Skandināvijas pedagoģijas panākumu atslēga ir bērna vajadzību un vēlmju sadzirdēšana

  • Hanss Jakobs Sunnbijs (Hans Jacob Sundby), Norvēģija
  • 26.02.2024.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Skandināvijas pedagoģiskā pieeja pirmsskolās Latvijā bieži vien tiek minēta kā labās prakses piemērs, tomēr patiesībā panākumu atslēga ir ļoti vienkārša – svarīgākais ir saskatīt un sadzirdēt katra bērna vēlmes un vajadzības, sniegt iespēju mācīties caur spēlēm, radīt drošu vidi un palīdzēt apzināties, ka mācīties var arī no kļūdām.

Diemžēl esmu redzējis pirmsskolas, kurās divgadnieki sēž nekustīgi, uz galda saliktām rokām, bet skolotājs stāv pie tāfeles un ar rādītājkociņu norāda uz uzrakstīto. Ja divgadnieki šādi sēž mācību procesa laikā, tas visticamāk ir baiļu faktors, kas noteikti nepalīdz mācību procesam. Jā, bērni šādā veidā var iegaumēt uz tāfeles vai grāmatā rakstīto, viņi arī to iemācīsies no galvas un atbildēs, kad tas tiks jautāts, bet vai viņi spēs to izprast? Skandināvijas pedagoģija jau no pirmsskolas posma skaidro, ka svarīgākais ir izpratne, kā arī uzsver – katram bērnam jābūt iespējai izteikties, tāpēc mudinām bērnus domāt pašiem un saprast apgūto, ne tikai atkārtot pedagoga teikto. Vēl viena lieta, kas raksturīga mūsu pedagoģijai – pirmsskolas vecuma bērni mācās, izmantojot visas maņas un apkārtējās lietas. Viņi izzina pasauli caur sajūtām un sensoro pieredzi: rotaļājoties, ejot pastaigās, spēlējot spēles u.c.

Pirmajos 5 gados attīstās 80% smadzeņu

Viens no svarīgākajiem kvalitatīvas pirmsskolas izglītības elementiem ir droša vide – gan fiziski, gan emocionāli. Tieši tas, kādā vidē bērns atradīsies pirmsskolas vecumā, lielā mērā noteiks, vai viņš izaugs ar attieksmi “es varu” vai “es nevaru”. Ir cilvēki, kuri vienmēr ir gatavi apgūt kaut ko jaunu, kuri neprot vienu vai otru lietu, taču ir gatavi pamēģināt, parasti šādi cilvēki arī ļoti “pievelk” citus cilvēkus. Un ir tādi, kuri gandrīz jebkuram ierosinājumam atbildēs “es nevaru”, “man nepatīk” un nav gatavi mēģināt neko jaunu. Tas, pie kuras grupas cilvēks piederēs, visbiežāk tiek noteikts pirmajos piecos dzīves gados, kad attīstās 80% smadzeņu, un vēlākajos vecuma posmos to ir ļoti grūti mainīt. Pieauguši cilvēki mēdz gadiem apmeklēt terapeitu, lai pārvarētu bērnībā radītos prāta ierobežojumus. Tieši pirmajos piecos gados izstrādājas tas, cik atvērts bērns būs jaunu lietu apguvei, ar cik lielu vēlmi un motivāciju vēlēsies mācīties arī turpmāk.

Darbs pirmsskolā nav piemērots ikvienam

Būtisks kvalitatīvas pirmsskolas izglītības faktors ir arī attiecība starp bērnu skaitu un pedagogu skaits, tomēr noteicošais ir ne tikai skaits, bet arī spēja sadarboties ar bērniem. Varbūt izklausīsies skarbi, bet uzskatu – ja vēlies strādāt pirmsskolā, ir jāmīl bērni. Šis nav darbs, ko var darīt tikai tāpēc, ka vajadzīga nauda. Esmu runājis ar cilvēkiem, kuri saka, ka viņiem bijusi izvēle – strādāt veikalā un krāmēt preces plauktos, vai strādāt pirmsskolā ar bērniem, un viņi izvēlējušies pirmsskolu. Šādos gadījumos es mudinu tomēr iet un strādāt veikalā - cilvēkiem, kuri neredz atšķirību starp šiem diviem darbiem, nav jāstrādā ar bērniem. Šis darbs nav ikvienam, tas ir darbs tiem, kuri ir gatavi radīt bērniem droši vidi un veidot uzticības pilnas attiecības.

Bērni ir ļoti gudri un lieliski jūt, ar kādām domām pieaugušais ir atnācis pie viņiem. Tajā pašā laikā jauni kolēģi pie mums atnāk no dažādām vietām, arī no jau pieminētā darba veikalā vai kādā citā jomā, galvenais, lai cilvēkam ir vēlme palīdzēt bērniem. Ar katru potenciālo kolēģi mums ir garas sarunas, kuru laikā saprotam, vai mums sakrīt vērtības. Ne vienmēr jāizvēlas pirmais cilvēks, kurš piesakās darbā, pat, ja attiecīgajā brīdī trūkst pedagogu. Atgriežoties pie bērnu un pedagogu skaita attiecības, jāsaka, ka, protams, jābūt pietiekamam skaitam pedagogu, lai varētu radīt nepieciešamo vidi un katram bērnam veltīt pietiekami daudz uzmanības. Daži pedagogi uzreiz atrod kopēju valodu ar bērniem  un spēj radīt nepieciešamo atmosfēru.

Svarīgākais uzdevums ir nodrošināt atbilstošu vidi

Viss, ko esmu apguvis par pirmsskolas izglītības nozīmi, ir krāts vairāk nekā 20 gadus, un es nepārtraukti turpinu pilnveidot zināšanas. Pirmos soļus pirmsskolas izglītības jomā spērām 2002. gadā, bet šobrīd strādājam jau 10 valstīs – vairāk nekā 600 pirmsskolas trīs kontinentos, kas apvieno 30 000 tūkstošus darbinieku un 45 000 bērnu. Atverot pirmās pirmsskolas, redzējām, kādas izvēles nākas izdarīt vecākiem – no vienas puses, apstākļi nereti spiež ātri atgriezties darbā, no otras puses, ir raizes un uztraukums par to, kā jutīsies bērns. Neraugoties uz to, kādā vecumā bērns uzsāk pirmsskolas gaitas (Norvēģijā aptuveni no desmit mēnešu vecuma, Somijā - no viena gada vecuma, AAE - no četru mēnešu vecuma u.c.), mūsu svarīgākais uzdevums ir nodrošināt atbilstošu vidi – drošu, ērtu, mierpilnu un radošu. Diemžēl 20 gadus darbojoties pirmsskolas izglītības jomā, esam redzējuši arī situācijas, kad pirmsskola ir vienīgā vieta, kur bērns var justies droši, kas tikai vairo apziņu, cik būtiska loma ir šim izglītības posmam.

 

Autors ir pirmsskolu tīkla Dibber (Latvijā CreaKids) dibinātājs

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā “Origo” izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā