Neatlikt mācības 1. klasē • IR.lv

Neatlikt mācības 1. klasē

Foto: Ieva Čīka, LETA
Agnese Pūtele, privātās vidusskolas “Patnis” direktore

Lielai daļai skolēnu mācību gads jau noslēdzies un aktīvi tiek kalti plāni vasaras brīvlaikam. Tomēr ir ģimenes, kas ar bažām domā par nākamo mācību gadu – kamēr vieni raizējas par bērnu emocionālo labsajūtu, citus uztrauc tas, vai bērniem būs iespēja iegūt īstu skolas pieredzi? Īpaši aktuāli tas ir topošo pirmklasnieku vecākiem. Skolām jāizrāda aktivitāte, runājot ar vecākiem, skaidrojot situāciju un gatavojoties gan plānam A – mācībām klātienē, gan B – mācībām attālināti. Pandēmijai nevajadzētu kļūt par iemeslu tam, ka skolas gaitu sākšana tiek atlikta par gadu, jo viss ir apgūstams un paveicams.

Jaunais mācību gads jāsāk ar izvērtējumu

Runājot par aizvadīto mācību gadu, vēlos izteikt pateicību ikvienai ģimenei, jo zinu, ka šogad izdzīvojām ļoti plašu emociju gammu – no bēdām un noguruma līdz priekam un gandarījumam par paveikto. Lai cik grūts bija sākums, piemēram, jaunāko klašu skolēniem, kuriem bija jāmācās plānot savu dienu un mācīties mājas apstākļos, laika gaitā viss “iegāja sliedēs”. Daudziem no mums vajadzēja tikai paskatīties acīs savām bailēm un ķerties pie lietas. Šeit gan jāsaka milzīgs paldies jaunāko klašu skolēnu vecākiem, kuri sakārtoja savu ikdienu tā, lai varētu sniegt atbalstu saviem mazajiem skolēniem.

Aizvadītā mācību gada sekas būs vērojamas visu vecuma posmu skolēniem un nākamā gada septembris būs laiks, kad izvērtēt, kādu izglītības pakāpi sasniedzis katrs skolēns. Mācīšanās caur ekrānu ir ietekmējusi izpratni par objektivitāti, tāpēc, atsākoties skolas gaitām, bez analīzes un izvērtējuma neiztikt. Domāju, ka pat vienas klases ietvaros būs vērojami ļoti atšķirīgi līmeņi un būs arī neapgūtas lietas, tomēr, identificējot aspektus, kas jāuzlabo, ir iespējams turpināt izglītību no punkta, kurā katrs atradīsies.

Izvērtējot aizvadīto mācību gadu un plānojot nākamo, jādomā arī par emocionālo fonu. Pašvadītā mācīšanās mājās daudziem šķita labāka, nekā došanās uz skolu, īpaši vecākajās pamatskolas klasēs. Un, lai gan cilvēks ir sociāla būtne, kam nepieciešama klātienes komunikācija, jāņem vērā, ka tie bērni, kuru vecāki strādā no mājām, varētu būt daudz vairāk pielāgojušies situācijai un arī nākotnē var paust vēlmi turpināt mācības šādā veidā. Attālinātajam mācību procesam bija ne tikai mīnusi un blaknes, bet arī vairāki pozitīvi aspekti – kombinētās mācības jeb blended learning ir iespējams iekļaut arī klātienes mācību modelī.

Atbalsts pirmklasnieku ģimenēm

Mazākie bērni visticamāk gan vēlēsies doties uz skolu, īpaši tie, kuri šogad absolvējuši pirmsskolu un nav saskārušies ar attālināto mācību procesu. Tas var radīt bažas topošo pirmklasnieku vecākiem – kā bērni spēs mācīties attālināti, ja tas būt nepieciešams, bez šādas pieredzes? Es aicinātu arī skolas būt aktīvām un jau laikus diskutēt ar vecākiem, palīdzot ģimenēm sagatavoties, piemēram, augusta noslēgumā organizējot tikšanās un apmācības, lai vecāki varētu apgūt platformas, kas bērniem būs jāizmanto mācību procesā, kā arī saņemtu skolotāju ieteikumus, kā atbalstīt savu pirmklasnieku mājas apstākļos – kā iekārtot mācību vidi, plānot dienu, nepildīt darbus skolēnu vietā un nekļūtu arī par skolotāju mājās, bet par atbalstu dienas plānošanā.

Tāpat vēlos uzmundrināt un iedrošināt tās ģimenes, kas pašlaik apsver iespēju atlikt skolas gaitu sākšanu, ja mācības notiks attālināti. Ja nav citu, ļoti nopietnu iemeslu, tikai tāpēc, ka mācības varētu notikt attālināti, nevajag atlikt došanos uz 1. klasi. Viss ir apgūstams un iespējams. Skolām un pedagogiem ir metodes un pieredze, un noteikti – gatavība sniegt atbalstu.

Aizvadītais gads nav bijis viegls, esam gājuši cauri daudziem izaicinājumiem, tomēr tas sniedzis arī ļoti vērtīgu pieredzi. Izmantojot apgūto, nākotnē varam raudzīties daudz pozitīvāk un cerīgāk, neraugoties uz to, ka jautājums par mācību gada norisi vēl ir nezināms lielums. Esam daudz mācījušies un uz situāciju raugāmies pavisam citādāk nekā pērnā gada pavasarī. Turklāt pirmsskolu darbošanās klātienē visu gadu ir parādījusi, ka tas ir iespējams, un, ja septembrī visi skolēni nevarēs doties uz skolu klātienē, vismaz sākumskolas pirmajām klasēm to būtu iespējams nodrošināt. Arī izglītības un zinātnes ministres Anitas Muižnieces paustais, ka klātienes mācības visiem skolēniem ir viena no viņas darbības prioritātēm, vieš cerības par jauno mācību gadu.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu