Esmu no tiem cilvēkiem, kas pieaugušā dzīvē dara to, ko bērnībā izsapņojis, saka December Design dibinātājs Kristaps Štobis. Foto — Edgars Pohevičs
Latvijas lielās pilsētas svētku laikā mirdz oriģinālos rotājumos, kas uz mirkli ieved pasaku pasaulē un bērnības atmiņās. Tos radījis December Design, kas ir Latvijā vadošais Ziemassvētku dekorāciju izstrādātājs ar vietējo kapitālu
Kad iedegtas pilsētu galvenās Ziemassvētku egles un iedzīvotājus priecē spožas dekorācijas, Liepājas uzņēmumā December Design darbi jau nedaudz norimuši. Pats karstākais darbalaiks viņiem sākas oktobrī un ilgst līdz novembra beigām, stāsta kompānijas dibinātājs un vadītājs Kristaps Štobis. Viņš ir arī vadošais dizainers, kura prātā rodas rotājumu idejas, ko komanda soli pa solim aizved līdz reālam produktam. Skices joprojām zīmē ar zīmuli uz papīra.
Mēs tiekamies dažas dienas pēc valsts svētkiem December Design birojā. Turpat līdzās atrodas darbnīca, kur top visi rotājumi. Daļa jau aizvesti klientiem, daļa vēl gaida savu kārtu. Ceļam sagatavoti vairāki gaismas zirgi (nākamais ir Ugunīgā Zirga gads), kamanas un milzīga stilizēta eglītes bumba. Turpat ir mazākas sērijveida dekorācijas: zvaigznītes, sniegpārsliņas un citi ziemai raksturīgi elementi. «Pilsētās izvietojam simtiem dekoru. Katrai piemeklējam savu motīvu,» stāsta Štobis.
Katrai pilsētai atšķirīgu koptēlu panāk ne tikai ar dekorāciju veidu, bet arī ar gaismas elementiem. Tos pēc pasūtījuma ražo un piegādā sadarbības partneris Ķīnā. Izrādās, gaišajām lampiņām var būt desmitiem toņu variāciju — no tāda, kas līdzinās sveču gaismai, līdz pat baltam. Izvēloties spuldzīšu toņus, izplānojot attālumu citai no citas, iedegšanās biežumu un intensitāti, uzņēmums veido savu unikālu gaismas recepti. Ar to atšķiras no konkurentiem ne tikai Baltijā, bet arī citur Eiropā. «Tas ir viens no mūsu trumpjiem.»
No agras bērnības
Uzņēmums December Design dibināts pirms trim gadiem, tomēr Štobim un viņa komandai pieredze Ziemassvētku dekorāciju jomā sniedzas jau gandrīz 20 gadu garumā. Par atskaites punktu uzskata 2008. gadu, kad pirmos rotājumus izvietoja turpat Liepājā, augstskolas skvērā. «Tās bija šiem laikiem jocīgas sniega bumbas un bumbuļi kokos,» dizainers pasmaida. Jaušams, ka viņš lepojas ar to, kā šo gadu laikā izdevies augt un progresēt.
«Vispār esmu viens no tiem laimīgajiem cilvēkiem, kam izdevies piepildīt bērnības sapni,» Štobis piebilst. Būdams mazs puika, bieži veidojis plakātus un kartītes, apspēlējot Ziemassvētku tēmu. Vecāki tās sūtījuši ģimenes draugiem un radiem kā apsveikumus. Pēc pamatskolas beigšanas viņš mācības turpinājis mākslas vidusskolā, vēlāk — toreizējā Liepājas Universitātē. Pēc profesijas ir vizuālās mākslas un mākslas vēstures pedagogs. Lai gan darbs ar bērniem patīk, skolā nekad nav strādājis.
Pēc augstskolas beigšanas Štobis radīja zīmolu Dizainers.lv un dibināja uzņēmumu First Service, kas veidoja dažādu veidu vizuālās reklāmas, norāžu sistēmas, plāksnītes, gaismas burtus, pilsētvides dizaina objektus. Pamazām sāka pievērsties svētku dekorācijām, kam izveidoja atsevišķu zīmolu — December Design. Radās doma ar šo nišu iziet starptautiskos tirgos, tāpēc 2022. gadā nodibināja atsevišķu uzņēmumu. Tā īpašniece ir biznesa partnere «jau no pirmās dienas» Gunta Rubene.
December Design darbības pamatvirziens ir Ziemassvētku dekorāciju izstrāde, ražošana un uzstādīšana, tomēr uzņēmums piedāvā arī citu gadskārtu rotājumus, kā arī ēku, tiltu vai citu pilsētvides objektu gaismas dizainu starpsezonā. Stabilitāti dod līgumi ar pašvaldībām, ko parasti slēdz uz 1—3 gadiem. Pirmā lielā kliente bija Liepājas dome, bet sadarbība notikusi ar vēl daudzām citām Latvijas pilsētām — Ogri, Siguldu, Rīgu, Ventspili, Mārupi, Jelgavu.
Laimes spēle
Lai par savu klientu iegūtu pašvaldību, jāpiedalās iepirkumu konkursos. Tos bieži vien izsludina vasarā, tāpēc arī tad darba netrūkst. «Aiz loga ir plus trīsdesmit grādu, bet mēs zīmējam sniegavīrus,» pasmaida Štobis un paskaidro, ka, piesakoties konkursā, uzņēmums atbilstoši tehniskajai specifikācijai iesniedz jau gatavu koncepciju ar vizualizācijām.
Darbs ir intensīvs, vidēji gada laikā tiek iesniegti projekti apmēram 20 iepirkumos. Pozitīvu atbildi saņem apmēram 5—6 gadījumos, tāpēc klientu loks mainās. «Vairāk zaudē, nekā vinnē,» atzīst uzņēmuma vadītājs. «Datori mums ir pilni ar nerealizētiem projektiem. Ideju pietiek vēl daudziem gadiem uz priekšu.» Pasmaidu, ka tas mazliet atgādina azartspēles. Savas līdzības ir. Iesniedzot piedāvājumu, jāizlemj, cik lielu peļņas procentu likt, kad saskaitītas visas tehniskās izmaksas. Par sevi jāpadomā, tomēr apetīte nedrīkst būt pārāk liela, jo tad vienmēr paliks aiz svītras.
«Reizēm tā tiešām ir tīrākā laimes spēle, jo gadās zaudēt par dažiem simtiem eiro,» Štobis norāda uz sarakstu pie sienas. Tur redzami jaunāko konkursu rezultāti. Vienā no tiem konkurentiem zaudējuši tikai par 800 eiro. «Skaidrs, ka mēs būtu gatavi iedot 800 eiro atlaidi, lai dabūtu pasūtījumu par 240 tūkstošiem. Taču šādas iespējas iepirkumos nav.» Lielākas atšķirības cenu piedāvājumos veidojoties tad, ja tehniskā specifikācija izstrādāta nekvalitatīvi un rodas plašas interpretācijas iespējas.
2024. gadā uzņēmuma apgrozījums bija gandrīz 800 tūkstoši eiro, savukārt 2025. gadā iecerējuši pārkāpt miljona slieksni. «Kāpumu veido Lietuvas klientu pasūtījumi, protams, arī pasūtījumi iepirkumu konkursos visā Latvijā,» stāsta Štobis.
Par nopietnākajiem konkurentiem uzskata mākslinieka Jāņa Ezera United Workshops, kas pērn strādāja ar pusmiljona apgrozījumu un gandrīz 55 tūkstošu eiro peļņu, un igauņu kompānijas Aktsiaselts Adamlights filiāli Adam Decolight Latvia. Pēc Lursoft datiem, tā apgrozījums 2024. gadā pārsniedza 224 tūkstošus eiro, bet peļņas vietā bija gandrīz 50 tūkstošu eiro zaudējumi. «Konkurenti ir jāciena, un mēs savējos cienām,» piebilst Štobis.
