Atgriezties Latvijā un izgudrot pasaulē nebijušus produktus

  • Raimonds Jurgelis
  • 21.08.2023.
Raimonda Jurgeļa uzņēmuma "Bruntor" radītais kravas skūteris. Uzņēmuma foto

Raimonda Jurgeļa uzņēmuma "Bruntor" radītais kravas skūteris. Uzņēmuma foto

Nav noslēpums, ka daudzi Latvijas iedzīvotāji nolēmuši savu dzīvi veidot ārpus Latvijas, realizējot sevi kādā citā pasaules valstī. Tomēr ir tādi, kas svešumā rod idejas un sparu atgriezties, sākt visu no nulles un nodibināt uzņēmumu, kuram nu jau Latvijā kļūst par šauru un palēnām izdodas iekarot plašākus apvāršņus.

Pēc divpadsmit Vācijā pavadītajiem gadiem nolēmu, ka vēlos sākt visu no sākuma, atgriezos Latvijā bez konkrēta mērķa un vīzijas par nākotni. Vienīgais, par ko biju pārliecināts, ka vajag radīt ko tādu, kas man pašam sagādā prieku.

Šis lēmums noteikti bija kā tramplīns, kas palīdzēja atsperties un veidot ko pasaulē nebijušu - elektriskos bezceļa skeitbordus sportam un kravas skrejriteņus pasta pārvadājumiem.

Tagad jau varu apgalvot, ka turpinu baudīt tramplīna lēcienu, un tādēļ ar šiem produktiem vēlos iekarot ne vien Latviju, bet arī globālo tirgu.

Raugoties uz uzņēmējdarbības attīstības posmiem, ceļš nav bijis viegls. Lai nonāktu līdz gatavam produktam, nācās krist, celties, vēlreiz kļūdīties, atkal piecelties, un tā nu arī top tās lielās lietas jeb caur ērkšķiem uz… izdodas izveidot, ko tādu, kas ne tikai ir nebijis, bet arī spēj atvieglot un uzlabot darba apstākļus cilvēkiem visā pasaulē. Tātad – ir noderīgs.

Mobilitāte ir viens no būtiskākajiem mūsdienu priekšnoteikumiem, lai efektivizētu jebkurus procesus. Mūsu pirmais mobilitātes produkts bija elektriskais bezceļa skeitbords, tomēr jāatzīst, ka sabiedrība īsti ideju nepieņēma. Ilgi pētot tirgu un precīzi definējot potenciālā klienta profilu, nonācām līdz secinājumam, ka mērķēsim industriālajā virzienā, kas samērā ātri aizveda līdz pirmajai sadarbībai ar Latvijas Pastu.

Atskatoties pagātnē, nebūtu iztēlojies šādu ceļu un notikumu attīstību, jo neesmu speciālists visās jomās, kas nepieciešamas jaunuzņēmuma attīstībai un veidošanai. Daudz ko nākas apgūt no jauna. Jāatzīst, ka manā ikdienā metināšana un skrūvēšana mijas ar biznesa sarunām un tiešsaistes zvaniem ar potenciālajiem biznesa partneriem, lai virzītu produktu un attīstītu uzņēmumu. Manuprāt, veiksmīgam uzņēmējam jābūt multifunkcionālam kareivim, vismaz “garāžas” jeb jaunuzņēmuma attīstības sākuma posmā. Turklāt excelī mēs visi varam būt miljonāri, tomēr dzīvē nākas kārtīgi pasvīst, lai kaut ko sasniegtu.

Ne vien personīgais entuziasms, ambīcijas virzīt ideju un mērķtiecība sasniegt jaunas virsotnes palīdzēja nonākt tur, kur pašlaik esam. Varētu uzskatīt, ka dalība konkursos un atbalsta programmās ir mūsu uzņēmuma “jājamzirdziņš”. Viens no pirmajiem konkursiem, kas “atvēra acis”, bija LIAA organizētais Ideju kauss, kurā 2021. gadā ieguvām pirmo vietu un galveno balvu 10 000 eiro. Protams, materiālais atbalsts bija ļoti svarīgs, jo ļāva turpināt produkta attīstīšanu, lai prototips arvien vairāk līdzinātos produktam, kuru nekautrējoties varam piedāvāt Eiropas tirgū. Tomēr ne mazāk svarīgs Ideju kausā bija nemateriālais spēriens – pārliecība par to, ka mēs varam. Kādā no programmām tika jautāts “ar ko šis skūteris atšķiras no ķerras?”. Sapratu, ka patiesībā ar ļoti daudz unikālām īpašībām, ko tālāk jau iepakojām gardos tekstos un iemācījāmies produktu virzīt veiksmīgāk. Tāpat lielu materiālo un mentālo pienesumu deva viens no neseniem Eiropas Savienības mēroga biznesa ideju konkursiem EIT Jumpstarter, kur ieguvām uzvaru Urban Mobility (pilsētvides mobilitātes) sektorā. Tas pavēra nākamās durvis, un tā secīgi, no viena konkursa uz nākamo, ideja pārtapusi biznesā. Pie tā gan vēl daudz jāstrādā, tomēr man un komandai acis mirdz, kas ir pats galvenais.

Kā saka – viss notiek tā, kā tam jānotiek. Tagad atskatos uz savu pieredzi Vācijā, kur biju izveidojis veiksmīgu uzņēmumu, šķita, ka viss notiek. Tomēr vienā brīdī man sāka pietrūkt izaicinājumu un kļuva gandrīz vai garlaicīgi. Tad, kad rodas trakas idejas un gribas sevi izaicināt, nevajag baidīties, tikai apdomāt. Pats galvenais – būt gatavam smagi strādāt, lai izgudrotu pasaulē nebijušus produktus, kas palīdzēs cilvēkiem ik dienas!

 

Autors ir Bruntor dibinātājs

Līdzīgi raksti

Viedoklis Lauris Borodovskis

Latvijai pēdējā iespēja kļūt par līderi kapitāla tirgus digitālajā transformācijā

Blokķēdes tehnoloģija vairs nav nākotne – tā ir realitāte, kas jau tagad maina pasaules finanšu arhitektūru.

Viedoklis Juris Alberts Ulmanis

310 ukraiņu karavīri izglābti un būs vēl

Laiks paveic neiedomājamas lietas. Jau trīsarpus gadus ilgstošais karš Ukrainā valsts austrumdaļā dzīvojošos tik ļoti pieradinājis pie ik dienu dzirdamajiem šāvieniem un sprādzieniem, ka tas kļuvis par ikdienas fona troksni. Cilvēki ir pielāgojuši dzīvi draudīgajiem apstākļiem un turpina ikdienas gaitas pat zinot, ka kuru katru brīdi būs jāmeklē patvērums.

Viedoklis Rasmuss Pētersons

Restorāni kā labklājības spogulis: ko tie atklāj par ekonomiku?

Lai izprastu tautsaimniecības attīstības virzību, ekonomisti visbiežāk paļaujas uz objektīviem rādītājiem – bezdarba līmeni, inflāciju un citiem ekonomikas rādītājiem. Taču ir vēl kāds, bieži vien mazāk pieminēts, bet ļoti jutīgs indikators – sabiedriskās ēdināšanas nozare. Kafejnīcas un restorāni ir kā barometrs, kas uztver ekonomikas svārstības vēl pirms tās atspoguļojas oficiālajā statistikā.

Viedoklis Ģirts Greiškalns

Ūdeņradis – Latvijas enerģētikas un mobilitātes balsts: realitāte un nākotnes virziens

Ūdeņradis nav jauna mode vai tehnoloģisks jaunums. Šī gāze ķīmiskajā rūpniecībā tiek izmantota jau vairāk nekā simt gadus. Taču šodien mēs redzam būtisku pārmaiņu – ūdeņradis no šauras rūpnieciskas nišas kļūst par enerģētikas un transporta nākotnes balstu. Pieaug pielietojumu daudzveidība, un tas, kas vakar vēl bija eksperiments, šodien jau notiek reālos apstākļos arī Latvijā.

Jaunākajā žurnālā