Pāri lokālām robežām • IR.lv

Pāri lokālām robežām

1
Ieva Zībārte. Foto — Madara Gritāne, speciāli Ir
Anda Burve-Rozīte

Latvijas Dizaina gada balvas žūrijas locekle Ieva Zībārte par to, kā dizains ietekmē cilvēku drošību un kāpēc rožu dārzs būtu labāka dāvana valsts simtgadē nekā pilsētu dekorēšana

No vīraka kociņu turētāja līdz jaunāko tehnoloģiju produktiem — tā mūsdienu dizaina amplitūdu komentē Latvijas Dizaina gada balvas žūrijas locekle arhitekte un izstāžu kuratore Ieva Zībārte. Savulaik par kultūras procesiem sākusi rakstīt kā žurnāliste un arhitektūras kritiķe Kultūras Dienā, Ieva ātri iemantoja popularitāti ar asredzīgo skatījumu. Patlaban viņa vada valstī lielāko izstāžu centru, kas atrodas Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.

Šī ir retā reize, kad Latvijas sabiedriskās vides problēmas allaž nežēlīgi vētījošo Ievu var uzklausīt pavisam citādā — gandarītā — toņkārtā. Viņai ļoti patīk sava darbavieta. Uzaicinājusi interviju noturēt tieši Nacionālajā bibliotēkā, viņa pie stipras kafijas tases citu pēc cita uzskaita labumus, kas šeit pieejami katram apmeklētājam — sākot ar dabīgo apgaismojumu, skaisto skatu uz vecpilsētu pa lasītavu grandiozajiem logiem, kvalitatīvajām mēbelēm un bagātīgo literatūras, kā arī pasaules preses klāstu. Atmosfēra ir atslēgas vārds, lai cilvēks justos labi. Tieši par atmosfēru Ieva daudz runā, vērtējot Latvijas publisko vidi. Latvijas Dizaina gada balvu, kuras vērtēšanā piedalās starptautiska žūrija, šogad pasniegs 12. aprīlī. Divdesmit finālistu darbus varēs skatīt no 17. aprīļa izstādē Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā Vecrīgā.

Raugoties uz pēdējos gados tapušajiem dizaina darbiem Latvijā, vai vari par kādu teikt — īpašs!
Mūsdienās vairs nav «lokālā» un «ārzemju» dalījuma. Visam jābūt universāli saprotamam. Iemesls, kāpēc es kādu produktu izvēlos, nav atkarīgs no tā, vai esmu Latvijā, Berlīnē, Minskā vai Maiami. Amatnieku veikalā, lielveikalā, dizaina lietu veikalā es izvēlos produktu tāpēc, ka mani tas uzrunā. Paņemu rokās — vai tā ir grāmata, vai modes produkts — un tad sāku skatīties autoru, ražotāju. Tā ir papildinformācija. Pirmais impulss vienmēr ir emocionāla izvēle. Līdzīgi kā ielās mēs diendienā paejam garām tūkstošiem cilvēku, bet vienam ieskatāmies acīs.

Par Latvijas produktu dizainu runājot, aizvien kā pirmo es nosauktu kosmētikas ražotāju Madara. Mani šis zīmols, tā produkti uzrunāja uzreiz. Pagājuši daudzi gadi, joprojām zīmols nav pievīlis, tas iemieso izdaudzināto latviešu sievietes skaistumu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu