Atjaunīgās enerģijas (AE) projektu attīstība ir būtiska Latvijas nacionālā klimata plāna un enerģētikas stratēģijas sastāvdaļa, uz kuru Latvijas valsts paļaujas Eiropas Savienības (ES) uzstādīto klimata mērķu sasniegšanā.
Vides pārraudzības valsts birojā iesniegti un dažādās Ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) procesa stadijās ir jau 46 vēja elektrostacijas (VES) projekti. Aprīlī un maijā vien saņemti desmit jauni projektu pieteikumi. Pēc provizoriskiem aprēķiniem, īstenotie projekti gandrīz desmitkāršotu saražotās elektroenerģijas apjomu un stiprinātu Latvijas energoneatkarību.
Divu pēdējo desmitgažu laikā piedzīvots tīras enerģijas bums — vēja un saules parku pieaugums bijis daudz straujāks, nekā prognozēja eksperti. Taču tas aizvien nav apturējis fosilā kurināmā patēriņu. Visstraujākais netīrās enerģijas pieaugums noticis Ķīnā un Indijā. Labā ziņa ir tā, ka tagad eksperti prognozē — klimatam kaitējošo energoresursu patēriņš savu augstāko punktu sasniegs dažu tuvāko gadu laikā un tad sāks samazināties
2023. gads ne tikai Latvijā, bet arī visā pasaulē finanšu sektoram ir bijis izaicinājumiem pilns, bet vienlaikus arī pieredzes un iespējām bagāts periods. Ekonomiku sašūpoja virkne dažādu ārēju faktoru, no nestabilas ģeopolitiskās situācijas un pat karadarbības vairākos reģionos līdz procentu likmju izmaiņām un energoresursu un izejvielu cenu svārstībām. Šie notikumi prasījuši īstus “dzelzs nervus” katram uzņēmējam, lai spētu nemitīgi pielāgoties, pieņemt nestandarta lēmumus, kā arī meklēt pilnīgi jaunus, unikālus risinājumus savas darbības saglabāšanai un attīstīšanai.
Droši vien kādam vārds "elektrifikācija" galvenokārt asociējas ar elektrovilcieniem, bet patiesībā elektrifikācijas jēdziens piemērojams visām tautsaimniecības nozarēm. Elektrifikācijas galvenais uzdevums ir aizstāt tehnoloģijas un procesus, kur neatjaunojamu (vai grūti atjaunojamu) resursu enerģiju patērējošā iekārta - piemēram, dabasgāze vai malka tiek aizstāta ar elektroenerģiju patērējošu iekārtu, tādējādi samazinot fosilā kurināmā izmantošanu. Arī Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2030. gadam (LNEKP), elektrifikācijai ir būtiska nozīme, jo tieši elektroenerģiju patērējošās iekārtas ir efektīvākas un praktiski nerada izmešus. LNEKP uzstādītos mērķus nebūtu iedomājams sasniegt bez elektroenerģijas plašākas izmantošanas visās tautsaimniecības nozarēs, sevišķi būtisku lomu plānā paredzot tieši transporta un mājsaimniecību sektoros.
Ar neapbruņotu aci redzams, ka transporta dekarbonizācija Latvijā ir dziļā krīzē. Eiropas Savienība (ES) ir apstiprinājusi grozījumus direktīvā par atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšanu. Līdz 2030. gadam atjaunojamo energoresursu īpatsvaru transporta jomā jāpalielina līdz 29%. Latvijā savukārt pēdējo divu gadu laikā atjaunojamo energoresursu patēriņš transportā ir sarucis no aptuveni 7% līdz 2%. Tātad ir dinamika, bet pretējā virzienā.
Energoresursu cenu kāpums ir skāris ikvienu – gan privātpersonas, gan uzņēmumus. Ja par savu rēķinu apmaksu un taupības pasākumiem mājās katrs ir atbildīgs pats, darba vide ir kopīga atbildība. Ilgtspējīgi risinājumi un paradumi ikdienā var palīdzēt būtiski samazināt vienu no lielākajām uzņēmumu izmaksu pozīcijām – rēķinu par patērēto elektrību. Vienlaikus ir svarīgi nepārspīlēt ar taupību darbavietā, kur vairums cilvēku pavada lielāko dienas daļu, tāpēc ir jānodrošina komfortabla darba vide, kas nekaitē veselībai.
Zaļās enerģijas ideja un tēls Latvijā ilgstoši tika bojāti ar obligātās iepirkumu komponentes (OIK) sāgu, kas bremzēja enerģētikas politikas ilgtspējīgu transformāciju. Pagājušā gada dramatiskie notikumi enerģijas tirgū deva tai jaunu elpu, diemžēl steiga, populisms un ilgtermiņa politikas trūkums radīja duļķainu vidi, kurā jau uzradušies "makšķernieki". Šī raksta mērķis ir rosināt pārdomas, diskusiju par enerģētikas politikas mērķiem un risinājumiem, riskiem, izvēlēm un sekām. Šoreiz vairāk ar uzsvaru uz tehnoloģiju izvēli, kā arī siltumenerģijas ražošanu un patēriņu.
Pēdējo gadu laikā uzņēmējdarbības vide, tāpat kā sabiedrība kopumā, saskārusies ar ievērojamām pārmaiņām, no kurām būtiskākās bijušas globālā pandēmija un Krievijas īstenotais karš Ukrainā. Ar to saistīto problēmu risināšanā aktīvi iesaistījušies arī uzņēmēji, tomēr daudziem izšķirīgs bijis tieši valsts sniegtais atbalsts. Ko, sākot jauno gadu ar inflācijas rekordiem un globālās recesijas draudīgajām vēsmām, uzņēmēji gaida no nesen darbu sākušās valdības?
Pandēmijas krīze un Krievijas militārā agresija Ukrainā mainīja Eiropas Savienības un Latvijas izaugsmes trajektoriju. Piegādes ķēžu traucējumi, energoresursu dārdzība un inflācijas kāpums, kā arī globālā pieprasījuma samazināšanās negatīvi ietekmēja Latvijas izaugsmes tempus, apgrūtinot Latvijas atpalicības samazināšanu no Baltijas kaimiņvalstīm, un iezīmēja akūtas budžeta politikas problēmas. Plānojot valsts budžetu, atslēgvārds ir nenoteiktība. Budžets tiek veidots brīdī, kad Latvija slīd recesijā kombinācijā ar inflāciju.
Ir pēta, kāpēc inflācija Latvijā un pārējās Baltijas valstīs ir divas reizes lielāka nekā vidēji eirozonā
Ja vēl neesi reģistrējies, ir.lv reģistrējies šeit vai ienāc spiežot uz sociālo mediju ikonām zemāk.
Aizmirsi paroli?
Ja jau esi reģistrējies, pievienojies šeit.
Piekrītu Pakalpojumu sniegšanas noteikumiem un Privātuma politikai
Piekrītu saņemt izdevniecības jaunumus un satura vēstkopas.
Uz Jūsu norādīto e-pasta adresi %email%, tika nosūtīts apstiprinājuma kods.
Ievadiet kodu
Lūdzi ievadiet saņemto kodu, lai apstiprinātu e-pasta adresi.Mirkli pacietības, lūdzu. Visbiežāk šis kods jums atnāks uz e-pastu uzreiz, tomēr var būt gadījumi, kad tas aizņem vairākas minūtes.
Lūdzu pārbaudiet e-pastu un pārliecinieties, ka ierakstījāt kodu pareizi.Nepieciešamības gadījumā pieprasiet jaunu kodu.
Kļūda. Mēģinat vēlreiz.
Paroles maiņa sekmīga!