Degvielas cenas, to kāpumi un kritumi, ir bijis viens no apspriestākajiem tematiem mediju ziņu virsrakstos. Nozarē pērno gadu raksturo būtisks naftas cenu svārstīgums, akcīzes nodokļa pieaugums, aktīva mijiedarbība konkurentu vidū un nopietna pieeja produktu un pakalpojumu klāsta paplašināšanā klientu vēlmju apmierināšanai. Kas 2018. gadā ir noteicis degvielas nozares dinamiku un ko gaidīt nākamajos gados?
Degvielas cenu pieaugums un konkurences saasināšanās
Degvielas nozarē pērnais gads bijis izaicinājumu pilns. Dažādu ģeopolitisko notikumu rezultātā, degvielas cenu gala patērētājam Latvijā būtiski ietekmēja globālais naftas cenu svārstīgums. Bijām liecinieki, ka burtiski dažu nedēļu laikā degvielas cenas mazumtirdzniecības tirgū Latvijā var piedzīvot gan būtisku kāpumu, kāds tas bija, piemēram, oktobrī, gan nozīmīgu kritumu, ko izjutām novembra beigās un decembra sākumā.
Tāpat degvielas cenas ietekmēja akcīzes nodokļa izmaiņas 2018. gada sākumā, kā rezultātā pieredzējām 3,8 eiro centu sadārdzinājumu dīzeļdegvielai un 4,8 eiro centu sadārdzinājumu benzīnam par katru pārdoto litru. Baltijas kontekstā minētās akcīzes nodokļa izmaiņas padarīja Latvijas degvielas tirgu mazāk konkurētspējīgu. Sekas šim lēmumam bija redzamas samērā drīz – ja iepriekš juridiskie tranzīta klienti no Igaunijas uzpildījās Latvijā, tad pēc minētajām izmaiņām daļa no šiem klientiem uzpildes sāka veikt Lietuvā, kur akcīzes nodokļa pieaugums bija mērenāks.
Atskatoties uz 2018. gadu, jāmin, ka arī savstarpējā degvielas mazumtirgotāju konkurence turpina saasināties. Spēles laukumā parādās jauni dalībnieki, tāpat esošie tirgus spēlētāji aktīvi darbojas degvielas uzpildes staciju (DUS) tīklu stiprināšanā un klientam piedāvāto produktu un pakalpojumu pilnveidošanā. Papildus jāmin, ka, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu gadu iepriekš, pārdotās dīzeļdegvielas apjoms vietējā mazumtirdzniecības tirgū pērnā gada septembrī ir samazinājies par 1,3%, pretstatā aptuveni 8% izaugsmei gada sākumā. Šie faktori ne uz brīdi neļauj atslābināties un liek tirgus dalībniekiem domāt arvien jaunus veidus, kā iemantot klientu uzticību.
Loterija, kuru arī turpmāk nevarēs prognozēt
Ņemot vērā decembrī OPEC (Naftas eksportētāju valstu organizācija) pārstāvošo valstu vienošanos par naftas ieguves samazināšanu, tāpat kā sagaidāmos izaicinājumus pasaules ekonomikas izaugsmei, arī šajā gadā ir prognozējamas būtiskas naftas cenas svārstības. Jāatzīst gan, ka naftas biržu cenu prognozēšanu var metaforiski salīdzināt ar loteriju un katrs mazumtirgotājs, tai skaitā “Virši-A”, nokļūst šī procesa novērotāja lomā. Potenciālo izmaiņu novērošana turpināsies arī degvielas akcīzes nodokļa perspektīvā. Pēc piedzīvotā nodokļa paaugstināšanās pērnā gada sākumā, nākamais akcīzes nodokļa pieaugums ir gaidāms 2020. gada janvārī.
Visticamāk, ka arī šajā gadā turpināsim būt liecinieki degvielas mazumtirdzniecības tirgus konsolidācijai, kā rezultātā lielākie tirgus spēlētāji turpinās palielināt savu tirgus daļu, savukārt mazākie tirgus dalībnieki to zaudēs. Tāpat nevar izslēgt, ka daļa no mazākajiem Latvijā esošajiem DUS tīkliem daļēji vai pilnībā varētu tikt pārņemti lielāko konkurentu paspārnē.
Pašreizējās prognozes liecina, ka “Virši-A” pērno gadu noslēdza ar pieaugumu gan apgrozījuma, gan peļņas rādītājos. Tāpat būsim palielinājuši uzņēmuma tirgus daļu degvielas un preču mazumtirdzniecībā. Kā pašmāju zīmolam, šie rādītāji ir nozīmīgi, jo tie ļauj turpināt iesākto un realizēt uzņēmuma izaicinošo ilgtermiņa investīciju plānu turpmākajiem gadiem.
Autors ir VIRŠI-A izpilddirektors
Pagaidām nav neviena komentāra