Apmaldījusies trīs priedēs...

  • Ilgvars Forands
  • 21.06.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Latvijas Darba devēju konfederācija jau ilgāku laiku uzstāja uz nepieciešamību steidzami risināt ieilgušās problēmas STEM zinātnēs, jo šajā jomā ir nepietiekams absolventu skaits gan profesionālajā vidējā, gan arī augstākajā izglītībā un jau ilgstoši veidojas darbaspēka iztrūkums. Darba devēji cēla trauksmi, jo darba tirgū ļoti trūkst cilvēku ar dabaszinātņu zināšanām, bet samērā strauji turpina samazināties to vidusskolas beidzēju skaits, kas kā izvēles eksāmenu izvēlas kārtot fiziku vai citus eksaktos mācību priekšmetus. Kā liecina Valsts izglītības satura centra dati 2020. gadā, eksāmenu fizikā izvēlējās kārtot 896 pēdējo klašu beidzēji, pērn - 796, un 2022. gadā - tikai 648 audzēkņi.

Ir 2022. gada 11.aprīlis. Ministre Anita Muižniece (Konservatīvie) skaidri un nepārprotami paziņoja, ka patlaban nav īstais brīdis, lai lemtu par obligāto eksāmenu eksaktajos mācību priekšmetos. Pamtojums - skolēnu interesi neradot eksāmenu obligātums, bet gan mācību saturs un procesa kvalitāte. Papildus kā motivatoru ministre minēja mijiedarbību ar augstskolām - ja augstskolas, uzņemot studentu attiecīgās programmās, nevērtē eksaktā eksāmena rezultātus, tad eksāmens nedošot studentam priekšrocības iestājoties, proti, ieguvumu nesniegšot arī obligātie eksāmeni. Latvijā jau tā esot viens no augstākajiem eksāmenu slogiem Eiropā - tiekot noteikti trīs obligātie un divi izvēles eksāmeni. Turklāt nevienā Ziemeļeiropas valstī nav obligātu eksāmenu dabaszinātnē, tie lielākoties ir dzimtajā valodā vai svešvalodā. Somijā obligāto eksāmenu, pabeidzot vidusskolu, neesot vispār.

Ja jau ministrija dzīvo no tā, ko redz citur, bet pašmāju vajadzības  neredz un neizprot, tad varbūt pārņemt somu pieredzi!

Par laimi maldīšanās trīs priedēs nebija ilgstoša. Jau šā gada 8. jūnijā tiek ziņots, ka Izglītības un zinātnes ministrija tomēr daļēji piekāpusies eksakto zinātņu nozarei, atrodot kompromisu jautājumā par obligāta fizikas eksāmena ieviešanu – solot, ka 2025. gadā, beidzot vidusskolu, viens no dabaszinātņu eksāmeniem būšot jākārto vismaz optimālajā līmenī.

Te gan jātceras, ka pārvaldes teorija un prakse nosaka - kompromiss nav atrisinājums!

 

Autors ir pedagoģijas doktors

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Beta Frauzīni

Interesi par STEM jomu jāveicina jau bērnībā

Lai sekmētu interesi par STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika), par to jāsāk domāt bērnībā. Ja skolēni jau no mazotnes tiek iedrošināti pētīt, uzdot jautājumus un izmēģināt idejas praksē, vēlāk viņi daudz biežāk izvēlas studijas un karjeru šajās nozarēs. Īpaši svarīgi tas ir meitenēm, kurām bieži nepieciešams papildus iedrošinājums. Tādu domāšanas un mācīšanās kultūru veicina IB jeb International Baccalaureate programma, kas Latvijā kļūst arvien populārāka.

Viedoklis Rauls Eametss

Lētā darbaspēka laiks Baltijas ekonomikā ir beidzies

Straujais izmaksu pieaugums Baltijā liecina, ka lētā darbaspēka priekšrocība izsīkst – tas atspoguļojas pakalpojumu cenu kāpumā un eksporta nozares konkurētspējā, norāda “Bigbank” galvenais ekonomists Rauls Eametss.

Viedoklis Gundars Ūdris

Vai likumdevējs spēj nodrošināt taisnīgu līdzsvaru starp sabiedrības un individuālajām interesēm?

Oktobrī vairākas lietas, kas attiecas uz dalīto īpašumu, tiks skatītas atklātā sēdē Satversmes tiesā. Tiesa uzsvērusi, ka šīs lietas ir cieši saistītas un attiecas uz vienu un to pašu pamatjautājumu - kā tiek noteikta atlīdzība zemes īpašniekiem, ja viņu īpašums tiek izmantots citu personu mājokļu vajadzībām. Pastāv cerība, ka apvienošana palīdzēs nodrošināt vispusīgu un ātrāku iztiesāšanu, taču tā arī izgaismo to, cik sarežģīta un ilgstoša šī problēma ir kļuvusi valstiskā līmenī.

Jaunākajā žurnālā