Ar cilvēcīgu un individuālu attieksmi pret klientu - vietējo uzņēmēju

  • Viktors Bolbats, "Baltic International Bank" valdes priekšsēdētājs
  • 13.07.2021.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Šā gada pavasarī tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS veica aptauju Latvijas uzņēmēju vidū, kurā trešdaļa (28,2%) norādījuši, ka banka nav bijusi pretimnākoša nestandarta situāciju risināšanā. Pietrūkusi individuāla attieksme un iedziļināšanās konkrētā gadījumā.

Aizvadītā gada pieredze manis vadītajā bankā liecina, ka pandēmijas laikā jautājumu daudzums, ko klienti vēlējušies apspriest ar privāto baņķieri vai savu menedžeri, nav mazinājies, drīzāk pieaudzis (kaut Zoom zvanu vai attālinātās saziņas veidā). Lai gan banku bizness, tāpat kā daudzas citas nozares, pēdējos gados kļūst aizvien vairāk digitalizēts, tehnoloģijās balstīts – internetbankas, dažādas maksājumu veikšanas aplikācijas, kas atvieglo nelielu maksājumu vai pārskaitījumu veikšanu, pašos pamatos šis ir klientu apkalpošanas bizness, kurā cilvēcisko faktoru neviens nav atcēlis. Un izrādās, ka daudziem tā pietrūkst.

Mēs visi vēlamies justies īpaši, tāpēc individuāla attieksme klientu apkalpošanā nav zaudējusi nozīmi ne privātpersonu, ne uzņēmumu segmentā. Pasaulē varam vērot, ka lielie spēlētāji dažādās nozarēs – telekomunikācijās, konsultācijās un citās – dara divas lietas. Pirmā – efektivizē procesus, lai maksimāli raitu nodrošinātu pakalpojuma sniegšanu un pieejamību. Otrā – turpina saglabāt un uzlabot klientu apkalpošanas pieejas, kvalitāti.

Bankas nav naudas uzglabāšanas mašīnas, tās ir smalks un daudzpusīgs mehānisms, kurā viena no detaļām ir personalizācija, attiecības ar klientu, klienta uzticēšanās.

Īpaši jautājumos, kas saistīti ar klienta paša vai viņa uzņēmuma naudu, finansēm. Gribas taču zināt, kādi ir cilvēki, kas strādā ar jūsu naudu. Vēl svarīgāk tas ir nestandarta situācijās. Nelieliem maksājumiem vai tekošiem norēķiniem personalizācija nav vajadzīga. Norēķināties par kafiju, sporta zāli vai degvielu lieliski var ar aplikāciju, bez klientu speciālista iesaistes. Bet situācijā, kad nepieciešams aizņemties naudu, vajadzīgs hipotekārais vai uzņēmuma kredīts, vai ir lieki finanšu līdzekļi un meklējiet to pārvaldītāju. Šie ir lieli un individuāli lēmumi, kuros jāņem vērā daudzi mainīgie. Te ar aplikāciju vairs izlīdzēties nevarēs.

Tieši ar šo vietējā kapitāla bankas izceļas savu lielāko, starptautisko līdzinieku vidū. Personīgajam kontaktam un personalizācijai banku kontekstā ir liela nozīme, un tā var klientam krietni atvieglot dzīvi. Piemēram, mūsu banka koncentrējas uz ilgtermiņa attiecību veidošanu ar klientu, kurš strādā ar savu personīgo baņķieri, kas pilnībā pārzina klientu situāciju, tāpēc krietni ērtāka kļūst gan finanšu pārvaldība, gan piemērotu risinājumu atrašana investīciju jomā. Klientam katru reizi nenākas sīki un smalki izskaidrot savu situāciju, jo privātais baņķieris jau to pārzina. Mēs taču arī neejam katru reizi pie cita ģimenes ārsta! Daudz drošāk, ja priekšā ir cilvēks, kurš pārvalda veselības (vai šajā gadījumā finanšu) smalkumus visos sīkumos. Tā ir abpusēja uzticība – klients pazīst savu baņķieri un baņķieris zina savu klientu.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Piemēram, jūs vēlaties saņemt kredītu uzņēmuma attīstībai. Jums ir divi ceļi. Pirmais, nekur tālu nemeklēt un iesniegt kredīta pieteikumu kādā bankā, kas koncentrējas uz masu tirgu. Tajā iespējams kredīta pieteikuma izskatīšanas process būs gana garš, un rezultātā no šīs bankas saņemsiet diezgan automātisku un formālu kredīta apstiprinājumu vai bieži noraidījumu, īpaši, ja esat mazais vai vietējais uzņēmums no Latvijas. Loģiski saprotams, ka bankām, kas apkalpo klientu miljonus Baltijā, galvenais ir efektivizēt klientu apkalpošanu, attiecīgi samazināt individuālo saskarsmi, jo klientu ir tik daudz, ka nodrošināt katram trešajam vai piektajam savu menedžeri vienkārši nav fiziski iespējams.

Tagad par otru ceļu. Iesniegt kredīta pieteikumu vietējā kapitāla bankā, kuras Latvijā ir vairākas. Šajā gadījumā, izskatot kredīta pieteikumu, banka būs gatava iedziļināties, un, ja pieteikumā ir kādas nepilnības, pat palīdzēt strukturēt citādā ziņā labu projektu, nepasakot uzreiz „nē”, dažu nianšu dēļ, pat neko nepaskaidrojot. Tātad saņemsiet atbalstu visos aspektos, lai projekts būtu dzīvotspējīgs un rentabls, jo vietējā kapitāla bankas cenšas atrast vidusceļu, izskaidrot lietas. Protams, pastāv risku vadība un nekad nevar būt tā, ka visi kredīta pieteikumi tiek apstiprināti, tomēr ir liela atšķirība, vai saņemsiet formālu atteikumu, vai arī saprātīgu skaidrojumu, kāpēc, mijiedarbību.

Turpinot par kredītiem. Latvijas ekonomikai lielu izrāvienu var sniegt tieši mazo un vidējo uzņēmumu sektors, kam ir nepieciešami līdzekļi šeit un tagad. Jānodrošina iespēja saņemt kapitālu ne tikai pašiem lielākajiem, ne tikai Top 100, bet arī Top 200, Top 500 vai Top 1000. Jo kredīts ir kā “degviela” uzņēmumam. Ja jums pietiek degvielas, lai tiktu līdz Rēzeknei, jūs nokļūsiet tur, bet netiksiet tālāk. Bet, ja nu jums ir degviela, lai aizbrauktu līdz pat Londonai vai Parīzei? Šeit var palīdzēt vietējā kapitāla bankas, kas ir palikušas tirgū un gatavas atbalstīt vietējos uzņēmējus, kāpināt to kapitālu un izsniegt vēl vairāk kredītu. Savukārt valstij ir aktīvāk jālīdzdarbojas, piemēram, iesaistot bankas sarunās par to, kā atbalstīt uzņēmējus. Viss ir saistīts. Arī bankām, kas gatavas kreditēt, jāsadarbojas, lai līdzekļi efektīvāk nonāk uzņēmēju rokās.

Latvijas tirgus joprojām ļoti strauji aug un attīstās. Vietējie uzņēmumi top mūsu acu priekšā. Ko darīt, gaidīt, vai uzņēmumi paši izaugs tik lieli, lai pretendētu uz kredītu, vai arī izsniegt viņiem šo kredītu kā degvielu? Te nav standarta receptes, bet jāvērtē katra individuālā situācija. Un vietējā kapitāla bankas ir individuālās situācijas un pieejas ekspertes.

Nenoliedzami individuāla pieeja, kas ietver arī augstāku apkalpošanas līmeni, maksā vairāk, bet vienlaikus sniegs klientam nevis kaut kādu risinājumu, bet piemērotāko tieši un konkrēti viņam! Lielāka cena nāk kopā ar pievienoto vērtību, ko klienti redz un jūt. Un šādas pieejas sniegtie ieguvumi gan individuālai, gan uzņēmuma izaugsmei reizēm var būt nenovērtējami. Turklāt teicienu "skopais maksā divreiz" neviens nav atcēlis gan attiecībā uz kvalitatīviem apaviem un uzvalku, gan arī banku pakalpojumiem.

Līdzīgi raksti

Viedoklis Dagnis Isaks

Izglītības sistēmas neizmantotais potenciāls – skolotāju palīgi jeb auklītes

Lai mazinātu pirmsskolu pedagogu trūkumu un sagatavotu profesionālus, mūsdienu prasībām atbilstošus skolotājus, svarīgi dot iespēju tiem, kuri jau pazīst nozari un ir motivēti mācīties – auklītēm jeb skolotāju palīgiem, piedāvājot arī budžeta vietas arī nepilna laika studijās.

Viedoklis Inese Andersone

Lieku bērnu nav

Pēdējo gadu statistika rāda satraucošu tendenci – bērnu skaits, kas nonāk ārpusģimenes aprūpē, pieaug. 2023. gadā šādu bērnu bija 289, bet 2024. gadā jau 330, no kuriem ievērojams īpatsvars ir pusaudži vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tas nozīmē, ka mūsu sabiedrībā pieaug situāciju skaits, kad ģimenes nespēj nodrošināt drošu un atbalstošu vidi saviem bērniem.

Viedoklis Gunārs Kosojs

Materiālu izvēle pagaidu infrastruktūrā: kad īstermiņa risinājums kļūst par ilgtermiņa izaicinājumu

TV3 ziņās nesen izcelts piemērs – Rīgas Centrālajā stacijā izbūvētas pagaidu platformas no koka. Tas uzskatāmi atgādina, ka arī “pagaidu” infrastruktūra ir nozīmīga investīcija, kas bieži vien kļūst par daļu no cilvēku ikdienas vairāku gadu garumā. Tādēļ ir būtiski, lai tās uzturēšanas izmaksas būtu zemas un kalpošanas laiks atbilstu plānotajam.

Viedoklis Elīna Celmiņa

Kāpēc ikvienam no mums ir svarīgi iekāpt otra kurpēs, lai spertu īstu soli uz priekšu?

Gadu gaitā dažādas sociālas kampaņas un iesaistošas aktivitātes ir palīdzējušas uzlabot sabiedrības attieksmi pret cilvēkiem ar funkcionāliem – redzes, dzirdes, kustību, garīga rakstura – traucējumiem, tomēr viņiem joprojām nav viegli justies pilnvērtīgi sabiedrībā.

Jaunākajā žurnālā