Kā virtuālajam asistentam iemācīt cilvēcību?

  • Kaspars Kauliņš
  • 26.05.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Mēs dzīvojam pieredzes ekonomikas laikmetā, kur organizāciju vai uzņēmumu veiksme atkarīga no tā, cik apmierināti ir viņu klienti. Cilvēki grib būt uzklausīti 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā un lai klientu atbalsta centrs pie viņu problēmas sāktu strādāt momentāni.

Laiks, kad bija pieņemami likt klientam ilgi gaidīt telefonsarunu ar operatoru, ir aizgājis. Tāpēc tagad arvien vairāk uzņēmumu, kuru ikdienas darbs saistīts ar regulāru klientu apkalpošanu, izvēlas ieviest virtuālo asistentu jeb čatbotu. Tā pamatuzdevums ir atbrīvot speciālistus no rutīnas darbiem, lai viņi varētu veikt intelektuālākus un radošākus darbus. Čatboti var palīdzēt tādos vienkāršos uzdevumos, kā sniegt informāciju, atbildēt uz biežāk uzdotajiem jautājumiem un palīdzēt atjaunot lietotāja paroli. Tāpat arī sniegt personalizētu servisu – informēt par rēķinu apmaksas stāvokli, tarifu izmaiņām, palīdzēt izsekot sūtījumiem un risināt citus individuālus jautājumos.

Viens no interesantākajiem un sarežģītākajiem Tildes virtuālo asistentu risinājumiem tapis sadarbībā ar Eiropas Kosmosa aģentūru. Tās rīcībā atrodas ārkārtīgi daudz informācijas no kosmosa misijām, satelītiem, teleskopiem un citiem izpētes projektiem. Jauniem pētniekiem nav viegli izdomāt, ko un kā šai milzīgajā datubāzē meklēt. Tādēļ uzbūvējām virtuālo asistentu platformu un kopīgi izveidojām vairākus sarunbotus. Viens no tiem palīdz jaunajiem zinātniekiem – pētnieks čatbotam izstāsta, ko viņš pēta vai kas ir viņa pētījuma objekts, un sarunbots palīdz pētniekam noformulēt pieprasījumu datubāzei.

Latvijas organizācijās ieviestie labākie virtuālie asistenti var palīdzēt apstrādāt 30-40% no visiem klientu pieprasījumiem.

Latvijas Uzņēmumu reģistra virtuālais asistents Una, kas bija pirmais čatbots valsts pārvaldē ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā, apstrādā 35% no visos kanālos ienākošo pieprasījumu kopējā skaita. Starp citu Latvijas Universitātes Inovāciju centrs LUMIC piedāvā studentiem veidot LU čatbotu. Jārēķinās ar to, ka pašlaik virtuālie asistenti pārņem salīdzinoši vienkāršo jautājumu risināšanu, kur nevajag izdomu un citas cilvēciskas īpašības, taču to lietojums un arī varēšana strauji attīstās.

Kopā ar Latvijas Universitātes pētniekiem strādājām pie jautājuma, kā iemācīt virtuālajam asistentam atpazīt cilvēka emocijas rakstītā tekstā un balss saziņā, un kā uz tām attiecīgi reaģēt. Tas nozīmē, pirmkārt, iemācīt atslēgas vārdus, kas liecina par cilvēka noskaņojumu – rakstītā tekstā tie var būt lielie burti, vairākas izsaukuma zīmes, pareizrakstības kļūdas, reakcijas laiks un tamlīdzīgi. Arī cilvēka balss ir interesants informācijas avots, kas liecina par runātāja emocionālo stāvokli. Taču ar to nepietiek, jo cilvēks ir dzīva būtne ar pastāvīgi mainīgu emocionālo stāvokli un pat ļoti spēcīgas emocijas var izpausties atšķirīgi, piemēram, ar smiešanos izmisuma momentos un raudāšanu aiz liela prieka. Savukārt, otrs izaicinājums ir uzbūvēt sarunbota dialogu atbilstoši cilvēcīgai sarunas gaitai, veidojot dažādus dialoga scenārijus atkarībā no lietotāja paustajām emocijām. Tāpat sadarbības ar LU projektu ietvaros esam pētījuši balss sintēzi jeb kā iemācīt virtuālajam asistentam izteiksmīgo runu, lai padarītu tā sacīto cilvēcīgāku. Cilvēcisko saskarsmi nebūs iespējams izslēgt pavisam, mēs varam tikai strādāt pie tā, lai padarītu sarunu ar virtuālo asistentu pēc iespējas patīkamāku un līdzīgu reālai saziņai ar cilvēku.

Pašlaik kopā ar sešām Latvijas Universitātes studentu komandām izstrādājam universitātes virtuālo asistentu. Studenti no dažādu zinātņu fakultātēm pie tā strādā jau vairākus mēnešus. Pa šo laiku komandas apguvušas pamatzināšanas, bet pašlaik nodarbojas ar čatbota trenēšanu jeb apmācību. Jau nākamajā mācību gadā virtuālais asistents palīdzēs Latvijas Universitātes reflektantiem, studentiem un ikvienam citam interesantam atrast informāciju un tikt galā ar citiem ar studijām saistītiem jautājumiem.

Savukārt Latvijas Universitātes Jauno tehnoloģiju un inovāciju dienu ietvaros šogad vienā no trim Inovāciju dienām Digitālais es diskutējām par to, vai virtuālajam asistentam piemīt sava identitāte. Skaidrs, ka virtuālajam asistentam var piemist tikai tās īpašības, kādas, to veidojot, nosaka cilvēks. Jāatceras, ka jebkura virtuālā asistenta izstrādē būtiski izveidot precīzus dialoga scenārijus, atbilstoši sarunbota lietojuma mērķim.

Domājot par nākotni, mēs aktīvi strādājam pie tā, lai ar tehnoloģiju palīdzību nodrošinātu virtuālo palīgu lietotājiem labu un izcilu saziņas pieredzi, tajā skaitā arī izjūtu līmenī. Tas nepavisam nav vienkārši, un būs nepieciešams vairāku gadu nopietns darbs, lai piedāvātu klientiem sarunbotus, kas māk pielāgoties otras puses emocijām sarunas gaitā. Bet progress neapstājas. Un mēs arī ne.

 

Autors ir LU Inovāciju centra LUMIC projekta Inovāciju pēcpusdienas virtuālo asistentu eksperts

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā