Kamēr pasaules uzmanība ir pievērsta mākslīgā intelekta jaunumiem un rīkiem, strauji mainīgajā digitālajā pasaulē notiek kaut kas, kas šķietami palicis ēnā – trešo pušu sīkfailu (angļu valodā – cookies) pakāpeniska pārtraukšana. Pasaules lielākās tīmekļa pārlūkprogrammas Apple Safari un Google Chrome jau sākušas bloķēt šo sīkfailu atbalstu, kamēr daudzi uzņēmumi, labi apzinoties izmaiņu potenciālās sekas uz biznesa rezultātiem, šo jautājumu nav iekļāvuši aktuālajā dienaskārtībā. Taču ir skaidrs, ka sekas izjutīsim visi.
Pirmkārt, ir svarīgi saprast, kāpēc trešo pušu sīkfaili tiek pakāpeniski atcelti. Jau vairāk nekā 30 gadus tie ir bijuši būtiska digitālā mārketinga ekosistēmas sastāvdaļa, veidojot mērķtiecīgas un personalizētas reklāmas pamatu. Diemžēl nozarē netrūkst arī negodprātīgu spēlētāju, kas vāc un apkopo lietotāju privātos datus bez viņu piekrišanas, rezultātā arvien pieaug bažas par personas datu privātumu, drošību un izmantošanas nolūkiem.
Papildus bažām par personas datu privātumu pieaug arī normatīvais spiediens, kas pieprasa uzņēmumiem nodrošināt savu klientu datu vākšanas un izmantošanas pārredzamību. Pēc Vispārīgās datu aizsardzības regulas (GDPR) stāšanās spēkā 2018. gadā, uzņēmumiem nācās pielāgot savas mājaslapas, informējot vietnes apmeklētājus par sīkfailu izmantošanu un sniedzot iespēju izvēlēties – tos apstiprināt vai noraidīt. Pozitīvi, ka uzņēmēji jau tad parādīja spēju adaptēties un pieņemt jaunos spēles noteikumus, tomēr tagad aktuāls ir jautājums, vai un cik gatavi uzņēmēji ir dzīvei bez trešo pušu sīkfailu atbalsta.
Kā orientēties pasaulē bez sīkfailiem?
Pērnā gada nogalē uzņēmums Adobe veica dažādu pasaules valstu mārketinga vadītāju aptauju[1], lai noteiktu pašreizējo uzņēmumu noskaņojumu attiecībā uz trešo pušu sīkfailu ēras beigām. 70% respondentu atzīst, ka sīkfailu nāve kaitēs viņu biznesam – 10% pieļauj, ka tas varētu pilnībā iznīcināt uzņēmējdarbību, 21% paredz būtisku kaitējumu, bet atlikušie 39% prognozē mēreni negatīvu ietekmi. Lai arī daļa aptaujāto vadītāju saprot, ka pārmērīga paļaušanās uz sīkfailiem ir zaudēšanas stratēģija ilgtermiņā, teju puse uzņēmumu turpina lielu daļu mārketinga budžeta novirzīt aktivitātēm, kuru pamatā ir sīkfailu pārvaldība. Kā iemeslu šādai rīcībai daudzi min steidzamības jeb aktualitātes trūkumu. Šis arī varētu būt iemesls, kamdēļ par izveidojušos situāciju nav notikušas publiskas diskusijas Latvijā.
Labākais veids, kā droši justies pasaulē, kurā vairs nevarēs paļauties uz trešo pušu sīkfailu atbalstu, ir laikus apzināt alternatīvus veidus, kā veidot jēgpilnas attiecības ar klientiem. Pirmais solis būtu sīkfailu riska novērtējums, kas ietver mājaslapā izmantoto sīkfailu analīzi, lai noteiktu, cik ļoti uzņēmuma panākumi ir atkarīgi no trešo pušu sīkfailiem, un vai parādās kādas nepilnības vai neatbilstības datu privātuma noteikumiem. Iegūtā informācija kalpos kā pamats plāna izstrādei par pāreju uz vietni bez sīkfailiem, kas var ietvert dažādas citas lietotāju datu vākšanas un apstrādes metode.
Viens no risinājumiem ir pāreja uz nulles datiem vai pirmās puses datiem (angļu valodā – zero-party un first-party). Nulles dati ir informācija, ko klients pats brīvprātīgi un apzināti izvēlas sniegt zīmolam, piedaloties aptaujās u.tml. aktivitātēs, kamēr pirmās puses datus zīmols apkopo pats, mijiedarbojoties ar klientu tiešsaistē. Arī TRY Dig Latvia komanda pielāgojas tirgus vajadzībām un jau tagad piedāvā uzņēmumiem inovatīvus digitālā mārketinga risinājumus, kas aizsargā uzņēmuma klientu datus drošā un noteikumiem atbilstošā veidā.
Raugoties no patērētāju skatupunkta, lietotāji iegūs vairāk brīvības, bet mazāk personalizācijas, mazinot sajūtu, ka reklāmas “seko” katram mūsu solim. Patērētāji paši varēs izvēlēties, kādu informāciju un datus sniegt uzņēmumiem, kā arī pārtraukt saņemt reklāmas par lietām, kas viņus neinteresē. Te ir vērts apskatīt Beļģijas pieredzi[2], kur vairums mājaslapu pēc GDPR ieviešanas atklāti ļāva lietotājiem pielāgot savus sīkfailus, tādējādi piedzīvojot visaugstāko piekrišanas līmeni. Patlaban šāda prasība ir arī Latvijā, tomēr samērā liela daļa vietējo uzņēmumu, īpaši MVU jomā, to līdz šim nav ieviesuši, nemaz nedodot sev iespēju pārliecināties, ka lietotāji, kuriem ir lielāka kontrole pār saviem personas datiem, biežāk uzticas un atklāj savu informāciju interneta vietnēm. Tas nozīmē, ka uzņēmumiem ir ļoti svarīgi veidot skaidras un klientam saprotamas privātuma politikas, tai skaitā sniedzot iespēju atteikties no savu personas datu sniegšanas.
Apkopojot iepriekš minēto, var secināt, ka atteikšanās no trešo pušu sīkfailiem kaitēs tiem uzņēmumiem, kuri nebūs gatavi ieguldīt ilgtspējīgās un mūsdienīgās datu stratēģijās. Turklāt šāda rīcība var ne tikai mazināt kopējo digitālās nozares konkurētspēju, bet arī apdraudēt daudzu uzņēmumu dzīvotspēju. Labā ziņa ir tā, ka sīkfailu pārtraukšana sniedz iespēju uzņēmumiem veidot ciešākas attiecības ar klientiem. Tas ir īpaši būtiski laikā, kad patērētāji ir kļuvuši apzinīgāki un izvēlas zīmolus, kuri piedāvā pilnīgu kontroli pār klientu datiem. Galu galā sanāk win-win situācija, kur patērētāji iegūst drošības sajūtu par saviem datiem, savukārt uzņēmumi – klientu uzticību, kas veicinās esošo klientu lojalitāti, jaunu klientu piesaisti un visbeidzot – palielinās uzņēmuma ienākumus.
Autore ir TRY Dig Latvia vadītāja
[1] Brands That Rely Too Heavily on Third-Party Cookies are Leaving Money on The Table Today, Risking Long-Term Business Harm (adobe.com)
[2] https://toppandigital.com/translation-blog/what-does-the-end-of-third-party-cookies-mean-for-advertisers/
Pagaidām nav neviena komentāra