Pedagoģija nav mazākā māsa zinātnes saimē

  • Anita Muižniece
  • 06.12.2021.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Dzirdot terminu “zinātne”, daļa sabiedrības primāri domā tieši par eksaktajām zinātnēm, bet vēl daļa pat apšauba citu nozaru tiesības atrasties “zinātņu māsu” saimē. Pagājušajā nedēļā Latvijas Zinātņu akadēmijas pilnsapulce ievēlēja divpadsmit korespondētājlocekļus - tajā skaitā arī profesori Zandu Rubeni, kura pārstāv pedagoģiju un izglītību, tā vēlreiz apliecinot, ka pedagoģija ir līdzvērtīga matemātikai, ķīmijai, informātikai, fizikai, jurisprudencei un citām zinātnēm, un atgādinot, ka varam lepoties ar mūsu pedagogiem.

Gadsimtiem ilga diskusija

Kāpēc mēdzam aizmirst, ka arī izglītība un pedagoģija ir pilntiesīgas zinātnes? Diskusija par to, vai izglītība ir zinātne vai māksla, īpaši aktuāla kļuva jau pagājušā gadsimta 20. gados, kad vairāki pētnieki norādīja, ka šī nozare piederīga gan zinātnei, gan mākslai. Starp citu, jau tolaik izglītības nozares pārstāvjus aicināja domāt starpdisciplināri, kas šodienas kontekstā kļūst arvien aktuālāk teju ikvienā jomā. Neraugoties uz diskusiju, ir virkne faktu, kas apliecina - izglītība un pedagoģija ir zinātne. Lai kļūtu par labu pedagogu, ir nepieciešamas gan zināšanas par mācīšanas metodēm, mērķiem, programmatiskiem aspektiem, bērnu un jauniešu uzvedību, filozofiju, psiholoģiju un citām jomām, gan prasmes un, nenoliedzami, arī meistarība ar šo zināšanu kopumu sasniegt pēc iespējas augstākus izglītojamo mācīšanās rezultātus.

Mācīšanās ir kumulatīva

Zinātniekam, kurš strādā laboratorijā, veicot eksperimentus, konsekventi jāņem vērā vairāki mainīgie, lai veiksmīgi sasniegtu vēlamos rezultātus. Izglītībā un pedagoģijā šie rezultāti ir mācīšanās. Mēs vēlamies, lai skolēni mācās, lai viņi izaugtu un kļūtu par atbildīgiem un pilsoniski aktīviem sabiedrības locekļiem, tāpēc nozares pārstāvji strādā un rada pamatnostādnes, standartus un izglītības programmu paraugus, mācību līdzekļus u.c. Pedagogi savukārt vāc datus, vērojot, kā notiek mācīšanās un kā skolēni var vislabāk mācīties. Tāpat kā citi zinātnieki, arī pedagogi eksperimentē ar jaunām stratēģijām vai metodēm, lai redzētu, kā tās darbojas. Dažādas pieejas skolēnu zināšanu, prasmju un kompetenču pilnveidošanai ir pamatotas pierādījumu bāzē. Mācīšanās ir kumulatīva - trūkumi zināšanās un prasmēs kļūst par plaisām nākotnes panākumu pamatos. Arī Nacionālā enciklopēdija skaidri definē, ka pedagoģija ir audzināšanas un mācību teorija un prakse, kā arī zinātnes nozare, kas pēta cilvēka pilnveidošanos.

Cieša saistība ar nozares prestižu

Debates par pedagoģiju un izglītību, kā par pilnvērtīgu zinātni, ir cieši saistītas arī ar nozares prestižu. Nepieciešamība pēc zinātnes nozares, kas radītu skolotāju sagatavošanai nepieciešamās zināšanas, izvērtētu un sistematizētu tās, radās līdz ar izglītības prestiža pieaugumu. Tieši pieaugot izglītības nozīmei, arī pedagoģija sāka attīstīties kā zinātnes nozare un mācību priekšmets. Ar brīdi, kad pedagoģiju sāka docēt universitātēs, īstenojās arī svarīgākais priekšnoteikums zinātnes nozares pastāvēšanai – institūcija, kurā radīt, apkopot un nodot tālāk zināšanas, attīstīt teorētiskos modeļus, koncepcijas un izpētes metodes. Laikā, kad debates par pedagoģijas prestižu ir kļuvušas aktuālākas, ir svarīgi apzināties, cik nozīmīgu darbu īsteno pedagogi, un lepoties ar viņiem.

Plašas sfēras un vairākas apakšnozares

Mūsdienās pedagoģijas zinātne vairs nenozīmē tikai skolotāju sagatavošanu – pedagoģija ar dažādiem nosaukumiem tiek docēta Eiropas valstu centrālajās universitātēs kā atsevišķa studiju programma. Pedagoģijas pētniecība notiek zinātniskajos institūtos, tā aptver arvien plašākas sfēras un diferencējas arvien jaunās apakšnozarēs - psiholoģiskā pedagoģija, sociālā pedagoģija, brīvā laika pedagoģija, starpkultūru pedagoģija, speciālā pedagoģija, muzejpedagoģija u.c.

Trīs pedagoģes LZA

Jau pieminētās Latvijas Zinātņu akadēmijas rindās pedagoģijas zinātne pagaidām nav pārstāvēta ar kuplu zinātnieku pulciņu – akadēmijas īsteno locekļu vidū to pārstāv profesore Tatjana Koķe (jāpiezīmē, ka viņa šajā amatā ievēlēta 2020. gada nogalē), bet korespondētājlocekļu vidū – profesore Zanda Rubene. Goda doktora vidū pedagoģijas zinātni pārstāv latviešu pedagoģe, psihoterapeite un sabiedriskā darbiniece Līga Ruperte. Šie trīs piemēri ir ārkārtīgi būtiski – tas ir apstiprinājums, ka pedagoģija un izglītība ierindojas starp zinātnes svarīgākajām jomām un nebūt nav mazākā māsa zinātnes saimē.

Pedagoģija pēta, tā sekmē sabiedrības attīstību un ietekmē cilvēku tieksmi pēc zināšanām. Kopš cilvēces attīstības sākuma pedagoģiskajām zināšanām ir bijusi liela nozīme un mūsdienās nekas nav mainījies – tieši pretēji – pedagoģijas loma un nozīme tikai pieaug. Izglītība un pedagoģija ir pilnvērtīgas zinātnes, bet skolotāji un citi nozares eksperti – mūsu sabiedrības attīstības veidotāji. Ikviens skolotājs veic svarīgu un nozīmīgu darbu, veicinot gan katra bērna izaugsmi un labklājību, gan pilnveidojot sabiedrību kopumā. Arī pandēmijas radītie apstākļi mums kārtējo reizi ļāva pārliecināties, ka pedagogi ir varoņi, bet viņu paveiktais – nenovērtējams.

 

Autore ir izglītības un zinātnes ministre (JKP), pedagoģe

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā