
Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" stacijas vizualizācija pie lidostas. Foto: Evija Trifanova, LETA
Henrijs Fords reiz teicis: “Ja es būtu vaicājis cilvēkiem, ko tie vēlas, viņi būtu teikuši – ātrākus zirgus.” Inovācijas nereti tiek pārprastas un nenovērtētas, īpaši tik izslavēti konservatīvās nozarēs kā dzelzceļš, kam Eiropā ir jau vairāk nekā 200 gadus gara vēsture. Ja autopārvadājumu, aviācijas un telekomunikāciju industrijas pēdējo 20 gadu laikā piedzīvojušas būtisku transformāciju, arī esot Ceturtās industriālās revolūcijas avangardā, dzelzceļā šāda lēcienveida attīstība notiek krietni piesardzīgāk.
Neraugoties uz to, ir vairāki pozitīvi signāli, kas norāda, ka Eiropas vadošie dzelzceļa infrastruktūras uzņēmumi, pārvadātāji un ražotāji mēģina aktīvi veicināt inovāciju ieviešanu un nākotnes konceptu attīstību, piemēram, Smartrail 4.0, EULYNX, mobilitāte kā pakalpojums (Mobility as a Service (MaaS)), ko papildus atbalsta arī vadošās nozares publiskās un privātās partnerības un tehnoloģiju platformas, piemēram, Shift2Rail un ALICE. Kamēr jau izveidotā infrastruktūrā nereti virsroku pār inovācijām ņem tradīcijas vai iepriekšējo paaudžu tehnoloģiju ierobežojumi, būvējot vai radot kaut ko no jauna, šīs barjeras neeksistē. Līdz ar to Rail Baltica ir unikāla iespēja aktīvi likt lietā inovatīvus risinājumus, veidojot infrastruktūru, kas atbilst jaunākās paaudzes digitālajiem risinājumiem.