Kāpēc man (NE)kļūt par STEM skolotāju? • IR.lv

Kāpēc man (NE)kļūt par STEM skolotāju?

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Ramona Urtāne

Pēdējo gadu notikumi izglītības nozarē paši palīdz atbildēt uz šo jautājumu – kāpēc nekļūt par skolotāju, un vēl vairāk – kāpēc nekļūt par STEM skolotāju. Šajā rakstā piedāvāšu savus (arī kā programmas Iespējamā misija absolventes) argumentus.

Ja man būtu jāuzraksta mana ideālā skolotāja formula, tajā ietilptu trīs galvenie elementi.

Pirmkārt, jebkuram skolotājam ir vajadzīga spēcīga motivācija būt labam skolotājam un nemitīgi pilnveidoties. Tas ir kļūdu un meklējumu ceļš, kas cilvēkam, kurš spēj godīgi izvērtēt padarīto, var gan daudz iemācīt pašam par sevi, gan sagādāt pamatu neviltotam gandarījumam par sasniegto rezultātu. Katra skolēnu klase ir spogulis skolotājam – ja mēs nezinām savas ēnas puses, to neapzināti parāda mūsu skolēni caur uzvedību un attieksmi mācību stundās. Skarbi, bet realitāte.

Labā ziņa ir tāda, ka programmas komanda sniedz spēcīgu atbalstu personīgajā izaugsmē, citiem vārdiem sakot, palīdz mums iznest savu ēnu saulē un padarīt to par mūsu stipro pusi līdztekus citām kvalitātēm, kuras mums jau piemīt. Rezultātā tavi izaicinošākie skolēni kļūst par taviem Skolotājiem, kuri bez maksas ir snieguši apzinātības praksi (bez ironijas).

Otrkārt, ir vajadzīga absolūta, tīra ticība un pārliecība, ka katrs bērns ir spējīgs īstenot savu potenciālu. Tāds brīdis, kad skolotājs novelk robežu un pasaka – viss ir izdarīts, – nedrīkst pienākt. Tas apstādina gan paša, gan vēl vairāk skolēnu izaugsmi un ticību saviem spēkiem. Mana pārliecība – katram bērnam ir vajadzīgs vismaz viens skolotājs, kurš pozitīvi maina viņa dzīves trajektoriju, bet divi skolotāji jau ļauj notikt pārmaiņām skolā!

Treškārt, līderība jeb vēlme rosināt, ieviest un vadīt pārmaiņas izglītībā, stiprināt kolēģus, kam rokas nolaidušās, kopā ar domubiedriem īstenot iniciatīvas kopienas un pašvaldības mērogā. Iespējamā misija nenoliedzami ir izaugsmes katalizators, kurā divos intensīvos gados var piedzīvot to, kas citur prasa piecus vai pat desmit gadus. Mēs katrs taču pazīstam to sajūtu, kad ar pirmoreiz satiktu cilvēku notiek “klikšķis”. Ja šāds klikšķis notiek ar veselu kopienu, kas dedzīgi iestājas par kvalitatīvu izglītību, mēs varam ieraudzīt patieso kopienas jaudu.

Ja kāds no formulas elementiem nesaskan ar tavu pārliecību – nekļūsti par skolotāju (vismaz pagaidām). Tiem, kuri ir gatavi un kurus tas nebaida, programma ir īstā vieta. Kā saka Iespējamās misijas absolventi: “Tie ir divi grūtākie gadi, bet ir to vērti.”

Papildus trim galvenajiem elementiem noder arī neatlaidīga un pašpārliecināta personība ar ambīcijām un augstiem akadēmiskiem, sociāliem un profesionāliem sasniegumiem, empātija un teicamas prasmes veidot atvērtu, pozitīvu komunikāciju, tolerance pret dažādību un nelokāma apņēmība pārvarēt izaicinājumus.

Lielākais izaicinājums pašlaik ir piesaistīt programmai jaunākās jeb Z paaudzes pārstāvjus – jauniešus, kuri studē universitātes pēdējos kursos un pēc bakalaura grāda iegūšanas varētu startēt programmā.

Skolotāja darbs ir ļoti izaicinošs, taču vienlaikus tie, kuri apgūst šo programmu, var rēķināties ar atbalstu: mūsu skolotāji neapgūst zināšanas teorētiski, neļaujam pašiem ķepuroties skolā un palikt pie secinājuma “nu, tādi tie šodienas bērni ir”, bet katram Iespējamās misijas skolotājam ir savs izaugsmes kurators, kurš palīdz risināt problēmsituācijas, ir pārējie skolotāji, kuri, visticamāk, risina tās pašas situācijas, un ir dažāda formāta atbalsta grupas. Ne mazāk izaicinoši ir pārliecināt arī tos, kuri šaubās un svārstās. Kādam skolotāja darbs ir sen lolots bērnības sapnis, bet dzīve aizvedusi citā virzienā, cits jūt nemieru, stāvot malā, kamēr izglītības sistēma pārvar grūtības. Motivācijas ir dažādas, un mums jāatrod veidi, kā no idejas pārvilināt cilvēkus uz darbību. Protams, pārmaiņas biedē: ja savā nozarē esmu augsti kvalificēts profesionāls, kā lai sāku atkal mācīties visu no nulles?

Tāpat priecājos, ka 50% no Iespējamās misijas absolventiem strādā skolās, un kopumā 75% darbojas izglītības nozarē. Pavisam Iespējamās misijas programmu absolvējuši 187 skolotāji, no tiem vairāk nekā puse – STEM priekšmetos. Mūsu plāni nākamajiem trim gadiem ir ambiciozi: sagatavot 150–180 augsti motivētu, apņēmīgu STEM mācību priekšmetu skolotāju, kuri būtu gatavi iepūst jaunas liesmas STEM nozarē Latvijas izglītībā un tautsaimniecībā. Bet tam vajadzīgi drosmīgie. Kā zināt, vai pie tiem piederat? Ja uz jautājumu, vai man rūp, kāda ir šodienas izglītība, kas notiek ar bērniem skolā un kā veicināt interesi par aizraujošo STEM nozari, atbilde ir jā, tas noteikti ir jūsu ceļš! Un lai jūs nebiedē darbs ar bērniem – reizēm tas var būt izaicinošs, taču vienmēr ļoti iedvesmojošs!

 

Autore ir Iespējamās misijas valdes priekšsēdētāja, programmas absolvente

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu