Elektriskie skrejriteņi kļūst arvien populārāki ne tikai Eiropā, bet arī Latvijā. Kamēr pie mums tiek diskutēts, vai to lietošanai nepieciešams izstrādāt regulējumu, Parīzes varasiestādes aizliegušas atstāt elektriskos skrejriteņus uz ietvēm, kā arī braukt ar tiem parkos un dārzos. Patlaban spēkā nav specifisku noteikumu, kas regulētu pārvietošanos ar šādiem transportlīdzekļiem, tāpat kā nav vienotu ceļu satiksmes noteikumu, kā tas ir velosipēdiem. Tos skrejriteņus, kuru maksimālais ātrums pārsniedz 25 km/h, jāpielīdzina mopēdiem ar atbilstošu kārtību, kā var iegūt atļautu, lai piedalītos satiksmē.
Lietotājs var palielināt ātrumu ar papildus akumulatoru
Visi sākotnēji neierastie tehnikas brīnumi agri vai vēlu nonāk arī mūsu ikdienā. Lielisks piemērs nesenā pagātnē bija bezpilota lidaparāti jeb droni, kuru lietošanai tika izstrādāts regulējums. Tas pats attiecas arī uz elektriskajiem skrejriteņiem.
Tagad optimālākais risinājums būtu to iedalīšana divās kategorijās – līdz 25 km/h un vairāk. Šeit gan jāņem vērā, ka tad, ja ražotāja norādītais maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 25 km/h, tas neizslēdz iespēju lietotājam iegādāties papildus akumulatoru un paaugstināt ātrumu līdz pat 35 km/h.
Trieciens no 120 kg smaga braucēja
Ja ražotāja norādītais maksimālais braukšanas ātrums nepārsniedz 25 km/h, skrejriteņi tiek uzskatīti par sporta un atpūtas inventāru un attiecīgi var pārvietoties pa veloceliņu. Ja tāda nav, tad pa ietvi.
Diemžēl arī ar šo nelielo ātrumu traumatisma riska pakāpe ir augsta. Salīdzinot ar velosipēdu, skrejritenim ir daudz mazāki ritenīši, kas var izrādīties liktenīgi uz bedrainām ielām, tie pārvietojas bez skaņas, brīžiem tikai laimīgā kārtā izvairoties no gājējiem.
To, kādas traumas var radīt saskriešanās ar šādu transportlīdzekli, parāda vienkārši aprēķini. Iedomāsimies, ka ar ātrumu 25 km/h stundā uz skrejriteņa pārvietojas aptuveni 80 kg smags braucējs. Uzskrienot virsū gājējam, trieciena brīdī radītā slodze būs aptuveni 1,6 tonnas, kas pielīdzināms nopietna boksera sitienam. Šāds rezultāts iespējams pie braucēja svara, kas robežojas ar 80 kg, taču skrejritenis spēj nest pat 120 kg.
Nedrīkst pārsniegt gājēju pārvietošanās ātrumu
Runājot par atļauju šādiem transportlīdzekļiem piedalīties satiksmē, jāatceras, ka arī ietve ir satiksmes daļa. Manuprāt, izstrādātajā regulējumā, piemēram, Ministru kabineta noteikumos jābūt atrunātam, ka, atļautais ātrums, ar kādu var pārvietoties pa ietvi, nedrīkst pārsniegt steidzīga gājēja pārvietošanās ātrumu, kas ir līdz 10 km/h.
Francijā, kur šis transportlīdzeklis ir ļoti populārs un tiek lēsts, ka gada beigās uz ielām būs aptuveni 40 000 šādu skrejriteņu, problēma ir būtiski samilzusi. Gājēju drošībai pieņemts lēmums aizliegt skrejriteņiem pārvietoties pa ietvi, turklāt pārkāpumu gadījumā draudēs 135 eiro sods.
Stingri noteikumi šiem skrejriteņiem top arī Berlīnē, bet Barselonā šādu transportlīdzekļu nomas jau pilnībā aizliegtas. Francijā modernie braucamrīki varēs pārvietoties pa ielu vai veloceliņu, taču Latvijas gadījumā rodas jautājums – cik kilometru veloceliņu ir sakārtoti un piemēroti braukšanai?
Ķiveres un skaņas signāli
Kamēr atbildīgās iestādes tikai lemj par to, kādās kategorijās iedalīt elektriskos skrejriteņus un no kāda ātruma sliekšņa ierobežot to piedalīšanos satiksmē bez atļaujas, visiem braucējiem ieteiktu neaizmirst par ķiverēm un citiem drošības līdzekļiem, maksimāli izmantot veloceliņus, kā arī aprīkot savu skrejriteni ar kādu skaņas signālu. Braucot pa ietvi, jābūt atbildīgiem un jādod priekšroka gājējiem. Noteikti nevajadzētu pārsniegt arī ātrumu, ar kādu vidēji pārvietojas gājēji, neatkarīgi no tā, cik ātri var paskriet attiecīgais skrejritenis.
Autors ir Biznesa augstskolas “Turība” Juridiskās fakultātes docētājs
Komentāri (5)
ozolina_inese 13.06.2019. 09.10
Velosipēdi, skrejriteņi ar un bez motora, kas vēl nokļūst uz ietves? Kur palikt gājējam? Īpaši, ja šis gājējs ir baltu galvu un nestabilām kājām, kuras nevar, kā jaunībā, palekt malā bīstamā situācijā? Ja sadursme un kritiens šādā vecumā ir bīstams, labākajā gadījumā būsi beigts uz reiz, jo lauztos kaulus un lauzto sprandu ārstēšana uz smags slogs ‘ģimenei. Jo ātrāk pensionāri pazūd no pensiju sistēmas, jo valstij vieglāk?
0
andrejs 13.06.2019. 11.33
Esmu autobraucējs ar visai ievērojamu stāžu, tāpēc negribētu, ka Rīgā tiktu, sekojot modei un ņēmot vērā politiķu un viņu sponsoru intereses, voluntāri ierobežotas autobraucēju tiesības. Vienlaikus noteikti būtu jāuzlabo t.s. pilsētas velostruktūra. Vairākas reizes ar ģimeni esmu braucis tālākos braucienos ar divriteni t.sk. cauri Rīgas centram no/uz Pārdaugavu. Tas ir stresa un riska pilns pasākums. Jāļāuj velosipēdistiem braukt pa sab. transporta joslām, kur iespējams , jāveido velojoslas, kas norobežotas gan no autu brauktuves, gan no gājēju ietves.
p.s. Piemēram, nav skaidrs kā ar velosipēdu lai šķērso Dienvidu tiltu (visā garumā no Dārzciema līdz Katlakalnam). Bet tas taču ir pavisam jauns projekts
2
Sskaisle > andrejs 15.06.2019. 17.11
Dienvidu tilts – tautā saukts Zelta tilts – taču ir tikai likumīgs zagšanas projekts.
Viena lieta riteņbraucēji,bet galvenais tilta uzdevums, kāpēc tas bija jāceļ – esot jānovirza kravas uz ostu lai neiet caur Rīgas centru.
Ha – džeki miljonus nopelnīja un visi uzdevumi sen sen aizmirsti….
Tāpat bija ar LNB un tāpat tagad ar koncertzāli – galvenais,ka var likumīgi zagt.
Kur zagt nevar – piemēram, veloceliņu iekārtošana, gājēju drošības nodrošināšana,tur viss notiek pašplūsmā – ielu cīņas līmenī
0
kolpants > andrejs 13.06.2019. 19.28
Jāļāuj velosipēdistiem braukt pa sab. transporta joslām
и автобус поедет на скорости 20 км за велосипедистом, потому что обогнать его будет негде. А тем более велосипедисты полностью игнорируют правило “едешь друг за другом, а не рядом друг с другом”, то есть и обогнать их особо негде.
И возникает большой вопрос- а получит общество выгоду в целом, если учесть, что у нас велосезон примерно с мая по сентябрь? В апреле еще холодно ехать, в октябре уже холодно. То есть все ради 5 месяцев. Ну не Франция мы и не Бельгия, где и зимой используют велотранспорт.
0
kolpants 13.06.2019. 10.36
У нас, как и во всем мире, все с одной крайности в другую. Теперь уже велосипедисты и прочие электроскутеристы начинают диктовать условия. Тем более у них явные проблемы с самоидентификацией:
1. по отношению к авто они считают, что автоводители к ним должны относиться как к пешеходам, т.е. везде пропускать, не возмущаться, когда они пересекают перекресток на красный, не соблюдают правило правой руки, не соблюдают знаки “уступи дорогу”
2. в ту же очередь от пешеходов они требуют, чтобы их считали транспортным средством.
Классическая ситуация-быстро едет по краю дороги, и тут же сворачивает на пешеходный переход, не снижая скорости, потому что красный загорелся для авто, а ему как раз надо переехать на противоположную сторону.
Соблюдение велосипедистами знаков светофора-это уже что-то из области фантастики: красный загорелся, по сторонам посмотрел и покатил дальше.
0