Latvijas automobilizētājs • IR.lv

Latvijas automobilizētājs

Fiat automašīnas pie Zitmaņa veikala Rīgā pagājušā gadsimta 30. gados
Ingus Bērzons

Auto pēc Pirmā pasaules kara pārstāja būt kaut kas īpašs. Latvijā par to, lai pēc iespējas plašākas aprindas varētu iegādāties braucamos, rūpējās Mārtiņš Zitmanis — viens no lielākajiem starpkaru perioda autodīleriem, akciju sabiedrības M. Zitmans dibinātājs un vadītājs

Mārtiņš Zitmanis (1892—1974)

Mārtiņš Kārļa dēls Zitmanis piedzima 1892. gada 12. maijā Sunākstes pagastā tirgotāja ģimenē. Jaunībā puisis mācījās pulksteņmeistara amatu Rīgā, pēc tam devās papildināt zinības Šveicē.  Pēc visa spriežot, tieši tur iegūtie sakari viņam lieti noderēja uzņēmējdarbībā. Ap 1913. gadu Zitmanis kļuva par slavenās firmas Paul Buhre pārstāvniecības tehnisko vadītāju Maskavā un Kijevā. Šis Krievijas un Šveices uzņēmums piegādāja pulksteņus arī cara Nikolaja II galmam. Zitmanis vēlāk trimdā stāstījis, ka Pirmā pasaules kara sākumā vairākkārt caur Somiju, Zviedriju, Angliju un Franciju braucis uz Šveici, lai atvestu pilnus koferus pulksteņu. 

20. gadu Latvijā prese apgalvoja, ka tieši Maskavas periodā viņš nopelnījis starta kapitālu vēlākajam biznesam tēvzemē. Visādā gadījumā neatkarīgajā Latvijā Mārtiņš Zitmanis 1920. gadā ieradās kā turīgs cilvēks. Atsevišķas informācijas druskas liecina, ka šajā gadā viņš darbojies arī Ārlietu ministrijas labā, organizējot Krievijas pilsoņu kara beigās Dienvidkrieviju pametušo latviešu bēgļu transportu no Konstantinopoles (Stambulas) uz dzimteni.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu