
Viens no uzņēmuma dibinātājiem Jānis Stirna. Foto no uzņēmuma arhīva
Nākamvasar jaunuzņēmums Handwave veikalos testēs jaunu maksājumu sistēmu. Ja tā nostrādās, pircējs varēs noskenēt preces pašapkalpošanās kasē, pamāt ar roku speciālai ierīcei un doties prom
Finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmums Handwave veido atvērtā tipa biometrisko platformu, kas dos iespēju pircējiem veikalos apliecināt savu identitāti un vecumu, aktivizēt lojalitātes programmas priekšrocības, kā arī veikt maksājumu ar rokas vēzienu. Uzņēmums izstrādā ne tikai programmatūru, bet arī ierīci, kas uztvers plaukstas parādīšanu.
«Norēķinu process fiziskajos veikalos joprojām daudziem var radīt nevajadzīgu stresu — jāmeklē maks, jāatver lietotnes, jāskenē lojalitātes kartes vai kvadrātkodi, jāapliecina vecums, iegādājoties preces ar vecuma ierobežojumu. Tas ir lēns, neveikls un bieži vien kaitinošs process. Mēs neattīstām tehnoloģijas inovācijas pēc. Mēs risinām ļoti reālu, visaptverošu problēmu — gan klientiem, gan tirgotājiem. Mēs attīstām nākamo evolūcijas posmu ikdienas maksājumu pieredzē,» uzsver Handwave līdzdibinātājs un vadītājs Jānis Stirna.
Lai gan tas izklausās gandrīz kā no zinātniskās fantastikas filmas, investori idejai ir noticējuši — šajā vasarā jaunuzņēmums piesaistīja 3,65 miljonus eiro no vietējā iespējkapitāla fonda Outlast Fund, lietuviešu Practica Capital un FirstPick, kā arī poļu Inovo.vc. Kopā ar iepriekš saņemtajām eņģeļinvestīcijām un dažādu uzņēmējdarbības atbalsta programmu finansējumu Handwave ir piesaistījis 4,75 miljonus eiro.
Līdz šim finanšu industrijā dažādiem maksājumu veidiem bijuši 10—15 gadu darbības cikls. Viena no pirmajām nozīmīgajām inovācijām bija maksājumu kartes ar magnētisko joslu, kam sekoja kartes ar čipu un tagad tik populārie bezkontakta maksājumi. «Mobilie maki parādījās ap 2011. gadu — šobrīd ir laiks nākamajai inovācijai. Daži pētījumi jau liecina, ka pēc 2030. gada puse sabiedrības varētu lietot tikai biometriskos maksājumus,» saka Handwave biznesa attīstības vadītājs Oskars Lakšēvics.
Tā kā Skandināvija ir mobilo maciņu piesātināta valsts, kur skaidras naudas darījumu vairs gandrīz nav, tieši tas ir viens no pirmajiem tirgiem, uz ko lūkojas Handwave. Uzņēmuma fokusā, it īpaši sākumposmā, ir arī vietējais tirgus, Baltijas un Centrāleiropas valstis, kā arī ASV, kur Handwave jau ir sācis meklēt iespējamos partnerus.
56 sekunžu ietaupījums
Pircēja identitātes apliecināšana, lojalitātes programmas aktivizēšana un maksājuma veikšana kā tehnoloģijas galvenās funkcijas izvēlētas ne jau tāpat vien, uzsver Oskars. Tās visas risina mazumtirdzniecības uzņēmumu problēmas. Lielākā esot «čakars» maksāšanas un identitātes apliecināšanas brīdī.
Piemēram, ja cilvēks vēlas iegādāties preci, kam ir vecuma ierobežojums, — alkoholu, cigaretes, enerģijas dzērienu vai zāles aptiekā —, pie kases jāveic vairākas darbības. Daudziem tās šķiet kaitinošas un pat neveiklas, piemēram, kad kungam ar bārdu jāapliecina, ka viņš tiešām ir sasniedzis pilngadību. «Šādi brīži rada diskomfortu ne tikai pircējos, bet arī pārdevējos,» uzsver Oskars.
Turklāt pie kases var būt jāpavada pat vairāk nekā minūti. «Mēs šo laiku varam samazināt līdz mirklim — no minūtes līdz mazāk nekā četrām sekundēm,» viņš norāda. Kas gan cilvēku dzīvē mainīsies pa šīm 56 sekundēm? «Īpaši svarīgi tas ir maksimuma stundās, kad veidojas rindas, piemēram, vakaros. Ir milzīga starpība, vai mazumtirgotājs apkalpo vienu vai piecus pircējus. Ieguvums ir abiem — gan tirgotājam, gan pircējam. Mēs veiksmīgi esam uzķēruši īsto vērtību mazumtirgotājam — mēs palīdzam apkalpot vairāk cilvēku,» saka Oskars. Un piebilst: «Aptuveni puse pārtikas pircēju veikalu izvēlas pēc rindas garuma un norēķinu ātruma.»
Komanda ir pārliecināta, ka šāda sistēma uzlabos pircēju apmierinātību un vienlaikus mazinās apkalpojošā personāla stresu, kā rezultātā mazumtirdzniecībā nebūšot tik lielas darbinieku mainības.
No pirmās dienas komanda domā par to, lai pakalpojums būtu ne tikai ērts, bet arī tirgotājiem pieejams. Biznesa modelis paredz, ka, līdzīgi kā tradicionālo maksājumu sistēmu gadījumā, Handwave ņems komisiju par katru veikto transakciju. Taču iecerēts, ka maksa par pakalpojumu mazumtirgotājam nebūs augstāka par jebkura cita maksājuma pieņemšanu.
Oskars stāsta, ka no citiem jomas spēlētājiem Handwave atšķiras ar to, ka paši uzņemas daudzus riskus, nevis nodod tos ārpakalpojumā. «Tāpēc mēs varam nodrošināt biometrisko maksājumu pieņemšanu, kas nemaksā dārgāk kā pašreiz veikalos esošie tradicionālie maksājumi, turklāt vēl iedod citas priekšrocības bez papildu maksas — būtiski drošākus maksājumus, lojalitātes programmu integrāciju un automātisku vecuma pārbaudi. Turklāt risinājumu var ātri iespējot,» stāsta Oskars.
Paši ražos savas ierīces
Handwave nodrošina pilnu tehnoloģijas izstrādes ciklu. Oskars skaidro, ka komanda nebija sapņojusi kļūt par ierīču ražotāju, bet citu variantu neesot bijis — jāražo vien pašiem. «Mums ir unikāls algoritms, kas prasa jaunu veidu, kā konstruēt ierīci. Tās izstrāde nav mūsu bizness, bet nepieciešamība. Vienlaikus tā bija arī mūsu biznesa iespēja. Konkurentu risinājumi ir ļoti dārgi un maksā vairākus simtus par ierīci. Mēs koncentrējam savu uzmanību, lai izveidotu mazumtirgotājiem pieejamu pakalpojumu, un to ar mūsu ierīci esam paveikuši,» saka Oskars.
Handwave ir lielas ambīcijas, un tam būs vajadzīgs liels ierīču skaits, tāpēc, visticamāk, ražošana notiks ārpus Latvijas. Paredzamā cena — ne vairāk par 100—120 eiro. Tas esot ievērojami lētāk nekā citi biometriskie risinājumi vai pat POS ierīces, ko izmanto pašlaik un kas paredzētas tikai maksājumu pieņemšanai, nevis visam iepirkšanās procesam, kā to iecerējis Handwave.
Handwave savā iekārtā kombinē divu veidu kameras, viena skenē plaukstas līnijas un kontūras, otra — vēnu struktūru. «Informācija no šiem attēliem katram cilvēkam ir unikāla, tāpēc šobrīd tas skaitās absolūti drošākais veids biometrijā. Pavisam noteikti drošāks nekā maksājumu kartes, ko tikai nopīkstina. Būtiski samazināsim karšu krāpniecības apjomus. Tāpēc finanšu industrija mūs mīl — mēs risinām tiešām būtiskas problēmas. Turklāt mūsu sistēma pie reizes spēj noteikt, vai plaukstā cirkulē asinis, kas nozīmē, ka ar nocirstu roku tas nestrādās, ar silikona roku arī ne, un pat ar mākslīgo intelektu to nevarēs «nofeikot»,» melni joko Oskars.
Jāsalauž paradumi
Patlaban Handwave demonstrācijas prototips ir gandrīz gatavs. «Mēs jau esam izdarījuši visu, kas bija jāpaveic līdz nākamā gada beigām. Esam stipri priekšā termiņiem,» apgalvo Oskars. Tālāk gaidāma integrācija ar partneriem. Vēl viens svarīgs uzdevums — jāsaņem arī maksājumu iestādes licence.
«Esot finanšu tehnoloģiju uzņēmumam, būtiska ir atbilstība visām prasībām — tas varbūt ir pat svarīgāk par pašu tehnoloģiju. Tāpēc mums ir lieli partneri, kas daudzos jautājumos palīdz. Piemēram, Visa mums nodrošina tokenizāciju — viņu platforma pārvērš mūsu klientu karšu datus un visu citu informāciju digitālā žetonā jeb ciparu virknē,» saka Oskars.
Tas, ka Handwave ir parakstījis līgumu ar globālo digitālo maksājumu kompāniju Visa, nozīmē, ka viņu tehnoloģija būs pieejama Visa un Mastercard karšu lietotājiem visā pasaulē — abas kompānijas ir izdevušas 7,8 miljardus karšu. «Noslēgt līgumu ar Visa nav vienkārši. Viņi mūs rūpīgi izvērtēja un atzina par atbilstošiem visiem viņu standartiem. Tas ir vēl viens apliecinājums, ka ne tikai mūsu risinājums ir vajadzīgs, bet arī ka esam uzticams partneris,» saka Oskars.
Pašlaik uzņēmums meklē mazumtirgotājus, kuru veikalos varētu testēt visus pakalpojumus — biometriskos maksājumus, tūlītēju lojalitātes programmas aktivizēšanu un vecuma pārbaudi. Uzņēmuma fokusā ir samērā lieli mazumtirgotāji. «Viens ir skaidrs — lai cilvēki pieņemtu jaunu tehnoloģiju, tas prasa lauzt esošos paradumus. Pētījumi rāda, ka ieradumu maiņai vajag vismaz vienu kontaktpunktu nedēļā. Tāpēc mēs sākam ar mazumtirdzniecību, jo cilvēki iepērkas vismaz reizi nedēļā,» saka Oskars. Viņš ir pārliecināts, ka pircējiem varētu patikt tas, ka viss notiek tikai ar rokas mājienu, jo kopš pandēmijas cilvēki nelabprāt pieskaras dažādām iekārtām publiskās vietās.
Komanda daudz domā arī par to, lai risinājums būtu intuitīvs un vienkāršs gala lietotājam — veikala apmeklētājam. Cilvēkam vajadzēs tikai lejupielādēt Handwave lietotni, reģistrēties, ar telefona kameru noskenēt savu plaukstu un lietotnē pievienot maksājumu un lojalitātes kartes. «Ja cilvēks vēlēsies, varēs droši skenēt abas plaukstas un pie vienas pievienot debetkarti, pie otras — kredītkarti. Tālāk tikai jādodas uz veikalu, kur izvietoti Handwave plaukstu skeneri,» ieskicē Oskars.
Divarpus konkurentu
Jau no pirmās dienas komanda savu platformu veido kā finanšu tehnoloģiju risinājumu. Oskars neslēpj, ka uzņēmumam ir daži konkurenti, taču tie sākot no otras puses — vispirms rada tehnoloģiju un tad domā, kā to iepakot finanšu tehnoloģiju izskatā. «Mēs visi pamatkomandā esam no maksājumu un banku industrijas un veidojam šo risinājumu specifiski mazumtirdzniecībai,» uzsver Oskars.
Pašlaik tirgū esot «divarpus» konkurenti. Viens ir ķīniešu risinājums, kam iespējamo drošības risku dēļ Eiropā varētu neklāties viegli. Savukārt Amerikā jau darbojas Amazon One, kas maksājumus ar plaukstu ieviesa Whole Foods Market veikalos. Taču tā esot slēgta tipa platforma. Pie līdzīgas sistēmas strādā arī JP Morgan. Šo iemeslu dēļ Oskars uzskata, ka konkurence nav liela, un apgalvo, ka Handwave pašlaik ir visstraujāk mērogojamais risinājums.
«Mēs ejam citu ceļu. Mums ir finanšu tehnoloģiju risinājums, kas domāts tieši mazumtirdzniecības nozarei. Mums ir cits biznesa modelis un ceļš — mums nevajag nevienas izdevējbankas līgumu. Piemēram, lai kāda banka varētu dot iespēju saviem klientiem pievienot maksājumu karti Apple Pay mobilajam maciņam, ir jāslēdz atsevišķs līgums. Un bankas ir konservatīvas — šis process ir lēns. Ja grib iet šo ceļu, mērogošana prasa ilgu laiku. Mūsu ceļš ir sadarbība ar Visa. Līdz ar to mēs esam neatkarīgi no bankām, un tas būtiski paātrina mūsu attīstības iespējas,» saka Oskars.
Ies līdz galam
Uzņēmuma dibinātāji Jānis Stirna un Sandis Osmanis-Usmanis jau iepriekš strādāja maksājumu nozarē — viņi bija kolēģi uzņēmumā Worldline. Taču abu kopējais hobijs ir mūzika. Pirms pandēmijas viņiem radās ideja rīkot festivālu. Jau tad dzima doma, ka biļešu vai aproču vietā, kas mēdz pazust, varētu izmantot plaukstas skenēšanu. «Bet tad atnāca Covid-19. Un tā ir pat labāk, jo tagad no idejas par lokālu festivālu Handwave ir visas iespējas kļūt par lielāko finanšu tehnoloģiju uzņēmumu pasaulē, kas nācis no Latvijas,» ir pārliecināts Oskars.
Lai gan Handwave ir dibināts jau 2021. gadā, plašāka sabiedrība par uzņēmumu uzzināja tikai šovasar. «Tā bija mērķtiecīga kampaņa, jo mēs esam pašā fināla stadijā. Mēs runājam par dienām vai nedēļām, līdz demo prototips būs gatavs. Tam sekos testēšana, sertifikācija, ražošana un nākamā gada otrajā ceturksnī esam gatavi būt veikalos,» saka Oskars.
Ziņas par jaunuzņēmuma piesaistīto investīciju izskanēja plaši — par to rakstīja arī ASV tehnoloģiju medijs TechCrunch, kas mēnesī piemin tikai vidēji astoņus Eiropas uzņēmumus, un katrs jaunuzņēmums vēlas, lai par to uzraksta šis medijs. «Interese ir tik liela, šobrīd mēs ārzemēs esam vairāk nekā Latvijā. Visu laiku ceļojam un tiekamies gan ar mērķa klientiem, gan nākamajiem investoriem,» saka Oskars.
Vai tad, ja visi ir tik ieinteresēti, nav ilgi jāgaida, līdz Handwave iegādāsies kāds no lielajiem spēlētājiem? Oskars šo domu noraida un uzsver, ka jaunuzņēmums plāno savā ceļā sasniegt tādu attīstības stadiju, ka tā būtu biržā kotēta publiska kompānija. «Mēs esam pārliecināti, ka Handwave ir potenciāls kļūt par vienu no pasaules maksājumu tehnoloģijām. Visi signāli rāda, ka tas var izdoties. Mūsu doma ir iet līdz galam — līdz publiskam akciju piedāvājumam. Parasti tas prasa padsmit gadus, superveiksmīgiem uzņēmumiem — zem 10,» teic Oskars.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem