Ejam uz miljardu!

Dāvis Siksnāns. Foto — Reinis Hofmanis
Anda Burve-Rozīte
Print Friendly, PDF & Email

Uzņēmuma Printful vadītājs Dāvis Siksnāns panācis, ka latviešu lielākais e-komercijas bizness veiksmīgi strādā divos kontinentos un strauji paplašinās

Vēl tikai pirms desmit gadiem Dāvis Siksnāns mācījās vidusskolā un mēģināja izšķirties starp divām jomām, ar ko vēlējās saistīt savu karjeru, — starptautisko politiku un IT. Palika pie IT, kam ar lielu interesi bija pievērsies jau 13 gadu vecumā. 

Dāvis sāka savu profesionālo izaugsmi Draugiem Group kā IT administrators. Pateicoties vēlmei ātri mācīties, apgūt jaunāko informāciju globālajā biznesa vidē un drosmīgi izmēģināt jaunas iespējas, drīz no uzņēmuma īpašniekiem saņēma iespēju strādāt pie pirmā eksperimentālā biznesa. Dāvis sevi ātri pierādīja un 2013. gadā kopā ar pieredzējušo uzņēmēju Lauri Libertu izveidoja Printful — apdrukāšanas, šūšanas un piegādes ārpakalpojumu uzņēmumu. 

Printful strādā pēc pasūtījuma, piedāvā klientiem integrāciju ar e-komercijas platformām, piemēram, eBay, Amazon, Shopify, Etsy, WooCommerce, Weebly. Uzņēmums strādā Eiropā, Ziemeļamerikā, Meksikā, tam ir partneri arī Austrālijā un Japānā. 

Printful jau pārdevis preces gandrīz pusmiljarda dolāru vērtībā un straujiem soļiem izaugsmi turpina.

Intervijā Dāvis Siksnāns vēta savas karjeras svarīgākos pieturpunktus un atklāj pārmaiņas gan uzņēmēju jaunās paaudzes domāšanā, gan sabiedrības pirkšanas ieradumos.

Savulaik Draugiem Group, jūsu uzņēmuma māteskompānija, bija ļoti populārs sociālais tīkls Latvijā, bet to aprija feisbuks. Taču Draugiem izdevās biznesu pārformulēt un turpināt veiksmi. Kas nosaka to, vai uzņēmējam izdodas uztaustīt jaunas iespējas?
Nemitīga mēģināšana attīstīt jaunas biznesa idejas. Pēdējo 16 gadu laikā Draugiem Group izmēģinājis vairāk nekā simt dažādu biznesa ideju. Vairāk nekā desmit darbojas aizvien, tās var apskatīt uzņēmuma mājaslapā. Tātad — mēģināt. 

Draugiem.lv aizsākās 2004. gadā. Jau pēc diviem gadiem radās Mapon, ko toreiz sauca Izseko. 2020. gadā paziņojām, ka rekrutēsim cilvēkus jaunam departamentam Printful Bits, kur arī sāksim pavisam jaunas biznesa idejas. 

Kā atrast jaunas idejas? Regulāri jāvēro pasaule apkārt, daudz jālasa — žurnāli, internets, jāklausās podkāsti. Virkne biznesa ideju Draugiem Group ir radušās, risinot savus projektus.  Arī Printful tā radās pirms septiņiem gadiem. Mūsu toreizējam biznesam Startup Vitamins vajadzēja tieši tādu servisu, kādu Printful sniedz. Tā radās arī DeskTime un citi mūsu biznesi.

Printful sākums ar printeri īpašnieka guļamistabā ir mīts, vai tā tiešām sākāt?
Stāsts sākās ar to, ka Draugiem Group dibinātājs Lauris Liberts pirms vairāk nekā desmit gadiem aizbrauca uz ASV ar domu sākt biznesus tur. Tika sākti un izmēģināti vairāki, pirms nonācām pie drukas. Pirms Printful tika apdrukāti produkti Startup Vitamins — tie bija iedvesmojošu citātu plakāti. Lauris toreiz dzīvoja Kalifornijā, un brīvajā istabā viņa mājā tika novietots printeris — ar to drukāja. 

Printful sākās, jo kādā brīdī Laura istaba vairs mēroga ziņā neatbilda biznesa plāniem apdrukāt apģērbus, vislielāko produktu kategoriju pēc pārdotā apjoma e-komercijā. Meklējām uzņēmumu, kurš to darīs, tas bija 2012. gadā. Tādi uzņēmumi eksistēja, bet neviens nebija mūsu prasībām atbilstošs — ar kvalitāti, ātrumu un iespēju automātiski integrēties ar vienu no pasaulē pazīstamākajām e-komercijas platformām Shopify. Tāds bizness toreiz neeksistēja, kurā būtu visas trīs komponentes. Tāpēc nolēmām tādu radīt paši. Domājām — ja jau Startup Vitamins ir šāda vajadzība, tad būs arī citiem! 

Kā vēlāk pierādījās, simtiem tūkstošu citu. Toreiz Shopify platformā bija simt tūkstoši aktīvu veikalu, mūsu Startup Vitamins bija viens no tiem. Tagad šādu veikalu varētu būt jau pusotrs miljons, un tas ir tikai Shopify platformā, nerunājot par pārējo e-komercijas pasauli.

Šis laiks daudzām biznesa nozarēm ir ļoti ātrs. Vai izaicinājums ir neskriet notikumiem pakaļ, bet būt tiem jau priekšā?
Strādājot jau padsmit gadus e-komercijā un IT nozarē kopumā, man tas liekas pilnīgi normāli. Tas nav grūti, bet dabiski. Pandēmijas laiks ir interesants ar tendenci, kas bija jau iepriekš, bet tagad paātrinājusies: spēcīga migrācija uz e-komerciju. ASV e-komercijas dati rāda, ka viņi sāk tuvoties tam, kur Ķīna jau bija pirms vairākiem gadiem. Jā, tāpēc man nav bail no tāda izaicinājuma, tas ir tikai normāls.

Ko klienti masveidā grib pandēmijas laikā, vai ir kas zīmīgs?
Vairākas tendences. Mēs pārsvarā apdrukājam apģērbu — masveidā grib sejas aizsegus. Pavasarī to sākām, jau toreiz tā bija milzīga tendence.  Pavasarī mums bija Losandželosas ražotne, kas ražoja tikai maskas, neko citu . Tā ir aizvien. Vēl arī viss ar attālināto strādāšanu saistītais. 

Pandēmijā pieauga pieprasījums pēc dažādām biznesa idejām — ko var darīt attālināti, no mājām. Tajā pašā laikā cilvēkiem samazinājās citi papildu ienākumu avoti, piemēram, darbs Uber šoferiem vai īres bizness airbnb. Cilvēki gravitēja uz biznesiem un darbiem, ko var darīt attālināti. Ja var pārdot sejas maskas Etsy, to sāka darīt.

Vai uz ASV vēlēšanām varējāt ar savu biznesu mērīt sabiedrības emocionālo temperatūru un prognozēt iznākumu pēc tā, ko cilvēki vēlējās drukāt?
Dažādi drukas produkti, lai izteiktu atbalstu politiskām idejām, bijuši vienmēr. Daudz populārāki tie kļūst vēlēšanu gados. Mēs to redzējām pirms četriem gadiem — tās bija pirmās vēlēšanas, kopš Printful sāka strādāt ASV. Mēs atbalstām drukāšanai dažādus produktus. Taču mums kā uzņēmumam ir jāieņem pozīcija. Klaji diskriminējošu, naidu veicinošu saturu mēs nedrukājam. Šī politika ir publicēta mūsu mājaslapā. Šogad palielinājās drukas saturs, kas bija jābloķē. Mums ir vesela komanda, kas izvērtē šādus gadījumus un bloķē naida kurināšanu. 

Tas ir princips visā nozarē: mūsu partneri Shopify, Etsy, Amazon arī regulāri pieņem lēmumus, kāds saturs drīkst atrasties viņu pārdošanas platformās. Pamatā mēs bloķējam intelektuālo tiesību pārkāpumus, bet ir arī gadījumi, kas saistīti ar politiku.

Uz ASV prezidenta vēlēšanām iznāca Sašas Barona Koena melnā komēdija par ASV sabiedrību Trampa laikā Borats 2. Kādā filmas epizodē galvenais varonis konditorejā vēlas uz tortes ar putukrējumu uzdrukātu naida runu — pie tās viņš arī tiek. E-komercijas pasaulē netiktu?
Pirms dažiem mēnešiem, kad bija Black Lives Matter protesti, daudzi zīmoli, ieskaitot Apple, kas tradicionāli ievērojuši neitrālākas pozīcijas, izrādīja skaidru attieksmi. Arī Printful ziedoja organizācijai, kas saistīta ar Black Lives Matter. Tā bija atšķirība no daudziem iepriekšējiem gadiem — liela daļa ASV biznesu ieņēma skaidru pozīciju, parādīja, ko viņi atbalsta.

Lielā mērā Printful aizvien strādā Latvijā. Kāpēc tas ir izdevīgi?
Latvijā strādājot, ir virkne ieguvumu, to skaitā darbaspēks ļoti labā profesionālā kvalitātē. Esmu priecīgs, ka mums izdevies atrast jau vairāk nekā 500 profesionāļu mūsu komandai. 

Runājot ar jaunuzņēmumiem un tehnoloģiju uzņēmumiem ASV, tie aizvien vairāk sākuma fāzē izvēlas tehnoloģiju personālu no Austrumeiropas, jo viņiem ir ļoti grūti konkurēt par labu vietējo tehnoloģiju personālu — tos bieži vien jau paņēmušas lielās kompānijas Google, Apple, Amazon. To arī mēs redzam: rekrutēt labus darbiniekus ASV būtu daudz grūtāk. Latvijā un Eiropā to izdarīt ir vieglāk. 

Latvijā ir ļoti izdevīgs arī kopējais nodokļu ietvars — OECD bijām otrajā vietā pēc Igaunijas. Mums pat konsultanti ir vaicājuši — kāpēc nedarāt vēl vairāk Latvijā? Esam vietējie, un daudz kas notiek vieglāk, ātrāk. Kaut vai sadarbība ar valsts iestādēm. Piemēram, VID — stundas laikā jautājums atrisināts, kamēr ASV tas būtu ļoti, ļoti ilgi. 

Mazai valstij ir lieli plusi, daudz kas notiek ātrāk, vieglāk, efektīvāk. Tam ir arī mīnusi: ļoti specifisku jomu speciālistus šeit atrast grūtāk, jo ir mazāk lielu uzņēmumu. Tas nozīmē, ka mums, darbā pieņemot cilvēkus, viņi arī jāapmāca. ASV lielajā tirgū ļoti specifisku speciālistu var viegli atrast.

Kāpēc Latvijā nepaplašināties vēl vairāk, kā sacīja konsultanti?
Paplašināmies! Mēs esam dubultojuši Latvijas darbinieku skaitu. Globāli pasaulē 1400, no tiem vairāk nekā 500 Latvijā. Šis skaitlis strauji mainās, jo attīstāmies. Gandrīz visu Printful lielo departamentu vadītāji ir Latvijā. Tā kā visvairāk mūsu klientu ir tieši ASV, viņu darba ikdiena ir vairāk nobīdīta uz vakara stundām, jo katru vakaru jāsazvanās ar ASV. Tas jādara arī man.

Vai Latvijā jums nav sajūta kā zilonim starp pelēm — nav jau mums ļoti daudz to lielo, starptautiski strādājošo uzņēmumu?
Jā, Latvijā varbūt nav tik daudz lielu tehnoloģiju uzņēmumu, bet ir labi un gudri cilvēki, kuriem palūgt padomu. Es uzturu kontaktus ar citu Latvijas tehnoloģiju uzņēmumu vadītājiem. Neraugoties uz dažādiem izmēriem, vienmēr apmaināmies idejām un ieteikumiem. Mēs sākām biznesu Latvijā un Amerikā. Kad sākām izplesties uz citām valstīm — Kanādu, Meksiku, Spāniju —, lūdzu padomu citiem mūsu nozarē Latvijā, kā viņi izveidoja, piemēram, pārstāvniecības citās Eiropas valstīs.

Vai esat kādreiz domājis, kā būtu sasniegt Amazon kapacitāti?
99% pasaules uzņēmumu varētu tikai sapņot sasniegt Amazon apjomus, tas tāds ekstremāls piemērs. Printful pagājušogad pārsniedza simt miljonu robežu, tā ir liela šķirtne, kas atdala lielus uzņēmumus no maziem. Šādu mērķi mēs nospraudām jau pirms trim četriem gadiem — toreiz likās nereāli, bet Lauris e-pastā rakstīja: mums jādomā par to, kā sasniegt. 

Nozares ietilpība ir tik milzīga, ka domājam jau par miljardiem. Lai panāktu šādu kapacitāti, jāstartē starptautiski pēc iespējas ātrāk. Latvija var būt smilšu kaste, kurā visu ko izmēģini, bet ļoti īsu laiku. Nevajag pārāk ilgi testēt šeit biznesa modeli, ir jāiet plašāk. Citādi paiet ļoti ilgs laiks, pirms sasniedz lielus mērķus, — jo tu strādā mazos tirgos.

Jūs pats sākāt kā IT vadītājs Draugiem.lv, vai ne?
Pat ne vadītājs.

Bet kādā brīdī bija tramplīns. Kāds tas bija, un kas noteica jūsu veiksmi?
Par IT administratoru Draugiem Group sāku strādāt 18 gadu vecumā. Jau pirms tam mani IT joma interesēja, vasarās strādāju datorsalonā, arī interneta lasītavā bibliotēkā Cēsīs. Pats patstāvīgi iemācījos dažādas lietas, arī programmēšanas pamatus — sāku 13 gadu vecumā. Tas nav nekas īpašs šajā jomā, tā sākuši daudzi programmētāji. 

Draugiem Group ļoti svarīga ir iniciatīva. Tramplīnu vai tiltu uz vadības pozīciju man deva vēlēšanās darīt vairāk, lai tikai dod iespējas. Bija labi jādara pamatdarbs — IT administratora darbu centos darīt labi, un tad Agris Tamanis, viens no uzņēmuma īpašniekiem, deva man iespēju eksperimentēt ar IT projektu vadību paralēli manam pamata darbam. Toreiz viņiem bija kārtējā biznesa ideja, meklēja cilvēku, kas strādās vienā komandā ar programmētāju un ideju realizēs. 

Šādu principu esam turpinājuši un atkārtojuši Printful neskaitāmas reizes. Lielākā daļa no Printful vadības komandas 12 cilvēkiem ir tādi, kas karjeru sākuši un izveidojuši uzņēmuma iekšienē. Arī es.

Kāda ir atbilde, kāpēc simti tūkstošu pasaulē sāk biznesu, bet ar vērienu izdodas tikai nelielam skaitam?
Viena no atbildēm — vēlme nemitīgi mācīties un apgūt jaunas lietas, pat ja tās nezinu. Tieši tādus cilvēkus turpinām meklēt Printful. IT joma nemitīgi attīstās un mainās, bet jāzina arī daudzas lietas ārpus IT — finanses, juridiskie jautājumi. Burtiski pirms mūsu sarunas lasīju rakstu par jaunākajām tendencēm apģērbu nozarē — kā konkrēti Amerikas uzņēmumi ražo produkciju jaunajos pandēmijas apstākļos, lai minimizētu riskus. 

Arī mums ir virkne iekšējo dokumentu, kuros dalāmies ar jaunākajiem atzinumiem tehnoloģiju, apģērbu nozarē. Daudzi cilvēki to vienkārši nedara — apstājas attīstībā. Trūkst vēlmes nemitīgi mācīties, apgūt jaunas prasmes, arī mēģināt vairākas reizes, ja ar pirmo nesanāk. 

Kāda ir jūsu stresa noturība?
Ja uzņēmums strauji aug un attīstās, stresa noturībai jābūt. Viens no labākajiem padomiem man bijis no Laura: ir ļoti maz iemeslu, par kuriem tiešām vajag iespringt un stresot. Karjeras sākumā es stresoju pārāk daudz. To sev atgādinu un tagad uztraucos tikai par tiešām ļoti nozīmīgām lietām. Pārējās laižu garām. 

Mana darbdiena varbūt ir nedaudz garāka nekā daudziem citiem cilvēkiem, bet nav tā, ka strādāju 12 stundas diennaktī. Lieku milzīgu uzsvaru uz atpūtu, sportiskajām aktivitātēm, lai padarītu darbā pavadītās stundas produktīvākas. Katru nedēļu apmeklēju fizioterapeitu, eju uz sporta zāli, regulāri sekoju līdzi, lai esmu gulējis 7—9 stundas diennaktī. Nav nozīmes, vai tu strādā 10 vai 12 stundas, ir nozīme, cik kvalitatīvas tās ir.

Vai tas nav jaunās paaudzes uzņēmēju pasaules uztveres veids — sabalansēt laiku sev ar darbu, nevis iejūgties biznesā līdz acīm un izdegt jau desmit gados?
Es visiem jaunajiem darbiniekiem rādu prezentāciju ar nosaukumu Produktivitāte, kur ir daudz dažādu jautājumu, bet beigās arī par miegu, sportiskajām aktivitātēm, veselīgu uzturu. Mēs nodrošinām darbiniekiem pusdienas, bet septembrī kā lektori mums bija arī uztura zinātnieki — skaidroja, kā veselīga ēšana ietekmē darba performanci. 

Pārceptu vistu ar majonēzes salātiem neēdīsit?
Tas nenozīmē, ka tāda reizēm nevar būt garšīga, bet, nē, es laikam neizvēlēšos. Pandēmijas laikā mēs uzņēmumā ieviesām sistēmu, ka darbiniekiem pusdienas iepriekš jāpasūta. Ja esi izvēlējies, nevari pieiet pie pusdienu kastītēm un pēdējā brīdī pārdomāt. Tā es gaļas patēriņu esmu ievērojami samazinājis. Ēdu vieglākus, veselīgākus ēdienus. Tad pēc pusdienām ir vieglāk strādāt.

Jauna profesionālā inteliģence — dzīvesveids kā daļa no sasniegumiem?
Dažiem gados jauniem darbiniekiem ir jāatgādina: tas, ka viņi šobrīd, divdesmitgades sākumā, var negulēt un neveselīgi ēst, ilgtermiņā nestrādās. Mēs vēlamies, lai mums ir labs darbinieks uz ilgu laiku, nevis īslaicīgi.

Kas jūsu jomā ir lielākie izaicinājumi tieši pēdējos gados?
Mūsu nozare piedzīvo ļoti strauju izaugsmi, bet ne visi cilvēki ir pieraduši strādāt straujas izaugsmes apstākļos. Es strādāju ar savu komandu, lai viņus iedrošinātu uzņemties lielākus riskus un nebaidīties kļūdīties. Piemēram, atvērt jaunas Printful ražotnes ir multimiljonu projekti. Tie prasa gadus. Lai noturētu lielo izaugsmi, saku — it īpaši ražošanas vadītājiem —, ka nevajag dabūt perfektu informāciju. 

Kā saka Amazon vadītājs Džefs Bezoss, lēmumi jāpieņem ar 70% informācijas un jārīkojas pēc iespējas ātrāk. Mūsu nozarē tas ir īpaši svarīgi, jo mērogošanās un lēmumu pieņemšanas ātrums nosaka visu. Latvijā cilvēkiem ir augstāka atbildības sajūta nekā daudzās citās valstīs — viņi baidās kļūdīties, pieņemt nepareizu lēmumu, kam būs sekas. Mūsu vidē tam ir mīnuss — ja lēmumus pieņem par maz vai par lēnu, nespējam tikt līdzi nākamajam izaugsmes vilnim.

Cik ražotņu jums kopumā ir?
Astoņas, bet skaitļi aug. Mēs plānojam gadu uz priekšu. 3—5 gadu plānus nevaram salikt, jo straujas izaugsmes apstākļos zūd jēga plānot tālu uz priekšu, viss pārāk strauji mainās.

Ko ražotnēs un arī birojos darāt citādi kopš pandēmijas sākuma?
Pavasarī pārgājām uz simtprocentīgu attālināto darbu pozīcijās, kurās var strādāt attālināti. Vasarā daļēji atgriezāmies birojā un rudenī, kad situācija pasliktinājās, četras piecas reizes samazinājām darbu birojā. Visi distancējamies, lietojam maskas. Masku lietošanu ieviesām daudz agrāk, nekā valsts ieteica. Piemēram, ASV vēl pavasarī bija debates, vai maskas palīdz, bet abas mūsu ražotnes, kā arī Meksikas ražotne lietoja maskas, pirms valdības to bija ieteikušas. 

Tagad plānojam pēcpandēmijas laiku, esam aptaujājuši darbiniekus — lielākā daļa vēlas atgriezties birojā. Esošās biroja vietas būs par mazu, jo esam pieņēmuši daudz jaunu darbinieku. Tāpēc meklējam jaunas telpas, lai arī šobrīd tās vēl nav nepieciešamas. Lai sagatavotu labas, darbiniekiem ērtas telpas, vajadzīgs laiks.

Amazon ir kompānija, kas ārkārtīgi daudz pelna, bet pagājušogad bija skandāls, ka strādnieku apstākļi ražošanā ir sūri — neprātīgs temps un slodze, sabeigta veselība. Tāda ir maksa par ātro servisu, kas visiem patīk. Biroja darbinieki ir privileģēti, arī pandēmijā daudz labāk pasargāti nekā ražošanā strādājošie. Ko par to sakāt?
Pandēmijas laiks ir parādījis šīs atšķirības — tas ir labi. Viena uzņēmuma ietvaros to grūti mainīt, tam jānāk no valdībām, ar lēmumiem, ko pieņem centralizēti. Bija spiediens uz lielajiem ASV uzņēmumiem pacelt algas tiem cilvēkiem, kas strādā ražošanā. Arī mēs to esam izdarījuši. Jaunievēlētais prezidents Džo Baidens ir paziņojis, ka vajadzētu pieņemt federālā līmenī minimālo likmi — 15 dolāri stundā. Šī likme, 7,75 dolāri stundā, nav mainīta jau daudzus gadus. 

Losandželosā, kur strādājam, minimālā alga jau ir 15 dolāri stundā. Darbinieki stāsta, ka pie mums ir cilvēcīgāki apstākļi nekā Amazon. Viņi mūs izvēlas atšķirīgās darba vides dēļ. Pandēmijas laiks vispār palīdzējis uzlikt uzsvarus darba vides uzlabošanai uzņēmumos. Salīdzinot ASV un Eiropu, mums ir labāk.

Pirms dažiem gadiem jūsu uzņēmums paziņoja, ka būs pirmais Baltijā, kas startēs Ņujorkas biržā. Kā tas virzās uz priekšu?
Šo gadu laikā esam veikuši lielu darbu ar ASV juristiem, investīciju baņķieriem un citām iesaistītajām pusēm, lai iegūtu vairāk informācijas, kas uzņēmumam jāizdara, lai kotētos ASV biržā. Aizvien esam šajā procesā, tās ir vairāku miljonu izmaksas gadā. Piemēram, viens no darāmajiem darbiem: jāveido trīs gadus pilnīgi auditēti uzņēmuma finanšu rezultāti vienā no četrām lielākajām ASV auditorfirmām. To esam sasnieguši. 

Vēl jāuzlabo virkne citu lietu, piemēram, finansiālie un grāmatvedības procesi — publiskiem uzņēmumiem ASV laikus un precīzi jāpaziņo rezultāti. Pie tā strādājam, pirms domājam par publiskiem tirgiem. Izskatām arī iespējas piesaistīt privātu investoru pirms publiskā — tam ir savas priekšrocības. Pēdējos gados liela daļa tehnoloģiju uzņēmumu izvēlas palikt privāti ilgāk.

Pasakiet vienu jūsu veiksmes piemēru, kam apakšā ir taktiski pareizi soļi?
Viena no veiksmēm pirms trim gadiem bija mūsu jaunās e-komercijas integrācija ar Etsy tirdzniecības vietni. Bija tāda situācija: Etsy tradicionāli nestrādāja ar drukas uzņēmumiem. Es šo vietni monitorēju, pamanīju, ka mainījies uzņēmuma vadītājs, kas atnācis no eBay. Uzrakstīju viņam privātu e-pastu, uzminot e-pasta adresi. Vaicāju, vai var pārskatīt šo Etsy nostāju. Viņš atsaucās, bijām pirmais mūsu nozares uzņēmums, kas integrējās ar Etsy. Kopš tā laika šim uzņēmumam ļoti strauji palielinājusies izaugsme, varbūt tā saistīta ar jauno vadītāju.

Jā, tā bija mūsu veiksme, bet likumsakarīga, jo es biju monitorējis tirgu. Mums paveicās būt pirmajiem, kas sāka pārrunas un iekļuva šajā platformā.

Ko vēl jūs dzīvē būtu gribējis darīt, ja neskaita biznesu?
Esmu redzējis draugus, kas iziet cauri vairākiem karjeras cikliem, nomainot tos. Es no 13 gadu vecuma zināju, ka gribēšu savu dzīvi saistīt ar divām lietām: vai nu IT nozari, vai starptautisko vidi, ietverot arī politiku. Vidusskolā ēnoju Latvijas deputātu Eiropas  Parlamentā. Sapratu, ka man piemērotāka būs biznesa vide, kur lēmumi tiek pieņemti daudz ātrāk.

Paralēli darbam Printful man patīk pirkt dažādu uzņēmumu akcijas tirgos. Ja nestrādātu Printful, varbūt nodarbotos ar to.

Ko jūs kā IT biznesa zinātājs varat teikt par Facebook nākotnes izredzēm?
Pēc 10 gadiem feisbuks būs. Jāatceras, ka šim uzņēmumam pieder gan Instagram, gan WhatsApp, viņi iegādājušies arī Oculus, virtuālās realitātes brilles. Facebook ir ļoti gudrs IT uzņēmums, seko līdzi tendencēm — vai nu investē, vai iegādājas citus uzņēmumus. Ir skaidrs, ka feisbuka pamatbizness aiziet tādā kā plato — vairāk neaug. Izaugsme šobrīd pārsvarā ir Instagram. WhatsApp attīstība no biznesa viedokļa ir pašā sākumā, tur ir milzīgas izaugsmes iespējas. 

Kā feisbuks attīstīsies nākotnē ar regulāciju, jālemj cilvēkiem Vašingtonā. Varbūt jāsašķeļ, kur tas nepieciešams. Tā biznesā noticis jau pirms simt gadiem — kad sadalīja Standard Oil daudzos mazos uzņēmumos, katrs no tiem kļuva vēl vērtīgāks. Patiesībā Facebook īpašnieki kaut kādos aspektos varētu pat iegūt, ja bizness tiktu sašķelts.

Vai ir labi, ka pasaules biznesā ir šādi milži ar milzīgu informatīvo ietekmi?
Ar feisbuku ir lieli ieguvumi, protams, cik ļoti esam savienoti un varam cits citu sasniegt. Sociālo tīklu pamatlieta ir ar pozitīvu ietekmi pasaulē. Negatīvi ir tad, ja sociālie tīkli darbojas nekontrolēti un neierobežoti. Pasaules valdības nav ieviesušas regulāciju, bet IT nozare ļoti strauji attīstījusies. Ir laiks ieviest regulācijas, noteikt, ko var darīt un ko nevar, un minimizēt negatīvas konsekvences. 

Domāju, ka šobrīd vēl Marks Zakerbergs kontrolē balsstiesības uzņēmumā, bet, izdodot jaunas akcijas, drīz pienāks brīdis, kad Marks kontrolēs mazāk. Tam var būt pozitīvs efekts uz to, kā feisbuks pieņem lēmumus.

Kādas ir bijušas jūsu kļūdas biznesā?
Viena no kļūdām — strādājot citās valstīs, pārāk vēlu pieņēmām personāldaļas vadītājus un citus profesionāļus. Centāmies paši darīt, neorientējoties tik labi attiecīgās valsts nozarē. Tagad viss ir kārtībā. Pagājušogad sākām strādāt Spānijā un no šīs kļūdas mācījāmies — uzreiz pieņēmām vietējo personāldaļas vadītāju. Citādi… jāpateicas, ka vairāk bijušas mazas kļūdas, nevis lielas. Man gribētos spēt lēmumus pieņemt vēl ātrāk.

Kā jūs ieejat citās valstīs — kāpēc, piemēram, Spānija, nevis Francija?
Mēs zinājām, ka Printful jābūt pieejamam dažādās valodās. Izvēlējāmies spāņu valodu, jo tā ir populāra ASV, arī Latīņamerikā. Eiropā izvēloties Spāniju, sekojām līdzīgai stratēģijai, kā mums bija ASV — mums ir ražotnes Losandželosā un Šarlotā Ziemeļkarolīnā, pretējās valsts pusēs. 

Kas ir Latvijai pretējā puse Eiropā? Spānija. Tā varam loģistiski noklāt visu Eiropu. Jaunākā mūsu ražotne ir Kanādā, jo tā šobrīd ir otrā lielākā valsts, kur sūtām savas preces. Kanādas ražotne situācijā X var palīdzēt mūsu ražotnēm Amerikā.

Ar ko atšķiras Eiropas un Amerikas pircējs?
Amerikāņiem ir svarīgi ātri un viegli saņemt preces. Eiropā patērētāji daudz augstāk vērtē kvalitāti, ir gatavi pagaidīt produktu ilgāk, maksāt vairāk. To ņemam vērā, pievienojot jaunus produktus. Eiropas patērētājs vairāk pēta ilgtspējības aspektu, kas mūsu nozarē ir augoša tendence. Labi, ka pēdējos gados tas notiek arī ASV. Organiskie audumi, pārstrādātie audumi, daļēji pārstrādātie — šī tendence ir visur, bet Eiropā visvairāk. 

Mēs, apdrukas nozares uzņēmēji, kas strādā pēc pasūtījuma, labi apzināmies globālos izaicinājumus, klimata pārmaiņas. Visa nozare iet uz to, ka ražo tikai to, ko kādam vajag un tik, cik vajag, lai izdalītu mazāk kaitīgas tintes produktos, kas paliks kaut kur noliktavās. Pirms septiņiem gadiem, kad sākām biznesu, organiskos kokvilnas kreklus nevarēja pārdot. Tagad tie ir pieprasīti. 

Mēs, Printful, izteikti ejam uz to, lai produkti ir ilgtspējīgi un videi draudzīgi, pat drukas krāsa. Veicam aprēķinus, lai saprastu savu «pēdu» uz vidi. Es pat nezinu, kā 2020. gadā tu vari sākt apģērbu biznesu, nedomājot par ilgtspējīgumu un vidi.

Vai ģimenei uz Ziemassvētkiem dāvināsit apdrukātus krekliņus ar aizkustinoši stulbiem briedīšiem vai tamlīdzīgi?
Šogad jau vairākas reizes viņiem esmu dāvinājis Printful produktus, pircis arī sev. Ja kaut ko vajag mammai un tētim, pasūtu es, jo viņi vēl nav iemācījušies, kā tas jādara.

Printful attīstība

2012
Draugiem Group līdzīpašniekam Laurim Libertam, darbojoties ASV, nobriest ideja radīt drukas uzņēmumu, kas spētu kvalitatīvi izpildīt augošo pasūtījumu apjomu divos uzņēmuma interneta pārdošanas veikalos Behappy.me un Startup Vitamins.

2013
Sešu cilvēku komanda ASV un Latvijā sāk Printful darbību. Piedāvājumā ir plakātu, audeklu un krekliņu apdruka. Pirmais pasūtījums tiek piegādāts 26. jūlijā, tas ir kāds plakāts klientam Indianas štatā ASV.

2014
Maijā tiek sasniegta pirmā ASV dolāru miljona robežšķirtne, summējot visu tiešsaistes pārdevēju kopējos ieņēmumus.

2015
Uzņēmums ievieš dizaina ģenerēšanas rīku, kas klientiem ļauj tiešsaistē redzēt vēlamo produkta izskatu.

2016
Maijā Printful sasniedz 100 000 reģistrēto lietotāju, bet novembrī apdrukāto krekliņu skaits pārsniedz 1 000 000.

2018
Martā laiž klajā mobilo lietotni, aprīlī kopējais uzņēmumā apdrukāto produktu skaits pārsniedz 5 000 000, oktobrī uzņēmums atver filiāli Meksikā.

2019
Aprīlī kopējais uzņēmumā apdrukāto produktu skaits pārsniedz jau 10 000 000.

2020
Maijā uzņēmums atver filiāli Spānijā, novembrī — Kanādā. Izveidota partnerība Austrālijā un Japānā.

Fakti par Printful Inc.

ASV reģistrētā uzņēmuma Printful Inc. apgrozījums trīs gadu laikā pieaudzis par 440%, uzņēmums otro gadu pēc kārtas ierindots ASV visstraujāk augošo uzņēmumu sarakstā.

Printful Inc. apgrozījums 2019. gadā sasniedza 116 miljonus ASV dolāru, pieaugums par 50% pret iepriekšējo gadu.

Kopējās investīcijas drukas iekārtās 33,7 miljoni eiro.

1400 darbinieku ASV un Eiropā.

Kopējā pārdoto preču vērtība 450 miljoni eiro.

Foto — Reinis Hofmanis

CV Dāvis Siksnāns

Izglītība: grāds ekonomikā, Latvijas Universitāte (2014)

2009—2011 Draugiem Group IT administrators un projektu vadītājs

Kopš 2013. gada Printful līdzdibinātājs un vadītājs

2011—2013 Idea Bits projektu vadītājs

2016—2018 Mapon valdes loceklis

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu