Filma bez vārdiem – vai “Straume” mainīs vizuālās komunikācijas tendences?

  • Ksenija Miļča
  • 19.03.2025.
Vides objekts "Rīga" ar režisora Ginta Zilbaloža veidotās animācijas filmas "Straume" galveno varoni kaķi Brīvības pieminekļa laukumā. Foto - Edijs Pālens, LETA

Vides objekts "Rīga" ar režisora Ginta Zilbaloža veidotās animācijas filmas "Straume" galveno varoni kaķi Brīvības pieminekļa laukumā. Foto - Edijs Pālens, LETA

Par animācijas filmas Straume panākumiem tagad nav dzirdējis vien retais un, pateicoties tai, Latvijas vārds izskanējis pasaulē. Panākumu kontekstā izskan arī diskusijas, ka augstākos sasniegumus Latvija guvusi tieši ar filmu, kurā neviens nerunā, mudinot domāt, vai un kā iespējams nodot spēcīgu vēstījumu arī bez vārdiem.

Ne tikai mākslā, bet arī zīmolu komunikācijā bieži vien labākie ir tie darbi, kuriem nav nepieciešami papildus skaidrojumi. Arī sabiedrības tendences un strauji augošais informācijas apjoms, mudina vairāk pievērst uzmanību attēliem un citiem vizuālajiem risinājumiem, bet mazāk – gariem tekstiem.

Laikmetīgajā mākslā reti tiek izmantoti vārdi

Mūsu leģendārā animācijas filma ir lielisks piemērs tam, cik daudz var pateikt bez vārdiem. Vizuālajā komunikācijā un zīmola dizainā ir ļoti būtiski spēt nodot vēstījumu tikai ar attēlu. Tas ir svarīgi gan tehniskās lietās, piemēram, piktogrammās un ceļa zīmēs, kas jāsaprot visiem, neatkarīgi no valodas, gan dažādu zīmolu komunikācijā ar auditoriju. Arī laikmetīgajā mākslā reti tiek izmantoti vārdi, fokusējoties uz emocijām un sajūtām.

Spilgts piemērs ir visā pasaulē pazīstamās kompānijas Apple logo – aizkostā ābola attēlu nevada nedz saukļu, nedz pavadošie teksti, tomēr to pazīst gandrīz visā pasaulē. Arī savās reklāmās zīmols parāda jaunākos telefonu modeļus bez aicinājuma tos pirkt, jo tas nav nepieciešams - tiklīdz ir iespējams iegādāties jaunāko modeli, pie tirdzniecības vietām veidojas garas rindas. Zīmola vizuālie risinājumi runā paši par sevi. Panākt šādu efektu bez tekstiem un aicinājumiem ir liela māksla. Lai uzrunātu mērķauditoriju un veidotu vēlamās asociācijas, nepieciešams gan augsts intelekts, gan izpratne par kultūrvēsturisko fonu.

Domājot par vizuālo komunikāciju gan mākslā, gan citās jomās, jāņem vērā, ka sabiedrība kopumā kļūst izglītotāka, izglītība ir kļuvusi pieejamāka, cilvēkus ir aizvien grūtāk pārliecināt, izmantojot “lētus” reklāmas trikus. Un vēl esam noguruši no informācijas apjoma un gariem tekstiem. Īstenojot komunikāciju ar auditoriju, svarīgi atcerēties, ka cilvēka smadzenes apstrādā vizuālo informāciju 60 000 reizes ātrāk nekā tekstu vai audio saturu. Tieši tāpēc pašlaik aizvien vairāk zīmolu cenšas sasniegt savu auditoriju ar attēlu un video starpniecību. Turklāt stāsts nav tikai par ātru uzmanības piesaistīšanu, bet arī par to, lai zīmolu atcerētos.

Mākslīgais intelekts neaizstās radošos prātus

Ar maģistrantūras studentiem programmā “Zīmola dizains” pētām arī mākslīgā intelekta (MI) rīku ietekmi, mācoties, kā var pielietot šos risinājumus, lai taupītu laiku. Vienlaikus ir skaidrs, ka MI neaizstās cilvēku radošumu un spēju ģenerēt dažādas idejas. MI ir kā instruments, kas palīdz ātrāk nokļūt no idejas līdz gatavam vizuālajam risinājumam, tāpēc nav jābaidās, ka MI attīstība atstās bez darba visus dizainerus, zīmolu vadītājus un māksliniekus. Tāpat būs vajadzīgi arī animācijas speciālisti, fotogrāfi un videogrāfi. Tieši cilvēki ir tie, kuri spēj izdomāt, ko vēlas pateikt, bet MI var palīdzēt to realizēt īsākos termiņos. Turklāt, darbojoties ar MI rīkiem, nepieciešami referenču attēli, nepieciešams uzrakstīt uzdevumu, sasniedzamo mērķi, definēt visus kritērijus utt.

Nākotnē pieaugs vizuālās komunikācijas nozīme

Arī nākotnē noteikti saglabāsies un pat pieaugs vizuālās komunikācijas nozīme, īpaši t.s. premium zīmolu segmentā. Aizvien vairāk uzņēmumu vēlas ar saviem patērētājiem komunicēt gudri, tāpēc noteikti pieaugs pieprasījums pēc šīs nozares ekspertiem. Jāpiebilst, ka Latvijā jau tagad ir daudz talantīgu un profesionālu dizaineru, taču, pateicoties filmas Straume panākumiem, interese par šo jomu noteikti pieaugs.

Līdzīgi kā pēc 3x3 basketbola komandas zelta medaļas olimpiskajās spēlēs pieauga bērnu un jauniešu interese par šo sporta veidu, Straume radīs jauniešu vēlmi pamēģināt spēkus animācijā, grafiskajā dizainā un citās radošajās profesijās. Ņemot vērā, ka radošās prasmes un arī tehnoloģiju zināšanas noder ļoti daudzās jomās, noteikti ir vērts mēģināt spēkus šajā jomā.

 

Autore ir Ekonomikas un kultūras augstskolas maģistra programmas Zīmola dizains vadītāja

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Raivis Maksis

Pārmaiņu laiks graudkopībā - izšķirošie faktori ceļā uz 2026. gada ražu

Aizvadītā sezona Latvijas graudkopībā bijusi sarežģīta un daudzviet pat dramatiska, atklājot klimata un ekonomisko apstākļu ietekmi, kas veidojusies pēdējo trīs gadu garumā. Ja globālā tirgus kontekstā 2025. gadu raksturo rekordlielas graudu ražas un cenu lejupslīde, tad lauki Latvijā demonstrē pretēju realitāti.

Viedoklis Sandis Jansons

Elektrifikācija un ģeopolitika pieprasīs ieguldījumus elektrotīkla stiprināšanā arī 2026. gadā

2025. gadu AS "Sadales tīkls" aizvadījusi infrastruktūras un elektroapgādes kvalitātes stiprināšanas, kā arī inovāciju attīstīšanas zīmē. Līdzīgi kā pērn, arī 2025. gadā "Sadales tīkls" turpināja mērķtiecīgas investīcijas elektrotīklā un darbu pie atjaunīgo energoresursu ražošanas jaudu palielināšanas, ne vien īstenojot ikgadējos kapitālieguldījumu projektus, bet arī ieguldot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda finansējumu.

Jaunākajā žurnālā