Dažiem tirdzniecības pārnešana no veikalu plauktiem uz ņirbošajiem ekrāniem ir vienīgais glābiņš pandēmijā. Bet lielai daļai uzņēmēju — iespēja paplašināt savu klientu loku. Lai izceltu labākos strauji augošajā nozarē, šā gada maija beigās pirmoreiz pasniegta balva E-komercijas zvaigzne 2021
Pērn e-komercijas nozare attīstījās ar pieckārtēju ātrumu, liecina IBM mazumtirdzniecības indekss. Tas liek uzdot jautājumu — vai laikā, kad veikalu durvis bija slēgtas, uzņēmēji īslaicīgi pielāgojās ārkārtējai situācijai, vai arī pandēmija ir fundamentāli mainījusi tirgu, un e-komercijas virpulī ievilkusi uzņēmumus un nozares pārstāvjus, kuri iepriekš šādu tirdzniecības veidu nemaz neplānoja? Atbildes jāmeklē gan nozares kopējos datos, gan atsevišķu komersantu stāstos.
Pēdējā pusgada laikā pirkumus internetā veikuši 85% aptaujāto Latvijas interneta lietotāju, tas ir par astoņiem procentpunktiem vairāk nekā gadu iepriekš — 2020. gada februārī, kad Latvijā vēl nebija sākusies Covid-19 pandēmija un ar to saistītie ierobežojumi, liecina jaunākais Gemius pētījums par e-komerciju, kas veikts šā gada janvārī.
Būtiski pieaugusi pircēju aktivitāte — 2020. gada februārī tikai puse aptaujāto iepirkās internetā reizi mēnesī vai biežāk, taču gadu vēlāk jau 72% pirkumus internetā veic vismaz reizi mēnesī, to skaitā 18% vienu vai vairākas reizes nedēļā, bet 34% — vairākas reizes mēnesī.
Strauji pieaudzis arī tādu aptaujāto skaits, kuri uzskata, ka tēriņi internetā pieaugs, — 2020. gada februārī šādu izvēli norādīja ceturtdaļa aptaujas dalībnieku, savukārt šogad jau 43% respondentu. Turklāt arvien vairāk cilvēku labprātāk izvēlas un iepērkas Latvijas e-komercijas veikalos — šā gada sākumā tie bija 90% aptaujāto. Visstraujāk augošais e-komercijas sektors Latvijā 2020. gada 2. un 3. ceturksnī bija mājsaimniecības preču kategorija, tas attīstījās četras reizes straujāk, nekā iepriekš prognozēts, saka SEB bankas valdes loceklis Ints Krasts. Bet pārdoto preču apjoma ziņā līdere bijusi pārtikas preču mazumtirdzniecība un gatavo ēdienu piegāde digitālajā vidē. 2020. gadā, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo periodu Latvijā, tās apjomi trīskāršojās, liecina SEB jaunākais e-komercijas pētījums.
Tomēr Latvijā un Lietuvā e-komercijas izaugsmes temps ir lēnāks nekā Igaunijā, kur sabiedrība ir digitāli prasmīgāka un vairāk uzticas pirkumu veikšanai internetā. Baltijā kopumā 2020. gadā e-komercijas īpatsvars mazumtirdzniecībā bija apmēram 10,5%, 2019. gadā tikai 8,5%.
Centrā — lietotāja vajadzības
Straujā tehnoloģiju attīstība ir viens no lielākajiem palīgiem e-veikalu izveidē. Kā tā attīstījusi pašmāju mazo uzņēmēju iespējas? Šobrīd lielu popularitāti iemantojušas tā sauktās no-code jeb risinājumu platformas, piemēram, Shopify, Wix, Mozello un citas. Tās ir platformas, kurās var no gataviem blokiem būvēt savus e-veikalus.
Vēl viena aktuāla tendence — omnikanālu tirdzniecība, klientam nodrošinot iespēju preci iegādāties ne tikai interneta veikalā, bet arī sociālo mediju platformās. «Šis ir liels izaicinājums pašiem uzņēmējiem, jo jāspēj vienlīdz efektīvi pārvaldīt vairākus pircēju saskarsmes punktus,» skaidro digitālās aģentūras Element vadītājs un e-komercijas gada balvas žūrijas priekšsēdētājs Arnis Jēkabsons.
Būtisks izaicinājums uzņēmējiem ir arī piegādes ķēžu dažādība un spēja tās efektīvi pārvaldīt. «Šobrīd tālāku e-komercijas attīstību kavē tirgotāju iespējas un kapacitāte, kas, visticamāk, vēl ilgi nebūs tādā līmenī, lai būtiski mainītos spēku samērs starp tradicionālo tirdzniecību veikalos un internetā,» stāsta Ints Krasts. Latvijā e-komercijas standarti vēl nav tik nobrieduši kā citos attīstītākos tirgos, kur, piemēram, bezmaksas piegāde, preces saņemšana nākamajā dienā vai preču bezmaksas atgriešana ir izplatīta tirgus līderu prakse.
Tāpat joprojām redzama patērētāju piesardzība — pārlieku dārgus pirkumus internetā neveicam. Klientus nereti attur arī sarežģītā un laikietilpīgā preču atgriešanas politika. Strauji augot e-komercijas apjomiem, mazumtirgotājiem būs spiediens pārdomāt abus loģistikas virzienus.
Uzņēmēju galvenajam fokusam jābūt vērstam uz lietotāja pieredzi. «Pērn daudzi uzņēmumi ātrā tempā veidoja savus internetveikalus ar domu — šajos apstākļos vienalga kāds, bet lai ir. Tālāk noteikti daudz vairāk jādomā par lietotāja vajadzībām, par to, kā jūtas gala patērētājs — vai viss ir saprotams, intuitīvs un pārdomāts,» e-komercijas attīstības galvenos jautājumus izceļ Krasts.
Jēkabsons citē Raiņa «pastāvēs, kas pārvērtīsies» un attiecina to gan uz patērētāju paradumu maiņu, gan uz komersantu nepieciešamību tiem pielāgoties. «Kopumā e-komercija šobrīd piedzīvo ziedu laikus. Īsā laikā mums ir nācies apgūt jaunas digitālās prasmes, un, apstākļu spiesti, mēs izmēģinājām lietas, kuras līdz šim varbūt bijām atlikuši,» uzskata Jēkabsons.
Konkursā E-komercijas zvaigzne 2021 tika saņemts 371 pieteikums 10 kategorijās. Pirms uzvarētāju paziņošanas Ir Nauda aptaujāja dažus no drosmīgākajiem gada balvas finālistiem, kuri pavēruši durvis uz starptautisko tirgu, ieguldījuši vislielākos spēkus e-komercijas attīstībā, kā arī tieši pandēmijā sākuši biznesu, piedāvājot unikālus produktus un pakalpojumus.
Lai nenosalst!
Easypot — kategorija Mazais bizness. Bronza
Pērn 1. jūlijā saules gaismu ieraudzīja divu labu draudzeņu Jūlijas un Jekaterinas interneta veikals Easypot. Telpaugu iegāde internetā daudziem bija jaunums. Tāpēc klientu interese sākumā bija piesardzīga. Cilvēkus uztrauca augu kvalitāte, to iepakojums, piegāde. Vai augi būs tikpat skaisti kā veikalā?
«Noteikti bija problēmas ar piegādes kompānijām, jo visi pasūtījumi tika nogādāti vēlāk nekā ierasts, daudzi augi aizgāja bojā sūtīšanas rezultātā, tos nācās aizvietot ar jauniem un veselīgiem,» stāsta Jūlija. Savu darīja arī bargā ziema, transportēšanai bija jāizmanto sildoši iepakojumi. Aukstajos mēnešos pakomāts vairs nebija variants, visus augus pircējiem veda kurjers.
Pandēmija palīdzējusi attīstīt biznesu visās Baltijas valstīs, un šomēnes tiks atvērta bāze Francijā, kas nodrošinās augu vieglāku un drošāku nosūtīšanu uz citām Eiropas valstīm. Easypot vienīgie Baltijā piedāvā augu abonēšanas servisu. «Tā ir gan iespēja iepriecināt sevi ar pārsteiguma augiem trīs vai sešu mēnešu garumā, gan kalpo kā brīnišķīga dāvana,» stāsta Jekaterina.
Jau plūca augļus
Madara Cosmetics — kategorija Ražotāji. Zelts
Zīmola Madara interneta veikals izveidots pirms 10 gadiem, tobrīd viens no pirmajiem savā nozarē. Tieši e-komercija ir ļāvusi uzņēmumam attīstīt eksportu, kas šobrīd veido apmēram 70% no apgrozījuma. «Pandēmijai sākoties, dažos aspektos varējām plūkt sava darba augļus. Piemēram, 2019. gadā ieviesām iespēju virtuāli izmēģināt dekoratīvās kosmētikas produktu toņus, lietojot web kameru vai gatavu fotoattēlu. Tas mums nāca par labu laikā, kad fiziskie veikali bija ciet,» atklāj Madara Cosmetics valdes loceklis Uldis Iltners. E-veikala klientu skaits aug visu laiku, pandēmijas dēļ īpaša izrāviena nebija.
Madara Cosmetics mērķis ir 27 miljonu eiro apgrozījums 2023. gadā. Pagājušā gada izskaņā sākts darbs pie ražošanas kapacitātes dubultošanas un procesu optimizācijas, lai nodrošinātu turpmāko gadu izaugsmi.
Interneta veikala apgrozījums 2020. gadā pieauga vairāk nekā divas reizes, it īpaši eksporta tirgos. Bet kopumā uzņēmuma apgrozījums 2020. gadā palielinājās par nepilniem 40%. Pērn sasniegts līdz šim augstākais peļņas rādītājs — 3,4 miljoni eiro pēc nodokļiem, bet apgrozījums pārsniedza 16 miljonus eiro.
Kā zivis ūdenī
Es mīlu kafiju — kategorija Nozaru veikali. Sudrabs
Es mīlu kafiju pirmais vienkāršais interneta veikals izveidots tajā pašā laikā, kad zīmols, — 2015. gadā. Tikai pēc četriem gadiem e-komercijas platformā Shopify jauna tā versija ar daudz plašāku funkcionalitāti. Taču pandēmijā klientu skaits strauji auga un apgrozījums e-veikalā dubultojies.
«Tehnoloģiski nekādu izaicinājumu nebija, ja neskaita vēlmi augt un attīstīt veikala funkcionalitāti jaunos augstumos — to bija grūtāk īstenot ārpakalpojumā strādājošu IT speciālistu pieaugošās noslodzes dēļ, jo gandrīz katrs uzņēmums, kam nebija sava e-veikala, ķērās pie tā veidošanas,» atklāj Es mīlu kafiju direktors Jānis Peičs. Lai gan konkurence pieaug, paši e-komercijas vidē jūtoties kā zivis ūdenī. «Ir daudz tā saukto dzīvokļa internetveikalu, kas piedāvā preces par zemām cenām un kropļo tirgu. Kad klients jautā, kāpēc pie mums kafijas automāts ir par 50 eiro dārgāks, atbildam, ka vienmēr esam sasniedzami, konsultējam, nodrošinām garantiju, bet šie lētie veikali var vienā dienā pazust,» skaidro Peičs.
Nākamais mērķis ir aptvert plašāku tirgu un attīstīties arī ārzemēs. Es mīlu kafiju 2020. gadā pievienojās SIA InnocentPro. Daļa no šī uzņēmuma darbojas B2C jeb Business to Customer segmentā, kur uzņēmums preci pārdod gala patērētājam. Daļa apkalpo B2B jeb Business to Business segmentu, kur savstarpēji sadarbojas uzņēmumi un veic pakalpojumu vai produktu apmaiņu un nodarbojas ar vairumtirdzniecību. Salīdzinot pēdējos divus gadus, Es mīlu kafiju e-komercijas apgrozījums ir pieaudzis par 109%, savukārt kopējais biznesa apgrozījums audzis par 20%.
Katrs piektais latvietis
Rimi Latvia (Zelts)un Barbora (Sudrabs) — kategorija Daudznozaru veikali
Rimi Latvia e-veikals atklāts 2019. gadā. Taču tieši pandēmija ievērojami palielināja veikala virtuālo apmeklētāju skaitu, un šobrīd Rimi Latvia e-veikalā ir reģistrējušies jau vairāk nekā 100 000 lietotāju. Lai gan Rimi neatklāj interneta veikala apgrozījumu, ikdienā veikto pirkumu apjoms ir desmitkāršojies, salīdzinot ar veikala atklāšanu.
Iepirkšanos Rimi Latvia e-veikalā vismaz vienu reizi esot izmēģinājis katrs piektais iedzīvotājs, vairāk nekā 80% klientu e-veikalā iepērkas vairākas reizes mēnesī. Galvenais izaicinājums ir audzēt kapacitāti, nezaudējot kvalitāti.
«Mēs turpināsim attīstīt arvien jaunas piegādes teritorijas, kā arī fokusēsimies uz darbu pie jaunu pakalpojumu piedāvājuma, piemēram, esam sākuši publisko testu ar piegādēm uzņēmumiem. Kapacitātes attīstībā esam investējuši vairāk nekā divus miljonus eiro,» stāsta Rimi Latvia sabiedrisko attiecību vadītājs Juris Šleiers.
Barbora Latvijā strādā jau kopš 2018. gada aprīļa, bet arī viņi pandēmijā piedzīvoja ievērojamu klientu pieplūdumu. «Kad valdība pasludināja pirmo ārkārtējo situāciju un sākās masveida veikalu izpirkšana, arī mēs izjutām tehniskas grūtības nodrošināt mājaslapu nepārtrauktu darbību. Klientu pieplūdums bija tik liels, ka serveri neizturēja slodzi. Vajadzēja gaidīt vairākas dienas līdz piegādes brīdim,» atceras Barboras īpašnieces SIA Patrika valdes locekle Sanita Bērziņa. Viņu lielākais sadarbības partneris ir SIA Maxima Latvija, kas nodrošina ar pārtikas un nepārtikas precēm.
Jau pagājušajā vasarā tika sagatavots plāns jaunu komplektēšanas centru atvēršanai, paplašināta arī komanda. Preču apgrozījums 2019. gadā bija 7,6 miljoni, savukārt 2020. gada apgrozījums bija 17,9 miljoni, tas pieauga par 135%, kas ir līdz šim lielākais apgrozījuma kāpums Barboras pastāvēšanas vēsturē. Taču uzņēmumam pērn bijuši 2 149 382 eiro zaudējumi, jo visa gada garumā strādāts pie pakalpojumu attīstības. Investēts, lai atvērtu jaunus komplektēšanas centrus, paplašinātu autoparku un iegādātos inventāru, kas nodrošina klientiem augstākā līmeņa pakalpojumu.
Veido mobilo lietotni
Pica Lulū — kategorija Pakalpojumu sniedzēji. Zelts
Pica Lulū pirmais interneta veikals tapa jau 1998. gadā. Bet tāds, kādu redzam šodien, tas ir kopš 2017. gada vasaras. Uzlabots un atjaunots, ar citādu vizuālo tēlu un plašāku funkcionalitāti, daudz ērtāku pasūtījuma veikšanas kārtību. Covid-19 pandēmijas laikā uzņēmums pieņēma tikai bezkontakta norēķinus, ko nodrošināja tieši interneta veikals.
