Stratēģija Somijas valdības izpildījumā: ko var mācīties Latvija?

  • Elīna Pinto
  • 04.04.2023.
Latvijas un Somijas karogi Rīgas pilī. Foto - Lita Millere, LETA

Latvijas un Somijas karogi Rīgas pilī. Foto - Lita Millere, LETA

Pēc Somijā nupat notikušajām parlamenta vēlēšanām vēlētāju lielāko uzticību ieguvušajām partijām jāizveido valdība un jāvienojas par valdības programmu. Atšķirībā no Latvijas valdības deklarācijām Somijas valdības programmas ir pārnozariskas un tiecas pārvarēt lielus nākotnes izaicinājumus. Jā, tas ir izdarāms arī parlamentārajai demokrātijai raksturīgajā politisko ambīciju troksnī! Jēdzieni “demokrātija” un “publiskais sektors” nav pretrunā efektivitātei un stratēģiskumam.

Mūsu laikmetu raksturo “samudžinātas” jeb “nešpetnas” problēmas (angliski – wicked problems): tās ir kompleksas, savstarpēji saistītas, sniedzas pāri nozaru un ģeogrāfiskajām robežām un veidojas mainīgos apstākļos. To piemēri ir enerģētikas un tehnoloģiskā pārveide, Covid-19 pandēmija, sabiedrības novecošana, pāreja no patērnieciskas uz pietiekamības ekonomiku. Risinot tikai vienu šādas problēmas pavedienu, nereti savelkas vai rodas cits, tā samudžinot spiedīgo problēmmezglu vēl ciešāk.

Somijas valdība šiem lielajiem izaicinājumiem ķērusies klāt ar sistēmisku, stratēģisku pieeju. Tas nav nācies viegli.

Arī Somijas politiskā tradīcija ir veidot sadrumstalotas koalīcijas valdības. Augot koalīcijās iesaistīto politisko spēku skaitam, to prioritāšu iekļaušana valdības darba programmā radīja garus, fragmentētus un grūti pārvaldāmus dokumentus ar simtiem mērķu un uzdevumu. Piemēram, 2011.gadā šādu uzdevumu bija pat 900.

Somijas premjera Juha Sipilä valdība 2015.gadā mainīja šo pieeju, vienojoties par 26 pārnozaru stratēģiskajiem mērķiem piecās politikas jomās un tiem atbilstīgām strukturālajām reformām. Šo reformu ieviešanu koordinēja premjera biroja paspārnē izveidots Valdības stratēģijas departaments. Katra stratēģiskā mērķa izpildei bija izveidota ministru komiteja, kurai bija regulāri jāatskaitās par paveikto. Premjera birojs un Valdības stratēģijas departaments arī regulāri sasauca valdības “vakara sesijas”, lai neformālā gaisotnē risinātu sarežģījumus vai pielāgotu izpildes taktiku reālās dzīves vajadzībām.

Sistēmiskas pārnozaru stratēģijas pieeja tika nostiprināta, 2019.gadā premjeres amatā stājoties Sannai Marinai. Valdības programmas izstrādes procesā tika likta lietā Valdības stratēģijas departamentā strādājošo ierēdņu privātajā sektorā gūtā pārvaldības pieredze.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Valdības izveidošanas sarunu pirmā nedēļa tika veltīta “diagnostikai” – esošās situācijas un izaicinājumu vienotai analīzei.

Tālāk tika noteiktas septiņas pārnozaru stratēģiskās tēmas (balstoties uz sabiedrības izaicinājumiem, nevis uz esošo valsts pārvaldes struktūru!), katrā tēmā tika izvirzīti konkrēti uzdevumi. Šo darbu veica stratēģisko tēmu politiskās grupas, kuru darbību koordinēja Valdības stratēģijas departaments ar nozaru ekspertu ieguldījumu – procesā aktīvi piedalījās aptuveni 200 neatkarīgi eksperti.

Sannas Marinas valdība izvirzīja  četrus galvenos rezultātus: līdzsvarotas finanses, 75% nodarbinātība, izmešu neitralitāte līdz 2035.gadam un samazināta nevienlīdzība. Lai tos sasniegtu, sīkāk noteikti 64 uzdevumi un 70 indikatori.  Katrai stratēģiskajai tēmai tika izveidota atbilstoša parlamentārā komisija un atbildīgo ministru stratēģiskā darba grupa.

Premjeres birojs ar katru ministriju noslēdza stratēģijas nolīgumu, nostiprinot ministra un ministrijas atbildību par valdības programmas īstenošanu.

Zīmīgi, ka stratēģiskās komisijas un grupas turpināja savu darbību, pat neskatoties uz satricinājumiem, ko radīja Covid-19 pandēmija un Krievijas iebrukums Ukrainā – un arī šo krīžu koordinācijai uz noteiktu laiku tika izveidotas īpašas ministru komitejas.

Lai iedzīvinātu stratēģiskos mērķus, Sannas Marinas valdība programmā apņēmās izveidot pasaulē labāko valsts pārvaldi. Tāpat pieņemta valdības publiskās komunikācijas stratēģija valdības darba caurskatāmības un atvērta dialoga nodrošināšanai. To vadījusi skaidra apziņa, cik būtiska kopīgo mērķu sasniegšanai ir sabiedrības uzticēšanās valdībai. Lai krīžu risināšanā nezaudētu kursu uz tālejošajiem vides un sociālās ilgtspējas mērķiem, 2022.gadā veikts valdības darba ilgtspējas izvērtējums, kas deva impulsu atrisināt problēmas tajās jomās, kur vides un sociālajai ilgtspējai svarīgu uzdevumu izpilde kavējās.

Latvijai no Somijas būtu vērts pārņemt sistēmisku, metodisku un vienlaikus pielāgoties spējīgu (agile) pieeju valdības stratēģisko prioritāšu nospraušanai un pārvaldībai.

Latvijā nupat izveidotās ministru komitejas ir tikko sākušas darbu – laiks rādīs, vai tās spēs valdības darbu noorientēt uz būtisku pārresorisku virsmērķu sasniegšanu. Latvijas valdības deklarācijā patlaban iztrūkst skaidru pārnozaru uzstādījumu, taču tas nenozīmē, ka  ministrijas var turpināt strādāt pa vecam.

To neļauj Latvijas starptautiskās saistības, piemēram, klimata jomā. Tās izpildīt varam tikai ar saskaņotu un savstarpēji papildinošu pārnozaru rīcību un katra sektora skaidru līdzatbildību. Vienotas stratēģiskas pieejas trūkums klimata jomā nesīs finansiālas un, iespējams, arī tiesiskas sekas. Pārresorisku sadarbību prasa arī tas, ja vēlamies politikas centrā izvirzīt cilvēku. Šādas pieejas trūkumam var būt augsta cilvēciska cena, piemēram, bērniem ar attīstības traucējumiem tas nozīmē zaudētus kvalitatīvas dzīves gadus.

Somijas pieredze rāda, ka labi vadīts valdības un valdības deklarācijas izveides process ir svarīgs. Strauju pārmaiņu laikā tas ir vienīgais veids, kā nepazaudēties sīkumos, bet gan saglabāt mērķtiecīgu kursu uz sabiedrības lielajām prioritātēm.

 

Autore ir starptautiska pārvaldības jautājumu konsultante, diasporas uzņēmēju, profesionāļu un uzņēmēju kustības #esiLV valdes locekle

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ivonne Linnstade (Yvonne Lindstad)

Vecāki zina, kas ir labākais viņu bērniem, tam jāatspoguļojas arī pirmsskolu politikā

Absolūti lielākā daļa vecāku apzinās, cik svarīga loma bērna attīstībā ir kvalitatīvai izglītībai un drošai, atbalstošai videi. Turklāt, stāsts nav tikai par skolu, tas ir svarīgi no pirmās izglītības pieredzes – pirmsskolas. Tieši vecāki vislabāk pazīst savu bērnu, viņa personības iezīmes un raksturu, spējot izvērtēt, kad vislabāk uzsākt pirmsskolas un kuru bērnudārzu izvēlēties. Ja izvēli nosaka tikai izmaksas vai pašvaldību vai valsts iestāžu noteikumi, pastāv risks, ka tas nebūs labākais iespējamais variants bērna interesēm.

Viedoklis Renārs Deksnis

Kamēr kaimiņi jau operē ar robotiem, Latvija vēl gaida lēmumu – vai atpaliksim modernajā medicīnā?

Pēdējo gadu laikā robotizētā ķirurģija pasaulē ir piedzīvojusi strauju attīstību – šobrīd tā tiek izmantota vispārējā ķirurģijā, ai uroloģijā, ginekoloģijā, torakālajā un otolaringoloģijas jeb ausu, kakla un deguna ķirurģijā.

Viedoklis Edgars Turlajs

Kāpēc Lietuva var, Igaunija varēs, bet Latvija nevar? Bardaks ar kredītsaistību datiem

Eiropas Savienības līmenī ar "patēriņa kredītu direktīvas" starpniecību ir noteiktas vispārīgās prasības, kā kredītu devējiem izvērtēt patērētāju spējas atmaksāt savas kredītsaistības. Līdz ar to, vai un kādas datu bāzes ir obligāti izmantojamas šajā procesā, katra dalībvalsts nosaka pati. Latvijā izveidotā sistēma ir vissarežģītākā Baltijā, jo informācija par personas kredītsaistībām no visiem patērētāju kreditēšanas nozares dalībniekiem faktiski "dzīvo" gan valsts, gan privātās datu bāzēs. Turklāt nevienā datu bāzē nav informācija no visiem nozares dalībniekiem.

Viedoklis Agita Balbārde

Vai ģeopolitiskie satricinājumi ir izslēguši ilgtspēju no dienaskārtības?

Klimata pārmaiņas un ilgtspējīga attīstība pēdējos gados ir bijusi viena no centrālajām tēmām politiskajā un ekonomiskajā diskusijā, taču šobrīd ir vērojama satraucoša tendence – ģeopolitiskie satricinājumi draud izslēgt no dienaskārtības tādus jautājumus kā klimatneitralitātes mērķu sasniegšana, emisiju mazināšana un ilgtspējīgi risinājumi. Svarīgi apzināties, ka ilgtspēja nav īstermiņa kampaņa, tā ir ekonomikas un sabiedrības pielāgošanās realitātei – globāls dabas resursu izsīkums, ekosistēmas degradēšanās un klimata pārmaiņas rada tiešu ietekmi uz mūsu dzīves un biznesa vides kvalitāti.

Jaunākajā žurnālā