Piekļūstamība kā konkurences priekšrocība un sociāli atbildīga rīcība

  • Gatis Romanovskis
  • 19.09.2024.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Esam ļoti dažādi. Lielākā daļa no mums var izmantot visas savas maņas – dzirdi, redzi, tausti, lai iepirktos, pieteiktu vizīti pie ārsta vai iegādātos transporta biļeti. Taču ne visi to spēj. Eiropā ir vairāk nekā 100 miljoni cilvēku ar invaliditāti, bet Latvijā tādu ir ap 200 tūkstošiem jeb 10% no iedzīvotājiem.

Lai uzlabotu preču un pakalpojumu pieejamību personām ar dažādiem fiziskiem vai kognitīviem traucējumiem, nākamā gada vidū stāsies spēkā “Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums”, uzliekot virknei uzņēmumu pienākumu uzlabot pakalpojumu pieejamību.

Ko likums paredz?

Likuma pieņemšana ir saistīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes “Piekļūstamības direktīvu”, lai uzlabotu dzīvi personām ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem. Likuma prasības attiecas uz datoriem un to operētājsistēmām, viedtālruņiem un citām sakaru ierīcēm, bankomātiem un maksājumu termināļiem, pašapkalpošanās automātiem, e-komerciju, transportu u.c.

Jaunie noteikumi paredz, ka precēm vai pakalpojumiem ir jānodrošina to lietojamība ar vairāk nekā vienu sensoro kanālu. Proti, ja cilvēks ir neredzīgs, tad informācijai jābūt uztveramai ar dzirdi vai tausti, ja cilvēks ir vājdzirdīgs vai nedzirdīgs – ar redzi u.tml.

Kāpēc pieejamība jāuzlabo?

Arī cilvēkiem ar dažādām veselības problēmām normālas dzīves nodrošināšanai ir svarīgi saņemt dažādus pakalpojumus medicīnas iestādēs, laboratorijās, bankās, pašvaldībās, veikalos u.c., tāpēc organizācijām būs jādomā, kā pieejamību nodrošināt, lai veicinātu iekļaujošākas vides un sabiedrības veidošanos. Pat, ja likums neuzliek par pienākumu ievērot noteiktas prasības, pakalpojumu pieejamības uzlabošana arī citos uzņēmumos var nodrošināt jaunas biznesa iespējas, plašinot klientu loku un iesaistot cilvēkus ar dzirdes, redzes un fiziskiem traucējumiem. Šis ir nozīmīgs, bet bieži vien neapgūts tirgus segments. Šāda rīcība var būt izšķiroša nākotnes konkurences apstākļos. Uzņēmumi, kas agrāk ieviesīs piekļūstamības risinājumus, izcelsies tirgū un stiprinās savu pozīciju attiecībā pret konkurentiem, kuri šos pasākumus vēl nav veikuši.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Savukārt uzņēmumi, kas neievēros šīs prasības, ja tās piemērojamas obligāti, var saskarties ar juridiskām sekām, taču, pats galvenais, tie zaudēs iespēju apgūt lielu un maksātspējīgu klientu bāzi, jo arī šo cilvēku vidū ir turīgi klienti. Ne mazāk svarīgi, ka uzņēmumi, kas demonstrē sociālo atbildību, iegūst lielāku sabiedrības uzticību un labāku reputāciju, kas ilgtermiņā var palielināt pārdošanas apjomus.

Kā tehnoloģijas var palīdzēt?

Viens no atbilstošākajiem rīkiem, kā uzlabot pakalpojumu pieejamību, ir dažādi tehnoloģiski risinājumi. Piemēram, jau ilgāku laiku Latvijas iedzīvotājiem ir pieejami bankomāti, uz kuriem ir izvietotas pogas Braila rakstā, kā arī uzstādīta audio programma, kas balsī nolasa klientam visas veicamās darbības.

Tepat Latvijā ir radīts klientu plūsmas vadības risinājums, lai akli vai vājredzīgi cilvēki saņemtu nepieciešamo informāciju publiskās vietās, piemēram, par apkārtni un navigāciju tajā, sabiedriskā transporta grafikiem un biļešu iegādi, veikalu, slimnīcu un citu organizāciju darba laikiem, iestātos rindā vai veiktu pierakstu kādam pakalpojumam u.tml. Tehnoloģija paredz, ka risinājumam var pieslēgties arī ar viedtālruni, lai turpinātu informāciju saņemt savā ierīcē. Tas ir piemērots ļoti dažādu jomu uzņēmumiem, piemēram, aptiekām, slimnīcām, laboratorijām, poliklīnikām, bankām, veikaliem, informācijas centriem - visur, kur tiek monitorēta un organizēta klientu plūsma.

Integrējot subtitrus vai runas atpazīšanas programmas uzņēmuma tīmekļa vietnē vai video materiālos ir iespējams būtiski uzlabot piekļuvi informācijai cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem. Papildu tam, ir būtiski piedāvāt iespēju palielināt teksta izmēru un kontrastu. Labs palīgs pieejamības uzlabošanai tīmekļa vietnēs ir arī WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) vadlīnijas, kas sniegs padomus, kā uzlabot piekļuvi cilvēkiem ar redzes traucējumiem un vienlaikus  veicinās labāku lietotāju pieredzi arī citiem apmeklētājiem.

Digitālajām platformām un vietnēm vajadzētu būt viegli navigējamām ar tastatūru vai balss komandām, lai nodrošinātu piekļuvi cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Piemēram, nodrošinot, ka visas interaktīvās elementu funkcijas var aktivizēt ar tastatūras palīdzību, tādējādi būtiski uzlabojat piekļuvi plašai lietotāju grupai. Noderīgi var būt arī dažādi virtuālo asistentu risinājumi.

Ar ko sākt?

Nereti mums, kuriem darbojas visas maņas un nav nekādu fizisku pārvietošanās ierobežojumu, ir grūti saprast, ko spēj vai nespēj cilvēks ar dažādiem ierobežojumiem. Lai pārliecinātos par savu pakalpojumu pieejamību, noteikti ir vērts sadarboties ar nevalstiskajām organizācijām, kuras pārstāv personas ar dažāda veida invaliditāti. Savukārt risinājumus, kā pielāgot esošos pakalpojumus plašākai auditorijai, var palīdzēt rast uzticams tehnoloģiju partneris.

Investīcijas piekļūstamības tehnoloģijās ir ieguldījums nākotnē, kas ne tikai palīdzēs izpildīt juridiskās prasības, bet arī piedāvā plašas izaugsmes iespējas.

 

Autors ir tehnoloģiju uzņēmuma SIA Hansab izpilddirektors

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā