Ilgtspēja nav tikai sarežģīti tehnoloģiskie risinājumi

  • Jeļena Titko
  • 03.05.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Ilgtspējīga ekonomika nav tāls nākotnes plāns, tā ir šodienas realitāte, neraugoties uz nozari. Tāpēc katrā uzņēmumā jābūt rīcības plānam, kā pāriet uz aprites ekonomikas risinājumiem. Agri vai vēlu, bet šādai pārejai būs jānotiek gan lielos, gan mazos uzņēmumos. Turklāt jāapzinās, ka ilgtspēja ne vienmēr nozīmē tikai sarežģītus tehnoloģiskos risinājumus vai milzīgas investīcijas, piemēram, tekstila pārstrādes rūpnīcās. Stāsts ir arī par sabiedrības izglītošanu, izpratnes veicināšanu un darba stila maiņu. Mēs nedrīkstam domāt kategorijās “es dzīvoju tagad un man un manu bērnu mūžam ar šo planētu pietiks”.

Lielu daļu darba paveic zīmoli

Jāatzīmē, ka daudzi vietējie un starptautiskie uzņēmumi aktīvi strādā, lai sekmētu patērētāju izpratni par to, kas ir ilgtspēja un aprites ekonomika, un mudinātu klientus izvēlēties dabai draudzīgākus risinājumus. Izpratni vislabāk veido piemēri un projekti vai akcijas, kurās cilvēki paši var iesaistīties. Šobrīd lielu daļu darba paveic zīmoli, kas rūpējas par produktu dzīves cikla pagarināšanu vai organizē akcijas patērētājiem, piemēram, uzņēmuma Mežpils alus organizētā koku stādīšanas akcija, veikalu tīkla RIMI veiktais darbs pircēju informēšanā u.tml. Tas, ka sabiedrība ir aizvien gatavāka šādiem risinājumiem, ir redzams arī ikdienā – uz ielām parādās aizvien vairāk koplietošanas auto un pērnā gada nogalē pieprasījums pēc tiem pat pārsniedza piedāvājumu.

Būtiska loma ir arī augstskolām

Lai gan viens cilvēks vai uzņēmums var paveikt vairāk nekā šķiet, priekšā vēl liels darbs pie izpratnes veidošanas un tas ir izdevums, kas jāveic visiem kopā – valstij, nevalstiskajām organizācijām un uzņēmējiem. Būtiska loma ir arī augstskolām, īpaši ņemot vērā, ka tieši jaunieši ir viena no patērētāju grupām, kam ilgtspējīgie risinājumi ir ļoti būtiski un rada ietekmi uz viņu izvēli. Sava artava jāiegulda arī medijiem, atspoguļojot veiksmīgākos piemērus, izgaismojot t.s. zaļo mazgāšanu un demonstrējot, ka ilgtspējīgi risinājumi mūsu ikdienā var būt arī vienkārši un ērti. Tā ir mūsu visu kopējā atbildība. Tāpēc liels prieks vērot, kā maziem soļiem, bet ejam pareizajā virzienā. Tāpat jāatzīmē, ka, pateicoties Eiropas Komisijas direktīvām, mums ir konkrēti apjomi un termiņi, kas šos procesus noteikti disciplinē.

Runājot par kopējo atbildību, mums jāņem vērā, ka ikviena uzņēmuma pamatmērķis ir gūt peļņu, tāpēc uzņēmējiem ir jārūpējas par saviem darbiniekiem un jārisina daudzi citi uzdevumi, ilgtspēja nav vienīgais jautājums to dienaskārtībās. Tāpēc atbildīgajām valsts un pašvaldību iestādēm būtu jānāk pretī uzņēmumiem, lai nemazinātu motivāciju kļūt zaļākiem, piemēram, atvieglojot nosacījumus pārejai uz ilgtspējīgiem risinājumiem un sniedzot atbalstu tiem, kas vēlas to darīt. Labs piemērs ir finanšu institūcijas Altum aizdevums uzņēmumu energoefektivitātei vai ilgtspējai.

Izaicinošs laiks uzņēmējiem

Šobrīd situācija pasaulē ir neskaidra un grūti prognozējama. No vienas puses, degvielas cenu pieaugums mudina domāt par alternatīviem pārvienošanās līdzekļiem un pie vairākiem piegādātājiem rindā pēc elektroskūteriem jāgaida vairākus mēnešus. Tas ļauj cerēt, ka sapnis par ekoloģiskāku Rīgu kļūst tuvāks. No otras puses, ikvienas inovācijas prasa papildus investīcijas un, iespējams, notikumu attīstība pasaulē daudzus uzņēmumus nostādīs izvēles priekšā – ieguldīt ilgtspējīgos risinājumos vai saglabāt darbinieku algas? Uzņēmējiem šis laiks viennozīmīgi būs izaicinošs, tāpēc jau pieminētā pretimnākšana no valsts un pašvaldību puses būs ļoti svarīga.

Raugoties uz zaļo risinājumu attīstību kopumā, ticu, ka nākotnē viennozīmīgi pienāks brīdis, kad rūpes par vidi kļūst būtiskākas par citiem faktoriem. Jau tagad daudz vairāk domājam par ilgtspējas jautājumiem, salīdzinot ar laiku pirms desmit un divdesmit gadiem. Arī nodokļu politika, šobrīd aktuālās degvielas cenas un citi aspekti mūs mudina pārdomāt savas izvēles, un, piemēram, izvēlēties mazāk jaudīgu auto. Tomēr, neraugoties uz situāciju pasaulē, gan uzņēmējiem, gan patērētājiem noteikti vēlos teikt, ka labākais brīdis, kad sākt domāt ilgtspējīgi, ir šodien un tagad, atceroties, ka arī mazi soļi nozīmē tuvošanos mērķiem.

 

Autore ir Ekonomikas un kultūras augstskolas zinātņu prorektore, Dr.oec.

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā “Origo” izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā