Šoruden skolas gaitas sāks gandrīz 20 000 pirmklasnieku. Ikviens no viņiem sper soli jaunā, vēl neatklātā pasaulē.
Tālmācības skolām pašlaik draud mazāks finansējums un stingrākas prasības - izglītības politikas veidotāji aktīvi diskutē par šo skolu kvalitāti, par eksāmenu rezultātiem un skolēnu sekmēm, aizmirstot, ka tālmācībā mācās bērni ar dažādām dzīves situācijām. Arī tādi, kuri dažādu iemeslu dēļ kļuvuši neērti klātienes skolām. Pirms diskutēt par aizliegumiem tālmācībai, daudz svarīgāk būtu rūpīgi izanalizēt, cik daudz un dažādās situācijās tālmācība ir vienīgais risinājums, lai mēs nenonāktu līdz analfabētismam.
Lai nodrošinātu skolēnu individuālo izaugsmi un kvalitatīvu izglītību, mūsdienu izglītības sistēmas transformācija arvien vairāk balstās datos. Pašlaik, kad izglītības iestādes pāriet uz vienotu mācību valodu un lieto proaktīvu vērtēšanas pieeju, ir svarīgi apzināties, ka gan pedagogu, gan skolēnu darbā dati var būt instruments. Dati ļauj izprast, kādā līmenī atrodas skolēns, kādas ir viņa stiprās puses un izaicinājumi, kā arī sniedz iespēju pielāgot mācību metodes. Tie ir arī būtisks rīks, kas palīdz pedagogiem novērtēt, vai viņu izvēlētās metodes ir efektīvas un nodrošina vēlamo rezultātu. Datos balstīta pieeja ne tikai palīdz stiprināt skolēnu akadēmiskos rezultātus, bet arī veicina ilgtermiņa mācīšanos un motivāciju, nodrošinot, ka iegūtās zināšanas ir stabils pamats nākotnei.
Mēs dzīvojam sarežģītā un strauji mainīgā laikā, ko raksturo kompleksi jautājumi bez skaidrām atbildēm un daudzšķautņaini izaicinājumi bez vienkāršiem, ātriem risinājumiem. Problēmu definēšanai un risināšanai ir nepieciešama daudzu pušu iesaiste, prasme nepārtraukti mācīties un pielāgoties, spēja iedziļināties un vēlme sadarboties un strādāt kopā. Izglītības joma nav izņēmums. Izglītība caurauž visus mūsu sabiedrības audekla slāņus, atstājot tālejošu un paliekošu ietekmi uz Latvijas valsts un sabiedrības attīstību, tādēļ, domājot, kā stiprināt un uzlabot izglītības kvalitāti ilgtermiņā, ir pienācis laiks izglītības sistēmā pilnvērtīgi integrēt arī dažādu uzņēmējdarbības sektoru pieejas, zināšanas un kompetences.
Mediācija kā konflikta risināšanas metode Latvijā ir pieejama jau divdesmit gadus. Pirms desmit gadiem tika pieņemts arī Mediācijas likums. Lai gan šī pieeja piedāvā efektīvus risinājumus, to pazīst un izmanto vēl salīdzinoši neliela sabiedrības daļa. Mediācijas iespējas sniedzas tālu aiz tradicionālās konflikta risināšanas izpratnes un to var veiksmīgi pielietot dažādās jomās, tostarp izglītībā. Izglītības vide, kur ikdienā cieši sadarbojas skolotāji, vecāki un bērni, bieži vien ir sarežģīta un pilna emociju. Šeit mediācija var būt īpaši efektīva, risinot konfliktus starp pedagogiem un vecākiem, vairākiem vecākiem savā starpā vai pat starp pedagogiem. Tā piedāvā drošu un neitrālu vidi, kurā konfliktējošās puses var brīvi izteikt savas bažas un vajadzības.
Pēc bēdīgi slavenās 2008. gada finanšu krīzes tika secināts, ka strukturālas reformas nevar atlikt, pat ja šķiet, ka nav īstais laiks, un budžets ir ierobežots. Šis princips šodien ir īpaši aktuāls, kad tiek apspriests jaunais skolu finansēšanas modelis Programma skolā.
Lai gan dažādās pašvaldībās un pat dažādās skolās vienas vietvaras ietvaros situācijas ar mācību līdzekļu pieejamību ir atšķirības, kopumā izglītības iestādēm trūkst finansējuma mācību līdzekļiem. Tā ir dziļi iesakņojusies problēma, kas daļēji radusies, jo izglītība nav virzīta kā prioritāte. Nenodrošinot skolēniem visu nepieciešamo mācībām, tiek rādīts negatīvs piemērs attieksmei pret skolu, mācībām un izglītību kopumā. Tas būtiski ietekmē arī skolēnu motivāciju mācīties, un diemžēl ietekme ir negatīva.
Nespēja nodrošināt elementāras skolas vajadzības, to vidū mācību līdzekļus — grāmatas, darba burtnīcas u. c., ir valsts bezatbildība. Diemžēl problēma ir ilgstoša, un grūti atcerēties laiku, kad būtu bijis citādi. Pedagogi stāv pie kopētāja, lai kopētu grāmatas, vienlaikus pārkāpjot autortiesības, bet līdzekļi tiek ieguldīti skolu ēku renovācijā, un daudzas no šīm skolām vēlāk tiek slēgtas. Nauda iztērēta, skolu ēkas stāv tukšas, bet skolēniem, kuri mācās, trūkst grāmatu.
Vārmes pamatskola ir viena no tām Latvijas lauku skolām, kur ikdienā saskaramies ar finansējuma nepietiekamību un pastāvīgu neziņu par darba slodzes sadali. Pēdējo gadu laikā mūsu skolēnu skaits ir pieaudzis no 70 līdz 90, kas apliecina vecāku uzticību skolai.
Diskusijas par to, kā iespējami labāk saglabāt mūsu planētu nākamajām paaudzēm, ir ļoti aktuālas gan sabiedrības, gan uzņēmēju vidē. Tieši tāpat kā sarunas par mentālo veselību un labsajūtu. Viena no atbildēm uz abiem mūsdienu izaicinājumiem ir dienasgaisma! Arvien vairāk pētījumu liecina, ka dabiskajai gaismai ir ļoti liela un pozitīva ietekme uz cilvēka garīgajām spējām un sasniegtajiem rezultātiem. Tāpēc rosinu ielaist vairāk dienasgaismas mūsu mācību iestādēs!
Mēs visi vēlamies, lai bērni skolā ir radoši, iniciatīvas pilni, ar labām sekmēm un ideālā gadījumā – godalgoti olimpiāžu dalībnieki. Kā vecāki var sadarboties ar skolotājiem, lai palīdzētu bērnam iejusties skolas darba ritmā, un kādi šajā kontekstā ir mūsdienu pedagoģijas izaicinājumi?
Valsts budžetā mācību līdzekļiem atvēlēti aptuveni 9 miljoni eiro gadā, kas ir apmēram 35 eiro uz vienu skolēnu, un tas nozīmē, ka visiem mācību priekšmetiem nepietiek. Pedagogi cenšas meklēt dažādus risinājumus, piemēram, izmantojot vienu mācību līdzekļu komplektu visām paralēlklasēm, taču tas noteikti nav labākais risinājums. Arī pašvaldību rocība, lai piešķirtu papildlīdzekļus, ir ļoti atšķirīga. Ir pašvaldības, kam nav nekādu iespēju rast papildfinansējumu, bet ir pašvaldības, kā Rīga, kas atrod papildu naudu, taču tas notiek neprognozējami, tuvojoties budžeta gada beigām, tāpēc būtiski apgrūtina plānotu mācību līdzekļu iegādi un skolas darba organizēšanu ilgtermiņā.
Ja vēl neesi reģistrējies, ir.lv reģistrējies šeit vai ienāc spiežot uz sociālo mediju ikonām zemāk.
Aizmirsi paroli?
Ja jau esi reģistrējies, pievienojies šeit.
Piekrītu Pakalpojumu sniegšanas noteikumiem un Privātuma politikai
Piekrītu saņemt izdevniecības jaunumus un satura vēstkopas.
Uz Jūsu norādīto e-pasta adresi %email%, tika nosūtīts apstiprinājuma kods.
Ievadiet kodu
Lūdzi ievadiet saņemto kodu, lai apstiprinātu e-pasta adresi.Mirkli pacietības, lūdzu. Visbiežāk šis kods jums atnāks uz e-pastu uzreiz, tomēr var būt gadījumi, kad tas aizņem vairākas minūtes.
Lūdzu pārbaudiet e-pastu un pārliecinieties, ka ierakstījāt kodu pareizi.Nepieciešamības gadījumā pieprasiet jaunu kodu.
Kļūda. Mēģinat vēlreiz.
Paroles maiņa sekmīga!