Kā Sigulda rudenī
Jo ilgāks sadarbības līgums, jo harmoniskāks rezultāts, pārliecināts December Design vadošais dizainers. «Pagaidām pašvaldībās par to vēl maz domā. Svētku dekorāciju nozīmi nenovērtē, lai gan tās veido pilsētas tēlu apmēram divu mēnešu garumā.» Gaumīgas dekorācijas veicinot lokālpatriotismu, pozitīvas emocijas un arī tūrismu. Sevišķi labi to varēja novērot Covid-19 pandēmijas laikā, kad Ogre ar savu izgaismoto gājēju ielu kļuva par apmeklētāju magnētu. Latvijas mediji to salīdzināja ar Siguldu rudenī. Rakstā par Ziemassvētkos rotātām pasaules pilsētām Ogre pieminēta pat vācu izdevuma Der Spiegel elektroniskajā versijā.
Līgumu nosacījumi mēdz būt dažādi — gan par dekorāciju izstrādi un iegādi, gan tikai nomu. Daudzi, iespējams, atceras trīsstāvu mājas augstuma mēnesi, kas spoži rotājās netālu no Latvijas Nacionālās operas Rīgā. Juridiski tas pieder December Design, pašvaldība iegādājās tikai mazizmēra elementus. Kopš liepājnieki galvaspilsētu svētkos vairs nerotā, mēness stāv uzņēmuma noliktavā. Rotājumu nomas iespēju labprāt izmanto arī nelielas iestādes un privātie klienti — tirdzniecības centri, lielveikali, bankas, lidostas, privātmāju īpašnieki.
Latvijā December Design savu vietu iekarojuši, taču tirgus ir mazs, tāpēc uzņēmums cenšas iespiesties arī citur Eiropā. Lai mērķi sasniegtu, pirmos soļus spēruši kaimiņvalstu virzienā. Regulāri piedalās pašvaldību iepirkumu konkursos, taču uzvarēt līdz šim neesot izdevies. Salīdzinot ar Latviju, ir vairākas būtiskas atšķirības. Piemēram, lietuvieši ļoti cenšas aizsargāt savu tirgu, dodot priekšroku vietējiem uzņēmumiem. «Nolikumā tas, protams, nav rakstīts, bet saprotam, kad komunicējam,» stāsta Štobis.
Toties izdevies atrast privātus sadarbības partnerus — dekorē vairāk nekā 40 objektus mazumtirdzniecības tīklam Norfa, tajā skaitā uzņēmuma biroja ēku Viļņā. «Tas mums ir liels klients, sadarbība notiek jau vairāku gadu garumā,» piebilst uzņēmuma vadītājs. Pirmais pasūtījums no kaimiņvalsts tirdzniecības kompānijas pienāca pēc tam, kad December Design bija ievietojis reklāmu aviokompānijas airBaltic ikmēneša žurnālā Baltic Outlook. Vairs neviena cita zvana vai e-pasta nebija, tomēr, tā kā sadarbība izvērtusies ilgstoša un vērienīga, Štobis šo reklāmu uzskata par vērtīgu ieguldījumu.
Uzņēmuma darbības pirmajā gadā eksporta apjoms veidoja ap 35%, rāda informācija tā laika medijos. «Tas bija uzrāviena gads.» Viens no līdz šim lielākajiem pasūtījumiem nācis no Polijas Lumina Park, dizaina dekorācijas sūtītas arī uz Franciju un Norvēģiju. Pašlaik pieprasījums ārvalstīs samazinājies līdz 20%, jo «Eiropā nākas konkurēt ar Ķīnas produkciju un cenām». Latvijas uzņēmumam, kas piedāvā individuālus risinājumus, tas nav viegli. Jāmeklē klienti, kurus interesē kvalitāte un iespēja atšķirties.
Lai gan vēro, ko dara konkurenti citās pasaules valstīs, December Design akli neskrien pakaļ modes tendencēm. Veido savu stilu. «Man šķiet, ka Ziemassvētki ir stāsts par superklasiku. Tiem raksturīgs zelts, silta gaisma, dāvanu prieks. Evolūcija skar tikai tehniskos risinājumus.» Tāpēc Štobis uzskata, ka viņa veidotās dekorācijas būs vienlīdz aktuālas arī pēc vairākiem gadiem.
Dekorācijas ar stāstu
Cik daudz laika prasa dizaina rotājumu koncepcijas izstrāde, nevar izmērīt. Katrā ziņā vairāk, nekā no malas šķiet, jo Štobim ir svarīgi, lai dekorācijas rada spilgtas emocijas. «Cenšos neveidot banālas lietas, bet tādas kā scenogrāfijas pilsētvidē. Domāju par motīvu jēgu.» Dizainers vienmēr apmeklē konkrēto pilsētu vai objektu, kam pasūtīts rotājums, izzina, kas iedzīvotājiem aktuāls, pēta vēsturi, gan lasot, gan apmeklējot muzejus. Tā pagājušajā gadā radās ideja izgaismot Siguldas trošu vagoniņu, kam apritēja 55 gadi. Bet Staro Rīga laikā pie operas ikvienam bija iespēja mīt pedāļus velosipēdam, virs kura vairāk nekā 10 metru augstumā mirdzēja gaismas dirižablis. Šis objekts tapa, iedvesmojoties no dirižabļa Grāfs Cepelīns lidojuma virs Rīgas 1930. gadā.
Tāpat December Design komanda vienmēr meklē iespēju, kā skatītāju ne tikai iepriecināt, bet arī iesaistīt, radot vēl spilgtākas emocijas. Liepājā reiz varēja iesēsties gaismotā lidmašīnas modelī, grozīt tā stūri, kas kustina lidmašīnas asti. Savukārt pandēmijas laikā pie koncertzāles Latvija Ventspilī novietoja izgaismotu flīģeli, kam varēja nospiest taustiņus, iedarbinot polifonisko melodiju atskaņotāju.
«Tas ir izaicinājums, jo visi šie objekti pakļauti lielai slodzei,» neslēpj dizainers. Bijušas reizes, kad eksperimentējot likuši sensorus, kas skaita apmeklējuma reizes — sezonas laikā vienam objektam to ir tūkstošiem. Lai būtu pārliecināti, ka konstrukcijas ir pietiekami izturīgas un drošas, pirms uzstādīšanas aicina inspektorus, kas veic slodzes testus un izsniedz atbilstošu sertifikātu, līdzīgi kā karuseļiem. Tā ir pašu iniciatīva, nevis likuma vai pasūtītāja prasība.
Līdz vēlai naktij
Lai dekorācijas būtu stabilas un izturīgas, to pamatni izgatavo no tērauda, savukārt karkasiem izvēlas alumīniju. Visu nepieciešamo metālu iegādājas no Lietuvas kompānijas, kas sadarbojas ar ražotnēm visā Eiropā. December Design izvēlas Dānijā izgatavotu produkciju. Izturīgas ir arī pēc pasūtījuma Ķīnā gatavotās lampiņu virtenes, laikapstākļi tās neietekmē.
Sezonas beigās lielāko daļu — 95% — rotājumu noņem, ved uz noliktavu, kur vēlāk veic apkopi un remontu, jo vējš un vandaļi tomēr mēdz nodarīt postījumus. Pēc tam dekorācijas noliktavā glabājas līdz nākamajai sezonai. Labi aprūpētas, dekorācijas kalpo vismaz trīs gadus.
Vidēji uzņēmumā strādā ap 20 darbiniekiem: no tiem puse birojā, puse darbnīcā. Gadu gaitā pamata kolektīvs būtiski nemainās. Sezonas karstākajā laikā piesaista papildu strādniekus, jo paši nodrošina arī loģistiku, dekorāciju uzstādīšanu. Tad darbinieku skaits mēdz sasniegt pat pussimtu. Tehniskos jautājumus, kas saistīti ar elektroenerģijas pievadi, gan atrisina apakšuzņēmēji.
Izrādās, radošiem jābūt visos etapos iesaistītajiem. Ja kādreiz milzīgā darba apjoma dēļ arī dekorāciju izvietošanai piesaista apakšuzņēmējus, atšķirību uzreiz varot pamanīt. «Dekorāciju nedrīkst pielikt tehniski. Ja tā jāiekar, piemēram, liela koka zaros, uz vietas jājūt, kur tieši izskatīsies vislabāk. To nevar iemācīt vai pateikt priekšā.» Tāpēc laikā, kad izvieto rotājumus, Štobis cenšas būt klāt, lai koriģētu, ko un kā darīt. Reizēm tas liek zagt stundas miegam. Dienu pirms intervijas Jelgavā uzstādīja centrālo egli, un viņš mājās bijis tikai pulksten divos naktī.
Grūtības un ambīcijas
Pats populārākais December Design darbs, visticamāk, ir sarkanbaltsarkanais gaismas balons, kam smilšu maisu vietā piestiprināti dāvanu maisi, bet pasažiera vietā kājas lustīgi kustina rūķis. «Visi to sauc par gaisa balonu, bet es spītīgi turpinu dēvēt par gaismas balonu,» pasmaida dizainers. Pandēmijas laikā dekorācija bija izvietota skvērā Liepājas centrā.
Gaismas balona attēls rotā arī December Design prospektus, kuros uzņēmums ieskicē savu piedāvājumu. Tos dala, piedaloties starptautiskās izstādēs, un vienā no tādām «lidojošo» dekorāciju ievērojuši franči. Tagad līdzīgs gaismas balons atrodas arī Francijā. «Divriteni no jauna vienmēr nevajag izdomāt.» Lai arī idejiski un tehniski līdzīgs, rezultāts vienmēr iznāk citāds, jo prasa daudz roku darba.
Savukārt ķīniešiem gaismas balons iepaticies tik ļoti, ka to nokopējuši un sākuši ražot masveidā, tirgojot par daudz zemāku cenu. Par plaģiātismu December Design nejauši uzzināja šovasar, meklējot savus darbus internetā. Tad atcerējās apmeklētājus, kas starptautiskajā izstādē Frankfurtē objektu detalizēti safotografējuši — tur tas nav aizliegts. Stāstot par šo nepatīkamo gadījumu, Štobis pasmaida — tātad strādā labi, ja citi grib kopēt.
Ko iesākt tālāk, pagaidām nav izdomājis. Par iespējamiem rīcības scenārijiem interesējies Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerā, «visi plāta rokas». Dekorācijas dizains nav patentēts. Šādu iespēju dizainers neuzskata par risinājumu arī nākotnē. Process ir birokrātisks un prasa izmaksas, turklāt, «ja cits ražotājs izmaina kādu leņķi, uzreiz skaitītos cits produkts».
Tomēr šis gadījums nespēj apslāpēt December Design vēlmi piedalīties starptautiskās izstādēs. Lai arī uzreiz atdeve nav liela, uzņēmuma vadītājs tās uzskata par būtisku iespēju piesaistīt jaunus klientus. «Mūsu uzņēmums nav liels, darbojamies šaurā nišā, tāpēc mums pietiktu, ja katrā vecās Eiropas valstī būtu pa vienam lielam klientam.»
«Šis nav bizness, bet dzīvesveids,» Štobis uzskata. «Protams, mēs sekojam finanšu rādītājiem, un uzņēmums strādā ar peļņu, bet ir biznesi, kas nes lielākus ienākumus.» Taču tas nav galvenais. Galvenais ir darīt to, ko grib un kas dod piepildījumu. Tikai tad nāk iespēja nopelnīt.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem






