Ko Latvija var aizgūt no Zviedrijas iekļaujošās izglītības?

  • Kristiane Kandela (Christiane Candella)
  • 27.01.2025.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Latvijā vispārizglītojošajās skolās mācās aptuveni 20 tūkstoši skolēnu ar speciālām vajadzībām, papildus tam ir arī 39 speciālās skolas. Kopš iekļaujošā izglītība definēta kā viena no prioritātēm, vispārizglītojošajās skolās ir būtiski pieaudzis skolēnu skaits ar speciālām vajadzībām, bet speciālajās skolās - samazinājies.

Līdzīga situācija ir arī Zviedrijā, kur tiek uzsvērts, ka ikvienam bērnam ir tiesības uz panākumiem. Zviedrijas paraugs apliecina - lai īstenotu iekļaujošo izglītību, ne vienmēr ir nepieciešamas milzīgas investīcijas, turklāt, jo ātrāk tiek secināts, ka bērnam nepieciešams papildus atbalsts, jo ātrāk to var risināt.

Savlaicīgi pamanīt mācīšanās grūtības

Arī Zviedrijā pastāv virkne izaicinājumu, īstenojot iekļaujošo izglītību – ne visos gadījumos izdodas savlaicīgi pamanīt, ka bērnam ir mācīšanās grūtības vai, piemēram, ir gadījumi, kad citu bērnu vecāki mēdz iebilst pret īpašo bērnu integrēšanu klasē. Tomēr kopumā uzsveram, ka visiem bērniem jābūt iespējai mācīties un gūt panākumus, un pirmsskolas vai skolas uzdevums ir pielāgoties skolēnu vajadzībām, nevis otrādi.

Viens no Zviedrijas izglītības stūrakmeņiem ir iekļaujošā izglītība, kas nosaka, ka bērniem jābūt iespējai apmeklēt vispārizglītojošās skolas neatkarīgi no intelektuālajām spējām, izņemot gadījumus, kad bērniem ir ļoti smagi traucējumi.

Ja intelektuālais attīstības koeficients jeb IQ ir 70 un vairāk, tiks darīts viss iespējamais, lai bērns varētu mācīties tradicionālā skolā vai pirmsskolā. Ja bērnam ir smagāki attīstības traucējumi, viņam ir iespēja mācīties specializētās mācību iestādēs ar pielāgotu mācību programmu un īpašu atbalstu.

Svarīgi saprast, ka iekļaujošas izglītības ieviešana ir iespējama arī bez milzīgām investīcijām. Izveidojot atbalsta struktūru, kurā skolēni var apmeklēt stundas parastajās klasēs, vienlaikus saņemot arī specializētu apmācību, skolas var radīt iekļaujošu vidi, no kuras iegūst visi skolēni. Turklāt, izmantojot mācību līdzekļus, piemēram, vizuālos un citus atbalsta rīkus, iespējams radīt vidi, kas palīdz skolēniem pilnībā sasniegt savu potenciālu. Tas būtiski uzlabo komunikāciju un mazina stresu. Šādu sistēmu ieviešana neprasa sarežģītas tehnoloģijas vai lielas izmaksas, tāpēc tās iespējams īstenot gandrīz ikvienā speciālajā izglītības iestādē.

Veicināt piederības sajūtu

Atgriežoties pie iekļaujošās izglītības un dažādu skolēnu integrēšanas vispārizglītojošās mācību iestādes, jāuzsver, ka Zviedrijas skolās tiek pielietotas divas galvenās pieejas – “izņemšana” un “iekļaušana”. “Izņemšanas” gadījumā skolēns ar mācīšanās grūtībām uz noteiktu laiku tiek izņemts no klases individuālām nodarbībām vai mācībām mazākā grupā, lai pilnveidotu, piemēram, valodas vai matemātikas prasmes. “Iekļaušanas” gadījumā klasē tiek nodrošināts papildu atbalsta personāls – asistenti vai speciālie pedagogi –, kas strādā ar skolēnu turpat klases telpā. Šāda pieeja palīdz skolēniem palikt klasē kopā ar vienaudžiem un veicina piederības sajūtu, mazinot izolāciju un veidojot draudzīgas attiecības.

Iekļaujošās izglītības ieviešanas procesā liela nozīme ir dialogam ar vecākiem. Zviedrijas pieredze rāda, ka daļa vecāku sākotnēji noraida domu par īpašu vajadzību atzīšanu, baidoties no stereotipiem un stigmatizācijas. Taču ir svarīgi saprast, ka tas nenozīmē zīmogu uz mūžu – tā ir atslēga resursiem un atbalstam, kas palīdzēs bērnam uzlabot mācīšanās rezultātus un vieglāk iekļauties skolā un sabiedrībā.

Tiek veidota spēcīgāka un iejūtīgāka sabiedrība

Svarīgi saprast, ka iekļaujošā izglītība veicina ne tikai bērnu ar īpašām vajadzībām attīstību, bet arī pārējo skolēnu empātiju, izpratni un prasmi sadarboties ar dažādiem cilvēkiem. Tādējādi tiek veidota spēcīgāka un iejūtīgāka sabiedrība. Iekļaujošā izglītība veicina skolēnu gatavību dzīvei ārpus skolas, kur būs jāsaskaras ar dažādām situācijām un cilvēkiem. Skola nav izolēta vide – tā ir sabiedrības spogulis. Mācoties pieņemt dažādību, bērni gūst dzīvei svarīgas prasmes.

Iekļaujošās izglītības ieviešana prasa laiku un sadarbību. Svarīgi, lai pedagogi, skolēni un vecāki būtu iesaistīti diskusijās un saprastu, kāpēc šīs pārmaiņas ir būtiskas. Tikai ar mērķtiecīgu darbu un pakāpeniskām pārmaiņām iespējams veidot iekļaujošu vidi, kurā katrs bērns jūtas piederīgs, vērtīgs un spēj pilnveidot savas prasmes. Kā rāda Zviedrijas pieredze, tas ir iespējams – ar nelieliem, bet mērķtiecīgiem soļiem var veidot pozitīvas pārmaiņas visai sabiedrībai.

 

Autore ir Dibber (Latvijā – CreaKids) izglītības konsultante

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Vita Liberte

Latvijas biznesā šobrīd trūkst riska: kā drosmīgi soļi privātajā sektorā var mainīt Latvijas labklājību

Latvijas uzņēmējdarbības vide šobrīd atrodas kritiskā pārejas punktā. Lai arī pēdējo desmitgažu laikā esam vairākkārt pierādījuši spēju ātri mainīties, mūsu ekonomikas sniegums joprojām būtiski atpaliek no attīstītāko valstu līmeņa – gan produktivitātes, gan ienākumu, gan digitālās infrastruktūras kvalitātes ziņā. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas jeb OECD dati rāda, ka Latvijas iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju ir tikai 41 indeksa punkts, salīdzinot ar vidēji 60,2 OECD valstīs. Šo plaisu nevar aizlāpīt tikai ar efektīvāku darbaspēka izmantošanu vai ieguldījumiem cilvēkresursos vien – nepieciešamas arī stratēģiskas investīcijas tehnoloģijās, digitalizācijā, datu infrastruktūrā un inovācijās.

Viedoklis Jānis Liepiņš

Sporta infrastruktūras finansējums - vai sadale ir godīga?

Latvijā sporta infrastruktūras finansējums joprojām ir centralizēts, un valsts līdzekļu ievērojamākā daļa nonāk vienā vai dažos objektos, kamēr reģionos bāzes noveco, zaudē sertifikāciju un nespēj pilnvērtīgi nodrošināt mūsdienām atbilstošus pakalpojumus.

Viedoklis Kristīne Jarinovska

Ko dos Kuldīgas likums?

Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija retā izbraukuma sēdē 2025. gada 28. oktobrī Kuldīgas rātsnamā apsprieda Kuldīgas vecpilsētas saglabāšanas un aizsardzības likuma projektu. Šobrīd tas 2025. gada 27. novembrī ir jau pieņemts Saeimā 1. lasījumā. Īstais brīdis apspriest un palūkoties, ko sabiedrībai dotu likums par vienas pilsētas centru. Uzreiz jāpiebilst, ka neesmu likumprojekta autore un neesmu nekā piedalījusies tā izveidē, līdz ar to lūdzu atvainot, ja turpmākā kritika vai uzslavas radušās ierobežotas informācijas apstākļos.

Jaunākajā žurnālā