mācības
- Tēma
- 21.08.2025.
- Baiba Litvina
Cik drošās rokās ir mūsu ēdiens?


- Viedoklis
- 16.06.2025.
Kā matemātiku padarīt skolēniem saistošāku

- Viedoklis
- 13.06.2025.
Izveidot viduslaiku cilvēka Facebook profilu jeb Kā mūsdienīgi mācīties vēsturi



- Tēma
- 21.08.2025.
- Baiba Litvina
Cik drošās rokās ir mūsu ēdiens?
No 1. marta pārtikas piegādes kurjeriem ir jābūt reģistrētiem Pārtikas un veterinārajā dienestā. Tāpat obligāti jāapgūst minimālās higiēnas prasības. Ko praksē devuši stingrāki noteikumi?

- Viedoklis
- 29.07.2025.
Skola no sešu gadu vecuma – nepieciešamība vai eksperiments?
Pēdējā laikā Latvijā atkārtoti aktualizējies jautājums par skolas gaitu sākšanu sešu gadu vecumā.

- Viedoklis
- 16.06.2025.
Kā matemātiku padarīt skolēniem saistošāku
Pavisam nesen vidusskolēni visā Latvijā kārtoja centralizētos eksāmenus matemātikā, kas daudziem aizvien ir klupšanas akmens, piemēram, pērn šajā priekšmetā bija nepieredzēti liels izkritušo skaits.

- Viedoklis
- 13.06.2025.
Izveidot viduslaiku cilvēka Facebook profilu jeb Kā mūsdienīgi mācīties vēsturi
Jūnija sākumā Latvijā notiks centralizētais eksāmens vēsturē. Pērn to kārtoja tikai 500 skolēni valstī, un arī interese par šo mācību priekšmetu kopumā ir ļoti mainīga.

- Viedoklis
- 21.04.2025.
Lai kļūtu par nākotnes profesionāli, ar digitālajām prasmēm vien nepietiks
Digitālajā nedēļā Latvijā tika aizvadīti vairāk nekā 250 pasākumu, tās laikā Nodarbinātības valsts aģentūras veiktā aptauja atklāj, ka tikai 25% respondentu vērtē savas digitālās prasmes kā augstas, kas norāda uz nepieciešamību proaktīvi piedāvāt risinājumus digitālo prasmju trūkumam.

- Viedoklis
- 07.04.2025.
Tālmācība kā izglītības alternatīva: vai tās ierobežošana ir risinājums?
Diskusijā starp Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāju Agitu Zariņu-Stūri (JV) un tālmācības vidusskolas "Rīgas Komercskola" pārstāvjiem par izglītības reformu, kas paredz tālmācības iespēju ierobežošanu pamatizglītībā, Delfi.lv portālā martā tika pavadīta ar viedokļu atšķirību par tālmācības izglītības lietderību obligātās pamatizglītības iegūšanas vecuma posmā.

- Viedoklis
- 17.03.2025.
"StartSchool": 80% topošo jaunuzņēmumu dibinātāju sāk bez iepriekšējas pieredzes IT jomā


- Viedoklis
- 21.02.2025.
Ilgmūžība – izaicinājums un iespēja




- Viedoklis
- 17.03.2025.
"StartSchool": 80% topošo jaunuzņēmumu dibinātāju sāk bez iepriekšējas pieredzes IT jomā
Bezmaksas izglītības programmas StartSchool līdzdibinātāji – Nutrameg līdzdibinātājs Kristofs Blaus un Riga TechGirls dibinātāja Anna Andersone – ir izvirzījuši Latvijai ambiciozu mērķi – maksimāli īsā laikā ne tikai panākt Igauniju, kur ir pasaulē vislielākais jaunuzņēmumu blīvums, bet arī to apsteigt. Līdz šim to kavējis ne tik daudz jaudīgu biznesa ideju, cik tehnoloģiju speciālistu trūkums, kurus StartSchool komanda jau gatavo kopš pagājušā septembra, un tagad atvērta pieteikšanās otrajam uzņemšanas gadam. Pēc pirmā mācību pusgada izkristalizējies gan vidējā studenta profils, gan programmas spēcīgākās priekšrocības.

- Viedoklis
- 14.03.2025.
Kritisko pakalpojumu nodrošināšana: kā plānot un rīkoties krīzēs?
Pēdējie gadi ir pierādījuši, ka krīzes var piemeklēt jebkuru valsti – gan militāru konfliktu, gan dabas katastrofu, gan veselības krīžu veidā. Latvijai, tāpat kā citām Eiropas valstīm, ir būtiski nodrošināt kritisko pakalpojumu nepārtrauktību, jo tie ir sabiedrības izdzīvošanas pamats. Ko darīt, ja neatliekamā medicīniskā palīdzība nepienāk laikus? Ja aptiekās trūkst zāļu? Ja sakaru un enerģijas tīkli tiek paralizēti? Šie jautājumi vairs nav tikai teorētiski – tie ir realitāte valstīm, kas saskaras ar kara draudiem, kiberdrošības riskiem un ekonomiskām svārstībām.

- Viedoklis
- 21.02.2025.
Ilgmūžība – izaicinājums un iespēja
Vidējais mūža ilgums pieaug gandrīz visā pasaulē, īpaši valstīs, kur ir attīstītas tehnoloģijas un augsti medicīnas pakalpojumu standarti. Ja pirms 30 gadiem reti dzirdēja par cilvēkiem, kuri sasniedz 100 gadu vecumu, tagad divi ASV prezidenti pēc kārtas ir tuvu 80 gadu atzīmei! Manas jaunības laikā jau 60 gadu vecumu sasniegušie šķita veci un no ekonomiskā viedokļa – “norakstāmi”. Atceros savu vectēvu, kurš savos 70 gados man likās ļoti sens. Tagad, pašai esot šajā vecumā, saprotu, ka tas ir tikai skaitlis – ne jūtos, ne vairs domāju tā. Pēdējo 100 gadu laikā dzīves ilgums ir būtiski pieaudzis, kas ir ievērojams sasniegums, bet vienlaikus arī nopietns izaicinājums valstu ekonomikām.

- Viedoklis
- 12.02.2025.
Bez privātā sektora iesaistes ES fondu apguve nav iespējama
Eiropas Savienības (ES) fondu finansējums piedāvā plašas iespējas stiprināt dažādas nozares, tai skaitā izglītību, digitālās prasmes un inovācijas. Tomēr Latvijā no 2021.–2027. gada periodam pieejamā finansējuma patlaban izmantoti tikai aptuveni 20%. Šis potenciāls, kas varētu būtiski uzlabot izglītības sistēmu un veicināt STEM (zinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātikas) jomu attīstību, paliek neizmantots. Augstskolas un darba devēji turpina uzsvērt STEM talantu trūkumu, un šīs problēmas risināšana ir arī viena no ES Atveseļošanas un noturības mehānisma prioritātēm.

- Viedoklis
- 04.02.2025.
Datos balstīta mācīšanās: kas jāzina skolēniem un pedagogiem
Lai nodrošinātu skolēnu individuālo izaugsmi un kvalitatīvu izglītību, mūsdienu izglītības sistēmas transformācija arvien vairāk balstās datos. Pašlaik, kad izglītības iestādes pāriet uz vienotu mācību valodu un lieto proaktīvu vērtēšanas pieeju, ir svarīgi apzināties, ka gan pedagogu, gan skolēnu darbā dati var būt instruments. Dati ļauj izprast, kādā līmenī atrodas skolēns, kādas ir viņa stiprās puses un izaicinājumi, kā arī sniedz iespēju pielāgot mācību metodes. Tie ir arī būtisks rīks, kas palīdz pedagogiem novērtēt, vai viņu izvēlētās metodes ir efektīvas un nodrošina vēlamo rezultātu. Datos balstīta pieeja ne tikai palīdz stiprināt skolēnu akadēmiskos rezultātus, bet arī veicina ilgtermiņa mācīšanos un motivāciju, nodrošinot, ka iegūtās zināšanas ir stabils pamats nākotnei.

- Viedoklis
- 27.01.2025.
Ko Latvija var aizgūt no Zviedrijas iekļaujošās izglītības?
Latvijā vispārizglītojošajās skolās mācās aptuveni 20 tūkstoši skolēnu ar speciālām vajadzībām, papildus tam ir arī 39 speciālās skolas. Kopš iekļaujošā izglītība definēta kā viena no prioritātēm, vispārizglītojošajās skolās ir būtiski pieaudzis skolēnu skaits ar speciālām vajadzībām, bet speciālajās skolās - samazinājies.
