Starpdisciplināras izglītības sastāvdaļas: pamata + jaunās + sociālās prasmes

  • Klaudio Rivera
  • 08.12.2021.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Saskaņā ar Pasaules ekonomikas foruma datiem, Covid un automatizācijas dēļ 84% darba devēju paātrinās darba procesa digitalizāciju un līdz 2025. gadam mainīsies 40% no vissvarīgākajām darba tirgū nepieciešamajām prasmēm.

Vienkārši sakot - darba tirgus radikāli mainās. Ja mēs vēlamies, lai jaunā paaudze jūtas droši un spētu pielāgoties, mums viņiem jāpiedāvā pamatprasmju kopums (inženierzinātnes, uzņēmējdarbība, zinātne), jaunu prasmju kopums (jaunas tehnoloģijas, piemēram, modernas programmēšanas valodas) un spēcīgs sociālo prasmju kopums, piemēram, komandas veidošana, līderība un kritiskā domāšana.

Starpdisciplinaritāte izglītībā

Starpdisciplinārā izglītība ir globāla tendence vadošajās pasaules universitātēs, kuras mērķis ir veicināt studentos spēju risināt sarežģītas problēmas no dažādu disciplīnu viedokļa.

Mēs dzīvojam digitālajā laikmetā, un tāpēc organizācijas piedzīvo radikālas pārmaiņas, jo jaunās tehnoloģijas piedāvā vēl nebijušus izaicinājumus un iespējas. Vienkārši sakot, uzņēmumi maina uzņēmējdarbības veidu, to, kā ražo produktus, kā tos izplata utt. Šīs izmaiņas nozīmē, ka uzņēmumiem ir vajadzīgi dažādi prasmju kopumi starp darbiniekiem un, jo īpaši, darbinieku spēja attīstīties. Jaunā ekonomika prasa darbiniekus ar radošāku un kritiskāku domāšanu un, protams, pieņemamu tehnisko prasmju līmeni, piemēram, programmēšanu, finansēm, datu analīzi utt.

Starpdisciplinaritāte darba vidē

Darba vidē ļoti noderīga ir prasme uz lietām raudzīties plašāk. Apskatīsim, piemēram, TietoEvry pieredzi. Kādā Riga Business School iniciētā sarunā ar TietoEvry HR vadītāju Antru Lazdiņu saklausīju vērtējumu, ka TietoEvry darbinieki ir eksperti savā jomā, taču viņiem bieži vien ir attīstītas prasmes arī jomās, kas ikdienā viņu darbu skar mazāk. Starpdisciplinaritāte arvien biežāk ienāk jebkura darbinieka ikdienā, un spēja pārvaldīt vairākas jomas teicami noder, radot pievienoto vērtību.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Sarunā ar Riga Business School Antra Lazdiņa minēja, ka nākotnē no potenciālajiem un esošajiem darbiniekiem tiks sagaidīta spēja būt ne tikai savas jomas ekspertiem. Pēc Antras Lazdiņas teiktā, augsti tiks novērtētas tādas prasmes kā analītiskā un kritiskā domāšana, komunikācijas prasmes, empātija, spēja apieties un ātri adaptēties darbā ar dažādām tehnoloģijām. Starpdisciplinaritāte dod iespēju jau studiju laikā pievērsties vairāk nekā vienam virzienam, kurā attīstīt savas prasmes un pilnveidoties.

Lai arī Latvijā ir salīdzinoši zems bezdarba līmenis, īpaši Rīgā, starpdisciplinaritāte palīdz topošajiem un esošajiem darba ņēmējiem sagatavoties tam, lai ienāktu darba tirgū ar viegli adaptētām un pielietojamām prasmēm.

Nākotnes darba tirgus būs mainīgs un nenoteikts, taču spēja šādā tirgū orientēties un raudzīties plašāk būs noderīgas prasmes. Tiem, kuri vēlas teoriju papildināt ar problēmsituāciju risināšanu, kā arī meklēt saikni starp dažādām tēmām, svarīgi pētīt iespējas apgūt starpdisciplinārās studiju programmas.

Kā starpdisciplinaritāti izglītībā ieviest praksē?

Pirmkārt, nepārtraukti izaicināt studentus ar reālām problēmām un projektiem. Rezultātā viņi apgūst ne tikai teoriju, bet arī to, kā to izmantot reālu un sarežģītu problēmu risināšanai.

Otrkārt, studenti tiek pakļauti dažādu jomu disciplīnām, un mācībspēkiem jākoordinē mācību priekšmeti, cenšoties piedāvāt saikni starp tēmām.

Treškārt, studentiem ir jāpraktizē prasmju kopums visos uzdevumos, piemēram, projektu vadība, problēmu risināšana un prezentācijas prasmes.

Šāda pieeja dod plašas iespējas. Šobrīd Riga Business School jau trešo gadu pieejama starptautiska bakalaura programma, kas apvieno IT un līderības programmas. Šīs programmas rezultātā  jauniešiem tiek nodrošināts IT prasmju (programmēšanas valodu, tīklu veidošanas, AI) un biznesa prasmju (grāmatvedības, stratēģijas, datu analīzes) sajaukums.

Vai Latvijā pietiek pasniedzēju, kuri var mācīt starpdisciplinārus priekšmetus?

Patlaban Latvijā trūkst pasniedzēju ar pieredzi starpdisciplināru priekšmetu pasniegšanā. Šī problēma ir jārisina, un tiek sperti pirmie soļi. Lai risinātu šo problēmu tieši informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozarē, Izglītības un zinātnes ministrija ir piešķīrusi valsts budžeta līdzekļus inovatīvas studiju programmas izveidei. Programmas ietvaros atlasītajiem pasniedzējiem tiek nodrošināta iespēja kvalifikācijas paaugstināšanas nolūkā studēt Ņujorkas štata Bufalo universitātē. 14 pasniedzēji jau ir apguvuši šo saturu un vēl 22 pasniedzēji pašlaik ir Bufalo līdz decembra otrajai pusei, lai stiprinātu Latvijas mācībspēku digitālo kapacitāti. Šādas apmācības jāturpina un jāveido augsta līmeņa pasniedzēju grupas Latvijas augstskolās un zinātniskajās institūcijās.

 

Autors ir Riga Business School direktora vietnieks, bakalaura programmu direktors

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Intars Miķelsons

Pirms uzticies, pārbaudi!

Uzņēmējdarbība vienlaikus ir gan dinamiska un aizraujoša, gan arī riskanta. Saskaņā ar Uzņēmumu reģistra datiem Latvijā darbojas gandrīz 200 tūkstoši uzņēmumu, tikai aptuveni divas trešdaļas no tiem iesniedz gada pārskatus, bet vēl mazāk ir tādu, kuros ir reģistrēti darbinieki. Tas rada sarežģījumus atrast patiešām uzticamus klientus un sadarbības partnerus.

Viedoklis Jorens Liopa

Vai valsts digitālo pakalpojumu pārvaldība ir drošās rokās?

Eiropas valstu pieredze un OECD (Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija) jaunākie pārskati nepārprotami apliecina — ilgtermiņā digitālās pārvaldības efektivitāti nosaka trīs savstarpēji cieši saistīti virzieni: vienota koordinācija, kompetence un drošība. Tās valstis, kuras šos principus ievieš konsekventi, spēj efektīvāk izmantot resursus, nodrošināt augstāku infrastruktūras drošības līmeni un ieviest kvalitatīvus, uz iedzīvotāju vajadzībām vērstus digitālos pakalpojumus.

Viedoklis Romans Djakons

Kā spēcināt Latvijas izglītības sistēmas konkurētspēju?

Pēdējā laikā daudz tiek runāts par veidiem, kā stiprināt Latvijas augstākās izglītības konkurētspēju, jo pastāv riski, ka Latvija kā valsts var zaudēt augstākās izglītības jomu. No vienas puses – Latvijas jauniešu kļūst mazāk, no otras puses – arvien vairāk no tiem dažādu iemeslu dēļ izvēlas studēt ārvalstīs. Es uzskatu, ka izglītības konkurētspējas stiprināšana ir jāsāk jau vidusskolā, jo spēcīga vidējā izglītība ļaus mums noturēt gan vairāk studentus Latvijā, gan cels kopējo izglītības līmeni.

Viedoklis Aivars Kagainis

Vai patvaļīga būvniecība Latvijā ir regulāra prakse?

Latvijā joprojām daudzi būvniecības projekti tiek īstenoti pēc principa “mans īpašums - darīšu, kā gribu”. Šāda prakse ir ļoti izplatīta, un tās sekas redzamas gan privātajos īpašumos, gan publiskajos objektos. Būvdarbi tiek uzsākti bez projekta, bez saskaņošanas un bieži arī bez būvatļaujas.

Jaunākajā žurnālā