Atklātā vēstule par Latvijas lauku skolu likteni

  • Ir redakcija
  • 06.02.2024.
Foto - Evija Trifanova, LETA

Foto - Evija Trifanova, LETA

Latvijas Ordeņu brālība (LOB) pievienojas nu jau skaļi paustajiem Latvijas iedzīvotāju protestiem pret mazo skolu slēgšanu Latvijā, kura tiek pamatota ar mērķi, kā

norāda ministre A. Čakša, “panākt, lai augstas kvalitātes izglītība būtu pieejama ikvienam bērnam jebkurā Latvijas skolā. Un, lai šī izglītība būtu izmaksu efektīva, jeb citiem vārdiem, lai mēs, nodokļu maksātāji, nepārmaksātu par to.”

Mēs kā “nodokļu maksātāji” neuzskatām, ka skolu likvidēšana ir pieņemams veids, kādā risināt izglītības kvalitātes un nepietiekamā finansējuma jautājumu. Arguments, ka skolas slēdzamas, jo reģionos samazinās jauniešu skaits (no 1996. gada Zemgalē par 47% un Latgalē - 58%), tikai parāda tuvredzību šādam risinājumam, jo, likvidējot mazās skolas, jauniešu skaits vēl straujāk reģionos samazināsies.

Pirmās lauku bērniem domātās skolas nodibināja Ernsts Gliks 17. gs. otrajā pusē Alūksnes novadā - Alūksnē, Zeltiņos un Veclaicenē. Kopš tā laika līdz pat Latvijas neatkarības atjaunošanai skolu skaits Latvijā ir audzis, bet pēdējo 15 gadu laikā skolu skaits mūsu valstī jau ir samazinājies par vairāk nekā trešdaļu.

Izglītības ministrijas ieskatā skolas, kurās ir maz bērnu, jāatstāj bez valsts finansējuma, kaut Latvijas Satversmes 112. pantā jau 1922. gadā ir ierakstīs, ka ikvienam ir tiesības uz izglītību un valsts nodrošina iespēju bez maksas iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību, un ka pamatizglītība ir obligāta. Latvijas Ordeņu brālība uzskata, ka nedrīkst atbildību par izglītību ar veiklu manipulāciju pārlikt no valsts pienākuma uz pašvaldību pleciem. Iecere nodot skolu “nāves sprieduma” parakstīšanu pašvaldības vadītāju rokām, ir amorāla. Tikpat amorāli ir atstāt bez ievērības faktu, ka bērnu nogādāšana uz tuvāko (dažkārt 25 km attālo) skolu katru dienu nav vienkāršs uzdevums strādājošajiem vecākiem vai arī pašvaldībām – tās visas ir izmaksas, par kurām lēmuma pieņēmēji ministrijā acīm redzami nedomā. Tāpat nedomā arī par to, ka lauku bērniem apmeklēt mākslas un mūzikas skolu vai jebkuras citas nodarbības kļūs neiespējami, jo visu noteiks “transports” vai arī tā neesamība.

Ir cilvēki – ir problēmas, nebūs reģionos cilvēku – nebūs problēmu. Vai tāds ir aprēķins? Bet tādas būs sekas.

Latvijas Ordeņu brālība uzskata, ka ir jāvērtē katras atsevišķas skolas nozīmība konkrētajā teritorijā, jāveicina cilvēku atgriešanās reģionos, jāstimulē lauku vides spēja piesaistīt gudrus un darboties gribošus jaunus cilvēkus arī izglītības jomā, jārada laukos kultūrtelpa. Un to nav iespējams panākt bez skolas, bez cilvēkiem. To nav iespējams panākt bez mērķtiecīgas valsts politikas. Pietiek jau ar sasteigto un, kā redzams, arī sajukumu ienesušo reģionālo reformu, tai tūlīt sekos tikpat nepārdomāta izglītības reforma.

Latvijas Ordeņu brālības biedri visi ir saņēmuši Valsts augstākos apbalvojumus par savu darbu, par savu devumu Latvijai. Šobrīd mēs visi izsakām savu dziļu nesapratni un protestu pret sasteigtajiem un valsts ilgtspējai nedraudzīgajiem lēmumiem. Lūdzam sniegt izglītības un zinātnes ministri rakstisku skaidrojumu Latvijas sabiedrībai par to, kāda būs ilgtermiņa un vidējā termiņa ietekme kaut tikai uz vienu no Latvijas problēmām - depopulāciju, ja tiks realizēts IZM izstrādātajā ziņojumā "Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā" paredzētais, kā noteicošo kritēriju skolu tīkla veidošanā paredzot skolēnu skaitu.

 

Latvijas Ordeņu brālības biedru vārdā,

Domes priekšsēdētājs Juris Griķis

Vēstule pieņemta Latvijas Ordeņu brālības biedru sapulcē 2024. gada 3. februārī, Rīgā.

Biedrība “Latvijas Ordeņu brālība” vieno ļaudis, kas apbalvoti ar Triju Zvaigžņu ordeni, Viestura ordeni, Atzinības Krustu vai ar šo ordeņu Goda zīmi. Kā sabiedriska organizācija tā dibināta 1999. gadā.

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ausma Rozentāle

Valoda, vide un motivācija – kas senioriem palīdz apgūt digitālās prasmes?

Digitālās prasmes ir kļuvušas par ikdienišķu nepieciešamību. Kā saņemam valsts pakalpojumus, kā pierakstāmies pie ārsta vai saņemam medikamentus, kā veicam bankas maksājumus vai pat komunicējam ar tuviniekiem, - tas viss arvien vairāk notiek tiešsaistē. Tomēr OECD dati liecina, ka vairāk nekā puse senioru valstīs ar labu interneta pieejamību joprojām jūtas nedroši digitālajā vidē vai izmanto internetu tikai minimālām vajadzībām.

Viedoklis Pēteris Strautiņš

Kļūst labāk – par IKP izmaiņām šā gada 3. ceturksnī

Kļūst labāk – tā divos vārdos var raksturot šodien publicētos IKP datus. Ekonomikas pieaugums gada griezumā ir sasniedzis 2,5%. Tas nav izcili, taču ārpus pandēmijas svārstību perioda, kad dažkārt iespaidīgu kāpumu radīja saimnieciskās darbības administratīva ierobežošana gadu iepriekš, šis ir labākais rādītājs kopš 2018. gada beigām.

Viedoklis Olavs Rāciņš

Inovāciju temps valsts pārvaldē - kā paātrināt modernizāciju?

Par inovācijām valsts pārvaldē pēdējā laikā tiek diskutēts ļoti plaši, paužot gan ļoti optimistiskus, gan piesardzīgus viedokļus, bet kopumā Latvijā šobrīd tiek īstenota mērķtiecīga valsts pārvaldes modernizācija, ieviešot digitālus rīkus, mākslīgā intelekta (MI) risinājumus un jaunas sadarbības platformas.

Jaunākajā žurnālā