Vai elektroauto ar valsts atbalstu paspēs iegādāties visi gribētāji?

Ilustratīvs attēls
Sergejs Romaņuks

Auto industrija visā pasaulē sparīgi pārorientējas uz elektroauto ražošanu un attiecīgi ar elektrību darbināmi spēkrati kļūst arvien populārāki un pieejamāki, un šai tendencei seko arī Latvija. Pie mums pašlaik ir reģistrēti vairāk nekā 2440 elektroauto, kas ir gan daudz, gan maz vienlaikus – atkarībā, ar ko salīdzina. Piemēram, Norvēģijā mēneša laikā tiek reģistrēti vairāk nekā 10 tūkstoši jauni elektroauto, un šo automašīnu kopējā tirgus daļa pārsniedz pusi no visiem reģistrētajiem auto. Latvijā elektroauto tirgus daļa pagaidām ir ļoti maza – apmēram 0,2% no visiem reģistrētajiem auto, taču to skaits divkāršojas katru gadu. Valsts atbalsta programma jaunu vai lietotu elektroauto iegādei sekmēs vēl lielāku šo skaitu uz Latvijas ceļiem. To apliecina arī Swedbank Līzinga dati, kas rāda – šā gada pirmajā ceturksnī iegādāts par 60% vairāk videi draudzīgo auto nekā tajā pašā laika periodā pērn.

Kopumā līdz šim Latvijas autovadītāji pieturējušies pie pārbaudītām vērtībām – salīdzinoši lētas automašīnas ar dīzeļdzinēju. Swedbank pērn veiktā aptauja atklāj – lai arī daudzi apzinās un ņem vērā automašīnas ietekmi uz vidi, “zaļāki” auto līdz šim nebija pircēju dienaskārtībā to cenas dēļ. Valsts atbalsta programma tagad ir kā zāles vismaz daļai sabiedrības, kas domā par auto nomaiņu un redz sevi pie elektroauto stūres. Attiecīgi jauna elektroauto iegādei no valsts tagad var saņemt 4500 eiro, bet  par lietota auto iegādi – 2250 eiro, kas finansējoties ar līzinga palīdzību daļēji vai pilnībā var nosegt pirmo iemaksu. Lai izvēlētais auto atbilstu nosacījumiem, jāņem vērā programmas kritēriji, jo iegādāties ar valsts atbalstu iespējams tikai tās automašīnas, kas būs publicētas Vides investīciju fonda mājaslapas atbalstāmo auto sarakstā[1].

Lai arī šī valsts atbalsta programma ir gan slavēta, gan pamatīgi nopelta, tas tomēr ir vismaz viens solis tuvāk videi draudzīgākam auto parkam Latvijā. Gan Lietuvā, gan Igaunijā valsts atbalsts bija pieejams jau pērn, un tas attiecīgi ļāva šīm valstīm apsteigt Latviju par kārtu videi draudzīgo auto finansēšanā, liecina Swedbank Līzinga dati par pērno gadu. Tā, piemēram, Igaunijā pērn finansēti 1035, Lietuvā – 1071, bet Latvijā – 550 šādi auto. Savukārt līdz ar atbalsta programmas stāšanos spēkā Latvijā, vērojam pastiprinātu iedzīvotāju interesi par jaunu elektroauto iegādei. Ar Swedbank Līzinga palīdzību divu mēneša laikā no valsts atbalsta programmas iegādāti 65 elektroauto un četri ārēji lādējami (plug-in) hibrīdauto. Starp populārākajiem auto modeļi šobrīd ierindojas Nissan Leaf, Hyundai Ioniq/Ioniq 5, KIA e-Niro. Tas ir teju 52% no visiem Swedbank finansētiem videi draudzīgajiem auto ar elektrodzinēju (133 auto) visā pagājušajā gadā kopā.

Te gan jāatzīmē, ka arī elektroauto piegādes pašlaik piedzīvo pamatīgu sastrēgumu jeb ilgākus jaunu auto piegādes termiņus, kas tagad atsevišķiem modeļiem var ilgt līdz pat gadam un atsevišķiem modeļiem arī ilgāk. Ja 2020. gadā laikus pasūtīta auto piegāžu problēmas bija saistītas ar pandēmijas radītiem ierobežojumiem un pusvadītāju trūkumu, šobrīd izaicinājumus pastiprina karš Ukrainā.

Vairākiem lieliem Eiropas auto ražotājiem daļa rūpnīcu atrodas Ukrainas un Krievijas teritorijās, kur kara darbības un sankciju dēļ dažādu komponenšu ražošana ir apturēta.

Tāpat arī lielāko apjomu no elektroauto bateriju ražošanai nepieciešamā niķeļa pasaulei līdz šim nodrošinājusi Krievija. Ražotājiem nepieciešams laiks, lai pārkārtotu savu ražošanas procesu un nodrošinātu ātrāku jauno auto piegādi, taču visi ražotāji operatīvi meklē risinājumus, lai pēc iespējas ātrāk atgrieztos pie plānotajiem ražošanas un piegāžu termiņiem. Tāpēc, ja vien lēmums par labu jauna auto iegādei jau ir pieņemts, gan valsts, gan auto tirgotāju pārstāvji ieteikuši nekavēties ar auto rezervāciju salonā. Tādējādi ne tikai nodrošināsieties, ka auto piegādās termiņā, kamēr vēl valsts atbalsta programma būs pieejama (tā ir aktīva šobrīd līdz 2023. gada 31. decembrim), bet arī savlaicīgi zināsiet sava auto cenu, kura, kā apliecina auto tirgotāji, netiks mainīta pēc rezervācijas līguma noslēgšanas.

Samazinoties elektro automašīnu cenai un paplašinoties uzlādes vietu skaitam, tie biežāk nokļūst potenciālo pircēju redzeslokā, jo vides faktors cilvēkiem kļūst aizvien svarīgāks. Jāņem vērā arī tas, ka pagaidām praktiski neeksistē lietotu elektro automašīnu tirgus, kas veidosies līdz ar šo automašīnu skaita pieaugumu. Taču jau tagad ar valsts atbalstu iespējams izvēlēties starp 364 dažādiem auto modeļiem, iegādājoties to no 58 apstiprinātajiem auto tirgotājiem. Tāpat arī uzlāžu staciju skaits ik gadu palielinās, un ērti ar elektroauto varam pārvietoties ne tikai lielpilsētās, bet arī pārbraucienos pa visu Latviju. Pat neskatoties uz augošajām elektroenerģijas cenām, jāatceras, ka arī degvielas cenas turpina augt, tāpēc, kā apstiprina arī elektromobilitātes eksperti, pārvietošanās ar elektroauto ikdienā izmaksā teju četras reizes lētāk, nekā pārvietošanās ar tādas pašas jaudas iekšdedzes dzinēja auto.

Redzam, ka cilvēki par katru nākamo auto ir gatavi tērēt vairāk nekā par esošo. Tas liecina, ka pamazām Latvijas autoparka kvalitāte uzlabosies, tirgū ienāks jaunākas automašīnas ar videi draudzīgākiem dzinējiem. Taču, ņemot vērā, ka transporta nozare ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju avots Latvijā un rada vidēji 29% no kopējām emisijām, ir skaidrs, ka bez aktīvas valsts iesaistīšanās arī turpmāk šos rādītājus samazināt nebūs iespējams un tas prasīs laiku.

 

Autors ir Swedbank auto finansēšanas jomas vadītājs

1 Eiropas Parlamentā atbalsta priekšlikumu no 2035. gada aizliegt tirgot jaunus auto ar iekšdedzes dzinēju | Kursors.lv

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu