Domuzīme - 03. septembris, 2019
Iepazīšanās piedāvājums ir.lv abonēšanai - pirmie trīs mēneši par 3,90 eur/mēnesī.
- Proza
- 01.09.2019.
Mūžīgo vērtību nesējs

- Proza
- 01.09.2019.
Atmiņa un sirdsapziņa

- Proza
- 01.09.2019.
Latvijas karogs


- Proza
- 01.09.2019.
Mūžīgo vērtību nesējs
Augusta Milta vēstījums ir centrēts uz humānisma izkopšanu cilvēkos

- Proza
- 01.09.2019.
Atmiņa un sirdsapziņa
Pagātnes neatrisinātie mezgli un vēstures sirdsapziņas eksāmens. Eseja

- Proza
- 01.09.2019.
Latvijas karogs
Stāsts

- Dzeja
- 01.09.2019.
Barbaram
Liekot kopā mazgabalaino, taču daudzdimensionālo dzejoļu bildi šai publikācijai, tapu noķerta rūpīgi novītās virvītēs. Sāku domāt: kādas ir, teiksim, Elzas Laskeres-Šīleres saites ar mūsdienu erotisko dzeju vai patlabanējo, intonatīvi ar Šīleres aizrautīgajiem tekstiem grūti salīdzināmo feminisma poētiku Vācijā, vai ar dzejas tradīciju viņas mūža nogales mājvietā Izraēlā? Kādā veidā vienu performatīvo līniju nostiepuši Bruno Jaseņskis, nemierīgais futūrists no starpkaru perioda Polijas, un Frančeska Bīrda, dzimusi malaiziete, kuru dēvē par britu performances karalieni? Jautājumu, pieskaroties vienam vienīgam kāda dzejnieka mūža dzejolim, allaž ir vairāk nekā atbilžu.


Maršs
Dzejnieks, rakstnieks, dramaturgs Bruno Jaseņskis (Bruno Jasieński, īstajā vārdā Wiktor Zysman, 1901—1938) bija poļu dzejas enfant terrible. Dažādos laikposmos rakstījis poļu, franču, krievu valodā. Pirmā pasaules kara gadus ar vecākiem pavadījis Krievijā, kur iepazinies un aizrāvies ar Igora Severjaņina, Vladimira Majakovska, Velemira Hļebņikova, Alekseja Kručoniha daiļradi. Pēc atgriešanās Polijā — viens no poļu futūrisma manifesta autoriem. Rīkojis neskaitāmus dzejas vakarus, kas bieži beidzās ar skandālu un pat policijas iejaukšanos. 1925. gadā izbrauca uz Parīzi. Par franču valodā sarakstītās antiutopijas Dedzinu Parīzi publikāciju 1929. gadā viņu izraidīja no Francijas, un viņš devās uz Padomju Savienību. Tur apprecējās ar Annu Bērziņu, kura iepriekš bija laulāta ar PSRS izlūkdienesta vadītāju un spiegu tīkla izveidotāju Jāni Bērziņu. Krievijā Jaseņskis diezgan strauji kāpa pa karjeras kāpnēm, sarakstīja tolaik slavenu socreālistisku romānu Cilvēks maina ādu. Līdzīgi daudziem izciliem kultūras darbiniekiem, 1937. gadā arestēts un vēlāk nošauts.

Jašmaks
Frančeska Bīrda (Francesca Beard,1968) ir malaiziešu izcelsmes britu dzejniece, dramaturģe un performanču māksliniece, viena no īpaši aktīvām un pamanītām 20. gadsimta beigās debitējušām Lielbritānijas performatīvās dzejas pārstāvēm. Rakstījusi lugas BBC Radio, mācījusi radošo rak-stīšanu Vestminsteras Universitātē, uzstājusies vismaz 23 valstīs. Bīrdas projekti aptver dzejas performanci Pēcpatiesības apokalipse un sadarbībā ar režisoru Robu Vatu, komponistu Džetro Kuku un producentu Tomu Makendrū tapušo Konfabulāciju, kurā tiek izzinātas atmiņas un to saistība ar stāstniecību.
