Žurnāls: Kam jānotiek, lai skolēni gribētu apgūt dabaszinātnes?

Foto — Shutterstock

Pagājušā gada decembrī septiņas zinātņietilpīgo industriju un darba devēju organizācijas, pārstāvji no Latvijas Universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes un Fizikas skolotāju asociācijas parakstīja atklātu vēstuli valsts vadītājiem, kurā teikts — ja Latvijas jauniešiem neprasa izpratni par dabaszinātņu pamatiem, Latvijā nav iespēju veidot un attīstīt pievienotās vērtības, zinātņietilpīgus uzņēmumus.

Vēstulē bija trīs prasības. Pirmā — nodrošināt katru fizikas skolotāju ar mācību materiāliem. Otrā — ieviest obligātu centralizēto dabaszinātņu eksāmenu pamatskolas noslēgumā un obligātu centralizēto eksāmenu kādā no dabaszinātņu jomām (fizikā vai ķīmijā, vai bioloģijā, vai dabaszinībās) vidusskolā. Trešā prasība — gādāt par tehniskās jaunrades interešu izglītību katrā pašvaldībā, paredzot tam valsts finansējumu.

Oktobrī valdība pieņēma lēmumu, ka no 2025./2026. mācību gada visiem vidusskolēniem ir obligāts centralizētais dabaszinātņu eksāmens. Līdz ar to jauniešiem, kas tagad mācās 9. klasē, beidzot vidusskolu, obligāti būs jāizvēlas kārtot fizikas, ķīmijas, bioloģijas vai dabaszinātņu eksāmenu. Pamatskolas noslēgumā dabaszinātņu jomas tēmas būs iekļautas starpdisciplinārā valsts pārbaudes darbā jau 2022./23. mācību gadā.

«Eksāmens vien neko nemainīs. Bet tas ir kā punkts, ar kuru sākt,» Ir saka zinātnes, tehnoloģiju un inovāciju politikas zinātņu doktors Kaspars Bērziņš. Kas tagad būtu jāsāk?

Vairāk lasiet žurnālā Ir šeit.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu