir īsts, — iesniegt informāciju par īpašniekiem, atsūtīt bildes no ražotnes. «Mums bija tikai 60 kvadrātmetru biroja telpas iznomātas. Mums pat nebija, ko viņiem parādīt,» Jānis tagad spēj pasmaidīt par tālaika notikumiem, lai gan tad smiekli nemaz nenāca. Daļu naudas viņi saņēma atpakaļ uzreiz, bet atlikušo tikai pēc desmit mēnešiem.
Šīs dažas minūtes, kuru laikā varēja iegādāties pirmās tastatūras, mājaslapā dežurēja vairāk nekā tūkstotis cilvēku, kuri drudžaini spieda atjaunošanas pogu, lai nepalaistu garām piedāvājuma parādīšanos veikalā. Tastatūru pieprasīja YouTube blogeri no visas pasaules ar miljoniem sekotāju. Bieži šādiem influenceriem produktus dod bez maksas, lai tikai tie izmēģinātu tos un iekļautu savos video. Kad blogeri taujāja Azeron par bezmaksas iekārtu, saņēma atbildi — uzdāvināt jums nevaram, bet varam izsūtīt nedaudz agrāk nekā pārējiem. «Ja mēs sāktu sūtīt bez maksas, tā būtu pašnāvība. Mums jau tā cilvēki netika galā, nespēja uz e-pastiem atbildēt,» stāsta Jānis.
Līdz ar nonākšanu arvien vairāk ietekmīgu spēļu blogeru apskatos, Azeron popularitāte pasaules geimeru vidē auga ar katru dienu. Tā kā klienti vispirms iemaksāja naudu un tikai pēc tam uzņēmums tās ražoja, Azeron spēja nodrošināt izaugsmi bez ārējām investīcijām un jau pirmajā pusotrā darbības gadā, no dibināšanas 2019. gada jūlijā līdz 2020. gada izskaņai, apgrozīt gandrīz divus miljonus un nopelnīt 364 tūkstošus eiro. Šogad uzņēmums novērtēts arī Latvijas konkursā E–komercijas zvaigzne, iegūstot Grand Prix balvu.
100% roku darbs
Lai gan Azeron spēļu tastatūras galvenais tirgus ir Amerika, Kanāda, Lielbritānija, Francija, Vācija, Austrālija, Japāna un Saūda Arābija, tā līdz šim izsūtīta pie klientiem uz kopumā vairāk nekā 90 valstīm. Uz Havaju salām vien nosūtīti vairāki simti eksemplāru. Šobrīd Azeron ražotne ir ieskrējusies. 500 kvadrātmetru plašajās ražotnes telpās ir jau 85 3D printeri, kas strādā visu cauru diennakti, un 69 darbinieki.
Ierīču ražošana notiek Ventspilī. Printeri detaļas izprintē, tad tās turpat tiek samontētas. «Tas ir 100% roku darbs,» norāda Jānis. Katra tastatūra top individuāli, un klienti tai var izvēlēties pat personalizētu dizainu. Izvēlētā tehnoloģija — 3D druka — ļauj arī nepārtraukti produktu attīstīt un uzlabot, turklāt bez būtiskām papildu izmaksām ražot arī spēļu tastatūru kreiļiem. Lai saņemtu pasūtīto tastatūru, klienti gaida 2—8 nedēļas ilgā rindā. «Cenšamies optimizēt ražošanas procesu, lai samazinātu rindu, bet šobrīd vēl nekādi netiekam no tās vaļā,» stāsta Jānis. Strādājot ar maksimālo jaudu, ražotnē šobrīd iespējams saražot pāris tūkstošus ierīču mēnesī, bet pieprasījums ir lielāks.
Vai komanda nebaidās, ka pavisam drīz tirgū parādīsies viņu produktu kopijas? «Kad Imants sāka šo produktu taisīt, viņš lika forumos informāciju par savu progresu. To varēja nokopēt jau 2015., 2016. vai 2019. gadā. Taču, lai to nokopētu, ir jāiegulda ļoti daudz darba. Tas ir ļoti dārgs prieks,» stāsta Jānis.
Turklāt Azeron ļoti rūpīgi apčubina savus klientus. Kā piemēru Jānis min kādu brāķētu pogu partiju, kas pienākusi no Ķīnas. Darbinieki nepamanīja, ka pogas ir bojātas, un daļa tika salikta tastatūrās. Ja izplatītos ziņas par kvalitātes problēmām, uzņēmumam tas draudētu izvērsties par katastrofu. Pie katra klienta, kurš deva ziņu par problēmu, servisa darbinieki tajā pašā dienā nosūtīja FedEx kurjeru. Vienas nedēļas laikā bija iespējams paņemt tastatūru Ņujorkā, atgādāt to uz Ventspili, salabot un nosūtīt atpakaļ. «Tā vietā, lai saņemtu atsauksmes, ka mums ir slikts vai brāķēts produkts, cilvēki mums visur lika piecas zvaigznes un izteica komplimentus par izcilu klientu atbalstu. Mums ir ļoti svarīgi, lai klients ir apmierināts un laimīgs,» pastāsta Jānis.
«Turpināsim augt,» viņš iesaucas, kad vaicāju par nākotnes mērķiem. Stratēģiskus plānus uzņēmums neveido, jo ar tik strauju izaugsmi mērķi mainoties pa dienai. «2019. gada izskaņā prognozēju, ka 2020. gadu noslēgsim ar 40 darbiniekiem. Uz mani rādīja ar pirkstu un teica, ka esmu šitāds un tāds, jo mēs savu maksimālo jaudu jau esam sasnieguši. Tagad mēs ražojam piecreiz vairāk nekā tad.» Pats galvenais mērķis komandai ir radīt ideālu produktu. Tādu, ar kādu spēles spēlēt vēlas viņi paši.
Azeron attīstība
2012
Imants Daigins izveido pirmo spēļu tastatūras versiju no koka, pogu vietā liekot skrūves.
2015
Imants iepazīstas ar Ingu Vanagu, kopā sāk strādāt pie tastatūru 3D drukas.
2019
Tastatūra tiek nosūtīta spēļu YouTube blogerim Bīksam (Beaks).
28. jūnijs. Bīksa video par Azeron spēļu tastatūru mēneša laikā izpelnās četrus miljonus skatījumu. Azeron komandu pāršalc pieprasījumi pēc tastatūras no visas pasaules.
9. jūlijs. Tiek dibināts SIA Azeron.
1. septembris. Azeron mājaslapā tiek izlikts pirmais piedāvājums iegādāties ierobežotu skaitu tastatūru. Četru minūšu laikā uzņēmums ietirgo vairāk nekā 50 tūkstošus eiro un piedāvājumu slēdz, lai spētu saražot.
2021
Klientiem izsūtīti vairāk nekā 17 tūkstoši spēļu tastatūru uz vairāk nekā 90 valstīm.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Pagaidām nav neviena komentāra