400 miljoni – maksa par prioritāšu trūkumu enerģētikā

  • Krists Mertens
  • 31.01.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Brīdis, kad valdība beidzot lemj par atbalstu cenu kāpuma kompensēšanai, daudziem šķiet cerību pilns – kā ilgi gaidīta atelpa no energoresursu cenu lēciena radītā stresa. Te gan jāatceras, ka jau līdz šim ieviestie un vēl tikai plānotie atbalsta pasākumi izmaksās vairāk nekā 400 miljonus eiro. Neapšaubāmi, ka atbalsts ir nepieciešams – šobrīd tas pat ir neizbēgams fakts. Tomēr nepamet sajūta, ka tas ir viens grandiozi dārgs ūdens spainis ugunsgrēka dzēšanai, lai kaut uz brīdi mazinātu nepārdomātas saimniekošanas prakses un skaidri nospraustu prioritāšu trūkuma sekas enerģētikas nozarē.

Patlaban lielā mērā tiek dedzināta nauda vecu problēmu seku mazināšanai. Ņemot vērā, ka Latvijas elektroenerģijas tirgus gada apgrozījums ir aptuveni 1,2 miljardi eiro, iepriekšējo gadu neizdarība un nepieņemtie lēmumi par jaunu, lētāku enerģijas ražošanas jaudu attīstību mums izmaksās trešdaļu šīs summas. Un tas ir tikai pagaidām. Jebkura atbalsta pasākuma būtība ir palīdzība īstermiņā. Tas nekādā veidā nerisina pastāvošās problēmas. Cita lieta ir investīcijas – savlaicīgi piesaistot 400 miljonus enerģētikas nozares attīstībai, mums jau būtu jaunas atjaunīgo resursu spēkstacijas Latvijā, kas gada laikā saražotu vismaz vienu teravatu elektroenerģijas. Ar šādu enerģijas apjomu var segt visu Latvijas mājsaimniecību gada patēriņu.

Jā, tagad strauji uzvirmo sarunas par to, kā tiks atbalstīta saules enerģijas risinājumu uzstādīšana gala lietotājiem. Tikmēr mājsaimniecības un uzņēmumi sāk apgūt saules enerģiju, apzinoties, ka slīcēju glābšana ir tikai pašu slīcēju rokās. Varētu domāt, ka šāda aktivizēšanās ir vismaz kāda pievienotā vērtība šai cenu krīzei. Tikai žēl, ka rīcība jau ierasti ir novēlota un tikai tad, kad citas izejas vairs nav.

Mērķtiecīgas un konkrētas attīstības trūkums nozarē, kura veido valsts ekonomikas mugurkaulu, ir nepieļaujams.

Enerģētika ir stratēģiska valsts nozare, kurai prioritārais statuss līdz šim ir bijis tikai formāls. Pēdējos trīs gadus valdība nav nopietni pievērsusies nozares attīstībai. Kamēr citas valstis veido atjaunīgās enerģijas ražošanas jaudas, piesaista investorus un izvirza skaidrus attīstības mērķus visiem tirgus spēlētājiem, mums ir tikai vīzijas un plāni, bez konkrētas virzības to ieviešanā. Jāsaprot, ka enerģētikā jebkuras izmaiņas jāplāno savlaicīgi, jo lielas jaudas spēkstaciju nevar uzbūvēt pāris mēnešos. Pat pieņemot lēmumus šodien, reālas izmaiņas var panākt tikai pēc dažiem gadiem.

Atbalsta mehānismi ir tikai īslaicīgs ielāps, tāpēc ir jāsāk strādāt pie risinājumiem, kas ļauj mazināt energoresursu cenas nākotnē. Jāpāriet no reaktīvas rīcības un bedrīšu lāpīšanas taktikas pie jaunu ceļu būvēšanas, pašiem nosakot valsts tautsaimniecības attīstības kursu. Valstij ir jānosaka jaunu enerģijas ražošanas jaudu attīstība kā prioritāte un aktīvi jāiesaistās tās attīstībā. Tas spēj fundamentāli ietekmēt visas tautsaimniecības izaugsmi – samazinās vidējās elektroenerģijas cenas, aug tīkla noslodze un krīt sadales izmaksas, samazinās vides ietekme un aug konkurētspēja, kā arī enerģētiskā neatkarība.

Līdzšinējā vilcināšanās ir novedusi pie sitiena, kura sekas izjutīsim vēl ilgi – gan privātajā sektorā, gan biznesā. Turklāt šādi turpinot, mēs dedzinām naudu, ko varētu investēt nozares attīstībā. Latvijai ir visi priekšnosacījumi atjaunīgās enerģijas apgūšanai – mums pietiekamā apjomā ir gan saule, gan vējš, kas ir lētākie un efektīvākie nākotnes enerģijas resursi. Jautājums ir tikai par skaidru attīstības plānu šo resursu apguvei, jo pat mums kā ilggadējam nozares spēlētājam nav skaidrs, kāds ir valsts rīcības plāns jaunu enerģijas ražošanas jaudu atbalstam.

Aicinu valdību būt drosmīgiem un uzsākt aktīvu dialogu ar nozares pārstāvjiem, lai strādātu pie reāliem rīcības plāniem ar konkrētu atbildību un mērķiem, kuru izpilde vedīs uz nepieciešamo rezultātu. Ir jāsāk rīkoties kā atbildīgam saimniekam, kurš plāno savu darbību ilgtermiņā un spēj veidot efektīvu sadarbību visas nozares ietvaros. Nosakot vadlīnijas enerģētikas nozares attīstībai un praktiski atbalstot to ieviešanu, valsts radītu skaidru signālu, kam sekotu arī tirgus– attiecīgi arī piesaistot investīcijas.

 

Autors ir energouzņēmuma Enefit vadītājs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Romāns Gagunovs

Demokrātijas izturības pārbaude jeb Saeimas vēlēšanas nav aiz kalniem

Notikumi Latvijas iekšpolitikā līdz ar parlamenta lēmumu, ka Latvijai ir jāizstājas no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu jeb tā saukto Stambulas konvenciju, liecina, ka ir sākusies aktīva un agresīva priekšvēlēšanu kampaņa pirms nākamā gada oktobrī gaidāmajām 15. Saeimas vēlēšanām.

Viedoklis Baiba Īvāne

Lasīšana un drošība

Mēs katrs reizēm atceramies dažādas epizodes no mūsu bērnības – priecīgas, komiskas, siltas, skumjas, sāpīgas, reizēm arī traģiskas. Man ir bijusi tā privilēģija piedzīvot laimīgu bērnību – pilnu ar iespaidiem, notikumiem, rūpēm par mani, un arī pilnu ar lasīšanas pieredzi, kas mūsu ģimenē ir bijusi neatņemama ikdienas daļa.

Viedoklis Kristiāna Kalniņa

Konvencija pret vardarbību nav drauds. Tā ir mūsu sabiedrības spogulis – un tieši tas biedē visvairāk

To šajās dienās varētu teikt ikviens, kurš reiz centies runāt par dzimtē balstītu vardarbību un piedzīvojis, īpaši jau meitenes un sievietes – jo skaidrāk mēģini to izskaidrot, jo vairāk jūties nevēlamama, neadekvāta, pārspīlējoša. Vardarbība – fiziska, emocionāla, seksuāla - nebūt nav tēma, kurā “katram ir savs viedoklis”. Tā ir tēma, kurā informētība, profesionāla izpratne un personīgā pieredze vēsturiski bieži sastopas ar sabiedrības, un šoreiz arī ar daudzu politiķu vēlmi – nedzirdēt, nepaskatīties pārāk tuvu un neieklausīties, ja tas izjauc ierasto mieru.

Viedoklis Ināra Ziemele

Valsts institūcijām ir jāievēro tie paši likumi kā privātam būvētājam

Jau iepriekš publiskajā telpā izskanējušas diskusijas par gadījumiem, kad valsts vai pašvaldības iestādes veic būvdarbus uz zemes, kas tām nepieder. Viens no šādiem gadījumiem saistās ar Jēkabpils cietumu un sūdzībām par patvaļīgu būvniecību. Šī situācija atklāj, cik sarežģīta un trausla ir īpašuma tiesību un publiskās intereses līdzsvarošana.

Jaunākajā žurnālā