Kā sabiedrība sākam apzināties, ka mācīšanās mūža garumā ir norma • IR.lv

Kā sabiedrība sākam apzināties, ka mācīšanās mūža garumā ir norma

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Guna Joma

Patlaban Latvijā ir ļoti plašas izglītības ieguves iespējas mūža garumā – līdztekus augstskolu un universitāšu piedāvājumam, ir iespēja apgūt dažādus kursus, seminārus, programmas un mācības gan klātienē, gan tiešsaistē. Papildus tam ir arī starptautiskais piedāvājums, kas bagātina izvēles iespējas.

Tendences liecina, ka mēs kā sabiedrība aizvien vairāk apzināmies, cik svarīgi ir mācīties visu mūžu un ka darba tirgus un tajā nepieciešamās prasmes mainās. Šī tendence saglabāsies arī nākotnē, tāpēc gan valsts piedāvātajām izglītības iespējām, gan privātajām iniciatīvām jābūt ne tikai atbilstošām mūsdienu prasībām, bet jāietver prasmes, kas noderēs arī nākotnē. Papildus tam aktuāls jautājums ir arī par vienlīdzīgām iespējām iegūt izglītību neatkarīgi no vecuma, rocības vai dzīvesvietas.

Mācīšanās mūža garumā

Decembra sākumā OECD (Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija) publiskoja starptautiskā pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas (PIAAC) pētījuma rezultātus par pieaugušo prasmēm 2023. gadā. Pētījuma ziņojums liecina par satraucošu tendenci OECD valstīs samazināties kompetencēm.

Latvija pētījumā piedalījās pirmo reizi un Latvijas uzrādītie rezultāti ir starp vidējiem. Pētījums apstiprina, ka prasmes ir galvenais nodarbinātības un darba samaksas virzītājspēks. Vēl arī pētījuma rezultāti parāda, ka prasmes ir cieši saistītas gan ar individuālo labbūtību, piemēram, apmierinātību ar dzīvi un veselību, gan pilsonisko līdzdalību, piemēram, uzticēšanos un brīvprātīgo darbu.

Pētījuma secinājumi liecina, ka valstīm steidzami jākoncentrējas uz mūžizglītību un mācīšanos visa mūža garumā, nodrošinot, ka izglītības un apmācības sistēmas labāk pielāgojas mainīgajām prasībām un individuālajām vajadzībām. Pašlaik Latvijā ir dažādas programmas un iniciatīvas, kas vērstas uz mācīšanos mūža garumā un dažādu prasmju pilnveidi – gan valsts un pašvaldību, gan privātā sektora organizētas. Man ir liels prieks, ka valstij ir skaidra vēlme radīt un nodrošināt izglītības iespējas, tomēr privātais sektors nereti ir ātrāks un elastīgāks, piedāvājot kvalitatīvas mācību programmas mūsdienu tik mainīgās pasaules pieprasīto prasmju pilnveidei. Taču tas nenozīmē, ka valsts sektorā nav izpratnes par situāciju. Valsts fokusējas uz sistemātisku atbalstu, un apsveicama ir ideja pilotēt jaunas pieejas mūžizglītības jomā, kā STARS.

Izglītībai jābūt pieejamai ikvienam

Vienlīdzības izglītības iespējas visiem ir viens no izglītības fonda AUGT vadmotīviem. Tieši tāpēc, izvēloties, kādas iniciatīvas vai programmas atbalstīt, raugāmies, vai tas ietver vienlīdzīgas izglītības ieguves iespējas. Piemēram, biedrības Riga TechGirls īstenotā programma Iepazīsti tehnoloģijas, kurā šogad piedalījušies gandrīz 7000 dalībnieku, ir pieejama teju ikvienam – tā ir bezmaksas, latviešu valodā, nav nepieciešami nekādi mācību līdzekļi, un tiek nodrošināts arī surdotulkojums. Tas ir ļoti labs piemērs vienlīdzībai izglītībā, un arī lielais dalībnieku skaits par to liecina. Turklāt šajā gadījumā stāsts nav tikai par cilvēkiem, kuri vēlas veidot karjeru IT nozarē, jo tehnoloģiju prasmes šobrīd ir nepieciešamas teju ikvienā jomā. Tā ir iespēja mainīt profesiju un darba jomu vai augt jau izvēlētajā nozarē.

Akadēmiskā izglītība un profesionālie kursi papildina viens otru

Runājot par dažādām mācību programmām, mācībām, kursiem utt., jāsaka, ka tas rada lielisku papildinājumu akadēmiskajai izglītībai un visiem mācību formātiem ir iespēja pastāvēt, bagātinot mūsu izvēles iespējas. Latvijas izglītības nozarē ir vieta visiem spēlētājiem. Kursi un mācību programmas sniedz iespēju ātri un koncentrēti iegūt zināšanas un prasmes, ko uzreiz likt lietā. Tas risina šī brīža izaicinājumus, bet, ja ir vēlme analizēt tēmu padziļināti, iegūt plašāku izpratni par kopsakarībām, tad noder profesionālās vai akadēmiskās studiju programmas. Manuprāt, arī nākotnē visas šīs mācību formas turpinās pastāvēt, turklāt arī augstskolas pašlaik aizvien biežāk cenšas piedāvāt atsevišķu kursu apguvi, apzinoties, ka cilvēkiem nepieciešami dažādi risinājumi prasmju pilnveidei.

Turklāt izglītības iespēju dažādība vienlaikus sekmē arī izglītības pieejamību. Kopumā veidojas aizvien labāka izpratne par to, cik svarīga ir mūžizglītība, ka tālākizglītība nav tikai formalitāte. Cilvēki vēlas mācīties – gan prieka pēc, gan tāpēc, lai saglabātu savu konkurētspēju, vienmēr būs nepieciešamas arī tādas programmas, kas ļauj vienlaikus mācīties un turpināt darba gaitas, kas ļauj mācīties sev ērtā laikā un vietā, pielāgojoties mūsu dzīves ritmam. Aizvien vairāk cilvēku Latvijā izglītību uzskata par vērtību. Pasaule mainās, un mums visiem jāmācās, jāiet līdzi laikam un jātur prāts tonusā. 

 

Autore ir fonda AUGT vadītāja

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu