Mākslīgais intelekts mazumtirdzniecībā – milzīgs neapgūtu iespēju klāsts

  • Antons Musatovs
  • 24.08.2023.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Mākslīgā intelekta ietekme arvien vairāk ir jūtama dažādās nozarēs – arī mazumtirdzniecībā. Fiziskajos veikalos mākslīgā intelekta rīki pirmajā acumirklī var šķist mazāk noderīgi nekā e-komercijā, tomēr tie arvien skaļāk sevi piesaka arī šajā jomā, jau tagad mainot nozari kopumā. Patiesībā tas ir ļoti plašs iespēju klāsts arī tad, ja e-komercija nav tirgotāja galvenais pārdošanas kanāls, un pagaidām tas ir salīdzinoši maz apgūts.

Lieliska klientu pieredze – viens no galvenajiem ieguvumiem

Mākslīgais intelekts sniedz mazumtirgotājiem vairākas priekšrocības, un viena no svarīgākajām ir lieliskas klientu iepirkšanās pieredzes veidošana. Laimīgs klients ir jebkura biznesa panākumu atslēga, un sīvas konkurences apstākļos, kad gan fiziskajos veikalos, gan digitālajā vidē par klienta uzmanību cīnās arvien vairāk tirgus dalībnieku, lieliska klientu pieredze ir būtisks panākumu priekšnosacījums. Jau tagad daudzi tirgotāji izmanto mākslīgā intelekta rīkus klientu segmentācijai, balstoties uz pirkumu vēsturi. Saprotot, ko tieši klients pērk, var izveidot tieši viņam personalizētus piedāvājumus gan ar patīkamām atlaidēm ierastajiem produktiem, gan ar tālākpārdošanas iespējām. Piemēram, skaistumkopšanas mazumtirgotāji var izmantot ChatGPT, lai analizētu klientu datus savā CRM sistēmā. Mākslīgais intelekts identificē klientus, kuri bieži iegādājas ādas kopšanas produktus, un nosūta tiem personalizētus piedāvājumus par jauniem ādas kopšanas produktiem vai ekskluzīvām atlaidēm. Šādus piemērus var atrast ikvienā biznesā, un šī mērķtiecīgā pieeja vairo patērētāju uzticību un mudina veikt atkārtotus pirkumus. Pat zināšanas par laikapstākļu prognozi vai kāda pasākuma norisi, pateicoties algoritmiem, var palīdzēt precīzi noteikt produktus un to daudzumu, cenas un mērķauditoriju, lai pārdošana būtu pēc iespējas veiksmīgāka.

Tas ir arī veids, kā veicināt pārdošanu vairākos kanālos – tiešsaistes, mobilajos un fiziskajos veikalos, klienta darbības tajos savstarpēji sasaistot. Klients var sākt iepirkties mobilajā lietotnē, bet pirkumu pabeigt internetveikalā savā datorā un preci saņemt fiziskajā veikalā. Progresīvi domājoši tirgotāji jau pašlaik izmanto jaunos risinājumus vai vismaz pielāgo savas sistēmas, lai varētu tos ieviest praksē.

Arī uzticams iekšējās komunikācijas atbalsts

Vēl viens ieguvums, izmantojot mākslīgā intelekta rīkus, ir iespēja samazināt klientu atbalsta izmaksas, automatizējot ikdienas vaicājumus un standartizējot atbildes uz biežāk uzdotajiem tehniskajiem jautājumiem, piemēram, par veikalu darba laiku, dāvanu karšu iegādi, preču atgriešanu, e-servisiem u. tml. Izmantojot ar mākslīgo intelektu darbināmus tērzēšanas robotus vai virtuālos palīgus, tirgotāji var nodrošināt klientu atbalstu visu diennakti, atbildēt uz klientu jautājumiem un piedāvāt personalizētus ieteikumus. Tomēr nevajadzētu aizmirst, ka mākslīgais intelekts var būt arī izcils iekšējās komunikācijas rīks. Piemēram, Narvesen ir vairāk nekā simt franšīzes ņēmēju, kuri bieži vēršas pie atbalsta biroja ar standarta jautājumiem par franšīzes uzsākšanu, peļņas procentu aprēķināšanu, atbildības jomu sadalījumu utt. Šādos gadījumos mākslīgais intelekts ir tikpat labs atbalsts kā klientu servisa jautājumos, cilvēkresursu ziņā atstājot sarežģītākas atbildes un radošus risinājumus.

Atbilde vairākiem ilgtspējas izaicinājumiem

Labāk pielāgotas mārketinga aktivitātes nebūt nav vienīgais ieguvums – pateicoties datu apjomam, ko milzīgā ātrumā apstrādā mākslīgais intelekts, gan mazumtirgotāji, gan vairumtirgotāji var precīzi prognozēt pieprasījumu pēc dažādiem produktiem un pakalpojumiem, tā risinot vairākus ilgtspējas izaicinājumus. Piemēram, tas ļauj pārvaldīt krājumus un izvairīties no pārpalikumiem vai nepietiekamības, optimizēt ražošanas, personāla komplektēšanas un cenu noteikšanas stratēģijas utt. Ja plauktā ir tieši tik daudz preču, cik nepieciešams, klients ir apmierināts, tirgotājam nenākas izmest sabojājušos produktus, un tas ir pozitīvi vērtējams arī no citas ilgtspējas perspektīvas, proti, ļauj samazināt transporta izdevumus un emisijas, kas rodas, piegādājot preci, jo piegādi iespējams plānot tikai tad un tādā apjomā, kā tas ir vajadzīgs.

Viens no spilgtākajiem mākslīgā intelekta jaunievedumiem tirdzniecības jomā ir veikali bez kasieriem. Tādi darbojas jau vairākās valstīs mūsu reģionā, Reitan Convenience grupai ir veikals bez kasieriem Igaunijā, kādu laiku tāds darbojās arī Zviedrijā. Tas ir tikai laika jautājums, līdz mazumtirdzniecībā redzēsim arvien vairāk veikalu bez kasieriem ar ļoti spēcīgu personalizētu piedāvājumu klāstu caur mazumtirgotāju lojalitātes programmām.

Ne mazāk svarīgi – arī drošības aspekti

Vienlaikus mākslīgajam intelektam ir labs potenciāls palielināt drošību tiešsaistes maksājumu procesā, krāpšanas novēršanā un datu aizsardzībā – piemēram, to var izmantot, lai pārraudzītu, vai darījumos nav krāpšanas pazīmju. Mākslīgais intelekts atzīmē, piemēram, pirkumus, kas veikti, izmantojot dažādas kredītkartes, bet nosūtīti uz vienu un to pašu adresi. Tas ļauj tirgotājam identificēt iespējamos kredītkaršu krāpšanas gadījumus, novēršot finansiālus zaudējumus.

Mākslīgais intelekts ir labs atbalsts gan lieliem, gan maziem tirgotājiem. Tam ir plašs pielietojumu klāsts, tāpēc katrs uzņēmums var atrast nišu, kurā mākslīgais intelekts palīdz visefektīvāk. Vienmēr var sākt ar mazu soli un tad paplašināt iespēju klāstu, salāgojot tās ar uzņēmuma vajadzībām. Konkurenti neguļ, tāpēc tirgotājiem, kuri vēlas saglabāt konkurētspēju, būs jāievieš mākslīgā intelekta risinājumi. Daudzus tas pašlaik vēl biedē – kā jau viss nezināmais. Taču atcerēsimies laiku pirms diviem, trim gadiem, kad pandēmijas ietekmē arī digitalizācija un attālinātais darbs daudziem nāca kā milzīgs jaunums un raisīja lielu satraukumu. Šodien tā ir ikdiena, bez kura vairums uzņēmumu savu eksistenci pat nespēj iztēloties. Domāju, tāpat būs ar mākslīgo intelektu – tas ir ienācis mūsu dzīvē uz palikšanu, un mūsu uzdevums ir atrast vispiemērotāko veidu, kā šo iespēju izmantot cilvēku un planētas labā.

 

Autors ir Reitan Convenience Latvia (zīmoli Narvesen un Caffeine) IT departamenta direktors

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā