Andra Rubīna vadītā aģentūra Magic, gandrīz 30 gadus darbojoties reklāmas industrijā Baltijas valstīs un arī Eiropā, iemācījusies vēstījumu atbrīvot no visa liekā un pasniegt to kaut simt dažādos veidos
Klausoties, kā reperis ansis Rīgas naktī ieskalda savus un Čaka vārdus «mūsu artērijas ir šīs avēnijas, mūsu asinis ir šī zeme» un iekausē savā tekstā Aspazijas, Vācieša, Skujenieka, Blaumaņa, Čaka dzejas rindas, ir vienalga, kādiem nolūkiem tas radīts. Tie patiešām ir spēka vārdi — tā sauc arī radošās aģentūras Magic pērn izveidoto LMT kampaņu. Kad repera Ozola dziesma Stils tika pārveidota par dziesmu ar saukli «Stils mainās, tekstils paliek» ar aicinājumu lietotu apģērbu nodot pārstrādei, reti kurš piefiksēja, ka tā ir reklāma. Vēl mazāk ierastos saukļus atgādināja centra Dardedze kampaņa Lasi starp rindiņām. Starp lieliem burtiem iespiestie sīksīkā drukā lasāmie vārdi «Man patīk viņa glāsti» vai «Treneris mani mīl» uzdzen šermuļus. Šādā veidā Magic kopā ar Dardedzi aicina atpazīt un ziņot par seksuālu vardarbību. Starp citu, šī kampaņa ieguvusi Baltic Communication Awards 2024 Zelta balvu.
Magic, kas jau gandrīz 30 gadus darbojas reklāmas jomā un ir lielākā radošā aģentūra Baltijā, ir filigrāni izkopusi mākslu atbrīvot vēstījumu no visa liekā tā, lai cilvēkiem paliek prātā tikai būtiskākais. Bet vienlaikus Magic vadītājs Andris Rubīns zelta vērtē tur paša izloloto mācību, ka ikkatram vēstījumam jābūt patiesam un godīgam. «Kādreiz uzņēmumi varēja solīt brīnumus un pat apmuļķot cilvēkus, mūsdienās tas praktiski nav iespējams,» saka Andris. «Kā reiz teica viens no reklāmas klasiķiem, laba reklāma ātrāk nogalina sliktu produktu. Mūsdienās tas notiek vēl ātrāk un vienkāršāk nekā kādreiz.»
To, kā pēdējo 30 gadu laikā ir mainījusies reklāmas industrija, Andra Rubīna vadītais uzņēmums Magic (līdz 2022. gadam Nord DDB) ir izkodis līdz kaula smadzenēm.
Mūžīgais dzinējs
Reklāmas aģentūru, no kuras izveidojies Magic, 1995. gadā nodibināja Latvijas reklāmas nozarē leģendārais Edgars Skulte. Ar Andri viņš iepazinies kā ar klientu pārstāvi — 90. gadu beigās Rīgas Ekonomikas augstskolas absolvents vadīja zivju pārstrādes uzņēmuma mārketinga nodaļu. «Tur strādājot, sapratu, cik maz es patiesībā saprotu,» atceras Andris. Apjautis, ka viņa ambīcijas disonē ar pienākumu spēt par viszemāko iespējamo cenu iegūt augstas kvalitātes mārketinga produktu, viņš 2000. gadā pieņēma Edgara Skultes aicinājumu pievienoties reklāmas aģentūras komandai.
«Mans mūžīgais optimisms,» Andris paskaidro, kas viņam ļāva aģentūrā iejusties kā zivij ūdenī. «Radošajā nozarē tā ir svarīga īpašība, jo nav tā, ka labas idejas dzimst viegli. Bet radošā darba procesā ir neskaitāmi daudz ideju, un dažas ir jānogalina. Optimisms palīdz saskatīt jaunās iespējas un neieslīgt žēlabās par to, ko nav izdevies īstenot.»
Ieguvis labu ekonomisko izglītību un strādājis ražošanas uzņēmumā, Andris ir iemācījies biznesa valodu. Taču vienlaikus, kopš bērnības būdams daudzpusīgs, viņš labi saprotas arī ar radošām personībām, kas strādā kinoindustrijā, dizaina nozarē, popkultūrā. «Reklāma savieno biznesa izaicinājumus ar aizraujošu stāstniecību,» saka Andris. «Varu būt efektīvs tilts starp šīm pasaulēm.» Un vēl viens iemesls, kāpēc viņš ātri un labi iejutās reklāmas nozarē, ir lieliskās komunikācijas spējas. «Es pilnīgi noteikti esmu sociālais dzīvnieks. Uzlādējos saskarsmē ar citiem cilvēkiem.»
Andris Rubīns uzsver, ka aģentūras komanda vienmēr piedomā, lai katrs projekts vai kampaņa uzrunātu pēc iespējas plašāku sabiedrību. Pirms vairāk nekā 10 gadiem, radot Zelta zivtiņas seriālu, aģentūra ierādīja, ka galvenais uzdevums ir izklaidēt, un tikai tad, kad skatītājam ir iepatikušās izspēlētās komēdijsituācijas, uzņēmums iegūst tiesības dažās sekundēs pastāstīt par jaunumiem produktu klāstā vai cenu politikā. Šāda pieeja dažādās kampaņās tiek izmantota atkal un atkal. Ik pa laikam Magic izdodas kādā no projektiem radīt dziesmu, kas pēc kampaņas turpina savu dzīvi. Tā pirms gadiem septiņiem grupa Dziļi violets radīja LMT reklāmas dziesmu Sprīdītis, kas joprojām ir grupas koncertu hits.
«Visgarlaicīgākā diena reklāmas uzņēmumā ir aizraujošāka par rutīnas darba dienu kādā rūpnīcā,» Andris Rubīns paskaidro, kas viņu piesaista reklāmas industrijā. Kopš 2005. gada viņš ir aģentūras vadītājs un komandas mūžīgais dzinējs. Reklāmas industrijā katrs uzdevums esot jauns rēbuss, ko nevar atrisināt ar jau gatavu formulu.
Uzrunāt īstos
Tipisks Magic klients ir kāds no Baltijas valstu uzņēmumiem, puse no aģentūras klientiem darbojas Baltijas valstu mērogā. Pēc aģentūras vadītāja vārdiem, «tas dzīvi padara interesantāku, jo, lai gan esam kaimiņtautas, mēs atšķiramies estētikā, arī tajā, kā jokojam». Gandrīz visos projektos vēstījums jāpasniedz dažādos formātos: gan kā klasiska mediju reklāma, gan kā neparasti eksperimenti, paredzēti dažādiem sociālajiem medijiem un informācijas kanāliem, iesaistot influencerus un performanču māksliniekus. «No vienas puses, tas ir izaicinoši; no otras puses, ārkārtīgi interesanti — visu radīt, likt kopā un tad vērot, kā radītais ietekmē cilvēku izpratni un uzvedību,» saka Andris Rubīns.
Viņš stāsta par kādā pētījumā Lielbritā-nijā atklātu skaitli, kas esot vienlaikus gan biedējošs, gan motivējošs. Pētījumā veikta aptauja, cik daudz pēdējā laika reklāmu cilvēki atceras. Atklājās, ka viņi neatminas 89% no visām pēdējā gada laikā izvietotajām reklāmām. Savukārt no 11% reklāmu, kuras cilvēki atceras, pozitīvi novērtēti tikai 4%.
Magic ir uzņēmusies vairākas aktivitātes, kuru būtība ir veicināt izpratni par to, kas ir labs zīmols un kā to veidot. Pētījumu Brand Capital par Baltijas valstīs ietekmīgākajiem zīmoliem aģentūra Magic gatavo jau 20 gadus. Pēdējos 11 gadus pētījumā iegūtie dati tiek izmantoti, veidojot Baltijas zīmolu topu, kas uzskatāms par vienu no nozīmīgākajiem zīmolu ietekmes mērījumiem Baltijā. «Tas ļauj gan mums, gan visai nozarei iegūt jaunas, interesantas atklāsmes,» secinājis Andris. «Reizi gadā rīkojam arī Baltijas zīmolu forumu, un tajā mēs gan iedvesmojam, gan izglītojam Latvijas un Baltijas mārketinga nozarē strādājošos, iepazīstinām zīmolvadības komandas ar veiksmīgākajiem piemēriem Baltijā un pasaulē.»
Līdzīgs pasākums, kurā dalās pieredzē «pikseļu pavēlnieki, vektoru virtuozi» un citi radošo mākslu meistari, ir Čempionu brokastis. Tajā profesionāļi dalās garšīgos pieredzes stāstos. Eksportējošie uzņēmumi sapulcināti klubā, tagad jau asociācijā The Red Jackets, kurā uzņēmēji audzē eksportspējas muskuļus. «Bijušas daudzas aktivitātes, lai sekmētu kaut kādus procesus Latvijā saistībā ar izglītību vai eksporta zīmola attīstību. Un droši vien, lai es pats iegūtu jaunu pieredzi un nenonāktu situācijā, kad man šajā nozarē vairs nav interesanti strādāt,» secina Andris.
Andris atgādina par vairākiem aģentūras projektiem, kuru mērķis ir bijis izdarīt sabiedrības labā ko patiesi labu. Pirms vairāk nekā 20 gadiem toreizējās Hansabank uzdevumā izveidota labdarības organizācija un platforma Ziedot.lv. «Domājot, kā panākt, lai cilvēki ziedo regulāri, ideja par Ziedot.lv dzima šajā birojā,» saka Andris un atgādina arī par sociālo uzņēmumu Mammu, sadarbību ar krūts vēža labdarības fondu Rozā vilciens, Dod pieci labdarības maratonu, Ukrainas atbalsta kampaņām kopā ar Ziedot.lv, kā arī kampaņu Lasi starp rindiņām. «Šādi projekti dod papildu prieku un motivāciju visai komandai,» saka Andris.
Kā dabūt vislabākos
Uzņēmumi un organizācijas, meklējot sev reklāmas aģentūru, negrib viduvēji labu komandu, kas dara visu. «Viņi grib labākos!» secinājis Andris. Bet noturēt vislabākos vienā aģentūrā neesot iespējams, jo katras jomas speciālisti grib uzturēties līdzīgi domājošo vidē.
Tāpēc 2022. gadā, kad aģentūra atdalījās no ziemeļvalstu reklāmas aģentūras Nord un radīja jaunu zīmolu Magic, tika izveidota sadarbības partneru grupa B40 — tajā ietilpst arī KID Design studija un digitālo risinājumu aģentūra Element Digital, kā arī reklāmas aģentūras paspārnē strādājošā satura studija Play un zīmola konsultāciju aģentūra WIT. «Tagad vairs netiek pasūtīts tikai plakāts un klips, bet gan 40—50, dažreiz pat līdz simtam dažādu komunikācijas formātu, un tie visi jāiedzīvina vienā kampaņā,» Andris skaidro, kāpēc aģentūrai ir šāda ne pārāk vienkārša struktūra. «Sadarbība starp mūsu grupas uzņēmumiem ļauj ātrāk un vieglāk ietekmēt rezultātu visās jomās, ātrāk nonākt līdz labam rezultātam.»
Taču sasniegt plašu auditoriju kļūst arvien grūtāk — ir daudz informācijas kanālu, katrs dzīvo savā burbulī. Aizvien biežāk reklāmā, mārketingā, jaunumu izziņošanai sociālajos medijos un arī dezinformācijai tiek izmantoti mākslīgā intelekta rīki. Andris pārliecinājies, ka ar mākslīgā intelekta rīkiem var radīt labas skices, vizualizācijas, pat dziesmas, efektīvāk programmēt, tātad labiem meistariem tie var kalpot kā labi asistenti. «Bet mākslīgi radītais mēdz izskatīties tik īsts un dzīvs, ka, izmantojot to ļaunprātīgi, var viegli samulsināt cilvēkus, daudz cilvēku. Tādā veidā var ietekmēt politiskus un citus sabiedriskus procesus, un tas ir patiešām jārisina steidzami,» secinājis Andris Rubīns, un viņš iesaka ar mākslīgā intelekta palīdzību radītos produktus marķēt.
Taču viņš nebaidās, ka mākslīgā intelekta rīki aizstās profesionāļus, vismaz ne radošajās industrijās. «Mākslīgais intelekts spēj labi atgremot jau esošas lietas. Patiess radošums ir atklāt kaut ko no jauna vai jaunus savienojumus starp esošām lietām,» paskaidro Andris.
Par aģentūras veiksmes atslēgu Andris uzskata komandu, kurā strādā brīnišķīgi cilvēki. Tiekot apzināti gādāts, lai viņi justos brīvi un atbalstīti. Magic veiksme ir talantos un komandas kultūrā, kurā mēs cits no cita mācāmies. Tas mūs bagātina un ļauj mums būt labā formā,» saka Andris.
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Es joprojām ticu, ka radošums ir spēcīgākais biznesa ierocis un ka radošums izgābs pasauli.»
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Enerģijas tērēšana, sadarbojoties ar partneriem, kuriem nav radošo ambīciju un kuri nav gatavi ieguldīt mārketingā vai kuri vienkārši neuzticas mums kā komunikācijas ekspertiem.»
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Uzstādīt ambiciozus mērķus, lai pašam, komandai un partneriem ir interesanti. Šķiet, ka latviešiem bieži pietrūkst drosmes uzstādīt lielus un grūti sasniedzamus mērķus.»
Pagaidām nav neviena komentāra