Dzeja viņpus valodas

  • Artis Ostups, Domuzīme
  • 23.02.2022.
  • Domuzīme
Žebers. Ceļš pie patērētāja. Neputns, 2021.

Žebers. Ceļš pie patērētāja. Neputns, 2021.

Žurnāls Domuzīme, 2022, nr. 1

Latviešu dzeja pēdējos piecos gados — par atskaites punktu šeit, iespējams, jāņem Eināra Pelša krājums Mīļākais tētis pasaulē (2016) — piedzīvojusi žanra paplašināšanos. Proti, pateicoties Pelša un arī, piemēram, Annas Auziņas, Vasilija Karasjova un Krišjāņa Zeļģa eksperimentiem, par dzeju arvien biežāk dēvējam ne tikai no vārdiem veidotu estētisku objektu, bet arī sintētiskus darbus, kuros teksts vai nu pats kļūst par attēlu (vizuālā dzeja), vai arī kopā ar attēlu rada vienotu mākslas pieredzi (multimodālā dzeja). Vizuālā dzeja latviešu lasītājam ir labi pazīstama no Gijoma Apolinēra kaligrammām izlasē Gājiens (1985) un Leona Brieža «figurālajām dziesmām» (Mariagrammas, 2013). Šie teksti lielākoties pieprasa nelineāru lasījumu un līdzinās poētiskām ideogrammām. Nedaudz citādi ir ar multimodālo dzeju, kas latviešu literatūrkritikā ir jauns termins. 

Jaunākajā žurnālā

Paradoksālais Livonijas mantojums

Andris Levāns.
  • Dzeja
  • 23.12.2025.

Slīpsvītras

Noklusējuma ilustrācija: cilvēks ar datoru

Katram sava fronte

Te iemūžināts brīdis, kad atvestā mašīna un krava atdota tieši ukraiņu vienības rokās. Hlopci mazliet iepozē. Raksta autores foto

Kāds biju, tāds palieku

Fricis Menders Jūrmalā 1969. gada vasarā. Kadrs no Pauļa Lazdas filmētā materiāla viesošanās laikā Latvijā. Latvijas Nacionālā arhīva krājums
  • Proza
  • 23.12.2025.

Viļņas utopija

Noklusējuma ilustrācija: cilvēks ar datoru
  • Apskats
  • 23.12.2025.

Paaudze V?

Noklusējuma ilustrācija: cilvēks ar datoru
  • Proza
  • 23.12.2025.

Mandls

Ilustrācija — Egils Mednis