E-komercijas vidē uzņēmums jūtas stabili, klientu pieplūdums pandēmijas laikā tehniskas problēmas nesagādāja. Zīmols ir Latvijā iemīļots un labi pazīstams. Tā e-komercijas platforma izceļas ar fleksibilitāti, ļaujot klientam pielāgot produktu savām vajadzībām, kā arī ar veiksmīgu pirkumu automatizācijas procesu. Bet arī konkurenti nesnauž, tāpēc nemitīgi tiek strādāts pie ērtākas pasūtījuma noformēšanas kārtības. Pica Lulū nākamais solis ir mobilās lietotnes ieviešana. «Darbi šobrīd rit pilnā sparā, tāpēc ceram, ka jau drīzumā lietotne nonāks pie mūsu klientiem,» atklāj uzņēmuma pārstāvis Arturs Lagzdiņš.
Pirmais gads veiksmīgs
Mobilly labumi — kategorija Lietotnes. Sudrabs
Mobilly labumi ir 2020. gada sākumā izstrādāts maksājumu pakalpojums juridiskām personām, kas ļauj vienā lietotnē apmaksāt dažādus savu darbinieku tēriņus. «Sākoties pandēmijai, protams, saskārāmies ar dažādiem šķēršļiem. Piemēram, sarunas ar daudziem Mobilly labumu tirgotājiem — pakalpojumu sniedzējiem, pie kuriem iespējams norēķināties ar lietotni, tika atliktas uz nezināmu laiku, uzņēmumi, kuri bija plānojuši ieviest Mobilly labumus, izvēlējās nogaidīt. Taču jau dažus mēnešus vēlāk gan potenciālie klienti, gan sadarbības partneri pielāgojās situācijai un interese par Mobilly labumiem pieauga. Uzskatām, ka, neraugoties uz situāciju, produkta pirmais gads bijis veiksmīgs — ir pieaudzis gan lietotāju, gan tirgotāju skaits,» atklāj SIA Mobilly valdes priekšsēdētājs Valdis Bergs.
Produkts ir unikāls gan Latvijā, gan Eiropā. Taču ir citas bonusu sistēmas, līdzīgi, bet tehnoloģiski mazāk advancēti risinājumi, kas konkurē ar Mobilly labumiem. Ņemot vērā lielo interesi par attālināto darbu un decentralizētām motivācijas sistēmām, Bergs šim produktam saskata lielu potenciālu.
Nākotnē plānots attīstīt biznesu arī ārpus Latvijas, kā arī piedāvāt klientiem jaunas sadaļas, iespēju izmantot arvien vairāk pakalpojumu un arvien plašākas iespējas lietotnē. Mobilly labumu apgrozījums 2020. gada laikā ir kāpis par aptuveni 35%, bet izaugsme 2021. gada 1. ceturksnī ir bijusi vēl straujāka.
Vilks ir paēdis un kaza dzīva
Perspective — kategorija Platformu veikali. Bronza
Arvils Helmanis, apvienojot savu sirdslietu skeitbordu ar praktiskām iemaņām kokapstrādes nozarē, apmēram sešus mēnešus Etsy.com pārdod dažādus koka izstrādājumus no pārstrādātiem skeitborda dēļiem. Latvijā viņš ir vienīgais ar tik oriģinālu ideju. Pandēmijas laikā grūtības viņam sagādāja tikai Etsy.com komisijas maksas kāpums. Esot diezgan uzmanīgi jāizvērtē, par kādu summu pārdot savus produktus, lai «vilks ir paēdis un kaza dzīva».
Lielākais izaicinājums — pandēmijā attīstot uzņēmējdarbību, ir jāspēj, pat nesatiekot klientu, viņam preci prezentēt, reklamēt un parādīt tik labi, ka viņš to arī iegādājas. «Turpinu eksperimentēt un nākotnē vēlētos izveidot krasi atšķirīgu un plašāku piedāvājumu — no matu sprādzēm meitenēm līdz individuāliem mākslas pasūtījumiem un iespaidīgām mēbelēm,» saka Helmanis.
Gribam būt pionieri!
Printonpack.com — kategorija B2B e-komercijas vietnes. Zelts
Kompānija dibināta 2020. gada 14. februārī, taču pandēmijas ierobežojumi biznesam palīdzēja, jo klienti bija spiesti pielāgoties attālinātiem servisiem. Platforma piedāvā pilnībā digitalizēt elastīgo iepakojumu izvēles un pasūtīšanas procesu, ātri un abpusēji izdevīgi apvienojot pircēju un pārdevēju. Pircējs ir ikviens uzņēmums, kuram ir preces, ko viņš vēlas iepakot elastīgajā jeb mīkstajā iepakojumā. Pārdevēji ir apmēram 100 lielie iepakojumu ražotāji, kuri integrēti platformā.
Printonpack.com uzdevums ir no klienta noskaidrot visu nepieciešamo informāciju — kāda veida iepakojums kādam produktam paredzēts, un kādā apjomā tas pasūtītāju interesē. Ar platformas algoritmu palīdzību cenu pieprasījums tiek nosūtīts konkrētiem atbilstošākajiem ražotājiem, kas pretī turpat platformā atsūta savus piedāvājumus. Tad, kad klients izdarījis ražotāja izvēli, platformā var veikt pasūtījumu.
«Skatoties uz 2021. gada biznesa plāniem, pirmajos četros mēnešos tie ir pārsniegti trīs reizes,» atklāj uzņēmuma komunikācijas un mārketinga nodaļas vadītājs Toms Lembergs.
Taču izkristalizējušās arī problēmas, kas saistītas ar izejmateriālu pieejamību un cenu, kā arī piegādes laikiem. Ārkārtējās situācijas noteikumu dēļ daudzas rūpnīcas, it īpaši Āzijā, pilnīgi vai daļēji uz laiku pārtrauca darbību, darbinieku skaits tika samazināts, un attiecīgi kritās arī saražotā apjoms. Bet, pazeminoties izejmateriālu ražošanas apjomiem, to cenas ļoti būtiski kāpa. Iepriekšējos gados par 3—5%, taču pēdējā pusgada laikā sadārdzinājums ir pat 180%. «Pateicoties tam, ka esam marketplace, kurā apvienoti jau gandrīz 100 ražotāju, mēs spējam elastīgi reaģēt uz tirgus izmaiņām. Esam pirmie pasaulē, kas sākuši digitalizēt elastīgā iepakojuma izvēles un pasūtīšanas procesu, padarot to klientiem ērtāku, saprotamāku un izdevīgāku. Šīs industrijas digitalizācija un automatizēšanās ir neizbēgama, un mēs gribam būt tie, kas ir šo pārmaiņu pionieri un veicinātāji,» skaidro Lembergs.
Lai gan 2020. gadā uzņēmums aktīvi darbojās tikai sešus mēnešus, kopējie pārdošanas apjomi sasnieguši jau 300 tūkstošus eiro. Ja salīdzina šī gada pirmos četrus mēnešus ar iepriekšējā gada sešiem mēnešiem, tad biznesa apjoms ir izaudzis vēl četras reizes.
Saņemt visātrāko atbildi
Three Heads Statues — kategorijas Globālie e-veikali finālists, saņēma bronzu kategorijā Eksportētāji. Bronza
Leģendāru sportistu, slavenību un pat supervaroņu krūšutēlus kvēlākajiem faniem vai kolekcionāriem interneta veikalā Three Heads Statues pirmo reizi bija iespējams iegādāties tikai pirms pieciem mēnešiem. «Sākām e-komerciju, lai saprastu, ko tirgus domā par mūsu produkciju. Šis ir veids, kā saņemt visātrāko atbildi,» skaidro uzņēmuma dibinātājs un vadītājs Gustavs Gotauts. Viņa pieredze rāda, ka cilvēki pandēmijā tomēr nebaidās par vēlamo preci atdot lielu summu un pierod e-vidē pirkt arī dārgākas lietas. Lai gan klientu skaits aug, palielinās arī viņu prasības — cilvēki vēlas daudz ātrāk saņemt informāciju par pasūtījuma statusu, gaida tūlītēju komunikāciju. Galvassāpes uzņēmumam sagādāja arī reklāmas nozares privātuma politikas izmaiņas gan Eiropas līmenī, gan vietnē Facebook. Tā kā Amerikā cilvēki e-komerciju lieto vairāk un pazīst daudz ilgāk, Gotauts uzskata, ka biznesu jāturpina attīstīt šajā virzienā.
Nezināmā pasaule
Vegan Fox — kategorija Eksportētāji. Bronza
Vegāniskās kosmētikas interneta veikals atklāts 2020. gada 1. martā. «E-komercija un citu digitālo pārdošanas kanālu izmantošana ierobežojumu laikā bija mūsu iespēja izdzīvot,» godīgi atklāj uzņēmuma vadītāja Maija Rieksta-Riekstiņa. Apgrozījuma kritums fiziskās pārdošanas vietās bija ļoti būtisks, un jaunatvērtais interneta veikals palīdzēja to kompensēt.
Daudz laika veltīts, meklējot labākos variantus maksājumu un piegādes risinājumiem un e-pasta mārketingam, lai klientam būtu ērti un pašiem nebūtu jāveic lieks darbs, apstrādājot pasūtījumus. Taču ik dienu nācās risināt neskaitāmas problēmas — pasūtījumu piegādes termiņu kavēšanās, ražošanas apstādināšana pandēmijas dēļ, izejvielu un iepakojumu piegādes kavējumi, ielaušanās Facebook reklāmas tirgū ar savu nelielo mārketinga budžetu, Brexit radītās neskaidrības par to, vai piegādes vispār notiks un kādas būs izmaksas.
«E-komercija mums ir salīdzinoši jauna pasaule. Tā ir izaicinoša, aizraujoša un līdz galam neizprotama, bet mums patīk mācīties un eksperimentēt,» saka Rieksta-Riekstiņa. Vegan Fox vēlas nostiprināt savas pozīcijas Eiropas Amazon platformā, jo Lielbritānijā tas ir veiksmīgi izdevies, kā arī aktivizēt digitālo mārketingu jaunos Eiropas tirgos. Uzņēmuma apgrozījums pērn pieauga par 32%.
Uzvarētāji
Mazais bizness
Zelts — Teddy Tray
Sudrabs — Office Stance, Nordic Lemon, ZIB*
Bronza — M50, EASYPOT
Ražotāji
Zelts — Pranamat ECO, Madara Cosmetics
Sudrabs — Azeron, Velo Sock SIA
Bronza — Amoralle
Nozaru veikali
Zelts — Tet
Sudrabs — Es mīlu kafiju
Bronza — Douglas Latvia, The Body Shop, Apotheka
Daudznozaru veikali
Zelts — Rimi Latvia
Sudrabs — Barbora.lv
Bronza — Xnet.lv
Pakalpojumu sniedzēji
Zelts — Pica Lulū, Bite
Sudrabs — Rimi Riga Marathon
Bronza — Fiqsy, Daudzsēriju mākslas filma «Aģentūra»
Lietotnes
Zelts — Wolt
Sudrabs — Partly, Mobilly Labumi
Bronza — Ride, Fiqsy
Platformu veikali
Zelts — Azeron
Sudrabs — Guntina.com
Bronza — Perspective
B2B e-komercijas vietnes
Zelts — Printonpack.com
Sudrabs — Rimi Riga Marathon, Mobilly Labumi
Globālie e-veikali
Zelts — About You
Bronza — Avon
Eksportētāji
Zelts — Azeron
Sudrabs — Velo Sock SIA, Office Stance
Bronza — GEGE, Vegan Fox, Three Heads Statues
Grand Prix — Azeron
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. #SIF_MAF2021
Pagaidām nav neviena komentāra