Lai gan darba devēji nereti sagaida ļoti pieredzējušus, zinošus un profesionālus darbiniekus, reizēm vērtīgums ieguvums uzņēmumam ir mazāk pieredzējis darbinieks, kurš ir atvērts visam jaunajam, gatavs mācīties un augt kopā ar organizāciju, kurā strādā. Daudzi tehnoloģiju nozares uzņēmumi un jaunuzņēmumi cenšas veidot vidi, kurā darbinieki jūtas atbalstīti un iedrošināti, lai mācītos un apgūtu jaunas prasmes. Šādam piemēram var sekot gandrīz ikvienas nozares uzņēmumi, sekmējot pievienoto vērtību gan pašiem, gan nozarei kopumā.
Tehnoloģiju nozare ir dinamiska un daudzsološa, tomēr, lai spētu to pilnvērtīgi apgūt, nepieciešama ne tikai vēlme mācīties, bet arī atbalsts. Manā pieredzē liela nozīme bijusi gan mentoru programmai, gan uzņēmuma atbalstam, kas veicināja izaugsmi un ļāva soli pa solim kļūt par daļu no šīs nozares. Nekad agrāk nebiju domājusi, ka mans darbs būs saistīts ar IT. Skolas laikā neizcēlos ar tehniskajām prasmēm, un arī mana sākotnējā izglītība un mērķi bija tālu no šīs nozares. Tomēr šodien strādāju IT jomā un arī savu nākotni vēlos saistīt tieši ar to.
Pandēmija aizvēra vienas durvis, bet atvēra citas
Sākotnēji ieguvu izglītību kosmetoloģijas jomā un arī sāku darbu, man patika šī nozare un domāju, ka esmu atradusi savu vietu. Uzskatīju, ka sievietes vienmēr vēlēsies labi izskatīties un attiecīgi – vienmēr būs pieprasījums pēc maniem pakalpojumiem. Tomēr pandēmija mainīja manu skatījumu uz dzīvi un karjeru – gandrīz viss apstājās un es sapratu, ka kosmetoloģija nav pirmās nepieciešamības pakalpojums. Situācija kopumā lika aizdomāties, kā varu nodrošināt stabilitāti nākotnē. Sapratu, ka vajadzīgs cits plāns – profesija, kas būtu ne tikai interesanta, bet arī vienmēr aktuāla.
Mani jau sen bija saistījusi medicīna, un nolēmu spert soli šajā virzienā. Sāku mācības, lai kļūtu par zobārsta asistentu, ar domu nākotnē turpināt izglītību un kļūt par zobu higiēnistu.
No nepilna laika darba līdz īstajam aicinājumam
Paralēli studijām, meklēju nepilnas slodzes darbu un kļuvu par datu ievades operatoru. Šis darbs sākumā šķita vienkāršs un praktisks veids, kā papildināt savu ikdienu, taču, kā vēlāk izrādījās, tieši šis darbs pavēra durvis uz IT pasauli. Datu ievades operatora pienākumi sākumā nozīmēja rūpīgu, taču diezgan monotonu darbu ar lielām datu kopām. Ikdienā bija jāanalizē un jākategorizē dažāda veida informācija, lai sniegtu pievienoto vērtību. Analizēju darījumus ar mērķi uzlabot produkta kvalitāti, pārliecinoties un nodrošinot, ka produkts strādā pareizi un precīzi.
Īpaša loma bija manai vadītājai, kura mudināja komandu mācīties, piedalīties dažādos kursos. Viņa regulāri dalījās ar resursiem un iedvesmoja izmantot iespējas – gan maksas, gan bezmaksas kursus. Tas palīdzēja saprast, ka IT joma ir ne tikai tehniski prasīga, bet arī atvērta, ar lielām iespējām mācīties un augt. Lai gan man patika darbs ar zobārstniecības pacientiem, īpaši bērniem, sāku apzināties, ka tieši IT nozares atbalstošā vide un vadības iedrošinājums ir svarīgāks.
Uzņēmumi, kas iegulda darbiniekos, iegūst vairāk
Mūsdienu jaunuzņēmumu kultūra un atvērtība ir labs piemērs tam, kā uzņēmumi var palīdzēt saviem darbiniekiem augt. Šādi uzņēmumi iegulda resursus, lai darbinieki varētu mācīties un attīstīties – gan piedāvājot apmaksātus kursus, gan ļaujot apgūt prasmes pat darba laikā. Šī pieeja atšķiras no vecās paradigmas, kur darba devēji sagaida, ka pie viņiem ieradīsies jau pilnībā gatavs, pieredzējis profesionālis. Manuprāt, mūsdienās ir svarīgi atvērt durvis cilvēkiem, kuri ir tikai karjeras sākuma posmā. Šādi uzņēmumi mudina darbiniekus ne tikai strādāt, bet arī mācīties. Redzot, kā uzņēmumi ar jaunuzņēmumu pieeju iegulda savos cilvēkos un atbalsta citus, daloties ar savu pieredzi, kļūst skaidrs, ka šāda stratēģija veicina ne tikai darbinieku apmierinātību, bet arī viņu vēlmi piedāvāt jaunus risinājumus un pieejas. Tas iedrošina pārvarēt bailes no jauna un spert soli tālāk – gan individuāli, gan kolektīvi.
Pirmie soļi plašajā nozarē
Kad satieku cilvēkus, kuri jūtas apmaldījušies vai nezina, kā rīkoties tālāk, vienmēr iesaku izmēģināt dažādās mācības un kursus. Iesaku arī biedrības Riga TechGirls piedāvātas programmas, piemēram, Iepazīsti tehnoloģijas. Pēc vadītājas ieteikuma piedalījos biedrības organizētajā mentoringa programmā, un šis lēmums bija viens no labākajiem manā profesionālajā karjerā. Šādas programmas ir lieliska iespēja atvērt IT nozares durvis arī tādiem cilvēkiem, kā es, kuri nejūtas droši par savām prasmēm.
Mans profesionālais ceļojums ir iemācījis svarīgu lietu – nekad nebaidīties mēģināt kaut ko jaunu. Dzīvē bieži vien tieši nejaušības kļūst par lielākajām iespējām. Atbalstoša vide, zinātkāre un gatavība mācīties var aizvest tur, kur sākotnēji nemaz necerēji nonākt.
Autore ir GoCardless biznesa inteliģences inženiere
Pagaidām nav neviena komentāra