Mūsdienās pedagoga darbs bez digitālajām prasmēm nav iespējams

  • Iveta Biķerniece
  • 24.05.2023.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Lai ikdienā strādātu ar jauniešiem, kuri ar tehnoloģijām ir “uz tu”, arī pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem nepieciešams pilnveidot savas prasmes un zināšanas, īpaši tehnoloģiju pratību. Mūsdienās vairs nav iespējams pilnvērtīgi vadīt mācību stundas bez šādām zināšanām. Protams, tehnoloģijas nav jāintegrē katrā stundā, tomēr tās ievērojami atvieglo sagatavošanos stundām un palīdz taupīt laiku. Atvēlot laiku tehnoloģiju apgūšanai, ilgtermiņā varēs ietaupīt laiku un daudzas lietas paveikt ātrāk.

Prasmes, ko pielietot ikdienas darbā

Gan man, gan daļai kolēģu motivāciju apgūt ko jaunu tieši tehnoloģiju jomā lielā mērā radīja pandēmija. Attālinātās mācības bija skaidrs signāls, cik svarīgas ir digitālās prasmes un ka steidzami nepieciešams tās pilnveidot. Izvēloties mācīties datorgrafiku Eiropas Tālmācības centrā, ieguvu ne tikai prasmes, ko pielietot ikdienas darbā, bet arī vērtīgus kontaktus un motivāciju. Pašlaik nereti tiek diskutēts, ka pedagogiem nepieciešama lielāka pārliecība par sevi un saviem spēkiem – tieši zināšanu un prasmju pilnveide sniedz šādu pārliecību.

Nav noslēpums, ka skolotāji un izglītības iestāžu vadītāji ikdienā ir ļoti noslogoti un daudziem šķiet, ka atrast laiku mācībām ir teju neiespējami. Šeit gan jāuzsver, ka mūsdienās ir plašas iespējas mācīties attālināti, nodarbību grafiki tiek pielāgoti un, ja ir motivācija, atrast laiku mācībām nav grūti. Iesaku fokusēties uz ieguvumiem, ko sniedz mācības – arī tas palīdz spert pirmo soli un pieteikties. Patiesībā grūtākais ir sākt – tālāk jau palīdz ne tikai pasniedzēji, bet arī citi kolēģi, īpaši, ja grupas tiek veidotas pārdomāti, apvienojot cilvēkus ar līdzīgu priekšzināšanu līmeni. Nav arī jāraizējas par to, ka nepieciešamas kādas īpašas prasmes, lai mācītos attālināti – to visu iespējams apgūt procesā.

Mācīties kopā ir daudz vieglāk

Runājot par pedagogu motivāciju mācīties, no pieredzes varu teikt, ka liela nozīme ir izglītības iestādes vadītājam – palīdzot atrast un izvēlēties piemērotākos kursus, iedrošinot un aicinot mācīties kopā. Domāju, ka gandrīz visi pedagogi apzinās, ka mūsdienās vairs nav iespējams pilnvērtīgi strādāt bez regulāras zināšanu un prasmju pilnveides, tāpēc reizēm nepieciešams tikai neliels iedrošinājums. Un nav noslēpums, ka mācīties kopā ir daudz vieglāk un motivējošāk, nekā vienam pašam. Varētu domāt, daudzas lietas taču var apgūt paša spēkiem, nav nepieciešami kursi, un daļēji tā ir taisnība, taču mācības profesionālu pasniedzēju vadībā nozīmē iespēju apgūt lietas ātrāk un efektīvāk.

Ja mēs nemācāmies, tas nozīmē, ka ne tikai stāvam uz vietas, patiesībā tas nozīmē, ka speram soli atpakaļ. Mūsdienās, kad dzīvojam tehnoloģiju laikmetā, patīk mums tas vai nē, bet tās ienāk ikvienā mūsu dzīves jomā. Bērni un jaunieši, kuri šodien sēž skolas solā, ir piedzimuši un uzauguši ar tehnoloģijām, bet mēs – pedagogi – nereti pārstāvam pavisam citu paaudzi, kas mācījušies un auguši citā laikmetā. Lai mācītu šos jauniešus, lai spētu viņiem dot vērtīgus padomus, arī mums ir jāmācās. Kā gan citādi mēs spēsim jauniešus sagatavot darba tirgum?

Digitālās prasmes palīdz taupīt laiku

Mūsdienās vairs nav iespējams pedagoga darbs bez digitālajām prasmēm. Par to pārliecinos arī ikdienā, kad kolēģi nereti zvana un jautā padomu, kur pilnveidot šīs prasmes. Un vēl ikdienā esmu pārliecinājusies, ka digitālo prasmju pilnveide palīdz taupīt laiku, vairo pārliecību un palīdz atrast kopīgu valodu ar skolēniem.

Digitālās prasmes ir tikai viena no jomām, kurā nepieciešams regulāri pilnveidot zināšanas. Pārliecinoties, cik mācības var būt interesantas un pielāgotas ikdienas, vēlos turpināt un apgūt arī citas lietas, piemēram, komandas saliedēšanas metodes. Izglītības iestāžu vadītājiem tas ir īpaši svarīgi, jo mūsu ikdienas pienākums ir rūpēties ne tikai par skolotājiem, bet arī par skolotājiem.

 

Autore ir Skrīveru mūzikas un mākslas skolas direktore

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Olavs Rāciņš

Inovāciju temps valsts pārvaldē - kā paātrināt modernizāciju?

Par inovācijām valsts pārvaldē pēdējā laikā tiek diskutēts ļoti plaši, paužot gan ļoti optimistiskus, gan piesardzīgus viedokļus, bet kopumā Latvijā šobrīd tiek īstenota mērķtiecīga valsts pārvaldes modernizācija, ieviešot digitālus rīkus, mākslīgā intelekta (MI) risinājumus un jaunas sadarbības platformas.

Viedoklis Māris Graudiņš

Kāpēc Latvijas sabiedriskā doma atbalsta Eiropas armiju?

Kaut mūsu plašsaziņas līdzekļiem un pat aizsardzības ministriem tas acīmredzot ir palicis nepamanīts, Latvijas pilsoņi jau sen ir izteikuši nozīmīgu atbalstu spēcīgiem starptautiskajiem Eiropas Savienības bruņotajiem spēkiem, t.s. "Eiropas armijai".

Viedoklis Juris Beikmanis

Kad birokrātija stāv ceļā dzīvībai

Gadījums ar retas slimības pacientu, kurš lūdz valsts augstāko amatpersonu palīdzību izdzīvot, nav tikai personīga traģēdija, bet gan viens no vairākiem gadījumiem, bērnus ieskaitot, kas kopumā atklāj nopietnas sistēmiskas problēmas Latvijas veselības aprūpē.

Jaunākajā žurnālā